چرا اورانوس یک سیاره است پایه چهارم


چرا اورانوس یک سیاره است پایه چهارم

همشهری آنلاین-زهره بانی: سیاره اورانوس نام معادل عربی یا فارسی ندارد و نام آن در زبان لاتین، نام خدای آسمان‌ها است


آشنایی با سیاره اورانوس

همشهری آنلاین-زهره بانی: سیاره اورانوس نام معادل عربی یا فارسی ندارد و نام آن در زبان لاتین، نام خدای آسمان‌ها است

مانند کیوان و مشتری، اورانوس هم یک سیاره گازی است با اندکی تفاوت. سیاره اورانوس مثل بیشتر قمرهای منظومه شمسی، روی یک پهلوی خود یعنی مایل می‌چرخد در حالی که دیگر سیارات این منظومه اینطور نیستند. نظریه‌ای وجود دارد مبنی بر این که سال‌ها پیش یک جسم بسیار بزرگ به این سیاره برخورد کرده و این برخورد چنان قوی بوده که جهت چرخش اورانوس را به کلی تغییر داده است.

آشنایی با منظومه شمسی

اما نظریه‌ای که اخیرا ارایه شده می‌گوید بیشتر انحراف محور اورانوس می‌تواند به علت قمر بزرگ این سیاره باشد که وقتی منظومه شمسی ما هنوز جوان بوده، این قمر به آرامی توسط سیارات بزرگ دیگر کشیده می‌شده است و گرانشی که سعی در دور کردن این قمر از اورانوس داشته باعث شده تا اورانوس به یک طرف متمایل شود.

مانند کیوان، اتمسفر ضخیم اورانوس از گازهای متان، هیدروژن و هلیم تشکیل شده است. اورانوس سیاره‌ای بسیار سرد است و آن را غول یخی می‌نامند. اورانوس از سنگ و یخ، با یک هسته بزرگ صخره‌ای درست شده است.

به علت فشارهای سیاره‌ای بسیار زیادی که بر روی سیاره اورانوس وجود دارد، احتمال آن می‌رود که مقادیر زیادی الماس داخل این سیاره یا بر روی سطح این سیاره وجود داشته باشد.

همچنین دانشمندان عقیده دارند بر روی سطح اورانوس اقیانوس‌ عظیمی وجود دارد. و عجیب اینکه ظاهرا دمای این اقیانوس بسیار بالا، یعنی در حدود ۲۷۶۰ درجه سانتیگراد است.

سیاره اورانوس تقریبا هم اندازه سیاره نپتون است.

حلقه‌ها

سیاره اورانوس هم حلقه‌هایی دارد. گرچه حلقه‌های آن مانند حلقه‌های کیوان بیرون کشیده شده و کاملا عیان نیستند. حلقه‌های اورانوس از ذرات غبار سیاه و تخته سنگ‌های بزرگ تشکیل شده است.

وزن در سیاره اورانوس

از آنجا که جاذبه در سیاره اورانوس کمتر از جاذبه زمین است، وزن در این سیاره در مقایسه با زمین کاهش پیدا می‌کند. یعنی اگر وزنه‌ای روی زمین ۳۲ کیلو گرم باشد، روی سیاره اورانوس وزن آن به ۲۸ کیلو گرم کاهش پیدا می‌کند.

قمرهای اورانوس

سیاره اورانوس ۲۷ قمر دارد. که ۵ قمر آن بزرگ و مابقی کوچک‌تر هستند. بزرگ‌ترین قمر اورانوس تایتانیا نام دارد و چها تای دیگر به ترتیب عبارتند از: ابرون، آمبریل، آریل و میراندا. برخی از قمرهای کوچک‌تر اورانوس عبارتند از: بلیندا، بیانکا، کلیبان، کوردلیا، کرسیدا، دسدمونا، ژولیت، اوفلیا، پورتیا، پوک و رزالیند.

سوالات علوم چهارم درس هشتم

سوالات علوم چهارم درس هشتم

سوال و جواب درس ۸ علوم چهارم “آسمان در شب”

۱-منظومه شمسی چیست؟ جواب۱-به خورشید و تمام سیّاره ها وچیز های دیگری که به دور آن می چرخند منظومه ی شمسی می گویند.

