چه دارویی برای امیکرون خوبه


چه دارویی برای امیکرون خوبه

امیکرون نام سویه جدید ویروس کرونا است که اولین مورد آن در آفریقای جنوبی یافت شده است و به‌سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است.


امیکرون از علائم تا درمان

تاریخ ارسال : ۱۶ آذر ۱۴۰۰

باوجود گذشت مدت زمان نسبتاً طولانی از شیوع ویروس کرونا در جهان، کماکان سویه‌های جدیدی از این ویروس شناسایی شده است که هرکدام باعث نگرانی‌هایی می‌شود. در این مطلب از سری مقالات پزشکی جدید مجلۀ سیب به بررسی سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون می‌پردازیم و سؤالاتی را پیرامون این ویروس پاسخ خواهیم داد.

فهرست مطالب

امیکرون چیست؟؟

امیکرون کووید ۱۹ (omic o covid-19) نام سویه جدید ویروس کرونا است که اخیراً شناسایی شده است. در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱، آفریقای جنوبی شناسایی یک نوع جدید SARS-CoV-2، B.1.1.529، را به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش کرد. B.1.1.529 اولین بار نمونه‌های جمع‌آوری شده در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ در بوتسوانا و در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

نوع امیکرون با سفر در چندین کشور اروپایی و همچنین استرالیا، برزیل، کانادا، هنگ کنگ، اسرائیل، ژاپن، نیجریه، نروژ، سوئد و بریتانیا شناسایی شده است. چند کشور ازجمله ایالات‌متحده، مواردی را در افراد بدون سابقۀ سفر به جنوب آفریقا گزارش کرده‌اند.

ویروس‌ها موجوداتی نه کاملاً مرده و نه کاملاً زنده هستند و بعد از ورود به بدن میزبان، با تزریق محتوای ژنتیکی خود به سلول‌های میزبان و تکثیر خود به میزبان آسیب می‌زنند. در بین این تقسیمات و انتقال از میزبان‌های مختلف، ممکن است در ضمن تکثیر ویروس، اشکالاتی پیدا شود که به آن جهش می‌گویند. این جهش‌ها باعث تغییر در بخش کوچک یا عمده‌ای از ویروس می‌شوند و می‌توانند باعث کاهش آسیب‌رسانی و انتشار آن یا باعث فرار از دست سیستم ایمنی میزبان شوند. ویروس‌های حاصل از این جهش‌ها تحت عنوان سویه‌های مختلف نام‌گذاری می‌شوند که برای پاسخ به سؤال امیکرون چیست باید بگوییم کرونا امیکرون نیز یک سویه جدید از ویروس کووید-۱۹ است.

اومیکرون با چه سرعتی در حال انتشار است؟

امیکرون به‌سرعت در آفریقای جنوبی گسترش یافته و باعث نگرانی محققان در سراسر جهان شده است. در اول دسامبر، این کشور ۸۵۶۱ مورد را ثبت کرد درحالی‌که در ۲۶ نوامبر ۳۴۰۲ مورد گزارش شده بود. در اواسط نوامبر، تنها چند صد مورد ذکر شد. موسسۀ ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی (NICD) در ژوهانسبورگ تأیید کرد که امیکرون به‌سرعت در حال گسترش است.

تام ونسلیرز، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک، تخمین می‌زند که امیکرون می‌تواند سه تا شش برابر کرونا دلتا افراد را در یک دوره زمانی آلوده کند. او به مجله Na u e گفت: «این یک مزیت بزرگ برای ویروس است اما نه برای ما.»

زمانی که نوع دلتا به‌سرعت در بریتانیا منتشر شد تعداد موارد تقریباً هر پنج روز دو برابر می‌شد. اکنون دانشمندان به دقت موارد امیکرون را زیر نظر دارند تا مشخص کنند که این نوع با چه سرعتی بر جمعیت بریتانیا تأثیر می‌گذارد.

امیکرون چگونه از سیستم ایمنی میزبان فرار می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن ما، به‌وسیلۀ سلول‌ها و پروتئین‌های مختلفی، از ما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. یکی از این موارد پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌ها هستند. این مولکول‌ها مانند یک گیرنده به مولکول‌های سطحی عوامل بیگانه متصل می‌شوند و انهدام آن‌ها را توسط سیستم ایمنی تسهیل می‌بخشند.

