مرد اهوازی که سر زن خود را برید


مرد اهوازی که سر زن خود را برید

یک مرد جوان در اهواز عصر روز شنبه، ۱۶ بهمن سر همسر ۱۷ ساله خود را با انگیزه «ناموسی» برید و در خیابان چرخاند.
به گزارش پایگاه خبری رکنا، این مرد حوالی ساعت ۱۵ روز شنبه در…


خبرخوان

شوهر یک کودک‌همسر اهوازی پس از کشتن او، سرش را برید و در خیابان چرخاند

یک مرد جوان در اهواز عصر روز شنبه، ۱۶ بهمن سر همسر ۱۷ ساله خود را با انگیزه «ناموسی» برید و در خیابان چرخاند.

به گزارش پایگاه خبری رکنا، این مرد حوالی ساعت ۱۵ روز شنبه در میدان کسایی خشایار پس از دقایقی که سر همسر خود را در مقابل مردم به نمایش گذاشت، متواری شد.

بر اساس این گزارش، تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که این زن نوجوان پیشتر به ترکیه فرار کرده بود و چندی قبل توسط همسرش به ایران بازگردانده شده است.

کیومرث کشوری، سرپرست فرماندهی انتظامی اهواز از بازداشت دو نفر از متهمان به این قتل خبر داده و انگیزه آن‌ها را «مشکلات خانوادگی» اعلام کرده است.

به گزارش رکنا، قتل زن جوان ۱۷ ساله توسط همسرش و با کمک برادر همسرش که هر دو پسرعموی او بوده‌اند، صورت گرفته است.

قتل‌های ناموسی به‌ویژه در مورد کودک‌همسران هر از چند گاه در نقاط مختلف ایران خبرساز می‌شود.

عاطفه بروایه، کنشگر اجتماعی ایرانیِ عرب، اواسط دی امسال اعلام کرده بود که بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در دو سال گذشته دست کم ۶۰ زن در خوزستان به دلایل «ناموسی» به قتل رسیده‌اند.

این کنشگر اجتماعی در ادامه با بیان این که در میان کشته‌شدگان قتل‌های ناموسی دختر ۱۰ و ۱۵ ساله هم وجود داشته، گفته بود که در ارتباط با این ۶۰ مورد قتل تاکنون یک نفر هم مجازات نشده و حتی خانواده‌ها از قاتلان شکایتی نکرده‌اند.

خانم بروایه با اشاره به افزایش محسوس جرایم ناموسی در خوزستان به‌ویژه در مناطق عرب‌نشین در سال‌های گذشته گفته بود که «عادت‌هایی که در جامعه عرب رو به تغییر بود، به دلیل شرایط اقتصادی و اقلیمی و فقر افزایش داشته است».

‌در سال گذشته گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی در ایران منتشر شده که از آن جمله می‌توان به بریدن سر رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله تالشی از سوی پدرش، قتل ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دست پدرش با «میله آهنی»، کشتن فاطمه فرحی در آبادان از سوی همسرش که پسرعموی او نیز بود، کشته شدن شکیبا بختیار دختر ۱۶ ساله کرمانشاهی با ضربات چاقوی پدرش، قتل مبینا سوری، کودک‌همسر ۱۶ ساله توسط شوهر روحانی و اعضای خانواده‌اش در لرستان و به رگبار بستن دو دختر نوجوان سیستان و بلوچستانی از سوی خانواده آن‌ها اشاره کرد.

در پی این اتفافات مرگبار علیه زنان در ایران، دید‌بان حقوق بشر در آذر ۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شد.

ایران یکی از چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان نپیوسته است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

پایگاه خبری «رکنا» در پی انتشار فیلم «قتل ناموسی در اهواز» توقیف شد

یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه ۱۷ بهمن از توقیف پایگاه خبری «رکنا» با اکثریت آرای هیات نظارت بر مطبوعات خبر داد.

ایمان شمسایی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «رکنا» را به «سوءاستفاده» از افکار عمومی برای جلب مخاطب و ایجاد لطمه‌ها و آثار زیان‌بار روحی برای عموم مردم متهم کرد.

