نماز شب دوم ماه رجب چگونه است


نماز شب دوم ماه رجب چگونه است

جلد دوم؛ باب هشتم: اعمال مخصوص ماه رجب و برکات و خیرات آن، فصل بیست و نهم، عمل شب دوم ماه رجب:


نماز شب دوم ماه رجب چگونه است

نماز شب دوم ماه رجب (اقبال الاعمال)

این دعا در سایر منابع :

نماز شب دوم ماه رجب (اقبال الاعمال)

۱) سوره الفاتحه               ۲) سوره الکافرون

کانال تلگرام ادعیه و زیارات

تلگرام قرآن

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.

نماز هاي ماه رجب

نبي گرامي اسلام (ص) فرمودند : رجب ماه بزرگ خداست و ماهي در فضيلت و حرمت به آن نمي رسد . رجب ماه خدا ، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است .

و نيز ايشان در فضيلت در فضيلت اين ماه فرمودند : ماه رجب ، ماه آمرزش خواهي امت من است . در اين ماه بسيار طلب آمرزش كنيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است . زيرا رحمت خدا در اين ماه بر امت من فراوان ريخته مي شود .

پس بسيار بگوييد : اَستَغفرُ الله و اسألُهُ التّوبةَ از خداوند آمرزش مي خواهم و از او خواستار توجه و احسانم .

امام كاظم (ع) فرمودند : رجب نام نهري در بهشت است كه از شير سفيد تر و از عسل شيرين تر است . هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد از آن نهر مي نوشد .

نماز در هر شب ماه رجب :

در هر شب  ، دو ركعت ، بعد از حمد سه مرتبه سوره ي كافرون و يك مرتبه سوره توحيد خوانده شود . و هنگامي كه نماز به پايان رسيد ، دست ها را بلند كند و بگويد : لا اِلهَ الّا الله ، وَحدَهُ لا شَريكَ له ، لهُ المُلك وَ لهُ الحَمد يُحيي وَ يُميت بِيَدِهِ الخَير و هو علي كُلِّ شَيءٍ قدير و اِلَيهِ المَصير و لا حَولَ و لا قُوَّةَ اِلّا بااللهِ العَليُّ العَظيم اللهُمَ صَلِّ‌ عَلي مُحَمَّدِ النَّبيّ الاُميِّ و آلِهِ . و دست ها را به صورت خود بكشد .از حضرت رسول اكرم (ص) نقل شده است كه فرمودند : كسي كه اين عمل را انجام دهد ، خداي تعالي دعاي او را مستجاب گرداند و ثواب شصت حج و شصت عمره براي او مي نويسد .

نماز اولین شب جمعه ماه رجب :

عمل لیلة الرغائب : اولین شب جمعه این ماه  لیلة الرغائب نام دارد ، که دارای فضیلت بسیاری است . دستور این عمل چنین است : روز پنجشنبه را روزه بگیرد و بین نماز مغرب و عشاء ، دوازده رکعت نماز دو رکعتی به ترتیب زیر بخواند :

الف) در هر رکعت بعد از سه مرتبه سوره قدر و سیزده مرتبه سوره توحید را بخواند .

ب) بعد از نماز ها بگوید : اللهُمَّ صلِّ عَلی محمّدٍ النَّبیِّ الاُمیِّ وَ آلِهِ

ج) سپس به سجده برود و در سجده هفتاد مرتبه بگوید : سُبوحٌ قدّوس ، رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الرّوح .

سپس از سجده برخیزد و بگوید : رَبِّ إغفِر و ارحَم ، وَ تَجاوَز عَمّا تَعلم ، انّکَ أنتَ العَلیُّ الأَعظَم .

د) بار دیگر به سجده برود و هفتاد مرتبه بگوید : سُبوحٌ قُدّوس ، رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الرّوح .

و در خاتمه حاجت های خود را از خداوند طلب نماید که ان شاءَ الله بر آورده خواهد شد .

