گم کردن کارت ملی


گم کردن کارت ملی

در این مقاله ، گم شدن کارت ملی ، گم شدن شناسنامه ، پیگیری کارت ملی گم شده و نحوه پیگیری شناسنامه مفقود شده از طریق سایت سازمان ثبت احوال و پست یافته توضیح داده شده است.


پخش آنلاین ویدئو

گم شدن کارت ملی و شناسنامه

.my ex p li e-heigh : 30px !impo a ; fo -size: 17px; . opdeskpaypaddi g- op:30px @media o ly sc ee a d (max-wid h: 768px) .cha g ma gi – op:20px; display:block !impo a .cha g_desk op ma gi – op:20px; display: o e !impo a @media (max-wid h:1008px) . o esp display: o e !impo a .fo m-co ol wid h: au o !impo a ; bo de – adius: 0px .i e -co e box ma gi -bo om: 15px !impo a .ali k img max-wid h: 100% !impo a ; wid h: au o !impo a ; heigh : au o !impo a .ali k h2 colo : gb(58, 109, 151); fo -size: 16px; ma gi -bo om: 20px .ali k h3 fo -size: 15px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h4 fo -size: 14.5px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h5 fo -size: 14px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h6 fo -size: 13.5px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k p li e-heigh : 27px .ali k a fo -size: 15px .shoa backg ou d: gb(249, 249, 249) o e epea sc oll 0% 0%; ex -alig : ce e ; paddi g: 30px 10px; fo -weigh : bold; fo -size: 23px; ma gi -bo om: 20px; li e-heigh : 32px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi – op: 20px .e d bo de : 1px solid gb(220, 222, 181); backg ou d-colo : gb(254, 255, 232); paddi g: 10px; ma gi : 10px 0px; li e-heigh : 1.5; .slo fo -size: 50px; fo -family: yeka ; ma gi -lef : 20px; .slo2 fo -size: 50px; fo -family: yeka ; posi io : ela ive; op: 33px; ma gi – igh : 20px; .my able d bo de : 1px solid .my able : h-child(eve ) backg ou d: colo : whi e .my able : h-child(eve ) d colo : whi e !impo a .my able : h-child(odd) backg ou d: .mb-5 ma gi -bo om: 3px !impo a h4 fo -size: 14px !impo a ; fo -weigh : bold; colo : gb(58, 109, 151);

 نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده و  مفقود شده از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور و سامانه پست یافته شرکت ملی پست بوده و اقدامات پس از گم شدن کارت ملی و شناسنامه، شامل درج آگهی مفقودی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و سپس درخواست المثنی از یکی از دفاتر پیشخوان دولت می باشد.

برای مشاوره گم شدن کارت ملی و شناسنامه و نحوه پیگیری آن

برای مشاوره گم شدن کارت ملی و شناسنامه و نحوه پیگیری آن

عناوین اصلی این مقاله

هر فردی که تابعیت کشوری را دارد، دارای هویتی منحصر بعه فرد بوده و این هویت از طریق مدارک هویتی همچون کارت ملی و شناسنامه مورد شناسایی قرار می گیرد. به نحوی که دریافت خدمات بخش دولتی و خصوصی در بسیاری از موارد، منوط به ارائه این مدارک بوده و بدون ارائه این مدارک، فرد از دریافت آن خدمات محروم می گردد.

اما ممکن است شرایطی پیش آید که این مدارک هویتی همچون کارت ملی و شناسنامه گم شوند، لذا دارنده آن مدارک مفقودی باید اقدامات خاصی را که در قوانین مختلف برای پیگیری مدارک  مفقود شده​ تعیین گردیده را انجام دهد و بنابراین نحوه پیگیری مفقودی مدارکی همچون کارت ملی و شناسنامه، مطابق دستورالعمل قانونی مربوط به آن می باشد.

به همین دلیل در این مقاله، ابتدا به بررسی نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور و سامانه پست یافته شرکت ملی پست پرداخته و سپس، اقدامات پس از گم شدن کارت ملی و شناسنامه را توضیح داده ایم.

نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده

هر شخصی که تابعیت کشوری را دارد، دارای هویتی منحصر بعه فرد بوده و این هویت از طریق مدارک هویتی همچون کارت ملی و شناسنامه مورد شناسایی قرار می گیرد. به نحوی که دریافت خدمات بخش دولتی و خصوصی در بسیاری از موارد، منوط به ارائه این مدارک بوده و بدون ارائه این مدارک، فرد از دریافت آن خدمات محروم می گردد.