۲ -هشت مورد از سیّارات شناخته شده منظومه ی شمسی را به ترتیب نزدیکی به خورشید نام ببرید. جواب -عطارد (تیر) -زهره (ناهید) -زمین (اَرض) -مریخ )بهرام) -مشتری (برجیس) -زحل (کیوان) – اورانوس( آهوره یا خدای آسمان ها) – نپتون(خدای دریاها)

۳ -سردی و گرمی سیّارات در منظومه ی شمسی به چه عاملی بستگی دارد؟ جواب-هرچه سیّاره ای به خورشید نزدیک باشد گرم تر و هرچه دور تر باشد سردتر است.

۴ -فرق ستاره با سیّاره چیست؟ جواب-ستاره از خود نور دارد ولی سیاره از خود نور ندارد.

۵ -چرا ستاره ها را هنگام روز در آسمان نمی بینیم؟ جواب-به دلیل نور زیاد خورشید در روز .

۶-چرا سیّاره ها و خورشید در منظومه ی شمسی به هم برخورد نمی کنند؟ جواب-به دلیل داشتن مدار مخصوص به خود و فاصله و نظم حرکتی و جاذبه ی مشخّص بین آن ها.

۷-چرا نور برخی ستاره ها بیش تراست؟ جواب-برای این که یا به ما نزدیک ترند یا جوان تر هستند.

۸-آیا فاصله ی همه ی ستاره ها با زمین به یک اندازه است؟ جواب-خیر

۹-نزدیک ترین ستاره به زمین کدام است؟ جواب-خورشید

۱۰-کهکشان چیست؟ جواب-تمام ستاره ها و سیّاره ها و منظومه ها به همراه گرد و غبار و گازهای موجود میان آن ها ، به دلیل وجود نیروی جاذبه در بین خودشان؛ در مجموعه ی بسیار بزرگ تری به نام کهکشان قرار دارند.

۱۱ -کهکشانی که منظومه ی شمسی)خورشید و زمین و…( در آن قرار دارد چه نام دارد؟ جواب-کهکشان را ه شیری

۱۲ -ستاره و سیّاره چیست؟ جواب۱۲ -به اجرام آسمانی که از خود نور دارند ستاره و به اجرام آسمانی که از خود نور ندارند سیّاره می گویند.

۱۳-جنس سیاره ای زحل و اورانوس و نپتون از چیست؟ جواب-از گاز

۱۴-زیباترین سیاره منظومه شمسی چه نام دارد؟ جواب-زحل

۱۵-مریخ یا بهرام به چه رنگی در آسمان دید می شود؟چرا؟ جواب-قرمز- به دلیل وجود آهن زنگ زده فراوان در سطح آن.

۱۶-نزدیک ترین سیّاره به خورشید در منظومه ی شمسی چه نام دارد؟ جواب-عطارد

۱۷-دورترین سّیاره در بین سیّاره های خوانده شده ی منظومه ی شمسی در کتاب علوم چهارم چه نام دارد؟ جواب-نپتون

۱۸ -مدار در منظومه ی شمسی به چه چیزی گفته می شود؟ جواب-به مسیر حرکت سیّاره ها و دیگر چیزها به دور خورشید در منظومه ی شمسی مدار گفته می شود.

۱۹-چرا زمین مکان مناسبی برای زندگی گیاهان و جانوران است؟ جواب-زیرا زمین دارای آب و هوا و خاک مناسب برای زندگی گیاهان و جانوران است و زیاد گرم و سرد نیست.

۲۰-زمین در آسمان به چه شکلی دیده می شود؟ جواب-به شکل کره ی آبی و سفید زیبا

۲۱ -یک سال زمینی چگونه به و جود می آید و تقریباً چند روز است؟ جواب-از یک بار گردش کامل زمین به دور خورشید؛یک سالِ زمینی به وجود می آید که تقریباً ۳۶۵روز است.

۲۲-یک شبانه روز چگونه به وجود می آید و تقریبا چند ساعت است؟ جواب-از یک بار گردش کامل زمین به دور خود؛یک شبانه روز به و جود می آید که تقریباً۲۴ساعت است.

۲۳-تقویم کشو ما بر چه اساسی تنظیم شده است؟ جواب-بر اساس گردش زمین به دور خورشید

۲۴ -چرا سال برخی از سیّاره ها در منظومه ی شمسی طولانی و برخی کوتاه است؟ جواب-هرچه سیّاره ای به خورشید نزدیک تر باشد مدار گردش آن به دور خورشید کوتاه تر بوده و در نتیجه سالش هم کوتاه است و هرچه سیّاره ای از خورشید دورتر باشد مدارش گردش آن به دور خورشید طولانی تر بوده و سالش هم طولانی تراست.

