پایتخت سلجوقیان در زمان ملکشاه کدام شهر بود


پایتخت سلجوقیان در زمان ملکشاه کدام شهر بود

سلسله مشهور و مقتدر سلجوقی به سال ۴۲۹ ه.ق توسط طغرل در نیشابور تاسیس شد. بنابراین اولین پایتخت این سلسه شهر نیشابور درخراسان بود.


پایتخت سلجوقیان در زمان ملکشاه کدام شهر بود

پایتخت سلسله سلجوقیان (۴۲۹ – ۵۹۰ ه.ق)

سلسله مشهور و مقتدر سلجوقی به سال ۴۲۹ ه.ق توسط طغرل درنیشابور تاسیس شد. بنابراین اولین پایتخت این سلسه شهر نیشابور درخراسان بود. نیشابور قبل از این پایتخت طاهریان درقرن سوم هجری بود. با قدرت یابی طغرل و سلطه وی بر کل ایران و ماوراء النهر و سپس عراق عرب پایتخت دولت سلجوقی از نیشابور به شهر اصفهان منتقل شد. و اصفهان تقریبا تا پایان استقرار سلجوقیان پایتخت اصلی و اولی و اداری – سیاسی سلجوقیان محسوب می شده است.

اصفهان در دوره ملکشاه شاه مقتدر و کامکار سلجوقی به اوج شکوفایی و شهرت رسید و سرآمد تمام شهرهای جهان اسلام و خاورمیانه محسوب می شد. دیگرپایتخت مطرح دولت سلجوقی بویژه در دوره سلطنت سنجر شهر مرو در خراسان قدیم و یا درترکمنستان امروزی بوده است. اما آخرین پایتخت این سلسله ترک نژاد ایرانی شهر ری بود. دردوره سلطنت طغرل سوم آخرین سلطان سلجوقیان. با کشته شدن طغرل سوم درمیدان جنگ با لشکریان سلطان تکش خوارزمشاه و تسخیر ری به سال ۵۹۰ هجری توسط خوارزمشاهیان دولت سلجوقی منقرض شد. دیگرشهرهاو ایالات مطرح دوره سلجوقی: همدان – کرمان – بغداد- بحرین – عمان – آذربایجان- قونیه- شیراز – ارمنستان …. 

سوالات مطالعات پنجم درس بیست با جواب

سوالات مطالعات پنجم درس بیست با جواب

سوالات مطالعات پنجم درس ۲۰ با جواب

? سوالات درس به درس مطالعات کلاس پنجم ? درس بیستم : وزیران کاردان، شهرهای آباد

-درس ۲۰

۱- ترکان در کدام قسمت ایران زندگی می کردند و کار اصلی شان چه بود؟پاسخ: ترکان مردمی بودند که در نواحی شمال شرقی ایران زندگی می کردند. آنها زندگی قبیله ای داشتند و کار اصلی شان، دامداری بود.

٢- ترکان کدام سلسله ها را تشکیل دادند نام ببرید.پاسخ: غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان

۳- یکی از کارهای مهم سلطان محمود غزنوی چه بود؟پاسخ: یکی از کارهای مهم سلطان محمود لشکرکشی به هند بود. او چند بار به آن سرزمین لشکر کشید؛ در آنجا بتخانه ها را خراب کرد و گنج های فراوانی را به غارت برد و بعد به ایران بازگشت

۴- در زمان سلطان ملکشاه سلجوقی قلمرو سلجوقی تا کجا گسترش یافت؟پاسخ: از شرق تا نزدیکی چین و از غرب تا دریای مدیترانه

۵۔ حکومت خوارزمشاهیان چگونه تشکیل شد؟پاسخ: پس از مرگ سلطان ملکشاه سلجوقی، بین جانشینان او اختلاف افتاد و حکومت سلجوقی، ضعیف شد. سرانجام یکی از فرمانروایان منطقه ی خوارزم، آخرین سلطان سلجوقیان را شکست داد و حکومت خوارزمشاهیان را تشکیل داد.

۶- در زمان سلطان محمد خوارزمشاه قلمرو ایران چه تغییری کرد؟پاسخ: در زمان او، قلمرو ایران از سمت شرق گسترش یافت و کشور ما با مغولها همسایه شد.

۷- در زمان حکومت ترکان شغل بیشتر مردم چه بود؟پاسخ: در ایران همچون گذشته، شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامپروری بود.

۸- در دوره ی سلسله ترک چه شغل هایی در شهرهای بزرگ ایران رواج داشت؟پاسخ: در این دوره، شهرهای بزرگ و آبادی در قلمرو پهناور ایران به وجود آمد. در این شهرها شغلهایی چون سفالگری، آهنگری، بافندگی و تجارت، رواج داشت، بازرگانی با سرزمینهای دیگر نیز در این دوره بسیار رونق یافت.

۹- چرا حاکمان ترک تبار وزیران ایرانی برای اداره کشور خود انتخاب می کردند؟پاسخ: حاکمان ترک تبار که از اقوام بیابان گرد بودند، از کشورداری اطلاع چندانی نداشتند. آنها می دانستند که برای اداره ی سرزمین پهناور ایران و جمعیت زیاد آن، باید از افرادی آشنا با کشورداری استفاده کنند، به همین دلیل، آنها وزیران باهوش و خردمند ایرانی را انتخاب می کردند.

۱۰- مدارس نظامیه در کدام دوره و به دستور چه کسی ساخته شد؟پاسخ: در دوره ی سلجوقی به دستور خواجه نظام الملک

۱۱-مشهورترین فرمانروای غزنوی سلطان محمود غزنوی بود.

۱۲- پس از سلطان محمود پسرش سلطان مسعود به حکومت رسید.

۱۳- پایتخت سلطان ملکشاه شهر اصفهان بود.

۱۴- خواجه نظام الملک یکی از وزیران مشهور سلجوقیان بود

۱۵- خواجه نظام الملک توسی به فرمان سلطان سلجوقی به قتل رسید.

۱۶- از جمله شاعران ایرانی معروف دوره ی غزنویان ابوالقاسم فردوسی است که اثر معروف او شاهنامه نام دارد.

۱۷-حکومت خوارزمشاهیان با حمله ی مغول به ایران برچیده شد

پایتخت سلجوقیان در زمان ملکشاه کدام شهر بود