در کرونا امیکرون، توسط جهش‌هایی که ایجاد شده است، تغییراتی در مولکول‌های سطحی آن رخ داده است که باعث شده برای سیستم ایمنی قابل شناسایی نباشند؛ حتی در افرادی که قبلاً واکسن زده‌اند یا به سویه‌های دیگر کرونا مبتلا شده‌اند.

ابتلا به امیکرون چقدر احتمال بستری شدن را افزایش را می‌دهد؟

کاملاً نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ زیرا، ویژگی‌ها و رفتار سویه امیکرون هنوز کاملاً شناخته نشده است. بااین‌حال، شواهد اولیه دلایلی برای خوش‌بینی ارائه می‌دهد. به نظر تعداد موارد امیکرون در این مرحله به اندازۀ موارد مشابه آلفا یا انواع دیگر نیست.

کرونا امیکرون چه علائمی دارد؟

اگر بخواهیم به این سؤال که کرونا امیکرون چه علائمی دارد پاسخ بدهیم، باید بگوییم خستگی، بدن ‌درد، سردرد، خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه. مهم‌ترین علائم امیکرون کرونا به شرح زیر هستند:

خستگی

این علامت با سویه‌های قبلی همراه بود، که در اکثر موارد، در حدود پنج‌ تا هشت روز با انواع دیگر ادامه داشت. بااین‌حال، برخی از افراد همچنان می‌توانند تا چند هفته پس از عفونت احساس خستگی کنند. هنوز مشخص نیست که اگر آزمایش نوع امیکرون مثبت شود، خستگی چقدر طول خواهد کشید.

بدن ‌درد یکی دیگر از علائم امیکرون کرونا است!!

مانند سویه اصلی کرونا ویروس، بیماران مبتلابه امیکرون گزارش کرده‌اند که بدن ‌درد و درد عمومی را تجربه کرده‌اند. این علامت معمولاً چند روز با انواع دیگر ادامه داشته است.

سردرد

افراد آلوده به ویروس امیکرون کرونا که، معمولاً با سایر گونه‌های ویروس مرتبط است، سردرد یکی از علامت‌های آن‌ها بوده است. محققان قبلاً دریافته بودند که افراد مبتلابه ویروس کرونا سردردهای متوسط تا شدید یا احساس دردهای ضربان‌دار یا کوبنده دارند.

خارش گلو

دکتر A gelique Coe ze، متخصص بهداشت آفریقای جنوبی، که برای اولین بار در مورد امیکرون زنگ خطر را به صدا درآورد، گفت : «بیماران گزارش داده‌اند که احساس خارش گلو دارند؛ اما، درصورت آلوده شدن به این نوع سرفه ندارند. این علامت کمی با سویه‌های قبلی متفاوت است. مصرف پاراستامول و نوشیدن مایعات فراوان به کاهش درد کمک می‌کند.»

آبریزش بینی

باوجوداینکه، آبریزش بینی یکی از علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است با عفونت امیکرون نیز مرتبط است. عفونت ویروسی باعث می‌شود که بینی مخاط بیشتری تولید کند تا ذرات ویروسی را به دام انداخته و بشوید.

عطسه

عطسه نیز یکی دیگر از علائم امیکرون کرونا است که این علامت می‌تواند به‌راحتی با نشانۀ سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه گرفته شود؛ اما، در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت امیکرون باشد. اگر به‌طور منظم عطسه می‌کنید و نگران هستید که نشانۀ ابتلا به ویروس کرونا باشد، بهتر است برای اطمینان یک آزمایش انجام دهید.

کرونا امیکرون در ایران

تاکنون گزارشی مبنی بر وجود سویه کرونا امیکرون در ایران گزارش نشده است؛ اما، این سویه تا کشورهای همسایه رسیده است. به نقل از رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خبرگزاری ایسنا: «امیکرون احتمالاً وارد کشور خواهد شد و آمار ابتلا به کرونا را افزایش خواهد داد؛ اما اگر واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌درستی انجام گیرد، جای نگرانی نیست.»

در حال حاضر کشور ازنظر وضعیت ابتلا در روند کاهش قرار دارد و اکثر شهرها در وضعیت آبی به سر می‌برند. کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا امیکرون است.

امیکرون چیست؟

امیکرون نام سویه جدید ویروس کرونا است که اولین مورد آن در آفریقای جنوبی یافت شده است و به‌سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است.

آیا کرونا امیکرون در ایران وجود دارد؟

تاکنون گزارشی مبنی بر وجود سویه کرونا امیکرون در ایران گزارش نشده است؛ اما، این سویه تا کشورهای همسایه رسیده است و احتمالاً به‌زودی وارد ایران نیز خواهد شد.

