مهلت اظهارنامه املاک ۱۴۰۰


مهلت اظهارنامه املاک ۱۴۰۰

در این مقاله در مورد ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ نوشته شده و نحوه تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک ۱۴۰۱ و زمان و مهلت آن را توضیح داده است.


ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱

اگر در مورد ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ سوالی دارید

اگر در مورد ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ سوالی دارید

در این مقاله قصد داریم شما را با موضوع داغ این روز ها یعنی ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک آشنا کنیم. مالیات بر درآمد املاک و مستغلات، یکی از انواع مالیات‌های مستقیم به شمار می‌رود و مطابق با قانون مالیات‌های مستقیم، افرادی که در ایران صاحب املاک باشند و از محل اجاره املاک خود عوایدی کسب کنند مکلفند مالیات آن را پرداخت نمایند. لازم به ذکر است که برای پرداخت این نوع مالیات، فرم مشخصی تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک وجود دارد که باید با تکمیل به موقع این فرم، ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک انجام شود. در صورت عدم تکمیل و ارسال این فرم در موعد مقرر، مالک مورد نظر مشمول پرداخت جریمه خواهد شد. شایان ذکر است که تکمیل این فرم بر روی سامانه ثبت نام موقت سازمان امور مالیاتی کشور انجام می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد. همچنین به مهلت و زمان ثبت نام آن اشاره می‌کنیم. در صورتی که شما هم می‌خواهید از نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک و جزئیات آن مطلع شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱

مالیات بر درآمد اجاره املاک، یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که در اغلب کشورها از مالکان دریافت می‌شود. در ایران هم، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، مالکانی که ملک خود را اجاره داده‌اند مؤظف هستند که هر سال مالیات بر درآمد اجاره ملک خود را پرداخت نمایند. برای این منظور، سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه ثبت نام موقت را طراحی نموده و در اختیار کاربران قرار داده است. مالکان برای تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ ، لازم است که به این سامانه مراجعه نموده و اطلاعات خود را در آن ثبت نمایند.

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

همان‌طور که اشاره شد، تکمیل فرم ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک از طریق سامانه الکترونیکی طراحی شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور امکان‌پذیر است. در ادامه نحوه ورود به این سامانه و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک به صورت گام به گام توضیح داده می‌شود.

راهنمای تصویری ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱

ورود به سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱

علاوه بر اینکه لازم است فرم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک با دقت تکمیل شود، رعایت مهلت و زمان ثبت نام آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طوری که، در صورتی که اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ دیرتر از مهلت قانونی آن تکمیل شود؛ مالک مجبور به پرداخت جریمه خواهد شد. به طور معمول، برای هر سال، مهلت و زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک تا پایان تیر ماه سال بعد است. در سال گذشته، با توجه به شیوع کرونا، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تمدید شده است.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱

تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک از طریق سامانه ثبت نام انجام می‌شود. لازم است که مالکان مشمول پرداخت مالیات بر اجاره املاک تا پیش از پایان شهریور ۱۴۰۱ به سامانه ثبت نام موقت بر روی وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند، اطلاعات هویتی و ملکی خود را به درستی وارد کنند. پس از تأیید اطلاعات، فرم ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ را همراه با امضای الکترونیکی یا بدون آن به سازمان امور مالیاتی جهت استحضار ارسال نمایند.

نکات مربوط به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

در این مقاله، مراحل کامل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک را به صورت گام به گام توضیح دادیم، مهلت و زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۰ را بیان نمودیم و به نکات مهمی که در تکمیل فرم ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ضروری است اشاره کردیم. اگر شما هم نکاتی در زمینه تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی در نظر دارید یا دیدگاهی درباره این مطلب دارید حتماً با ما و سایر کاربران سایت در میان بگذارید.

سوالات متداول

۱- برای تکمیل فرم ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ باید به کجا مراجعه کرد؟

۲- مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک تا کی می باشد؟

۳- چرا هنگام ثبت نام برای اظهارنامه مالیاتی ملک گزینه تاییدیه ارسال برایم فعال نیست؟

اگر در مورد ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ سوالی دارید

اگر در مورد ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۱ سوالی دارید

مهلت ارسال اظهار نامه اجاره املاک سال ۱۴۰۱ چه تاریخی است؟

در این مطلب از صفحه اقتصاد به بررسی اظهار نامه اجاره املاک مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، افرادی که در ایران دارای املاک باشند و از محل اجاره املاک خود درآمدی را کسب کنند، موظف‌اند نسبت به اجاره‌ای که از مستأجر خود دریافت می‌کنند مالیات پرداخت کنند. این نوع مالیات ازجمله مالیات‌هایی است که رویه و فرم اظهارنامه مالیاتی مخصوص به خود را دارد که به اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک شناخته می‌شود. در این یادداشت که بر اساس اطلاعات رسمی ارائه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم‌شده است، به آموزش نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک پرداخته و قدم‌به‌قدم به شما می‌گوییم که برای ارسال اظهارنامه مالیات املاک چه باید کنید.