این پایگاه خبری روز شنبه اقدام به انتشار خبر و تصاویری ضبط‌شده از صحنه یک «قتل ناموسی» در اهواز کرده بود. فیلم منتشر شده مردی جوان را نشان می‌دهد که سر همسر ۱۷ ساله خود را با انگیزه «ناموسی»‌ بریده و در خیابان چرخانده است.

بر اساس گزارش منتشر شده در رکنا، این مرد حوالی ساعت ۱۵ روز شنبه در میدان کسایی خشایار در اهواز پس از دقایقی که سر همسر خود را در مقابل مردم به نمایش گذاشت، متواری شد.

این مقام مطبوعاتی یادآور شد که خبرگزاری رکنا پیش از این نیز به دلیل نحوه بازتاب خبرهای مربوط به حوادث و «تخلفات ادامه‌دار در انتشار محتوا» از سوی اداره کل مطبوعات تذکر کتبی گرفته بود.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز اقدام این وب‌سایت در انتشار تصاویر و فیلم مربوط به حوادثی از این دست را محکوم کرد اما افزود که در حال حاضر ورود دادستانی به این پرونده مطرح نیست.

با این حال، خبرگزاری فارس روز یکشنبه گزارش داد که قرار است پرونده این «تخلف» برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شود.

قتل‌های ناموسی به‌ویژه در مورد کودک‌همسران هر از چند گاه در نقاط مختلف ایران خبرساز می‌شود.

بازنشر تصاویر و فیلم مربوط به این قتل با واکنش‌های مختلفی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبری فارس، ایرنا، ایسنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا آ.ت ک.ر

جیک سالیوان: حمله روسیه به اوکراین می‌تواند همین «فردا» اتفاق بیفتد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌تواند همین «فردا» یا چند هفته دیگر اتفاق بیفتد.

جیک سالیوان روز یکشنبه ۱۷ بهمن‌ در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت آمریکا از ماه‌ها پیش در حال همکاری با شرکای اروپایی خود و ناتو برای مقابله با حمله احتمالی روسیه به اوکراین است و به محض آغاز عملیات نظامی روسیه، به آن واکنش نشان داده خواهد شد.

او گفت تحرکات روسیه می‌تواند شامل الحاق منطقه دونباس در شرق اوکراین به روسیه یا حملات سایبری و یا تهاجم نظامی همه‌جانبه به اوکراین باشد: «همین روز دوشنبه (فردا) می‌تواند حملات آغاز شود. ما گوش به زنگ هستیم. هر زمانی عملیات نظامی روسیه می‌تواند شروع شود یا شاید آغاز تهاجم چند هفته طول بکشد و روسیه مسیر دیپلماسی را انتخاب کند».

آقای سالیوان در ادامه گفت آمریکا برای مقابله با روسیه هم گزینه اعزام قوای نظامی و هم استقرار سامانه‌های ضد موشکی در منطقه را در دستور کار دارد.

با این‌حال، او درباره اعزام سه هزار نیروی نظامی جدید آمریکا به اروپا گفت این نیروها برای جنگ با روسیه اعزام نشده‌اند، بلکه وظیفه آن‌ها دفاع از قلمرو ناتو است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوال مجری شبکه «ان‌بی‌سی» درباره وابستگی گاز اروپا به روسیه و احتمال انفعال کشورهای اروپایی در مواجهه با حملات نظامی مسکو به اوکراین گفت: ایالات متحده آمریکا گفت‌وگوهایی با تولیدکنندگان گاز، خصوصا گاز مایع، آغاز کرده است و در صورت حمله روسیه و قطع گاز این کشور به اروپا، دیگر صادرکننده‌های گاز می‌توانند کسری گاز اروپا را تامین کنند.

مقامات آمریکا می‌گویند روسیه هم‌اکنون ۱۱۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده و برای حمله همه‌جانبه نیاز به ۱۵۰ هزار نیروی نظامی دارد.

روسیه مدعی است که برنامه‌ای برای حمله نظامی به اوکراین ندارد.