کرونا امیکرون چه علائمی دارد؟

مهم‌ترین علائم امیکرون کرونا بدن‌درد، سردرد، عطسه، آبریزش بینی، خارش گلو و خستگی است.

منابع

h ps:www.daily eco d.co.uk

h ps:www. hegua dia .com

مطالب مرتبط

ارسال نظر

۰۰۰چ گفته :

سلام در تاریخ ۲۵ ۹ ۱۴۰۰ مم مریض شدم. ابتدا بدن درد و تب شدیدد. حالت تهوع خیلی کم. بیشتر بدن درد داشتم. خارش گلو. مقداری با سرفه های خشک. و سردد و سر گیجه فراوان. دکتر گفت سرما خوردگیه سادس. ولی ۲ نفر اط همکارام سریعا طی ۲۴ ساعت علائم شون شروع شد و تا شب به تب شدید من رسیدن.

admi گفته :

حتی اگر علائم سرماخوردگی دارید لازمه به کرونا شک کنید و قرنطینه رو رعایت کنید

ی.ه گفته :

سلام وقتتون بخیر طول درمان کرونا امیکرون چند روزه؟ ینی تا چند روز قابلیت انتقال به دیگران رو داری

admi گفته :

سلام شواهد و گزارش ها نشون میده اومیکرون مثل یک سرماخوردگی معمولی هست و از کرونا به مراتب خفیف تر هستش قابلیت انتقال ولی بیشتر از کووید هست و شما از ۲ روز قبل از علامت دار شدن الی ۵ روز بعدش میتونید انتقال بدید

رشتیان گفته :

سلام .استفراغ و اسهال دارد علائم امیکرون

admi گفته :

سلام، بله می تونه داشته باشه، مهمه علائم بالینی توسط پزشک بررسی بشه

احمدی گفته :

من و شوهرم و دختر دوسالم و دختر ۸سالم ۳روزه این علائم داریم.گلو درد بسیاااار زیاد و سردرد.بدن درد و کوفتگی .فقط هم عطسه مکرر و زیاااااد ازهمه بدتر بی اشتهایی مطلق و حالت تهوع اننننقدر بی اشتها که از معده درد میمیریم اما نمیتونیم حتی آب بخوریم? من نمیدونستم علائم امیکرونه چیکار کنیم؟؟ ?????

admi گفته :

سلام دوست عزیز، می تونه علائم مربوط به کرونا باشه، حتما به پزشک مراجعه کنید

مهر پویا گفته :

سلام من چندوقت خارش گلو داشتم و هیچگونه دردی نداشتم و این خارش باعث سرفه من میشد و بعد از دو روز خارش گلوهام خوب شده بااستفاده از داروهای ضد حساسیت ولی همچنان سرفه دارم ولی کم و بااینکه اوایل بیماری ابریزش نداشتم الان دچار ابریزش بینی شدم این حالتم میتونه جز علائم امیکرون باشه؟؟

admi گفته :

بله ممکنه لازم علائم بالینی توسط پزشک بررسی بشه

اسما گفته :

سلام حالت گرفتگی بدن با خشکی گلو همراه با اسهال و سرگیجه وحالت تهوع اینا میتونه علائم کرونا باشه

admi گفته :

سلام بله حتما برای بررسی علائم بالینی توسط پزشک اقدام کنید

فاطمه گفته :

سلام کل خانواده من همه این علائم رو داشتند من بعد از گذشت دو ۹ روز هنوز ابریزش بینی و‌بدن درد و احساس خستگی شدید دارم چون تست نمیگیرن میگن تو ایران نیومده ولی من هفته پیش که دکتر رفتم جا برای سوزن انداختن نبود دکتر میگفت اکثرا این عوارض رو همه افراد اونجا داشتن

admi گفته :

بله متاسفانه کیت های تشخیصی در دسترس نیست، فقط می تونم توصیه کنند بیشتر از پیش رعایت کنید

نداابوالفضلی گفته :

سلام من چند روزه علایم خستگی و سرماخوردگی مثل. ابریزش بینی و عطسه دارم و چون سابقه سینوزیت دارم سینوسام خیلی متورم شده و قفسه سینم یه مقدار درد داره و تنگی نفس دارم وقتی از دهان نفس میکشم هوای سرد گلومو اذیت میکنه و بینیم کیپ شده و نفس کشیدن برام سخت شده ایا فقط به علت سرماخوردگی سینوسام عفونت کرده یا اومیکرونه و دارم قرص اموکسی سیلین ۵۰۰ میخورم با قرص سرماخوردگی به نظر شما چه کاری انجام بدم

admi گفته :

