پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشه ای


پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشه ای

۲۰۶ سقف شیشه ای محصول جدید ایران خودرو است که به زودی با مشخصاتی رقابتی وارد بازار خواهد شد تا یک تنه نماینده خانواده پژو ۲۰۶ در بازار باشد.


معرفی ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای؛ محصول جدید ایران خودرو

سوالات خود را اینجا مطرح کنید

خانه » معرفی خودرو » معرفی ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای؛ محصول جدید ایران خودرو

میانگین امتیاز ۴٫۲ ۵٫ تعداد رای: ۱۰

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

۲۰۶ سقف شیشه ای هم بالأخره معرفی شد تا پس از پژو ۲۰۷ و رانا پلاس، سومین محصول ایران خودرو با سقف پانوراما باشد. پس از گذشت سال‌ها از توقف تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۳، ایران خودرو تصمیم گرفت تا دوباره این تیپ را البته با سقف شیشه‌ای و یک‌سری تغییرات جزئی دیگر تولید کند تا بتواند بهتر سلیقه این روزهای بازار را پوشش دهد. به همین بهانه، این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک را به بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای اختصاص داده‌ایم. اگر دوست دارید بیش‌تر راجع‌به ویژگی‌های این نوبرانه ایران خودرو بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

jQue y(docume ). eady( fu c io () );

میخوای بدونی قیمت روز خودرو مورد نظرت چنده ؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. قیمت خودرو

از تیپ ۳ قدیم تا ۲۰۶ سقف شیشه ای

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ که درواقع ترکیبی از مشخصات فنی تیپ ۲ و آپشن‌های تیپ ۵ بود، حدفاصل سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ در تعداد نسبتاً محدودی تولید شد. از ابتدای دهه ۹۰ شمسی تاکنون خبری از این تیپ نبود تا این‌که ایران خودرو تصمیم گرفت تا در ابتدای سال ۱۴۰۱، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ را البته با سقف شیشه‌ای به خط تولید خود برگرداند. ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما علاوه‌بر استفاده از سقف شیشه‌ای، با رینگ‌های آلومینیومی ۱۴ اینچی و هم‌رنگ‌بودن دستگیره‌ها و زه‌های ضربه‌گیر درب‌ها با بدنه، در ظاهر از تیپ ۳ قدیم متمایز می‌شود. البته هنوز هیچ نسخه‌ای از ۲۰۶ سقف شیشه ای به خریداران تحویل داده نشده است و برای دیدن تغییرات ظاهری نهایی باید کمی صبر کنیم.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ سقف شیشه ای

۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای از نظر مشخصات فنی با تیپ ۲ یکسان است و همان قلب تپنده ۱٫۴ لیتری تنفس طبیعی موسوم به TU3A را در سینه دارد. این پیشرانه با حجم دقیق ۱۳۶۰ سی‌سی، حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن‌متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی روانه محور جلوی این هاچ‌بک اقتصادی می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد ۲۰۶ سقف شیشه ای نیز به‌ترتیب برابر با ۶٫۴ لیتر در صد کیلومتر و ۱۴٫۱ ثانیه است.

jQue y(docume ). eady( fu c io () );

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با ۱۰۰% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. خرید خودرو

آپشن های ۲۰۶ سقف شیشه ای

پژو ۲۰۶ سقف شیشه ای نسبت‌به رده قیمتی خود، آپشن‌های قابل‌قبولی دارد؛ که از جمله این آپشن‌ها می‌توانیم به مواردی مثل شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان هیدرولیک با کنترل سیستم صوتی از پشت آن، رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی، مه‌شکن جلو و عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، سقف پانوراما ثابت با سایه‌بان دستی، پشت‌سری‌های سه‌گانه صندلی عقب،۲ ایربگ، ترمزهای دیسکی در هر دو محور مجهز به ABS EBD EBA   و… اشاره کنیم. با این اوصاف، ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای با وجود سقف پانوراما، رینگ‌های آلومینیومی و ترمزهای دیسکی در هر دو محور، از تیپ ۵ هم آپشن‌های بیش‌تری دارد. تنها دماسنج روی داشبورد و سنسور پارک عقب (در برخی نسخه‌ها) روی تیپ ۵ موجود است که فعلاً روی ۲۰۶ سقف شیشه ای نصب نشده‌اند.

قیمت ۲۰۶ سقف شیشه ای

قیمت کارخانه ۲۰۶ سقف شیشه ای برای سری اول ثبت نامی، ۱۸۱ میلیون و ۲۴۸ هزار تومان با موعد تحویل ۳ ماهه تعیین شده است. ضمن این‌که خریداران می‌تواند رنگ خودروی خود را نیز از بین سفید، مشکی، نقره‌ای، خاکستری، گیلاسی و آبی کاسپین انتخاب کنند. البته همان‌طور که می‌دانید، طرح‌های فروش فعلی خودروسازان ظرفیت بسیار محدودی دارند و در نهایت بسیاری از خریداران واقعی بایستی خودروی مدنظر خود را از بازار آزاد خریداری کنند و این‌جا است که قیمت بازار اهمیت پیدا می‌کند.

