مولفه قدرت در جوامع


مولفه قدرت در جوامع

سنندج- استاندار کردستان عنوان کرد: مهمترین مولفه قدرت جوامع مختلف در تمامی زمینه ها حتی نظامی و اقتصادی دستیابی به داده های علمی و فناوری است.


پخش آنلاین ویدئو

استاندار کردستان:

مهمترین مولفه قدرت جوامع مختلف دستیابی به علم و فناوری است

سنندج- استاندار کردستان عنوان کرد: مهمترین مولفه قدرت جوامع مختلف در تمامی زمینه ها حتی نظامی و اقتصادی دستیابی به داده های علمی و فناوری است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمحمد زاهدی ظهر امروز چهارشنبه در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان که در تالارمولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه نگاه و تعریف متفاوتی از ثروت و قدرت در طول دوران گذشته تا به امروز شده است، گفت:  در گذشته ثروت بیشتر بر مبنای ملک و املاک و اسکناس تعریف می شد ولی امروزه با گسترش علم و دانش این تعریف دستخوش تغییراتی شده است.

وی عنوان کرد: مولفه های قدرت حکومت ها در گذشته وسعت سرزمین، منابع طبیعی و جمعیت زیاد بود و به همین دلیل جنگ هایی در راستای کشورگشایی اتفاق می افتاد و این مسئله یکی از سیاست های حکومت های مختلف بود.

وی اظهارداشت: بعد از انقلاب صنعتی دنیا وارد عرصه اطلاعات شد و در این دوره مهمترین مولفه قدرت داشتن اطلاعات بود بنابراین هر کشوری که در این زمینه پیشروتر بود در عرصه بین المللی قدرت بیشتری هم داشت.

استاندار کردستان با بیان اینکه امروز علم، ثروت اصلی هرجامعه ای محسوب می شود، عنوان کرد: امروز در دنیا مهمترین مولفه قدرت در تمامی زمینه ها حتی نظامی و اقتصادی دستیابی به داده های علمی و فناوری است.

زاهدی ادامه داد: تعدادی از کشورها از منابع طبیعی زیادی برخورددارند ولی قدرتمند و توانمند نیستند و تعدادی هم درآمد سرانه بالایی دارند و علارغم این بازهم فقیرند و علت این مهم هم این است که درآمد سرانه آنها از علم بدست نیامده بلکه حاصل منابع خدادادی است.

وی اظهارداشت: مهمترین سرمایه یک جامعه در حال حاضر توجه به موضوع پژوهش و مطالعه در امور مختلف است.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته پژوهش، پژوهش عزم ملی و رویکردجهانی است، گفت: این شعار باید مورد توجه قرار گیرد و بدرستی از سوی صاحب نظران تفسیر و تحلیل شود.

استاندار کردستان عنوان کرد: رویکردجهانی پژوهش بدین معناست که هم از دستاوردهای جهانی استفاده و بهره بگیریم وهم در عرصه جهانی تاثیرگذار باشیم.

زاهدی با بیان اینکه ورود به عرصه جهانی امری اجتناب ناپذیر است، بیان کرد:  باید وارد عرصه علم در دنیا شویم و گرنه مصرف کننده باقی خواهیم ماند.

وی اظهارداشت:  آنچه حائزاهمیت است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد این است که در جهانی شدن کشورهایی می توانند موفق شوند که بنیه علمی، فرهنگی و اقتصادی بیشتری داشته باشند بنابراین در این راستا باید پژوهشگران و محققان بیشتر از سایر اقشار تلاش و کوشش کنند.

کپی شد

مولفه قدرت در جوامع