نام قدیم شهر مشهد


نام قدیم شهر مشهد

معنی نام قدیم شهر مشهد – معانی، لغت نامه دهخدا، فرهنگ اسم ها، فرهنگ معین و عمید، مترادف و متضاد و … در فرهنگ لغت آبادیس – برای مشاهده کلیک کنید


نام قدیم شهر مشهد

» نام قدیم مشهد چه بوده است؟

شهر مشهد یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی ایران است که در گذشته با نام دیگری شناخته می شد. البته شهرهای دیگری هم در ایران هستند که در گرشته نام دیگری داشته اند اما در این مقاله ما به نام قدیم خراسان و شهر مشهد می پردازیم.

نام قدیم مشهد

شهر مشهد از آن جا که محل به شهادت رسیدن امام رضا (ع) می باشد، بدین نام خوانده می شود. در آن زمان در منطقه توس روستایی با نام سناباد وجود داشته که باغ حمید بن قحطبه در آن قرار داشته است. این باغ محل دفن هارون الرشید بود و حضرت رضا پیش از این که راهی مرو شوند از این مکان دیدن کردند و اشاره نمودند که خود نیز در همین مکان دفن می شوند. این اتفاق تلخ دو سال بعد محقق شد و امام رضا در همین باغ به خاک سپرده شدند. این منطقه که سناباد توس نامیده می شد تا ۱۰۰ سال بعد از شهادت حضرت هم تغییر نام پیدا نکرد اما رفته رفته نام این مکان تحت تاثیر حضور پیکر امام رضا تغییر کرد و مشهد خوانده شد.

مشهد قدیم

شهر مشهد که در حوضه رودخانه کشف رود و در دل کوه های بینالود و هزار مسجد قرار دارد از ابتدا محلی برای اسکان قوم آریایی به حساب می آمد. فاصله منطقه ای که در آن دوره توس نامیده می شد با شهر کنونی مشهد بسیار کم بود؛ پس از حمله مغولان به این منطقه مردم توس به مشهد مهاجرت کردند. پس از مدت زمانی شهر توسعه پیدا کرد تا جایی که در دوره حکومت نادرشاه مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب نمودند.

کلمه مشهد به معنای محل شهادت بوده و در سده سوم هجری قمری این نام را به قبور ائمه نسبت می دادند. نام مشهد نخستین بار توسط سلطان محمود غزنوی بر این شهر گذشاته شد. در گذشته نام مشهد با پسوندهایی نظیر امام رضا (ع)، رضوی و مقدس خوانده می شد و بعد از گذشت مدتی مشهد توس نام گرفت و هم اکنون نیز مشهد نامیده می شود. سفر به مشهد موجب آرامش روح شده و برای شیعیان بسیار ارشمند می باشد.

عکس مشهد قدیم

Lahzeakha مرجعی معتبر برای انتخاب تورهای مشهد است که می توانید از آن بهره مند شوید.

نام قدیم شهر مشهد