با استفاده از گزارش‌های «ان‌بی‌سی» و سایت رادیو فرداد.خک.ر

کلاهبرداری در حوزه رمزارزها در ایران در مقایسه با سال گذشته ۷ برابر شده ‌است

رئیس پلیس فتا روز یک‌شنبه، ۱۷ بهمن از افزایش هفت برابری کلاهبرداری در حوزه رمزارزها در ایران در مقایسه با سال ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش رسانه‌های ایران وحید مجید ضمن «غیرقانونی خواندن استفاده از رمزارز به عنوان ابزار پرداخت در معاملات» گفته است که «وَلِت‌ها، کیف‌پول‌ها و توکن‌های جعلی، همه در حوزه کلاهبرداری و جرائم سایبری قرار می‌گیرند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخی مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، رمزارزها را ابزاری کارآمد برای دورزدن تحریم‌ها توصیف کرده‌اند و بر اساس گزارش‌های غیررسمی بیشترین تجهیزات و امکانات استخراج رمزارزها در ایران به نهادهای نظامی و بخش‌های دولتی تعلق دارد.

از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار مهر امسال در بیانیه‌ای وجود چندین استخراج‌کننده رمزارز در ساختمان شرکت بورس تهران را تایید و در پی اعلام این خبر مدیرعامل بورس تهران کناره‌گیری کرد. وزارت اطلاعات هم در همان روزها از بازداشت اعضای یک «شبکه سازمان‌یافته رمزارز» در کشور خبر داده بود.

بانک مرکزی ایران اردیبهشت ۱۳۹۷ خرید و فروش بیت‌کوین را در ایران به دلیل استفاده ابزاری از آن در جریان «پولشویی و تامین مالی تروریسم» ممنوع اعلام کرد. این بانک اواخر دی امسال از اجرای «آزمایشی» اولین پول دیجیتالی ایران به نام «رمزریال» برای حل تناقض بین «تمرکززدایی رمزارزها» و «حاکمیت پول کشور» با نظر رهبر جمهوری اسلامی خبر داد.

امام جمعه تفرش در پی رانندگی مرگبار پسر ۱۱ ساله‌اش برکنار شد

در پی رانندگی مرگبار پسر ۱۱ ساله امام جمعه تفرش که منجر به کشته شدن سه نفر شد، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه از عزل او خبر داد.

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان مرکزی روز یکشنبه، ۱۷ بهمن ضمن اشاره به عزل حسین حاجی‌لری، امام جمعه تفرش، از معرفی جانشین او در روزهای آینده خبر داد.

رانندگی فرزند ۱۱ ساله آقای حاجی‌لری در روز پنج‌شنبه، ۱۴ بهمن در جاده تفرش-قم منجر به تصادف و کشته شدن سه نفر و مجروح شدن چهار نفر شد.

جان‌باختگان این حادثه، رئیس شورای اسلامی روستای کَهَک و دو فرزندش بودند.

رئیس پلیس راه استان مرکزی، علت این حادثه را تجاوز به چپ راننده خودروی سمند اعلام کرده است.

اختلاف میان اسرائیل و امارات بر سر امنیت پروازهای مسافربری میان دو کشور

سازمان امنیت داخلی اسرائیل روز شنبه ۱۶ بهمن، تایید کرد که اختلافاتی بر سر تامین امنیت پروازهای مسافربری میان اسرائیل با نهادهای امارات متحده عربی بروز کرده است.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که اگر این اختلافات حل نشود، ده‌ها پرواز مسافربری هفتگی میان اسرائیل و دوبی از روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن، به حالت تعلیق درخواهد آمد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مقامات دوبی خواهان تغییر تدابیر امنیتی هستند که از آغاز پروازهای مسافربری میان آن شهر و اسرائیل رعایت شده بود اما سازمان امنیت اسرائیل با این تغییرات موافق نیست.

به نوشته وای.نت، در صورت تعلیق پروازهای دوبی- تل‌آویو و بالعکس، پروازهای مسیر ابوظبی- تل‌آویو کماکان ادامه خواهد یافت.

شباک ضمن تایید اختلاف بر سر مسائل امنیتی پروازهای دوبی- تل‌آویو، افزوده که این امر به امور سیاسی یا مسائل منطقه‌ای ارتباطی ندارد.