به نظرم سرخود دارو مصرف نکنید و برای بررسی علائم بالینی توسط پزشک اقدام کنید

امیر گفته :

من از روز پنجشنبه با بدن درد شدید و بیحالی و بدون علائم دیگه مواجه شدم.که همون روز به پزشک مراجعه کردم.و ایشون گفتن در خوشبینانه ترین حالت سرماخوردگی هستش.ولی ۵ روز صبر کن اگر بدتر شدی تست بده.پنجشنبه وجمعه حالم بد بود.همراه با تعریق شبانه.طوری که کل لباسام خیس میشد.فقط جمعه شب تب و لزر۳۸ درجه داشتم.اونم به مدت یکساعت.ولی از دیروز شرایطم بهتر شده.خواستم بپرسم طول بیماری اومیکرون چند روز هست؟ضمن اینکه این چند روز کلا در منزل قرنطینه بودم.

admi گفته :

سلام ریفلاکس بیماری مزمنی هست و خیلی بستگی به این داره که شما تا حد درمان درست انجام میدید و سبک زندگی تون به چه صورته، عادت هایی که توصیه میشه اعم از بعد از غذا دراز نکشید، آب مصرف نکنید، چای و قهوه کمتر بنوشید، چاقی و یبوست را درمان کنید و… خیلی نقش مهمی دارن در نهایت قسمتی از مخاط مری و معده شما به دلیل بالازدن اسید تغییر کرده و شما ممکنه این علائم را تا آخر داشته باشید، ولی با رعایت و ادامه دادن این توصیه ها در همون سطح حداقل خودش باقی میمونه

حبیب جمشیدی گفته :

سلام ازدوهفتته پیش عطسه خارشرش گلو دسرها خشک داشتم یک هفته پیش پزشک رفتم شربت وقرص انتی هیستامین دادن بعد ازچندروز گلوپ خلط داشت که دوروزه آموکسی سیلین میخورن .دراین مدت بدن دردوتب وسردردنداشتم

admi گفته :

اموکسی سیلین پزشک تجویز کردن؟ در حال حاضر چه علائمی دارید؟ اگر احساس می کنید علائم شدید تر شدن و یا علائم جدیدی اضافه شده لازمه کلیه علائم بالینی توسط پزشک رصد بشه

خسرو حسین پور گفته :

سلام ما هم همه مبتلا شدیم گلو درد تبریزش بینی تب خفیف

admi گفته :

آرزوی سلامتی داریم براتون

مهرداد مشایخی گفته :

سلام دو روزه فقط گلو درد دارم ولی علاعم دیگه ای ندارم، اول با خارش گلو شروع شد.ایا این از علاعم اومیکرون میتونه باشه؟

admi گفته :

بله خارش گلو و گلو درد می تونه از علائم باشه، لازمه اگر بیشتر شد توسط پزشک علائم بالینی بررسی شود

محمد گفته :

ما هفته پیش از ترکیه اومدیم…اولش فقط من لرز داشتم تو ترکیه…بعد شد گلو درد..بعد کمر درد تو ناحیه دنبالچه…بعد تب و لرز شدید..اومدم تهران رفتم دکتر گفت آنفولانزاست…رفتم تست دادم گرونا بود…یکی یکی خانواده دارن همون علائم رو میگیرن….کاشکی اینجا یکی بنویسه حالا اونی که کرونا داره چی بخوره..چه داروی گیاهی خوبه…چند روز باید قرنطینه باشه…چطور فضای خونه رو ضد عفونی باید کرد؟…فقط میگن مراجعه به پزشک و قرنطینه….پزشکه خودشم نمیدونه فرق آنفولانزا و کرونا رو

admi گفته :

سلام دوست عزیز، من کامنت شما را پذیرفتم که دوستان اگر تجربه ابتلا داشتن بتونند زیر کامنت شما منتقل کنند، ولی بدونید بهترین کار مراجعه به پزشک و بررسی علائم بالینی شما توسط پزشکه، سلامت باشید

اریب گفته :

سلام من فقط ابریزش بینی دارم ممکنه امیکرون باشه؟

admi گفته :

بله ممکنه

زاهدی گفته :

