معنی العاقل من یعرف خیر الشرین عربی نهم


معنی العاقل من یعرف خیر الشرین عربی نهم

ترجمه کدام یک از احادیث، درست است؟


با آلبوم تست

آزمون دلخواهتو بساز

گام به گام درس چهارم عربی نهم

گام به گام درس چهارم عربی نهم

جواب تمرینات درس ۴ عربی نهم

نام درس : درس چهارم | موضوع : گام به گام | پایه نهم

جواب تمرینات درس ۴ عربی نهم

انتخاب سریع صفحه :

» جواب عربی نهم درس چهارم گام به گام درس چهارم عربی نهم همراه با معنی و جواب تمرینات صفحه ۵۰ و ۵۱ و ۵۲ و ۵۳ و ۵۴ و ۵۵ و ۵۶ و ۵۷ و ۵۸ و ۵۹ و ۶۰ را در این بخش آماده کرده ایم

ترجمه صفحه ۵۰ عربی نهم

صبر کلید گشایش است

وَقَعَتْ هٰذِہِ الْحِکایَهُ قَبْلَ سَنَواتٍ بَعیدَهٍ فی أَحَدِ الْبِلادِ. معنی: این حکایت سال‌های دور در کشوری اتفاق افتاده است.

ذَهَبَ اثْناعَشَرَ طالِباً مِنْ طُلّابِ الْجامِعَهِ مَعَ أُستاذِهِم إلَی سَفْرَهٍ عِلْمیَّهٍ لِتَهیِئَهِ أَبْحاثٍ عَنِ الْأَسْماکِ؛ معنی: دوازده دانشجو از دانشجویان دانشگاه همراه استادشان برای تهیه پژوهش‌هایی درباره ماهی‌ها به سفری علمی رفتند.

کانَتْ میاهُ الْبَحرِ هادِئَهً؛ فَجأَهً ظَهَرَ سَحابٌ فِی السَّماءِ؛ ثُمَّ عَصَفَتْ ریاحٌ شَدیدَهٌ وَ صارَ الْبَحرُ مَوّاجاً. معنی: آب‌های دریا آرام بود، ناگهان ابری در آسمان آشکار شد پس باد شدیدی وزید و دریا مواج شد.

فَأَصابَتْ سَفینَتُهُم صَخْرَهً؛ فَخافوا؛ السَّفینَهُ انْکَسَرَتْ قَلیلاً وَلکِنَّها ما غَرِقَتْ؛ عِندَما وَصَلوا إِلَی جَزیرَهٍ مَجهولَهٍ، فَرِحوا کَثیراً وَ شَکَروا رَبَّهُم وَ نَزَلوا فیها؛ معنی: پس کشتی آنها به صخره‌ای برخورد کرد؛ پس ترسیدند؛ کشتی اندکی تَرَک برداشت اما غرق نشد. هنگامی که به یک جزیره ناشناخته رسیدند، بسیار خوشحال شدند و پروردگارشان را شکر کردند و در آنجا پیاده شدند.

مَضَی یَومانِ؛ فَما وَجَدوا أَحَداً فِی الْجَزیرَهِ و ما جاءَ أَحَدٌ لِنَجاتِهِم؛ قالَ لَهُمُ الْسُتاذُ: دو روز گذشت و کسی را در جزیره پیدا نکردند و کسی برای نجاتشان نیامد، استادشان به آنها گفت:

«یا شَبابُ، عَلَیکُم بِالْمُحاوَلَهِ. اِسْمَعوا کَلامی وَ اعْمَلوا بِهِ کَأَنَّهُ ما حَدَثَ شَیءٌ. عَلَیْکُم بِمُواصَلَهِ أَبْحاثِکُم.» معنی: «ای جوانان، شما باید تلاش کنید. سخنم را گوش کنید و به آن عمل کنید؛ مثل این که چیزی نشده است، باید پژوهش‌هایتان را ادامه دهید.»

ثُمَّ قَسَّمَهُم إلَی أَربَعَهِ أَفْرِقَهٍ وَ قالَ لِلْفَریقِ الْأَوَّلِ: «یا طُلّابُ، اِبْحَثوا عَنْ صَیْدٍ وَ اجْمَعوا الْحَطَبَ.» معنی: سپس آنها را به چهار گروه تقسیم کرد و به گروه اول گفت: «ای دانشجویان، دنبال صیدی بگردید و هیزم جمع کنید.»