امارات متحده عربی در این باره علنا اظهار نظر نکرده است.

از میانه تابستان ۱۳۹۹ که در پی عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات، پروازهای مسافربری میان دو کشور برقرار شد، شرکت‌های هوایی متعدد اسرائیلی و خطوط هوایی امارات هر هفته هزاران اسرائیلی را به سوی دوبی و ابوظبی می‌برند.

در یک سال و نیم اخیر با وجود همه‌گیری کرونا، صدها هزار گردشگر اسرائیلی از امارات، و اغلب از دوبی دیدار کرده‌اند.

معلوم نیست مخالفت سازمان امنیت اسرائیل با تغییر تدابیر امنیتی پروازها در مسیر دوبی- تل‌آویو با نگرانی از افزایش تهدیدهای امنیتی اخیر علیه حریم هوایی امارات ارتباطی دارد یا نه.

هفته گذشته ساعتی پس از رسیدن رئیس جمهوری اسرائیل در نخستین سفر رسمی او به امارات، نیروهای حوثی یمنی تایید کردند که راکت‌هایی به سوی امارات شلیک کردند تا به گفته خود، خشمشان را از نزدیکی امارات و اسرائیل ابراز کرده باشند.

سه روز پس از آن نیز در روزی که وزیر دفاع اسرائیل نخستین سفر رسمی خود را به بحرین آغاز کرد، سنتکام، ستاد مرکزی ارتش آمریکا از رهگیری سه فروند پهپاد که به سوی امارات به پرواز درآمده بود، خبر داد.

یکی از حوزه‌های مسئولیت سازمان امنیت داخلی اسرائیل تامین امنیت پروازهای مسافربری از اسرائیل به کشورهای جهان و بالعکس است. تمامی شرکت‌های هوایی اسرائیلی ملزم به اجرای دستورات شباک در زمینه امنیتی هستند.

ماموران شباک یا افراد خارجی آموزش دیده از سوی آن، با موافقت کشورهای میزبان، در فرودگاه‌های تمامی کشورهای دنیا که از آن پروازهای مسافربری اسرائیلی یا پروازهایی از شرکت‌های دیگر به سوی اسرائیل و بالعکس انجام می‌شود، حضور دائمی دارند.

تدابیر امنیتی ویژه در مورد پروازها به سوی اسرائیل یا در مسیر از اسرائیل به سوی جهان، یک استثنا است زیرا همه کشورها اتفاق نظر دارند که خطرات امنیتی و تروریستی برای پروازها از اسرائیل یا برای مسافران اسرائیلی بسیار بیش‌تر است.

روسیه قرارداد ۲۵ ساله فروش نفت و گاز با چین امضا کرد

روسیه قرارداد ۲۵ ساله فروش نفت و گاز با چین به ارزش ۱۱۷.۵ میلیارد دلار امضا کرد.

این قرارداد در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به چین برای حضور در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی امضا شد.

بر اساس قرارداد جدید، شرکت گازپروم روسیه سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز اضافی به چین ارسال خواهد کرد که ارزش آن برای ۲۵ سال حدود ۳۷.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت گازپروم قبلا هم قرارداد فروش سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز به چین داشت که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و به تدریج افزایش می‌یابد. پارسال شرکت روسی یاد شده ۱۰.۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله «قدرت سیبری» به چین تحویل داد. روسیه همچنین پارسال ۶ میلیارد متر مکعب گاز مایع (ال‌ان‌جی) به چین فروخته است.

شرکت روس‌نفت طی ۲۵ سال آینده ۱۰۰ میلیون تن نفت خود را از طریق قزاقستان به چین ارسال خواهد کرد که ارزش آن ۸۰ میلیارد دلار است.

امضای قراردادهای جدید میان روسیه و چین در حالی است که روسیه هم‌اکنون یکی از تامین‌کننده‌های اصلی نفت و گاز چین است.

بر اساس آمارهای گمرک چین، روسیه طی سال گذشته میلادی بیش از ۷۹ میلیارد دلار صادرات و حدود ۶۷.۵ میلیارد دلار واردات از چین داشته که نسبت به سال ۲۰۲۰ تجارت دوجانبه دو کشور یک سوم رشد داشته است.

