کشور زیتون در جدول


کشور زیتون در جدول

درخت زیتون نماد این کشور است در حل جدول کلمات متقاطع، برای پرسش «درخت زیتون نماد این کشور است» می توانید از پاسخ فوق استفاده نمایید. روغن زیتون از دهه ۱۹۹۰ یکی از مواد اولیه اصلی موجود در اکثر آشپزخانه‌های بریتانیا و سوپرمارکت‌هایی است که روغن زیتون را از سراسر حوزه مدیترانه عرضه می‌کنند. ما […]


کشور زیتون در جدول

درخت زیتون نماد این کشور است

در حل جدول کلمات متقاطع، برای پرسش «درخت زیتون نماد این کشور است» می توانید از پاسخ فوق استفاده نمایید.

روغن زیتون از دهه ۱۹۹۰ یکی از مواد اولیه اصلی موجود در اکثر آشپزخانه‌های بریتانیا و سوپرمارکت‌هایی است که روغن زیتون را از سراسر حوزه مدیترانه عرضه می‌کنند. ما همگی اکنون از مزایای سلامتی روغن زیتون از جمله مزایای روغن زیتون فوق‌بکر از نظر استاندارد آگاه هستیم و حتی ممکن است شما بدانید که روغن‌های با کیفیت بالا دارای اسیدیته ۸۰٪ یا کمتر هستند. با این حال آیا شما می‌توانید تفاوت بین روغن زیتون اسپانیایی، ایتالیایی، یونانی یا ترکیه‌ای را تشخیص دهید؟ بهترین روغن زیتون‌های جهان ساخت کشورهای زیر هستند.

اسپانیا

اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن زیتون در جهان است که بیش از ۵۰۰۰،۰۰۰ هکتار از زمین‌های این کشور به کشت زیتون اختصاص داده شده‌است، با این حال اسپانیا فقط حدود ۲۰ درصد از محصولات خودش را به عنوان فوق‌بکر دسته‌بندی می‌کند. اسپانیا همچنین مقادیر قابل‌توجهی روغن زیتون را به کشورهای دیگر صادر می‌کند و جالب است بدانید که مقدار بسیار کمی از محصولات زیتون خودش را به ایتالیا می‌فروشد!

طعم و مزه:

روغن زیتون اسپانیا به جای رنگ سبز، به طلایی مایل است و طعم و عطر میوه‌ای ملایمی دارد که برای پخت‌وپز موادغذایی اصلی اسپانیا مانند پاپریکا، سیر و لیمو ایده‌آل است. کارشناسان طعم‌شناسی اغلب به شما می‌گویند که روغن زیتون اسپانیا طعم گل می‌دهد.

ایتالیا

ایتالیایی‌ها دومین تولیدکننده بزرگ روغن زیتون دنیا هستند که تولید سالیانه آنها حدود ۷۰۰ هزار تن است. تقاضا برای روغن زیتون ایتالیا (و روغن ایتالیا در سطح بین‌المللی) بر این اساس است که تولیدکنندگان آن عادت به ایجاد مخلوطی از روغن‌ها دارند. علاوه بر این ایتالیایی‌ها بیشتر از روغن زیتون تولیدی خودشان این محصول را مصرف می‌کنند. روغن‌های وارداتی از کشورهایی مانند اسپانیا، ترکیه و یونان با مقدار مشخصی از روغن زیتون محلی مخلوط‌ شده و سپس در بازارهای داخلی یا بین‌المللی براساس تقاضا فروخته می‌شود. همان‌طور که جاناتان مگنوی مدیر تولید محصولات شمال ایتالیا توضیح می‌دهد: ” تفاوت زیادی بین روغن زیتون‌های فوق بکر بومی یک تولیدکننده محلی کوچک و روغن‌های مخلوط شده‌ای است که در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها قراردارند زیرا آنها اغلب اوقات ترکیبی از روغن‌های مختلف حوزه مدیترانه هستند.”