نماز در روز جمعه ماه رجب :

از رسول اکرم روایت شده است : ما بین عصر و روز جمعه چهار رکعت نماز بجا آورد ، در هر رکعت ، یک مرتبه سوره حمد ، هفت مرتبه آیة الکرسی ، پنج مرتبه سوره ی توحید را بخواند و بعد از نماز هفت مرتبه بگوید أستغفِرُ اللهَ الَّذی لا اِلهَ الّا هو ، وَ أسألهُ التّوبه .

ثواب : خدای تعالی برای او هر روز تا بمیرد هزار حسنه می نویسد و به اندازه هر آیه که قرائت کرده شهری در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از دُرِّ سفید عطا می فرماید ، 

و به او حورالعین تزویج می نماید ، و راضی شود از او به رضایی که سختی و غضبی بعد از او نباشد ، و نوشته می شود از عبادت کنندگان ، و خاتمه ی عمرش به سعادت و مغفرت است .

نماز در روز اول ماه رجب :

نماز حضرت سلمان که رسول خدا (ص) به او فرمود ، این نماز را بخواند ، در این روز مستحب است .

این نماز ده رکعت است که به صورت پنج نماز دو رکعتی ، به شرح زیر خوانده می شود :

الف) در هر رکعت بعد از حمد ، سه مرتبه سوره توحید و سه مرتبه سوره کافرون خوانده شود .

ب) بعد از هر دو رکعت دست ها را بلند کند و بگوید : لا اِلهَ الّا اللهُ وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ ، لَهُ المُلکُ وَ لَهُ الحَمدُ ، یُحیی وَ یُمیت ، وَ هُوَ حَیٌّ لا یَموتُ بِیَدِهِ الخَیرُ و هُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ .

ج) سپس بگوید : اللهُمَّ لا مانِعَ لِما أعطَیتَ وَ لا مُعطِیَ لِما مَنَعتَ وَ لا یَنفَعُ ذَا الجَدِّ مِنکَ الجَدُّ . سپس دست ها را به روی خود بکشد .

روایت شده ایت که هردر ماه رجب یک روز را روزه بدارد ، و چهار رکعت نماز بجا آورد ، در رکعت اول صد مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم دویست مرتبه سوره توحید ، نمیرد تا جای خود را در بهشت ببیند یا برای او دیده شود .

نماز یک شبی در ماه رجب :

از رسول اکرم (ص) روایت شده که فرمود : هردر یک شب از ماه رجب ، دو رکعت نماز بجا آورد ، و در هر رکعت صد مرتبه سوره توحید را بخواند ، ثواب آن مانند این است که در راه خدا صد سال روزه گرفته است ، و خدا به او صد قصر در بهشت ، هر قصر در جوار یکی از پیغمبران (ع) ، عطا می کند .

نماز شب اول رجب :

از رسول اکرم (ص) نقل شده است که : کسی نماز مغرب را بجا آورد پس از آن بیست رکعت نماز بجا آورد ، هر دو رکعت به یک سلام  ، در هر رکعت ، بعد از سوره حمد یک مرتبه توحید را بخواند .

رسول خدا فرمود : به خدا قسم کسی که این نماز را بخواند ، خودش و اهلش و مالش و اولادش از عذاب قبر پناه داده می شوند و بر صراط مانند برق جهنده ، به غیر حساب می گذرند .

نماز شب دوم رجب :

رسول خدا فرمود : هردر شب دوم رجب ، ده رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد یک بار سوره ی کافرون را بخواند ، خداوند همه  گناهان کبیره و صغیره او را بیامرزد و او را تا سال آینده از نمازگزاران می نویسد و از نفاق بری می شود .

نماز شب سوم رجب :

هر که در شب سوم رجب ده رکعت نماز بجا آورد ، در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره نصر را بخواند  ، خداوند در بهشت برای او قصری بنا کند  که عرض و طول آن از دنیا هفت بار وسیع تر باشد و منادی از آسمان ندا می کند که بر این ولی خدا به کرامت و عظمت و رفاقت انبیاء و صدیقین و صالحین بشارت دهید .