اما هنگامی که این مدارک هویتی همچون کارت ملی و شناسنامه گم می شود، دارنده آن مدارک باید اقدامات خاصی را که در قوانین مختلف برای پیگیری مدارک گم شده تعیین گردیده را انجام دهد و بنابراین نحوه پیگیری مفقودی مدارکی همچون کارت ملی و شناسنامه، مطابق دستورالعمل قانونی مربوط به آن می باشد.

نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه  مفقود شده در کشور ما از طریق دو سایت و سامانه، قابل انجام می باشد که آن دو سایت عبارتند از : سایت سازمان ثبت احوال کشور و سامانه پست یافته شرکت ملی پست. به همین دلیل در این بخش از مقاله، نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده را در دو قسمت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور

برای پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور، مطابق مراحل زیر اقدام نمایید:

آدرس سایت سازمان ثبت احوال کشور sab eahval.i را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر وارد صفحه اصلی آن شوید. در این صفحه از قسمت میز خدمت الکترونیک، بر روی گزینه مدارک پیدا شده کلیک نمایید.

در صفحه جدید، به منظور پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور، شماره ملی خود را در کادر اول و کد امنیتی را در کادر دوم وارد کرده و دکمه جستجو را بزنید.

توجه داشته باشید که این خدمات تنها برای کارت های ملی و شناسنامه های گم شده ای که به نحوی برای سازمان ثبت احوال ارسال شده، در نظر گرفته شده است ؛ به این ترتیب با وارد کردن اطلاعات خود می توانید مفقودی آن را از طریق این سامانه استعلام کنید . 

نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سامانه پست یافته شرکت ملی پست

نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سامانه پست یافته شرکت ملی پست، مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

آدرس سامانه پست یافته شرکت ملی پست یعنی pos yaf eh.pos .i را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر وارد صفحه اصلی آن شوید. در این صفحه بر روی گزینه جستجوی پیدا شده ها کلیک نمایید.

در صفحه جدید، به منظور پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سامانه پست یافته شرکت ملی پست، مشخصات خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و نوع مدرک گم شده یعنی شناسنامه یا کارت ملی را نیز تعیین کرده و دکمه جستجو را بزنید.

اقدامات پس از گم شدن کارت ملی و شناسنامه

​پس از گم شدن کارت ملی و شناسنامه، لازم است تا اقدامات خاصی از سوی دارنده کارت ملی و شناسنامه مفقود شده انجام گرفته و مفقودی این اسناد هویتی و دریافت المثنی آنها به طریق خاصی مورد پیگیری قرار گیرد. به همین دلیل،در این بخش از مقاله، اقدامات پس از گم شدن کارت ملی و شناسنامه را در دو قسمت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم:

اقدامات پس از گم شدن کارت ملی

چنانچه کارت ملی شما گم شده است، اقدامات پس از گم شدن کارت ملی و پیگیری مفقودی آن به ترتیب زیر می باشد:

چنانچه کارت ملی شما هنوز هوشمند نشده است، لازم است که برای درج آگهی مفقودی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار اقدام نمایید. در مورد کارت های ملی هوشمند، از آنجا که امکان سوء استفاده از آن ها وجود ندارد، نیاز به درج آگهی مفقودی نمی باشد.

در مرحله دوم، برای ثبت نام کارت ملی هوشمند المثنی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و درخواست صدور کارت ملی هوشمند المثنی را به آن دفتر بدهید.

اقدامات پس از گم شدن شناسنامه

قانونا با گم شدن شناسنامه، دارنده آن ملزم به درج آگهی مفقودی نمی باشد. با این وجود، از آنجا که ممکن است شناسنامه مفقود شده شما مورد سوء استفاده قرار گیرد یا اینکه از همان ابتدا با هدف سوء استفاده به سرقت رفته و شما متوجه نشده باشد، بهتر است تا در اولین فرصت ممکن برای درج آگهی مفقودی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار اقدام نمایید.

در مرحله دوم، برای دریافت شناسنامه المثنی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و درخواست صدور شناسنامه المثنی را به آن دفتر بدهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد گم شدن کارت ملی و شناسنامه و نحوه پیگیری آن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون گم شدن کارت ملی و شناسنامه و نحوه پیگیری آن پاسخ دهند .

سوالات متداول

۱- نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده به چه صورت می باشد؟

۲- اقدامات پس از گم شدن کارت ملی و شناسنامه شامل چه مواردی است؟

۳- نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور به چه صورت می باشد؟

برای مشاوره گم شدن کارت ملی و شناسنامه و نحوه پیگیری آن

برای مشاوره گم شدن کارت ملی و شناسنامه و نحوه پیگیری آن

گم شدن کارت ملی

کارت ملی به عنوان یکی از اسناد هویتی هر فرد ایرانی محسوب می شود. با توجه به اینکه کارت ملی هوشمند به امضاء دیجیتال و ثبت اسکن اثرانگشت مجهز شده است اهمیت حفظ و نگهداری آن را دو چندان کرده است. در صورت گم شدن کارت ملی یا مفقود شدن کارت ملی هوشمند چه کارهایی باید باید برای صدور المثنی کارت ملی هوشمند انجام داد. در این مقاله به ضرورت حفظ و نگهداری کارت ملی و همچنین اقدامات لازم برای صدورالمثنی در صورت مفقودی کارت ملی از جمله ثبت آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار و … خواهیم پرداخت.