قیمت بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای هنوز مشخص نشده است اما حدس‌زدن آن‌هم کار سختی نخواهد بود. در حال حاضر (هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۱) پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار آزاد، ۲۷۸ میلیون تومان قیمت دارد. نسخه تیپ ۵ هم ۳۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود. با توجه به این‌که پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای از هرنظر مابین تیپ ۲ و تیپ ۵ قرار می‌گیرد؛ قیمت آن نیز بین این ۲ تیپ و البته نزدیک‌تر به قیمت تیپ ۵ خواهد بود. با این اوصاف، بایستی قیمت بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای را در حالت تعادلی (پس از فروکش‌کردن هیجان اولیه بازار) و به‌شرط ثابت‌ماندن متغیرهای اقتصادی تا ماه‌های آینده، حدود ۳۲۰ میلیون تومان تخمین بزنیم.

جمع‌بندی

شنیده‌ها حاکی از این است که تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ متوقف شده است و پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، تنها نماینده خانواده این هاچ‌بک محبوب در بازار خودروهای صفرکیلومتر خواهد بود. با توجه به این‌که ایران خودرو در ۲۰۶ سقف شیشه ای دست به ترکیب برنده همیشگی پژو ۲۰۶ نزده و سقف پانوراما را هم به‌عنوان یکی از آپشن‌های محبوب این روزها به آن اضافه کرده است، قطعاً این خودرو هم مثل نسخه‌های قبلی پژو ۲۰۶ در بازار موفق خواهد شد. فقط امیدواریم ایران خودرو بتواند تیراژ پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای را در سطح مناسبی حفظ و آن را در طرح‌های فروش متنوع عرضه کند تا در نهایت، خود شرکت و خریداران واقعی بتوانند از این موضوع نفع ببرند نه عده‌ای دلال سودجو! 

بیشتر بخوانید

میانگین امتیاز ۴٫۲ ۵٫ تعداد رای: ۱۰

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای ؛ مشخصات فنی، قیمت، نقاط مثبت و منفی

۰ ارسال شده توسط: حـسین مـرادی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۷

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای نسبت به قبل از لحاظ ظاهری ارتقا پیدا کرده و جذاب‌تر شده است. در ادامه با تغییرات ظاهری، مشخصات فنی، امکانات، نقاط قوت و ضعف این خودرو آشنا می‌شویم.

ایران خودرو با عرضه محصولات خانواده پژو ۲۰۶ طی سال‌های گذشته توانست آمار فروش بالایی را به ثبت برساند. در همین راستا این خودروساز بزرگ کشور برای جلب نگاه مشتریان جوان، عضو جدیدی از این خانواده را معرفی کرده که از ظاهری جذاب‌تر نسبت به سایر نسخه‌ها بهره می‌برد. در همین راستا قصد داریم طراحی ظاهری، مشخصات فنی و امکانات پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای را بررسی کنیم.

نقد و بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای

بخش طراحی

این محصول جدید نسبت به مدل‌های قبلی تغییرات بزرگی را تجربه نکرده و می‌توان اضافه شدن سقف شیشه ای یا پانوراما را به عنوان اصلی‌ترین ویژگی ظاهری پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دانست؛ سقفی که ایران خودرو مدتی قبل آن را به رانا پلاس و پژو ۲۰۷ نیز اضافه کرده بود. این خودرو اکنون از رینگ آلومینیومی نیز بهره می‌برد.

علاوه بر این، ایران خودرو تجهیزات تیپ ۵ را نیز به پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای اضافه کرده تا این خودرو نسبت به تیپ ۲ مجهزتر باشد. البته طراحی داخلی این خودرو همانند مدل‌های قبل بوده و تغییر خاصی در آن مشاهده نمی‌شود.

تجهیزات و امکانات

پژو تیپ ۳ جدید علاوه بر تجهیزات معمولی تیپ ۲ نظیر کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، سنسور دنده عقب، دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBA و همچنین فرمان هیدرولیک اکنون از تنظیم برقی آینه‌های جانبی و شیشه‌های برقی در هر چهار در، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و سیستم تهویه اتوماتیک نیز بهره می‌برد.

همانطور که اشاره شد سقف شیشه ای به عنوان مهم‌ترین ویژگی این خودرو محسوب می‌شود و محصول جدید ایران خودرو در سال ۲۰۲۲ در بخش تجهیزات ضعیف ظاهر شده و متاسفانه از امکاناتی چون دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان و کروز کنترل بی‌بهره مانده است.