جزئیات آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد این کشور طی سال گذشته میلادی نزدیک ۸۰ میلیون تن نفت خام (۱.۶ میلیون بشکه در روز) به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده است.

با استفاده از گزارش‌های گازپروم، روس‌نفت و گمرک چین؛ د.خس.ن

دختر ۱۸ ساله «به دلیل عضویت در حزب دموکرات کردستان» به حبس و ممنوع‌الخروجی محکوم شد

یک دختر ۱۸ ساله در پاوه به دلیل عضویت چندماهه در حزب دموکرات کردستان به یک سال حبس و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، در گزارشی که روز شنبه، ۱۶ بهمن منتشر کرد هویت این زن جوان را رویا محی‌الدینی اعلام کرده و آورده است که او تابستان گذشته پس از پنج ماه عضویت در حزب دموکرات کُردستان از این حزب جدا شده و هنگام بازگشت به زادگاهش توسط نیروهای امنیتی در مرز بازداشت شده است و به دنبال آن مجبور بوده به مدت یک هفته هر روز خود را به اداره اطلاعات پاوه معرفی کند.

هه‌نگاو در ادامه آورده است که فرایند رسیدگی قضایی به پرونده خانم محی‌الدینی بدون رعایت حداقل‌های حقوق یک متهم و بدون حق دسترسی به وکیل بوده است.

جمهوری اسلامی ایران گروه‌های مسلح کُرد را همواره به «تجزیه‌طلبی»، «تروریسم» و «ارتباط با بیگانگان» متهم می‌کند و برای اعضای آن به اتهام «محاربه» احکام سنگینی چون حبس‌های طولانی‌مدت و حتی اعدام صادر می‌کند.

بر اساس احکام صادره از سوی دادگاه‌ انقلاب، برخی از این افراد که حتی به ده‌ها سال زندان محکوم می‌شوند، در طول حبس از حقوق یک زندانی از جمله مرخصی، اشتغال، ملاقات با خانواده، مراوده و معاشرت محروم می‌شوند.

از جمله زندانیان سیاسی کُرد که در این باره می‌توان از او نام برد، زینب جلالیان است.

خانم جلالیان که متولد ۱۳۶۱ است از آذر ۱۳۸۶ بدون مرخصی در زندان به‌سر می‌برد و با حکم حبس ابد، سنگین‌ترین حکم در میان زندانیان سیاسی زن را در ایران دارد. او سال ۸۸ به اتهام محاربه با عضویت در گروه «پژاک» به اعدام محکوم شده بود، اما در سال ۱۳۹۰ این حکم با یک درجه تخفیف و با عفو رهبری این حکم به حبس ابد تبدیل شد.

گروه‌های کُرد مخالف جمهوری اسلامی همواره این حکومت را به نقض حقوق کردها در ایران متهم می‌کنند و می‌گویند هدف‌شان پیگیری حقوق کردها است.

نخستین جلسه دادگاه جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی، یک‌شنبه برگزار می‌شود

رسانه‌های داخل ایران از برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی، در روز یک‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه خبر دادند.

جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر» بود که پارسال در دوبی توسط ماموران جمهوری اسلامی ربوده و به تهران منتقل شد. رسانه‌های ایران خبر ربوده شدن او را روز ۱۱ مرداد سال ۹۹ تایید کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران آقای شارمهد را به مشارکت در عملیات بمب‌گذاری در حسینیه‌ای در شیراز متهم کرده‌اند.

پس از حدود ۱۸ ماه از بازداشت این شهروند دوتابعیتی قرار است پرونده او در دو دادگاه جداگانه حقوقی و کیفری رسیدگی شود.

به گزارش پایگاه خبری هرانا، دادگاه حقوقی در یکی از شعب دادگاه انقلاب با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و یک ماه بعد، بخش دیگر پرونده در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیشتر، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی به نقل از یک مقام امنیتی از بازداشت نفر دوم گروه «تندر» توسط وزارت اطلاعات خبر داده بودند. از این فرد با نام «ماسماتوس» یاد شده است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «جاسوسی» بازداشت کرده‌ و در مواردی آن‌ها را در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار به‌کار گرفته‌اند.