نماز شب چهارم رجب :

هر که در شب چهارم  رجب ، صد رکعت نماز کند و در رکعت اول بعد از حمد سوره فلق و در رکعت دوم حمد و سوره ناس را بخواند ، از هر آسمانی فرشته ای فرود آید که ثواب این نماز را تا روز قیامت مینویسد و در روز قیامت در حالی که صورتش مانند ماه شب چهارده می درخشد ، نامه عملش را به دست راستش می دهند و حساب او را آسان می کنند .

نماز شب پنجم رجب :

هر که در این شب شش رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعت بعد از حمد بیست و پنج بار توحید را بخواند ، خداوند ثواب چهل پیغمبر و چهل صدیق و چهل شهید به او عطا کند و از صراط مانند برق درخشنده که بر اسبی از نور سوار شده ، بگذرد .

نماز شب ششم رجب :

هردر این شب دو رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد ، هفت بار آیة الکرسی را بخواند ، منادی از آسمان ندا می کند ای بنده خدا ، حقا که تو ولی خدا هستی و برای تو هفتاد هزار حسنه است که هر حسنه نزد خداوند برتر است از کوه هائی که در دنیاست و برای تو به هر حرفی که در این نماز قرائت کردی شفاعتی از مسلمین است .

نماز شب هفتم رجب :

هر که در این شب چهار رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد توحید  و سوره فلق و سوره ناس هر یک را سه بار بخواند و بعد از نماز ده مرتبه صلوات و ده مرتبه تسبیحات اربعه را بگوید ، خداوند او را در سایه عرش خود منزل دهد و براو حالت جان دادن و عذاب قبر آسان شود و از دنیا نمی رود مگر آنکه جای خود را در بهشت ببیند.

نماز شب هشتم رجب :

هر که در این شب بیست نماز بجا آورد و در هر رکعت بعد از حمد هر یک از سوره های توحید و ناس و فلق و کافرون را سه بار بخواند  خداوند مزد شاکرین و صابرین را به او عطا کند و گویا قرآن رادر ماه رمضان ختم کرده و برای اوست به هر حرفی اجر هر صدیق و شهیدی و چون از قبر برخیزد هفتاد ملک او را استقبال کرده ، بشارت بهشت دهند و تا بهشت مشایعت کنند.

نماز شب نهم رجب :

هر که در شب نهم رجب دو رکعت نماز کند و در هر رکعت بعد از حمد پنج بار سوره تکاثر را بخواند از جای خود برنخیزد مگر آنکه خدا او را بیامرزد و به او ثواب صد حج و صد عمره عطا کند و هزار هزار رحمت بر او نازل شود و اگر تا هشتاد روز بمیرد ، شهید مرده است.

نماز شب  دهم رجب :

هردر این شب بعد از نماز مغرب دوازده رکعت نماز بجا آورد ، در هر رکعت یک حمد و سه توحید . کسی که این نماز را بجا آورد ، خداوند برای او قصری در بهشت بنا کند که ستونهای آن از یاقوت قرمز باشد و در آن قصر خانه ها به عدد ستارگان آسمان باشند و در آن خانه ها چیزی باشد که کسی بر وصف آن قادر نباشد.

نماز شب یازدهم رجب :

هردر این شب ، دوازده رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد ، دوازده بار آیة الکرسی بخواند ، خداوند ثواب تلاوت تورات و انجیل و قرآن و هر کتابی که به انبیاء نازل نموده ،عطا فرماید و منادی از عرش ندا می کند که عمل خود را از سر گیر که حق تعالی تو را آمرزید .

نماز شب دوازدهم رجب :

هر که در این شب دو رکعت نماز کند و بعد از حمد ، ده بار آیه ی شریفه ی « آمن الرسول … » را که در آخر سوره ی بقره است ؛ را تا آخر بخواند خداوند به او عطا کند ، ثواب کسی را که امر به معروف و نهی از منکر انجام داده و پاداش هفتاد بنده آزاد کردن از اولاد اسماعیل را عطا نماید .