اظهار نامه اجاره املاک

برای پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی املاک، پیش از هر کاری باید از «سامانه ثبت‌نام موقت» وب‌سایت سازمان امور مالیاتی، نام کاربری موقت دریافت کنید. سازمان امور مالیاتی جهت انجام برخی امور مالیاتی مانند مالیات بر اجاره، از نام کاربری موقت استفاده می‌کند.

برای دریافت نام کاربری موقت به این آدرس مراجعه کنید. با باز شدن آدرس، صفحه‌ای مانند صفحه زیر در برابر شما قرار می‌گیرد.

گزینه «ثبت نام جهت دریافت نام کاربری» را انتخاب کنید. در فرم باز شده باید تمامی اطلاعات مالک به‌طور دقیق ثبت شود. پس از ثبت اطلاعات مالک، این اطلاعات از ثبت‌احوال استعلام شده و پس از تأیید ثبت‌احوال، نام کاربری و رمز عبور برای شماره درج‌شده در فرم ثبت‌نام که همان شماره تلفن مالک است به‌صورت پیامک ارسال می‌شود. این نام کاربری و رمز عبور، مختص مالک برای ورود به سامانه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر اجاره املاک است. توجه داشته باشید که با داشتن یک نام کاربری، قادر به پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای تمامی املاک خود خواهید بود و نیازی به ساخت نام کاربری جدید برای هریک از املاک نیست.

نحوه تکمیل اظهارنامه اجاره املاک سال ۱۴۰۱

همان‌طور که در تصویر نیز مشخص‌ شده است، بر روی گزینه اظهارنامه جدید کلیک کنید. سپس نام کاربری، رمز عبور، نوع تابعیت و نوع اظهارنامه خود را وارد کنید. درصورتی‌که اطلاعات خواسته‌شده را درست وارد کرده باشید، فرمی ۷ صفحه‌ای نمایش داده می‌شود.

در صفحه اول این فرم باید اطلاعات هویتی و آدرس مؤدی را وارد کنید.

در صفحه دوم فرم، سؤالاتی با ۲ گزینه بله و خیر از شما پرسیده می‌شود که نحوه پاسخ‌دهی به آن‌ها در قسمت‌های دیگر فرم تأثیرگذار است. البته هرکدام از آن‌ها در فرم توضیح داده‌شده است. توجه داشته باشید درصورتی‌که این گزینه‌ها خلاف واقع تکمیل گردند، در صورت اثبات در اداره مالیات، بر اساس قانون مجبور به پرداخت دو برابر میزان فرار مالیاتی خواهید بود.

این صفحه از فرم اظهارنامه مالیاتی مالیات بر درآمد اجاره املاک، به جدول شماره ۱ یعنی جدول معافیت‌های مالیاتی اختصاص دارد. درصورتی‌که شامل هریک از بندهای معافیت مالیاتی هستید، می‌توانید اطلاعات آن‌ها را در این صفحه وارد کنید

صفحه چهارم این اظهارنامه جدول شماره ۲ فرم اظهارنامه مالیاتی مالیات بر درآمد اجاره املاک، یعنی جدول اطلاعات مستأجر و ملک است. توجه داشته باشید که با اضافه کردن هر ردیف در این جدول، باید متناسب با آن در جدول شمار ۳ (صفحه بعدی فرم) که جدول درآمد ابرازی است، اطلاعات کامل شوند. جدول درآمد ابرازی و محاسبه مالیات را که در صفحه بعدی فرم قرار دارد، در تصویر زیر می‌بینید

این جدول به‌نوعی مهم‌ترین جدول فرم اظهارنامه مالیاتی مالیات بر درآمد اجاره املاک است. توجه داشته باشید که ردیف درآمد املاک را به همان ترتیبی وارد کنید که در جدول قبلی، یعنی جدول اطلاعات مستأجر و ملک وارد کردید. در ضمن در نظر داشته باشید که اگر نوع اجاره دریافتی دست‌دوم باشد، قادر به استفاده از معافیت‌های واردشده در این جدول نخواهید بود.

اگر قرارداد اجاره شما سالیانه است، در قسمت «مدت قرارداد اجاره به ماه» کافی است عدد ۱ را وارد کنید. طبیعی است که اگر به‌صورت ماهیانه اجاره دریافت می‌کنید، مدت قرارداد را به میزان ماه آن باید وارد کنید. در آخر در نظر داشته باشید که اگر اجاره دریافتی، اجاره دست‌دوم است، قسمت‌های «پرداخت‌های انجام‌شده بابت ملک مورد اجاره در اجاره دست‌دوم» و «مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی در اجاره دست‌دوم» حتماً باید تکمیل گردند.

در نظر داشته باشید که برخی قسمت‌های این فرم از اطلاعاتی استفاده می‌کند که شما در جدول‌های دیگر همین فرم وارد می کنید..

سراغ صفحه بعدی فرم اظهارنامه مالیاتی املاک می‌رویم.