وَ قالَ لِلْفَریقِ الثّانی: «یا طالِبانِ، اِجْلِبا بَعْضَ الْأَشیاءِ الضَّروریَّهِ مِنَ السَّفینَهِ.» معنی: و به گروه دوم گفت: «ای دو دانشجو (پسر) بعضی از چیزهای ضروری را از کشتی بیاورید.»

وَ قالَ لِلْفَریقِ الثّالِثِ: «یا طالِباتُ، اُطْبُخْنَ طَعاماً.» معنی: و به گروه سوم گفت: «ای دختران دانشجو، غذایی برایمان بپزید.»

وَ قالَ لِلْفَریقِ الرّابِعِ: «یا طالِبَتانِ، اِبْحَثا عَنْ مَوادَّ غِذائیَّهٍ.» معنی: و به گروه چهارم گفت: «شما دو دانشجوی دختر، دنبال مواد غذایی بگردید.»

ترجمه صفحه ۵۱ عربی نهم

ثُمَّ قالَ لِلْجَمیعِ: «اِصْبرِوا إِنَّ اللهَ مَعَ الصّابِرینَ» مَضَی أُسْبوعٌ. فی یوَمٍ مِنَ الْأَیّامِ نَزَلَ مَطَرٌ شَدیدٌ وَ أَصابَتْ صاعِقَهٌ سَفینَتَهُم فَاحْتَرَقَت. معنی: سپس به همگی گفت: «صبر کنید، زیرا خدا با صبر کنندگان است». یک هفته گذشت. در روزی از روزها باران شدیدی بارید و رعد و برق به کشتی آنها برخورد کرد و کشتی سوخت.

قالَ الطُّلّابُ: «لا رَجاءَ لِنَجاتِنا.» فَقَرَأَ الْأُستاذُ هذِەِ الْآیهَ «یا أَیُّهَا الّذینََ آمَنوا اصْبِروا». معنی: دانشجویان گفتند: «هیچ امیدی به نجات ما نیست.» پس استاد این آیه را خواند: «ای کسانی که ایمان آوردید صبر پیشه کنید.»

حَزِنَ الطُّلّابُ وَ قالوا: «فَقَدْنا سَفینَتَنا.» معنی: دانشجویان ناراحت شدند و گفتند: «کشتیمان را از دست دادیم.»

وَ بَعْدَ أَداءِ الصَّلاهِ وَ الدُّعاءِ صَرَخَ أَحَدُهُم بَغْتَهً: «اُنظُروا یا زُمَلائی. اُنظُرْنَ یا زَمیلاتی. تِلْکَ سَفینَهٌ حَربیهٌَّ تَقتَرِبُ مِنّا.» معنی: و بعد از به جا آوردن نماز و دعا یکی از آنها ناگهان فریاد زد: «ای همکلاسی‌های من (پسر) نگاه کنید. ای هم کلاسی‌های من (دختر) نگاه کنید. آن کشتی جنگی به ما نزدیک می‌شود»

السَّفینَهُ الْحَربیَّهُ اقتَرَبَتْ مِنْهُم وَ نَزَلَ مِنها جُنودٌ. فَرِحَ الطُّلّابُ وَ سَأَلوا الْجُنودَ: معنی: کشتی جنگی به آنها نزدیک شد و سربازان از آن پیاده شدند. دانشجویان خوشحال شدند و از سربازان پرسیدند:

«کَیفَ وَجَدْتُم مَکانَنا؟» معنی: «چگونه جای ما را پیدا کردید؟»

أَجابَ الْجُنودُ: «رَأَیْنا دُخاناً مِنْ بَعیدٍ. فَأَتَیْنا وَ شاهَدْناکُم.» معنی: سربازان جواب دادند: «دودی را از دور دیدیم. پس آمدیم و شما را مشاهده کردیم.»

ترجمه صفحه ۵۲ عربی نهم

? با توجّه به متن درس گزینه درست و نادرست را معلوم کنید.