نمازشب سیزدهم رجب :

هردر این شب دو رکعت نماز کند و در رکعت اول بعد از حمد ، سوره ی عادیات و در رکعت دوم بعد از حمد  سوره ی تکاثر را بخواند ، خداوند همه گناهان او را بیامرزد اگر چه عاق والدین باشد و از وی راضی شود و به او در فردوس ، هزار شهر عطا نماید.

نماز شب چهاردم رجب :

هردر این شب سی رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد آیه آخر سوره کهف را بخواند ؛ اگر چه گناهانش بیشتر از ستارگان آسمان باشد ، از نماز بیرون نشود مگر پاک و پاکیزه و گویا همه کتابها را که خدای تعالی نازل کرده ، خوانده است .

نماز شب پانزدهم رجب :

هردر این شب سی رکعت نماز کند و در هر رکعت بعد از حمد ، ده مرتبه سوره توحید را بخواند ، خداوند او را از آتش دوزخ آزاد می کند و به هر رکعتی ثواب چهل شهید برای او می نویسد و به هر آیه ای که خوانده ، دوازده نور به او عطا کند به عدد هر توحید که خوانده ، دوازده شهر از مشک و عنبر برای او بنا کند اگر در بین این شب و سال آینده بمیرد از عذاب قبر محفوذ می شود .

نماز شب شانزدهم رجب :

هردر این شب سی رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعت بعد از حمد ده بار توحید را بخواند از نماز که فارغ شد خداوند ثواب هفتاد شهید به او عطا کند  و حق تعالی برائت از نفاق بر وی عطا کند و عذاب قبر از او برداشته می شود .

نماز شب هفدهم رجب :

مانند شب شانزدهم .

نماز شب هجدهم رجب :

هردر این شب دو رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعت بعد از حمد هر یک از توحید و فلق و ناس را ده بار بخواند . کسی که این نماز را بجا آورد ، خدا بین او و آتش ، شش خندق قرار می دهد ، که فاصلهبین هر خندقی به اندازه فاصله بین آسمان و زمین باشد .

نماز شب نوزدهم رجب :

هردر این شب چهار رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعت بعد از حمد هر یک از آیة الکرسی و توحید را پانزده مرتبه بخواند ، خداوند به او عطا نماید از ثواب مثل آن چه به حضرت موسی عطا فرموده و به هر حرفی ، ثواب شهیدی به او کرامت نماید و از فرشتگان سه بشارت به او می فرستد ، اول آنکه در محشر او را رسوا نکند، دوم از وی حساب نگیرد ،  سوم بدون حساب داخل بهشت شود و چون او را به پیشگاه خدا برند حقتعالی بر وی سلام دهد و بفرماید :

ای بنده من نترس و محزون نباش همانا من از تو راضی هستم و بهشت برای تو مباح است.

نماز شب بیستم رجب :

هردر این شب دو رکعت نماز گذارد و در هررکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره قدر را بخواند ، ثواب ( بقدر مزد نماز مستحبی ) حضرت ابراهیم و موسی و یحیی و عیسی  را به او عطا می فرماید و صدمه و آسیبی از جن و انس به او نمی رسد و خداوند به نظر رحمت به بنگرد.

 نماز شب بیست و یکم رجب :

هردر این شب شش رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد سوره کوثر و توحید را ده مرتبه  بخواند . خداوند به فرشتگان کرام الکاتبین امر فرماید که تا یک سال گناه او را ننویسند و حسنات او را بنویسند ( فرصت ترک گناه می یابد ).

نماز شب بیست و دوم رجب :

هر که در این شب  هشت رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه سوره ی کافرون را بخواند  و چون از نماز فارغ شد ، ده بار صلوات بفرستد و ده بار استغفار کند از دنیا نرود مگر آن که جای خود را در بهشت ببیند و با اسلام بمیرد و اجر هفتاد پیغمبر برای او باشد.

نماز شب بیست و سوم رجب :

هر که در این شب دو رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد پنج بار سوره ضحی را بخواند  ، خداوند به عدد هر حرفی که خوانده و به عدد هر مؤمن و مؤمنه ای که هست ، درجه ای در بهشت برای او عنایت فرماید و ثواب هفتاد حج و ثواب تشییع هزار جنازه و عیادت هزار مریض  برآوردن حاجت برادر مسلم برای او عطا فرماید .