صبا کُرد افشاری «به دلیل اعتراض به نبود آب جوش» سه ماه از مرخصی زندان محروم شد

صبا کُرد افشاری، کنشگر مدنی زندانی، به دلیل اعتراض به «نبود آب گرم برای استفاده زندانیان» از سوی شورای انضباطی زندان قرچک به مدت سه ماه از حق مرخصی محروم شد.

آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق، شامگاه جمعه، ۱۵ بهمن این خبر را در صفحه خود در توییتر منتشر کرده و نوشت: «جلسه شورای انضباطی حدود چهل روز پیش با درخواست صغری خدادادی، سرپرست زندان و بدون حضور صبا تشکیل و او به‌تازگی از حکم این شورا مطلع شده است.»

به گفته آقای صادقی، محرومیت خانم کرد افشاری از مرخصی در حالی صورت می‌گیرد که او از بیماری زخم معده، خونریزی معده و روده رنج می‌برد و باید به مرخصی درمانی اعزام شود.

این کنشگر مدنی پیشتر نیز در ۲۵ دی طی ابلاغیه‌ای از محرومیت دوهفته‌ای خود از ملاقات با حکم شورای انضباطی مطلع شده بود.

صبا کرد افشاری، متولد ۱۳۷۷، یکی از فعالان کمپین «چهارشنبه‌های سفید» بود که خرداد ۹۸ در تهران بازداشت شد.

دادگاه انقلاب تهران این کنشگر مدنی را به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به ۱۵ سال حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت‌ و نیم سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌ونیم سال حبس محکوم کرد.

راحله احمدی، مادر خانم کرد افشاری هم که از فعالیت‌های دخترش حمایت می‌کرد به ۳۱ ماه زندان محکوم شد و از بهمن ۱۳۹۸ برای سپری‌کردن دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

شمار قربانیان کرونا در آمریکا از ۹۰۰ هزار تن فراتر رفت

در حالی‌که به‌رغم شیوع سویه اُمیکرون، شمار مرگ‌ و میر روزانه ناشی از کرونا در ایالات متحده همچون دیگر کشورها رو به کاهش گذاشته است، آمارها نشان می‌دهد که مجموع قربانیان کووید ۱۹ در آمریکا در دو سال گذشته از ۹۰۰ هزار تن فراتر رفت.

آخرین داده‌های جمع‌آوری شده حاکی است که در کمتر از دو ماه گذشته (از ۲۱ آذر)، بیش از صد هزار نفر در ایالات متحده بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

این افزایش چشمگیر مرگ‌ و میر ناشی از کرونا همزمان با شیوع سویه بسیار مسری آن موسوم به اُمیکرون و افزایش شمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی رخ داده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها در دو هفته گذشته، نرخ مرگ‌ و میر مبتلایان کرونا در آمریکا به رقم هشدارآمیز ۳۰ درصد رسیده است؛ به این معنا که روزانه به‌ طور میانگین بیش از ۲۶۰۰ آمریکایی قربانی این بیماری عفونی می‌شوند.

بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز، مجموع شمار جان‌باختگان کووید ۱۹ در دو سال گذشته از جمعیت برخی شهرهای آمریکا از جمله ایندیاناپولیس و سانفرانسیسکو بیشتر است.

از نظر سرانه مرگ و میر ناشی از کرونا، ایالات متحده در میان هفت کشور ثروتمند جهان بدترین آمار یک سال گذشته را داشته است.

کارشناسان بهداشت می‌گویند که اکثر موارد مرگ و میر مربوط به افرادی است که واکسن نزده‌ بودند.

رانندگی «فرزند ۱۱ ساله روحانی تفرشی» سه قربانی بر جا گذاشت

بنا بر اعلام منابع محلی، راننده خودرویی که در تصادف شدید با یک خودروی پرشیا در تفرش در روز جمعه، ۱۵ بهمن، موجب مرگ سه سرنشین آن شد، «فرزند ۱۱ ساله یکی از روحانیون این شهر» بوده است.