این صفحه مربوط به جدول کمک‌های پرداختی است. این کمک‌ها، شامل کمک‌هایی است که منجر به معافیت مالیاتی می‌شوند. ارقام وارد کرده در این جدول، در جدول محاسبه معافیت ها وارد می‌شود.

در این صفحه اطلاعات تکمیل‌کننده اظهارنامه وارد می‌شود. اگر اظهارنامه را وکیل یا قیم مالک تکمیل کند، این قسمت باید پر شود

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی مالیات بر درآمد اجاره املاک خود کافی است مانند تصویر بالا از بخش اصلی نرم‌افزار، اظهارنامه خود را انتخاب و گزینه «ارسال اطلاعات بدون امضای الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی» را انتخاب کنید. بدیهی است درصورتی‌که دارای امضای الکترونیکی هستید، می‌توانید از گزینه «ارسال اطلاعات با امضای الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی» استفاده کنید.

زمان دقیق ارسال اظهار نامه اجاره املاک

کلیه اشخاصی که ملک املاک خود را به اجاره واگذار نموده اند و درآمدی از آن حاصل می نمایند مشمول مالیات بوده و موظف اند تا پایان مهلت قانونی با مراجعه به سامانه اظهارنامه الکترونیکی اجاره مستغلات نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیات بردرآمد اجاره املاک خود اقدام نمایند.

مهلت قانونی ارسال اظهارنامه اجاره املاک هر سال تا پایان تیر ماه است مودیان می توانند با مراجعه به نشانی زیر نسبت به تکمیل اظهارنامه و ارسال آن به صورت الکترونیکی اقدام نمایند:

ورود به لینک اظهارنامه اجاره املاک ۱۴۰۱ 

مشمولین مالیات اجاره املاک ۱۴۰۱

اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ایران، املاک و مستغلاتی دارند و آن ها را اجاره می دهند، با شرایطی، مشمول مالیات بر درآمد اجاره​ املاک ۱۴۰۱ می باشند. البته محاسبه این نوع از مالیات، استثنائاتی نیز خواهد داشت. در این بخش، به بیان استثنائات مطروح، خواهیم پرداخت.

اولین نکته مهم در خصوص مشمولین مالیات بر درآمد اجاره​ املاک آن است که محل سکونت پدر، مادر، همسر، فرزندان، اجداد و افراد تحت تکفل مالک، ملک اجاری محسوب نشده و مشمول مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۱​ نخواهد شد، مگر آنکه اسناد و مدارکی دال بر پرداخت اجاره ارائه شود.

نکته بعدی، آن است که کسانی که مالک مجتمع‌ های مسکونی دارای بیش از سه واحد اجاره ای که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی، ساخته شده اند، هستند در مدت اجاره، شامل معافیت صد در صدی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۱ هستند .

اجاره املاک زیر ۱۵۰ متر مربع زیر بنا در تهران و زیر ۲۰۰ متر مربع زیر بنا در شهرستان ها، از پرداخت مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۱​ معاف می باشد.

افرادی که صرفا، از اجاره املاک کسب درآمد کرده و درآمد دیگری ندارند، بر اساس ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم و تا سقف تعیین شده، از پرداخت مالیات، معاف خواهند بود.

در صورتی که صاحب یک واحد مسکونی، ملک متعلق به خود را بفروشد و مهلت تخلیه ملک نیز در سند انتقال قید شده باشد، ملک مذکور، تا ۶ ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره، معاف می باشد.

علاوه بر موارد فوق، در صورتی که شخصی که دارای ملک می باشد، ملکش را اجاره داده و در منزل دیگری اجاره نشین شود. تا مبلغ اجاره ملکی که در آن ساکن است، از مالیات معاف خواهد بود و به ازای مازاد بر این مبلغ، مکلف به پرداخت مالیات می باشد.

لازم به ذکر است، میزان مالیات بر درآمد اجاره​ املاک در سال ۱۴۰۱، براساس قرارداد اجاره، تعیین خواهد شد، اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد یا ضمن اظهارنامه مالیاتی ارائه نشود و یا در مواردی از این قبیل، مبلغ اجاره، براساس جدول اجاره املاکی مشابه ملک مورد اجاره، تعیین خواهد شد.

۱- چه کسانی مشمول مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۱ محسوب می شوند؟

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران املاک مستغلاتی داشته و آن ها را در اجاره کسی قرار داده باشند مشمول مالیات بر اجاره املاک محسوب می شوند البته این قاعده استثنائاتی دارد که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

۲- مشمولان مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۱ تا چه زمانی برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود فرصت دارند؟

مشمولان مالیات بر اجاره املاک تا ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۱ برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود فرصت دارند که در صورت تمدید همانند اظهارنامه اشخاص حقیقی در این پست بروزرسانی خواهد شد.

۳- پیش شرط ثبت نام اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۱ چه می باشد؟

پیش شرط ثبت نام اظهارنامه مالیات بر اجاره اموال ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی می باشد که جزئیات آن در مقاله بررسی شده است .

کپی شد!

مهلت اظهارنامه املاک ۱۴۰۰