موسوی زنجانی سگ نجس العین نیست


موسوی زنجانی سگ نجس العین نیست

امروزه در بسیاری از خانه ها شاهد حضور و وجود انواع حیوانات خانگی هستیم. یکی از بیشترین حیواناتی که مورد استفاده قرار می گیرد و از گذشته نیز اینطور بوده، سگ است.


موسوی زنجانی سگ نجس العین نیست
پخش آنلاین ویدئو

سگ نجس العین نیست اما استفاده از آن در خانواده ها نباید جای فرزندآوری را بگیرد

گروه اجتماعی: امروزه در بسیاری از خانه ها شاهد حضور و وجود انواع حیوانات خانگی هستیم. یکی از بیشترین حیواناتی که مورد استفاده قرار می گیرد و از گذشته نیز اینطور بوده، سگ است. در رابطه با حضور سگ در خانه ها، باید ابعاد مختلف این ماجرا را بررسی کرد و نمی توان صرفا از یک جهت به پاسخگویی در رابطه با بودن یا نبودن این حیوان در خانه ها نظر داد.

بیشتر بخوانید:چرا سگ ازنظر اسلام نجس است

به گزارش بولتن نیوز، در گذشته، از این حیوان برای امر مراقبت از دام ها و یا در شکار استفاده می شد و کاربردی در درون خانه ها نداشت.

از آنجایی که طبق دیدگاه اسلام بنا به فرمایش آیت الله موسوی زنجانی، سگ نجس العین نیست و بنا به شرایطی پاک و بنا به شرایطی ناپاک می شود، در گذشته از این حیوان برای مقاصد مختلفی استفاده می کردند. چنانچه حیوان شکار شده توسط سگ، پاک بوده و قابل استفاده است.

va playe = videojs(‘playe _231999_1579131’, echO de : h ml5 , flash,pos e :”,wid h:400,heigh :300); videojs.addLa guage(‘e ‘, No compa ible sou ce was fou d fo his media.: codec h264 .); playe .o e(‘play’, (fu c io () $.pos (‘faajax ewsvideo1579131’,,fu c io (da a) ); )); دانلود فیلم اصلی

اما این روزها، استفاده از سگ و دیگر حیوانات صرفا استفاده مانند گذشته نیست و کاربردهای دیگری پیدا کرده این کاربردها مذموم است و الا خود این حیوان ذاتا بد یا نجس نیست. چنانچه علامه جوادی آملی یا دیگر علما هم در این رابطه، نجس بودن مطلق سگ را نفی می کنند. اما آن استفاده ای که مذموم است، چیست؟

این است سگ بازی تبدیل به دلمشغولی و سرگرمی افراد شود. چنانچه در خصایص مفی یزید ملعون آمده که یکی از دلایل طبع حیوانی وی، سگ باز بودن و میمون باز بودن او بوده که خوی انسانی را از او دور کرده بود.

در دنیای جدید نیز متاسفانه حیوانات خانگی مانند سگ، جای فرزند آوری را گرفته که این قضیه نیز بسیار آسیب زا بوده و تهدیدات جمعیتی و اجتماعی فراوانی می تواند به همراه داشته باشد. خانواده هایی که به بهانه مشکلات اقتصادی، از فرزندآوری دوری می کنند اما نیاز فطری خود را با سگ بازی برطرف می کنند و چند برابر یک بچه، خرج آن سگ می کنند. اینها از آن آسیب هایی است که تبعات سنگینی برای مردم خواهد داشت.

لذا در پایان باید گفت که اولا سگ حیوان ذاتا نجس یا نجس العینی نبوده و پاکی و ناپاکی آن، تابع شرایطی است. ثانیا آنچه بیشتر از موضوع نجس و پاکی فقهی این حیوان باید مدنظر باشد، موارد استفاده از آن در زندگی های مدرن است که بعضا مغفول مانده و می تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد.

سگ نجس العین نیست

بعد از بررسی کامل به این نتیجه رسیدیم که سگ نجس العین نیست.

موسوی زنجانی سگ نجس العین نیست