به گزارش تازه‌نیوز، در اثر تصادف شدید دو دستگاه پرشیا و سمند در محور قدیم ساوه – تفرش سه سرنشین خودروی پرشیا که رئیس شورای اسلامی روستای کهک و دو دختر جوان او بودند جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، دو سرنشین دیگر خودروی پرشیا نیز به شدت مجروح شده و به یک مرکز درمانی منتقل شده‌اند.

رئیس پلیس راه استان مرکزی، علت این حادثه را تجاوز به چپ راننده خودروی سمند اعلام کرده است.

به گفته شاهدان عینی، راننده خودروی سمند پسربچه‌ای ۱۱ ساله و فرزند یکی از روحانیون تفرش است.

قاتل مامور پلیس «در کمتر از ۲۴ ساعت» بازداشت شد

فرمانده انتظامی استان فارس روز جمعه خبر داد که فردی که با ضربه چاقو یک مامور نیروی انتظامی را در روز پنج‌شنبه، ۱۴ بهمن، به قتل رسانده بود، «در کمتر از ۲۴ ساعت» بازداشت شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، رهام بخش حبیبی روز جمعه ۱۵ بهمن در حاشیه مراسم خاکسپاری علی‌اکبر رنجبر، مامور کشته‌شده نیروی انتظامی، این خبر را اعلام کرد و گفت که قاتل پس از قتل در روستایی در شهرستان شیراز مخفی شده بود و «با همراهی مردم» دستگیر شده است.

به گفته آقای حبیبی، قاتل در هنگام بازداشت با سلاح سرد با پلیس درگیر شده و در حین این درگیری هم پایش شکسته است.

فرمانده انتظامی استان فارس به هویت قاتل اشاره نکرده و تنها از او به عنوان «یک مجرم سابقه‌دار که اهل و ساکن استان فارس نیست» نام برد.

به گزارش رسانه‌های ایران، ماموران پاسگاه بیدزرد در استان فارس روز پنج‌شنبه، ۱۴ بهمن، با چند نفر که از آن‌ها به عنوان «اراذل و اوباش» نام برده شده بود، درگیر شدند و در پی آن یک مامور به نام علی‌اکبر رنجبر بر اثر اصابت چاقو از ناحیه گردن و شاهرگ کشته و یک سرباز نیز مجروح شد.

در واکنش به این حادثه فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، از مجلس، قوه قضائیه و وزارت دادگستری کمک خواست و خواستار آزادی بیشتر برای ماموران در استفاده از اسلحه شد.

بارها در اخبار آمده است که ماموران پلیس در تعقیب یک متهم در خیابان‌ها و در حضور مردم عادی آتش گشوده و حتی عابری را نیز به اشتباه به قتل رسانده‌اند.

با این حال محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، نیز از ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی خواست تا در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز این قانون را به مجلس ارائه کنند «تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد».

اقدام سریع نیروی انتظامی در بازداشت قاتل مامور پلیس در حالی صورت گرفته است که با گذشت ۷ سال از حادثه اسیدپاشی به زنان و دختران در اصفهان عوامل این اقدام شناسایی و معرفی نشده‌اند.

اولین واحد از نیروهای کمکی آمریکا برای اروپا وارد آلمان شد

اولین واحد از نیروهای کمکی آمریکا با هدف تقویت نظامی اعضای ناتو در اروپای شرقی روز جمعه ۱۵ بهمن وارد آلمان شد.

سرفرماندهی نیروهای مسلح آمریکا در اروپا اعلام کرد که واحد ۱۸ هوابرد روز جمعه وارد پایگاه نظامی ویسبادن در نزدیکی شهر فرانکفورت شد و در این پایگاه یک مقر فرماندهی برای حمایت از هزار و ۷۰۰ نیروی هوابرد که قرار است به لهستان اعزام شوند، ایجاد خواهد کرد.

در اين بیانیه گفته می‌شود که این واحد اولین بخش از ۲ هزار نیروی کمکی است که براساس تصمیم وزارت دفاع و با تایید رییس جمهور آمریکا برای حمایت از اعضای ناتو به اروپا اعزام می‌شوند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعزام ۳ هزار نیروی کمکی به لهستان و رومانی برای مقابله با پیامدهای حمله احتمالی روسیه به اوکراین را تایید کرد.