ترجمه ۱: دانشجویان برای تهیه پژوهش درباره گیاهان به این سفر رفتند. ترجمه ۲: دانشجویان انسانی غیر از خودشان در جزیره نیافتند. ترجمه ۳: ده دانشجو در سفر علمی بودند. ترجمه ۴: در ابتدا آب دریا آرام بود. ترجمه ۵: این حکایت سال قبل اتفاق افتاد.

ترجمه و معنی صفحه ۵۳ عربی نهم

یا أَولادُ، اِفْعَلوا، یا بَناتُ، اِفْعَلْنَ معنی: ای پسران انجام دهید ، ای دختران انجام دهید یا وَلَدانِ، اِفْعَلا، یا بِنْتانِ، اِفْعَلا معنی: ای دو پسر انجام دهید، ای دو دختر انجام دهید

جواب ترجمه کنید صفحه ۵۴ درس چهارم عربی نهم

? ترجمه کنید.

جواب تمرین صفحه ۵۵ درس ۴ عربی نهم

? تمرین یک_ الاول

? توضیحات زیر مربوط به کدام واژه جدید از درس است؟

۱- بِلادٌ کَبیرَهٌ جِدّاً فی شَرقِ آسیا. (الصین) کشور بسیار بزرگ در شرق آسیا (چین)

۲- إِدامَهُ الْعَمَلِ وَ ا لاِسْتِمرارُعَلَیهِ. (المَواصلَه) ادامه کار و استمرار آن (ادامه دادن)

۳- شَیءٌ ضَروریٌّ لِلْحَیاهِ، نَشْرَبُهُ وَ لا لَونَ لَهُ. (الماء) برای زندگی ضروری است و هیچ رنگی ندارد. (آب)

۴- یُدَرِّسُ فیهَا الْأُسُتاذُ وَ یَتَخَرَّجُ مِنهَا الطُّلّابُ. (الجامعه) استاد در آنجا درس م‌یدهد و دانشجویان از آن فارغ التحصیل می‌شوند. (دانشگاه)

۵- اَلَّذینَ وَصَلوا إِلَی سِنِّ الْبُلوغِ وَ لَیسوا أَطفالاً. (الشَباب) کسانی که به سن بلوغ رسیدند و بچه نیستند. (جوانان)

۶- مَجموعَهٌ مِنَ الرّیاضیّینَ أَوْ جَماعَهٌ مِنَ الزُّمَلاءِ فِی الْعَمَلِ. (الفَریق) مجموعه ای از ورزشکاران یا مجموعه ای از هم کلاسی ها در کار. (تیم)

? تمرین دوم_ الثانی

? جمله‌ های زیر را با توجّه به تصویر ترجمه کنید.

ترجمه صفحه ۵۶ درس ۴ عربی نهم ?

جواب تمرین صفحه ۵۶ درس ۴ عربی نهم

? تمرین سوم _ الثالث

? آیات شریفه زیر را ترجمه سپس فعل‌ های امر را معلوم کنید. 

جواب: دور فعل امر قرمز خط کشیده شده ۱-پروردگارا من بر خیشتن ستم کردم مرا ببخش ۲-خداوند به موسی و هارون گفت : بروید به سوی فرعون ۳- پروردگارا! ببخش و رحمت کن ؛ و تو بهترین رح کنندگانی ۴-کار های شایسته انجام دهید قطعا من به آنچه انجام میدهید آگاهم ۵-و زمانیکه به فرشته ها گفتیم سجده کنید به آدم پس سجده کردن بجز شیطان

جواب تمرین صفحه ۵۷ درس ۴ عربی نهم

? تمرین چهارم_ الرابع

? کامل کنید

? تمرین پنجم _ الخامس

? هر کلمه را به توضیح مناسب آن وصل کنید. «یک کلمه اضافه است»

ترجمه  کنزالحکمه صفحه ۵۸ درس چهارم عربی نهم

? بخوانید و ترجمه کنید. ۱- لا عَمَلَ کَالتَّحْقیقِ. معنی: هیچ کاری مانند تحقیق نیست.