سلام پسرمن دوروز آبریزش بینی شدیدی داره وگلو درد هم داره فقط همین نه تب ونه چیزی دیگه گهگاهی سرفه اونم خیلی کم آموکسی سیلین۵۰۰میخوره وقرص سرماخوردگی واسپری سدیم کلریدآیاپسرم امیکرون گرفته لازمه که ببرمش دکتر متخصص ؟؟

admi گفته :

بله حتما به متخصص مراجعه کنید

اسد گفته :

سلام و عرض ادب،من و خانمم از چهارشنبه پیش با احساس سرماخوردگی،سردرد،سرفه موردی و خارش گلو شروع شد.از اون موقع تا شنبه که جواب تست اومد صرفا” قرص سرماخوردگی و مسکن مصرف کردیم.بعد جواب را بردم پیش دکتر.قرص فاموتد،شربت دیفن هیدرامین و قرص ویتامین دی برامون تجویز کرد.جسارتا این داروها مناسب درمان اومیکرون هستند.هر چند که نشانه های ما خفیفه.

admi گفته :

اگر علائم خفیفه و توسط پزشک بررسی شده درسته، اعتماد کنید به تجویز پزشکتون

سراج گفته :

سلام من چنروز پیش مبتلا شدم و الان هشت روز شده و تقریبا خوب شدم فقط بیحالی و سردردم کامل خوب نشده. میخواسم بدونم چنروز طول میکشه

admi گفته :

بستگی به سیستم بدنتون داره ممکنه یک مدت طول بکشه، سعی کنید مایعات زیاد مصرف کنید

سعید صفوی گفته :

با احترام جهت جلو گیری از ویروس در حد اجتمایی رعایت اصول بهداشتی مثل روز اول کروناو به مدت بهبود قرنطینه در منزل و تا در توان هست از اب میوه فصل استفاده کررد استراحت کامل و خوردن ِغذا اهای سبک و مقوی و بخور در اطراف بیمار با مواد ضد عفونی کننده به امید بهبود کل ایرانیان و دیگر ملل

admi گفته :

بسیار عالی

زهرا گفته :

سلام، کسانی که او میکرون گرفتن تا چه مدت باید قرنطينه بشن و بعد از چند روز خوب میشن میتونن فعالیت های قبلی شون رو از سر بگیرن؟!؟

admi گفته :

طبق توصیه CDC. بعد پنج روز اگر علائم از بینرفته بودن و حال عمومی بیمار خوب بود می تونند از قرنطینه خارج شوند به شرط استفاده از ماطک در تمام اماکن

Δdocume .ge Eleme ById( ak_js_1 ).se A ibu e( value, ( ew Da e() ).ge Time() );

داروی کرونا امیکرون چیست؟

محققان اعلام کردند که داروهای تولید شده توسط شرکت داروسازی انگلیسی GlaxoSmi hKli e بهترین کارآیی را در مقابل گونه اومیکرون ویروس کرونا دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به گونه اومیکرون ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، محققان همواره در حال بررسی جنبه‌های مختلف آن هستند. بیمارستان‌های بسیاری از کشورها در حال آماده سازی شرایط برای موج جدیدی از مبتلایان به گونه اومیکرون هستند، به همین دلیل تحقیقات گسترده‌ای در زمینه اثربخشی داروهای متداول بر این سویه جدید در حال انجام است.

محققان اخیراً هشدار دادند که دو داروی ضد کرونای دو شرکت داروسازی آمریکایی Rege e o و Eli Lilly در برابر گونه اومیکرون ویروس کرونا اثربخشی کمی دارند، بنابراین این شرکت‌ها اعلام کردند که به زودی داروهای جدید با حداکثر اثربخشی بر سویه جدید ویروس کرونا را تولید خواهند کرد. علاوه بر این، اخیراً پژوهشگران اعلام کردند که داروهای تولید شده توسط شرکت داروسازی انگلیسی GlaxoSmi hKli e بهترین کارآیی را در مقابل گونه اومیکرون دارد.

با توجه به آمار ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC)، ۹۰ درصد موارد جدید مبتلا به بیماری کووید -۱۹ به گونه اومیکرون آلوده شده‌اند. به نظر می‌رسد که به زودی وضعیت در سراسر جهان به همین شکل خواهد بود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز گونه جدید اومیکرون را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی کرده است و اعلام کرده است که موارد ابتلاء به این گونه جدید در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت دو برابر می‌شود.

چه دارویی برای امیکرون خوبه