۲۵-آیا ماه به دور خود و زمین و با آن به دور خورشید می چرخد؟ جواب-بلی

۲۶-آیا ماه از خود نور دارد؟ توضیح دهید. جواب- خیر-ماه نورِ خورشید را برمی گرداند.

۲۷-یک بار گردش ماه به دور زمین تقریباً چند روز یا هفته طول می کشد؟ جواب-تقریباً بیست و هشت روز یا چهار هفته

۲۸-نزدیک ترین جرم فضایی به زمین چه نام دارد؟ جواب-ماه

۲۹ -مهتاب چیست؟ جواب-به نور ماه مهتاب می گویند.

۳۰-ماه قمری چگونه به وجود می آید؟ جواب-از یک بار گردش کامل ماه به دور زمین که حدود چهار هفته یا۲۸ روز طول می کشد ماه قمری پدید می اید.

۳۱ -دو مورد از خصوصیات ماه را بیان کنید. جواب-در کره ی ماه آب و هوا وجود ندارد. سطح آن نا هموار و دارای تعداد زیادی گودال کوچک و بزرگ است.

۳۲-آیا ماه همیشه در آسمان با چشم، به یک شکل دیده می شود؟ جواب-خیر

۳۳ -ما چه قسمتی از ماه را در آسمان روشن و نورانی می بینیم؟ جواب-ما قسمت های از ماه که نور خورشید بر آن می تابد در آسمان روشن می بینیم.که این مقدار درطول ماه قمری تغییر می کند.

۳۴-اوّلین رصدخانه ی ایران چند سال پیش و در کدام شهر ساخته شد؟ جواب-هزار سال پیش در شهررِی

۳۵-در رصدخانه ها ستاره شناسان چه کار می کنند؟ جواب-در رصدخانه ها ستاره شناسان با ابزارهای مختلف ستاره ها و سیّاره ها را مطالعه می کنند.

۳۶-اوّلین سفر فضایی انسان به کجا بوده است؟ جواب-به کره ی ماه

۳۷ -سهم شما در مراقبت از سیّاره ی زمین چیست؟(دو مورد) جواب-برای خرید از کیسه های پارچه ای استفاده می کنیم تا کیسه های نایلونی آن را آلوده نکنند- زباله هارا در رودخانه ها و محلّ زندگی گیاهان و جانوران نمی ریزیم.

۳۸-اگر خاک و آب و هوا ی زمین آلوده شوند چه سرنوشتی در انتظار همه ی جانداران است؟ جواب-همه ی ما دیر یا زود می میریم.

۳۹ -حرکت وضعی زمین و حرکت انتقالی آن را تعریف کنید. جواب-گردش زمین به دور خودش را حرکت وضعی و گردش زمین به دور خورشید را حرکت انتقالی می گویند.

۴۰-کوچک ترین سّاره منظومه ی شمسی چه نام دارد؟ جواب-عطارد یا تیر

۴۱-بزرگ ترین سیاره منظومه ی شمسی چه نام دارد؟ جواب-مشتری یا برجیس

۴۲ -کدام سیّاره به زمین شبیه است؟ جواب-زهره یا ناهید

۴۳ -آیا خورشید به دور خودش می چرخد؟ جواب-بلی به همراه منظومه شمسی در کهکشان راه شیری می چرخد-هر بار گردش خورشید به دور خودش دویست میلیون سال زمینی طول می کشد.

۴۴-آیا کهکشان ها هم می چرخند؟ جواب-بلی

۴۵-چرا سیّاره زهره در آسمان پرنور دیده می شود؟ جواب- زیرا به دلیل گرمای ناشی از نزدیکی به خورشید؛تمام آب های سطح زهره بخار شده و آسمان آن پر از ابرهای غلیظ است و وقتی نور خورشید به آن ها برخورد می کند بازتاب می کند.

۴۶-کدام سیّاره را صبح و عصر در نزدیکی خورشید می توان دید؟ جواب- سیّاره زهره را.

?? بعدی» درس نهم علوم چهارم 

? پیشین« درس هفتم علوم چهارم  

چرا اورانوس یک سیاره است پایه چهارم