گم شدن کارت ملی هوشمند

بر اساس آماری که از مفقودی مدارک از جمله مفقود شدن کارت ملی به دست آمده است بیشترین گم شدن مدارک مربوط به جاگذاشتن آنها در ادارات، بانکها و … می باشد. پس در نخستین گام همواره در چنین مراجعاتی که به ادارات و مکانهای مختلف داریم باید مراقب گمش شدن کارت ملی خود باشیم. بنابراین در صورت مفقود شدن کارت ملی هوشمندتان، ابتدا باید به وب‌سایت ثبت احوال مراجعه کنیم. سپس به بخش خدمت الکترونیک سایت رفته  و در قسمت قسمت مربوطه مشخصات کارت شناسایی ملی هوشمند خود را که مفقود شده است در آن قسمت جستجو می کنیم. از این طریق، شما می‌توانید بفهمید که کارت هوشمند ملی گم شده شما، به اداره پست و سپس ثبت احوال تحویل داده شده است یا خیر.

چنانچه کارت ملی گم شده شما در سامانه فوق پیدا نشد، به سایت پست‌یافته مراجعه نمایید و اگر در این مرحله نیز کارت هوشمند ملی خود را پیدا نکردید، باید برای دریافت کارت ملی هوشمند المثنی مراحل زیر را طی کنید:

آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند

با توجه به اینکه کارت ملی هوشمند اصلی ترین مدرک هویتی هر فرد می باشد در صورت گم شدن همواره می تواند از طریق سوء استفاده کنندگان خطراتی را متوجه صاحب آن نماید. بطوریکه افراد سودجو از آن برای مقاصد مختلفی از جمله پاس کردن چک، آزادکردن زندانی، گرو گذاشتن، خرید سیمکارت ، خرید داروهای خاص و مواردی دیگراستفاده می نمایند. ثبت و چاپ آگهی مفقودی کارت ملی در روزنامه کثیرالانتشار سند محکمی برای برائت صاحب آن از سوء استفاده های احتمالی به حساب می اید و مورد تایید مراجع قضایی می باشد.

روش گرفتن المثنی کارت ملی هوشمند

در صورت گم شدن کارت ملی فقط باید به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان دولت یا ادارات ثبت احوال مراجعه کنید و برای دریافت کارت ملی المثنی هوشمند درخواست بدهید. هم‌زمان با ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند المثنی، کارت ملی گم شده قبلی باطل خواهد شد. البته توصیه می‌شود پیش از اقدام برای صدور المثنی کارت ملی هوشمند نهایت تلاش خود را برای پیدا کردن آن به عمل آورید.

مدارک لازم برای دریافت کارت ملی هوشمند المثنی

پس از تحویل دادن این مدارک و پرداخت مبلغ مربوطه ، به شما یک رسید داده می‌شود. زمان دریافت کارت ملی هوشمند المثنی در این رسید مشخص شده است. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد.

هزینه دریافت کارت ملی هوشمند المثنی

هزینه‌های درخواست کارت ملی در نوبت اول سی و یک هزار تومان و اگر دوباره کارت ملی المثنی را گم کنید، پنجاه و سه هزار تومان خواهد بود. همچنین در صورت مفقود شدن کارت ملی هوشمند برای بار سوم، کارمزد دریافت کارت ملی المثنی، به صد و بیست هزار تومان می‌رسد که پرداخت تمامی آنها بر عهده شخص متقاضی است. این هزینه‌ها شامل فیش بانکی، هزینه دفتر، هزینه پستی و مالیات می‌شود. هرچند مبالغ مذکور ممکن است بر اساس گذر زمان و هر سال بازنگری شود.

زمان دریافت کارت ملی المثنی

زمان دریافت کارت ملی هوشمند برای بار دوم حدود دو ماه طول می‌کشد. البته شما یک بار برای اعلام مفقودی کارت ملی و یک بار هم برای دریافت کارت جدید به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک مراجعه می‌کنید. همچنین برای پی‌گیری کارت ملی المثنی یا اطلاعات تازه دربارۀ کارت شناسایی ملی مفقودی می‌توانید به وب‌سایت سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کنید.

گم کردن کارت ملی