۲- اَلْعِلْمُ أَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ وَ الْجَهلُ أَصْلُ کُلِّ شَرٍّ. معنی: دانش ریشه هر خوبی و نادانی ریشه هر بدی است.

۳- اُطْلُبوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصّینِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَریضَهٌ. معنی: دانش را جستجو کنید گرچه در چین باشد؛ زیرا جستن دانش واجب است.

۴- خَیْرُ الدُّنیا وَ الْآخِرَهِ مَعَ الْعِلْمِ وَ شَرُّ الدُّنیا وَ الْآخِرَهِ مَعَ الْجَهلِ. معنی: خیر دنیا و آخرت همراه دانش و بدی دنیا و آخرت همراه نادانی است.

۵- لَیْسَ الْعاقِلُ مَن یَعْرِفُ الْخَیْرَ مِنَ الشَّرِّ وَلکِنَّ الْعاقِلَ مَن یَعْرِفُ خَیْرَ الشَّرَّینِ. معنی: دانا کسی نیست که خوبی را از بدی تشخیص دهد بلکه دانا کسی است که بهترین را از میان دو بد بشناسد.

جواب تحقیق صفحه ۵۹ درس چهارم عربی نهم

? با استفاده از نرم افزار قرآن یا کتاب «اَلْمُعْجَمُ الْمُفَهْرَسُ لِألفاظِ الْقُرآنِ» سه آیه را که حروف اصلی فعل‌های آنها «س م ع»، «خ ر ج» و «ذ ه ب» است بیابید. معنی: سوره بقره = آیات ۷۵ – ۱۷ – ۲۳

مَسجِدُ الْکوفَهِ وَ مَسجِدُ السَّهلَهِ مسجد کوفه و مسجد سهله

ترجمه العربیات صفحه ۶۰ درس چهارم عربی نهم

عربی نهم درس چهارم صفحه ۶٠

در بخش بالا جواب صفحه های ۵۰ و ۵۱ و ۵۲ و ۵۳ و ۵۴ و ۵۵ و ۵۶ و ۵۷ و ۵۸ و ۵۹ و ۶۰ قرار دادیم ، اگر بخشی ناقص بود در نظرات به ما بگویید.

برای دریافت دیگر مطالب میتوانید با اضافه کردن عبارت “همگام درس” به آخر عبارت جستجو در گوگل آن ها را بیابید. همچنین پیشنهاد میشود از گام به گام عربی نهم و همچنین درس ۵ عربی نهم نیز دیدن فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاه های تایید شده : ۹۰ | در انتظار بررسی: ۰

جواب صفحه ۴۶ چرا ترجمه یکی است میشه:در فارسی،مثنی و جمع و مذکر و مؤنث برابر است.

ره باید بر اولیش جمع مذکر و مونث رو بنویسی دومیه مثنی

عالی

سما در فارسی برای جمع مثلا:آنها تو میگی آن دو ؟ خیلی کم پیش میاد منتقی نیست یا مثلا نمیگی که آنها پسر یا آنهای دختر !این زبون عربی خیلی کامله و چخمیه کاریش نمیشه کرد

سلام و وقت بخیر! خیلییی عالی و کامل هستش مرسی از برنامه خوبتون❤️?

واقعا فوق‌العاده بود، تشکر از زحمات فراوان شما؛فدایی دارین???????

شما عالی ترین جزوه رو برای ما به نمایش قرار دادین?

ممنون عالی

بله دقیقا همینطور است

ممنون از زحمات نابتان❤??‍♀️

خواهش عزیزم حتما در مطالب بعدی در نظر میگیریم

عالی بود ولی تمرین دوم معنی دوتا جابه‌جا بود

جواب صفحه ۴۶ قسمت آخر قسمت اول چون در زبان فارسی فعل امر برای جمع مذکر و مونث یکسان به کار میرود قسمت دوم چون در زبان فارسی فعل امر برای مثنای مذکر و مونث یکسان به کار می رود مرسی از برنامه عالیه ??

مرسی از کمکتون عالی بود

سلام.آشنا میشی

عالیی????

فقط بعضی هاش اشتباهه و جابجاس☹

دقیقا

الاربعینات چی پس؟!