مشخصات فنی

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای از همان موتور قدیمی و کم‌قدرت TU3 بهره می‌برد. این موتور ۱۳۶۰ سی‌سی ۸ سوپاپ می‌تواند قدرتی برابر با ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن‌متر را به تولید برساند. چنین قدرتی حتی برای این هاچ بک جمع‌وجور نیز مناسب نبوده و به همین دلیل نمی‌تواند در این بخش راضی‌کننده باشد؛ چرا که خروجی این پیشرانه حتی از موتور M15 خانواده تیبا و کوییک نیز پایین‌تر بوده و علاوه بر این هزینه‌های نگهداری آن نیز مراتب بیشتر است.

گفتنی است مصرف سوخت مناسبت به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی پیشرانه TU3 محسوب می‌شود که بر اساس اعلام این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ۶٫۴ لیتری را به همراه دارد. قدرت تولیدی از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

جدول مشخصات فنی

سطح سواری

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما از لحاظ رانندگی به مدل‌های قبلی خود شباهت داشته و تغییر خاصی در این بخش حس نمی‌شود. البته موتور TU3 این خودرو به دلیل مصرف سوخت پایین برای ترددهای شهری با حداکثر ۲ سرنشین گزینه مناسبی محسوب می‌شود، اما توان آن با افزایش سرنشینان و بار کاهش پیدا خواهد کرد. این خودرو دارای وزن ۱۰۲۵ کیلوگرم بوده و ظرف مدت ۱۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

ضمن این که در صورت روشن کردن کولر شاهد افت چشمگیر توان خودرو خواهیم بود. البته این میزان افت در پژو ۲۰۶ با پیشرانه TU5 کمتر به چشم می‌آید. همچنین سروصدا و لرزش پیشرانه TU3 نسبت به موتور M15 سایپا کمتر بوده و سواری آرام‌تری را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، اکنون ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ میزان قدرت توقف این خودرو را نیز ارتقا داده‌اند.

در کابین این خودرو شاهد همان طراحی قدیمی پژو ۲۰۶ هستیم و انتظار می‌رفت ایران خودرو برای این خودرو طراحی داشبورد جدیدی را در نظر بگیرد. کیفیت ساخت و متریال داخلی نیز تغییری نکرده، اما نسبت به خودرویی چون کوییک بسیار در سطح بهتری قرار دارد. علاوه بر این، محصول جدید خانواده ۲۰۶ همانند سایر اعضای این خانواده با ضعف فضای بسیار کم صندلی‌های عقب مواجه است که یکی از معایب بزرگ این خودرو محسوب می‌شود.

تفاوت با سایر اعضای خانواده پژو ۲۰۶

مجهز شدن به سقف شیشه ای و تجهیزات تیپ ۵ به عنوان تفاوت اصلی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ نسبت به سایر اعضای این خانواده محسوب می‌شود که توانسته این خودرو را نسبت به آنها جذاب‌تر کند. این خودرو به رینگ آلومینیومی نیز مجهز شده است. البته محصول جدید ایران خودرو در بخش موتور و گیربکس با تیپ ۲ تفاوتی ندارد.

مزایا و معایب

از معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای می‌توان به پلتفرم قدیمی، فضای پای بسیار محدود در عقب، هزینه نگهداری بیشتر نسبت به خانواده تیبا و کوییک، تجهیزات اندک، اختلاف قیمت زیاد نسبت به تیپ ۲، موتور کم‌توان TU3 و نداشتن تغییر خاص در طراحی داخلی و خارجی اشاره کرد. البته مواردی چون بازار فروش مناسب، فراوانی قطعات و نمایندگی‌ها، رینگ‌های آلومینیومی، ترمزهای دیسکی تمام چرخ‌ها و سقف شیشه ای به عنوان مزایای این خودرو محسوب می‌شوند.

قیمت و رقبا

گروه صنعتی ایران خودرو برای نخستین بار در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ خودرو پژو ۲۰۶ سقف شیشه ای را با قیمت ۱۸۱ میلیون تومان به بازار عرضه کرد. در واقع قیمت کارخانه ای این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیش از ۳۰ میلیون تومان گران‌تر است. از آنجایی که این خودرو هنوز وارد بازار نشده جزئیاتی از قیمت آن در بازار در دسترس نیست، اما با توجه به این که فعالان بازار برای ۲۰۶ تیپ ۲ قیمت ۳۲۰ میلیون تومان را در نظر گرفتند، می‌توان برای تیپ ۳ جدید نیز قیمت بیش از ۳۵۰ میلیون تومان را  در بازار پیش‌بینی کرد که برای یک خودرو ۸ سوپاپ ۷۵ اسب بخاری بسیار غیر منطقی است.

از رقبای مستقیم پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف پانوراما می‌توان به کوییک اتوماتیک پلاس اشاره کرد که قیمت آن در بازار به ۳۵۰ میلیون تومان می‌رسد. کوییک اتوماتیک به موتور قدرتمندتر، گیربکس اتوماتیک CVT و همچنین امکانات بیشتری چون دکمه‌های کنترلی روی فرمان، دوربین دید عقب، ناوبری، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، صندلی برقی راننده، سیستم پایش باد تایرها و کروز کنترل مجهز شده که پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از این آپشن‌ها بی‌بهره مانده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشه ای