بر اساس اطلاعاتی که وزارت دفاع آمریکا منتشر کرده یک واحد مجهز به خودروهای رزمی و متشکل از حدود هزار پرسنل که اکنون در پایگاهی در حومه شهر ویلسک آلمان مستقر است به زودی به رومانی اعزام می‌شود.

حدود هزار و ۷۰۰ نفر از پرسنل لشکر ۸۲ هوابرد از پایگاه نظامی فورت برگ در ایالت کارولینای شمالی نیز به لهستان اعزام می‌شوند. علاوه بر این، حدود ۳۰۰ پرسنل دیگر از این پایگاه به آلمان منتقل خواهند شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.رس.ن

فرانسه در پی حملات حوثی‌ها، دفاع هوایی امارات را تقویت می‌کند

وزیر نیروهای مسلح فرانسه روز جمعه ۱۵ بهمن گفت با توجه به حملات موشکی و پهپادی توسط شورشیان حوثی در هفته‌های اخیر فرانسه در تقویت دفاع ضد هوایی امارات متحده عربی مشارکت خواهد کرد.

فرانسه با امارات از روابط اقتصادی و سیاسی نزدیکی برخوردار است و در پایتخت این کشور یک پایگاه نظامی دائمی دارد.

دو کشور در ماه دسامبر قراردادی برای فروش ۸۰ فروند جنگنده فرانسوی رافائل به امارات امضا کردند که بزرگترین قرارداد فروش هواپیماهای نظامی در تاریخ فرانسه است.

فلورنس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه در توئیتر نوشت: «امارات متحده عربی در ماه ژانویه قربانی حملات جدی به خاک این کشور بود. در راستای نشان دادن همبستگی با این کشور دوست، فرانسه تصمیم گرفته کمک‌های نظامی و به طور مشخص در زمینه دفاع ضد هوایی در اختیار امارات قرار دهد.»

طی دو هفته گذشته شورشیان حوثی دو بار با موشک و پهپاد به امارات حمله کرده‌اند. هدف یکی از این حملات یک پایگاه نظامی بود که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند. این حمله موشکی توسط موشک‌های آمریکایی پاتریوت خنثی شد.

وزارت نیروهای مسلح فرانسه در بیانیه‌ای گفت بخشی از کمک‌های نظامی به امارات عملیات سوخت‌گیری جنگنده‌ها در پایگاه هوایی الظفره و تقویت سامانه موشکی زمین به هوا خواهد بود.

در این بیانیه گفته می شود که عملیات سوخت‌گیری جنگنده‌ها در همکاری با نیروهای هوایی امارات و با هدف ردگیری و انهدام پهپادها و موشک‌های دوربردی انجام می‌شود که به سوی این کشور شلیک می‌شوند.

به گفته مقامات نظامی فرانسه، عملیات سوخت‌گیری و پروازهای تجسسی و مستمر جنگنده‌های رافائل فقط در حریم هوایی امارات انجام می‌شوند.

دولت آمریکا نیز چند روز قبل و در پی حملات موشکی و پهپادی توسط حوثی‌های یمن اعلام کرد که برای کمک به نیروی هوایی امارات چندين فروند جنگنده به این کشور اعزام می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.رس.ن

بیشتر

مرد اهوازی سر زن ۱۷سالش برید و تو خیابون نشون همه داد ??

عاقو امروز تو اهواز این پسر سر زنش تو خونشون بریده و 

آورده تو خیابون با افتخار نشون مردم می‌داده ? 

دختر هفده سالش بوده و از دستش فرار کرده بوده ترکیه 

برگشته و هیچی دیگه … 

خدایی چه خبرتون سر بریدن آخههههه ؟! 

و این که دستگیرم شده بی شرف 

جدا چجوری میشه یه سری از آدما به این  درجه از سبوعیت می‌رسن ؟! تو فیلمای ژانر وحشتم قفل این حرکت ?

اخبار داغ 

سرانجام نیمکت منچستریونایتد با چه کسی گره خواهد خورد؟

مرد اهوازی که سر زن خود را برید