اضافه شد عزیز

خوب بود ، ممنون

سلام خیلی برنامتون خیلی خوبههه ولی صفحه بعدش یعنی صفحه ۶۰ کتابمون نیست

سلام درس چهارم به کتاب عربی نهم ۱۴۰۰ بروز شد

سلام صفحه ۶۰نوشته شده من خودم تازه نوشتمش

عالیه???❤️

عالییییی

میشه برای پایه دهم هم گام به گام بزارید

سال ااینده

خیلی ممنون زحمت می‌کشید خسته نیاشید

بسیار برنامتون عالیع ملسییی???

وای ارمیا همه جا حضور دارن ??

اوه اوه اوه من میپاکم برنامه ای که شما اوسکولا توش باشین?

راست میگی

بسیار عالی فقط کاش اینترنتی نبود و زیاد تبلیغ نداشت

دوست عزیز برای من اصلا تبلیغ نداره و اینترنت چندانی ها نیاز نداره

عالی عالی

عالی ????

مرسی

سلام صفحه ۵۶ متن زیر عکس سمت راستی اشتباه ترجمه شده لطفاً تصحیح کنید

مرسی عزیزم

چرا این برنامه گیج بازی در میاره

عالیه بهترین منبع . ممنون

سلام صفحه ی ۵۶ کتاب عربی نهم فرق میکنه لطفا درستش کنید ممنون از برنامه خوبتون??

کجاش عزیزم فرق میکنه؟

نه فرق نمیکنه که

سلام ممنون از سایت خوبتون مثل همیشه عالیه واقعا من در هیچ سایتیندیدم که همه گام به گام ها اینقدر کامل قرار گرفته باشه باز ممنون و خسته نباشید

بسیار عالی

عالی

عالی بود خیلی خوب??

سلام در صفحه ۶۰ معنی موضوع را بگید. مَسجِدُ الکوفَهِ وَ مَسجِدُ السَّهلَهِ

بد نبود

عالی

خوب

عالی بود ??❤

خوب بود?

عالیییییییه سپاس از شما ?

عالیی

خیلی عالیه همیشه باعث میشه ما به راحتی پیدا کنیم و هیچ مشکلی نداشته باشیم

عالی ولی کاش اینترنتی نبود و زیاد تبلیغ نداشت

عالی بود ممنون

بسیار عالی زنده باشید ?

گام به گام تون خیلی عالیه ? تو همه جا بهم کمک کرد خواهشاً دهم و یازدهم رو هم بزارید. ??

خیلی خوبه

نخیرم ایکیو پلاس???

عالی =)❤️

عالبییییییی واقعا دمتون گرم ❤❤❤❤❤❤♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

داخل الاربعینیات خط اول میشه پدر قاسم نه ابو قاسم لطفا درست کنید

یعنی چی بگم

غداءبه معنی ناهار را به اشتباه غذا معنی کرده اید

خیلی تاثیر گذار بود

عالی?

Good

خیلی عالی بود

الاربعینات یعنی چی خود کلمه اش

مربوط به پیاده روی اربعین و … هست

خیلی عالی بود

سلام و خسته نباشید میگم چرا در معنی متن صفحه ۵۱ چرا اینقدر کلمه پس وجود داره ????

عالی مرسی از کمکتون خسته نباشید

در صفحه ۵۷ نوشتین یک کلمه اضافه در واقع دو کلمه اضافه هست و سایتتون عالیه من همیشه برای امتحانا میتم تو سایتتون

توی جمله بالا تو بهترین رحم کنندگانی نه رح کنندگانی

Relygoog Ta kyuo

چون کلمه (فَ) پس معنی میشه و کلمه ف در این متن زیاده!!

واقعا برنامه ی فوق العاده ای هست ?❤

عالیه مرسی از گام به گام کاملتون

عالی ❤❤

ممنونم عالی هست

حاجی لایک دارین..?

برنامه خیلی عالی است

سلام و خسته نباشید صفحه ۶۰ چه کسی مسئول ایستگاه خدمات رسانی است جواب رو نوشتید پدر قاسم اما به نظر من جواب ابو قاسم هستش و نباید به صورت پدر معنی بشه

عالی خیلی ممنون?

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

معنی العاقل من یعرف خیر الشرین عربی نهم