نماز شب بیست و چهارم رجب :

هر که در این شب چهل رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد یک بار آیه آمن الرسول ( آخر سوره بقره ) و یک بار توحید بخواند ، خداوند هزار حسنه برای او نویسد  و هزار سیئه او را محو کند و هزار درجه برای او بلند فرماید و هزار ملک از آسمان نازل می کند که دست های خود را بلند نموده بر او صلوات می فرستند و سلامتی دنیا و آخرت ر به او عطا می کند و گویا شب قدر را درک کرده است . 

نماز شب بیست و پنجم رجب :

هردر این شب بیست رکعت نماز در بین نماز مغرب و عشا بجا بیاورد و در هر رکعت یکبار آیه ی آمن الرسول و بکبار توحید را بخواند ، خداوند جان و مال و دین و دنیا و آخرت او را حفظ کند و از جای خود برنخیزد تا خدا او را بیامرزد و حضرت امیر فرموده است روزه ی این روز دویست سال کفاره ی گناه است.

نماز شب بیست و ششم رجب :

هر که در این شب دوازده رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد چهل بار سوره ی توحید را بخواند ، فرشتگان با وی مصافحه کنند و فرشتگان با هر که مصافحه کنند از توقف صراط و حساب و میزان ایمن گردد و خداوند هفتاد فرشته به سوی او می فرستد که برای او استغفار کنند و ثواب برای او نویسند و برای او تهلیل کنند و هر وقتی که از جای خود برخیزد ، گویند  اللهم اغفر لهذا العبد

از حضرت رضا (ع )  روایت است هرروز بیست و ششم رجب را روزه دارد ، خداوند روزه او را کفاره هشتاد ساله گرداند.

نماز شب بیست و هفتم رجب :

در زاد المعاد از امام محمد تقی روایت شده که فرمود : در ماه رجب شبی است که برای مردم بهتر است از آن چه خورشید بر ایشان بتابد و آن بیست و هفتم این ماه است و صبح آن روز رسول خدا به رسالت مبعوث شد و کسی که این شب را عبادت کند مثل اجر شصت سال عبادت خداوند با او عطا کند ؛ پرسیدند عمل آن شب چیست ، فرمود چون نماز عشا را خواندی ، بخواب هر وقت از شب را که بیدار شدی ، دوازده رکعت نماز بجا بیاور و در هر رکعت بعد از حمد یک سوره کوچک بخوان و یک سوره یس و چون فارغ شدی سوره ی حمد و فلق و ناس و کافرون و قدر و آیة الکرسی ، هر یک را هفت بار بخوان بعد بگو :  الحمد لله الذی لم یتَّخِذ صاحِبَتاً و لا ولداً و لم یَکُن لهُ شریکٌ فی المُلکِ و لم یکن لهُ ولیۀٌ مِنَ الذُّلِّ و کَبِّرهُ تکبیراً اللهم انّی اسئلکَ بِمَعاقِدِ عِزّکَ عَلی ارکانِ عرشِکَ و منتهی الرحمةِ مِن کتابکِ و باسمِکَ الاعظم ِالاعظم ِالاعظم ِو ذِکرکَ الاعلیَ الاعلیَ الاعلیَ و بکلماتِکَ التّامّاتِ اَن تُصِلیَّ علی مُحمَّدٍ و آلِهِ و اَن تَفعَلَ بی ما انت اَهلُهُ .

نماز شب بیست و هشتم  رجب :

هردر این شب دوازده رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد ده بار استغفار کند ، خداوند ثواب عبادت فرشتگان را برای او نویسد .

نماز شب بیست و نهم :

مانند شب بیست و هشتم .

نماز شب سی ام رجب :

هردر این شب ده رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد ، ده بار توحید بخواند . خداوند در جنة الفردوس هفت شهر به او بخشد و چون از قبر برخیزد روی او مانند ماه شب چهارده شود . 

نماز شب دوم ماه رجب چگونه است