طعم و مزه:

روغن زیتون ایتالیا تیره‌تر و سبزتر از روغن اسپانیا است هرچند روغن‌های تولید سیسیلی‌ها کمرنگ‌تر هستند. روغن زیتون خوب ایتالیایی طعم و مزه‌ای کامل و قوی دارد و کارشناسان طعم‌شناسی معمولا به عطر و طعم روغنی و گیاهی آن اشاره می‌کنند.

یونان

زیتون در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر با فرهنگ یونانی در ارتباط است و آمار و ارقام نشان می‌دهد که یونانی‌ها بیش از هر کشور دیگری روغن زیتون مصرف می‌کنند. این مسئله از نظر اقتصادی نیز مهم است زیرا این کشور سالیانه حدود ۴۰۰۰۰۰ تن “طلای مایع”  تولید می‌کند و مناظر یونان باستان با  باغ‌های زیتونی به تصویر کشیده می‌شود که مانند پارتنون (معبد پارتنون آتن) نشانه‌ای از این کشور به شمار می‌رود.  یونانیان علاقه‌مند به ارتقاء سلامت روغن زیتون نیز هستند. گفته می‌شود که روغن زیتون یونان حاوی پلی‌فنول‌های (آنتی‌اکسیدان‌ها)  بیشتری نسبت به سایر روغن‌های زیتون فوق‌بکر است و گفته می‌شود که این ترکیبات قادرند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری شریان کرونری و برخی از انواع سرطان را کاهش دهند.

طعم و مزه:

روغن زیتون یونان تیره‌تر است و طعم و عطر بهتری نسبت به روغن زیتون ایتالیایی دارد و شدت عطر و طعم آن به شدت گرمی و سردی آب و هوا در مناطق مختلف کشور نسبت داده می‌شود. طعم و عطر روغن زیتون یونان قوی و بسیار خوشمزه است و همراهی طبیعی برای ادویه‎های گیاهی است که در پخت‌وپز غذاهای یونانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیه

ترکیه قدمت مدیترانه‌ای طولانی در زمینه پرورش و استفاده از زیتون دارد و اکثر گزارش‌ها نشان می‌دهند که ترکیه چهارمین تولیدکننده بزرگ روغن زیتون با کاشت ۳ درخت زیتون به ازاء هر نفر از جمعیت کشور است! ترکیه بیشتر از مصرف خودش روغن زیتون صادر می‌کند و اکثر صادرات آنها به ایتالیا برای مخلوط‌کردن روغن‌ها است و در حال‌ حاضر مقداری از تولیدات این کشور در بازارهای آسیایی فروخته می‌شود. ترکیه تمایلی ندارد روغن زیتون ترکیه‌ای کادوی آشپزی باشد که اغلب به گونه‌های ایتالیایی و یونانی نسبت داده می‌شود. هرچند منطقه‌ای كه در اطراف آیللیک در شمال شرقی اژه قرار دارد به خاطر تولید روغن‌هایی با کیفیت بالا معروف است.

طعم و مزه:

روغن زیتون ترکیه‌ای تلخی کمی که روغن‌های ایتالیایی دارند را ندارد و درحالی‌که کارشناسان طعم‌شناسی این مسئله را به کیفیت پایین آن نسبت می‌دهند برخی دیگر طعم ملایم آن را ترجیح می‌دهند.

بنابراین با اینکه قطعا تفاوت‌هایی بین کشورهای تولیدکننده روغن زیتون وجود دارد اما رتبه‌بندی آنها نسبت به یکدیگر دشوار است و درنهایت این مسئله به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. اگر علاقه‌مند به روند تکامل تولید روغن زیتون هستید، اکیدا توصیه می‌کنیم از موزه روغن زیتون پارگا، واقع در حدود ۴۰ دقیقه از شهر سیووتا بازدید کنید.

چند نکته مهم

روغن زیتون تصفیه‌نشده چیست؟ 

روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

از خواص بی‌نظیر روغن زیتون چه می‌دانید؟

تاثیر روغن زیتون بر سلامت پوست

خواص روغن زیتون برای مو

خواص روغن زیتون در زمان بارداری

خواص روغن زیتون برای کودکان

کشور زیتون در جدول