مدارک لازم برای مسکن ملی


مدارک لازم برای مسکن ملی

در این مقاله حقوقی دینا، مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ بررسی شده و سپس، نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک، جهت ثبت نام در این طرح، توضیح داده شده است.


مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی

.my ex p li e-heigh : 30px !impo a ; fo -size: 17px; . opdeskpaypaddi g- op:30px @media o ly sc ee a d (max-wid h: 768px) .cha g ma gi – op:20px; display:block !impo a .cha g_desk op ma gi – op:20px; display: o e !impo a @media (max-wid h:1008px) . o esp display: o e !impo a .fo m-co ol wid h: au o !impo a ; bo de – adius: 0px .i e -co e box ma gi -bo om: 15px !impo a .ali k img max-wid h: 100% !impo a ; wid h: au o !impo a ; heigh : au o !impo a .ali k h2 colo : gb(58, 109, 151); fo -size: 16px; ma gi -bo om: 20px .ali k h3 fo -size: 15px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h4 fo -size: 14.5px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h5 fo -size: 14px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h6 fo -size: 13.5px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k p li e-heigh : 27px .ali k a fo -size: 15px .shoa backg ou d: gb(249, 249, 249) o e epea sc oll 0% 0%; ex -alig : ce e ; paddi g: 30px 10px; fo -weigh : bold; fo -size: 23px; ma gi -bo om: 20px; li e-heigh : 32px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi – op: 20px .e d bo de : 1px solid gb(220, 222, 181); backg ou d-colo : gb(254, 255, 232); paddi g: 10px; ma gi : 10px 0px; li e-heigh : 1.5; .slo fo -size: 50px; fo -family: yeka ; ma gi -lef : 20px; .slo2 fo -size: 50px; fo -family: yeka ; posi io : ela ive; op: 33px; ma gi – igh : 20px; .my able d bo de : 1px solid .my able : h-child(eve ) backg ou d: colo : whi e .my able : h-child(eve ) d colo : whi e !impo a .my able : h-child(odd) backg ou d: .mb-5 ma gi -bo om: 3px !impo a h4 fo -size: 14px !impo a ; fo -weigh : bold; colo : gb(58, 109, 151);

 کارت ملی، شناسنامه متقاضی و مدارک هویتی افراد تحت تکفل وی، همچنین گواهی سرپرستی، از جمله مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ می باشند. نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱، از طریق بخش «مشاهده درخواست متقاضی» سامانه مسکن ملی و سپس، تحویل مدارک، به ادارات كل راه و شهرسازی خواهد بود. 

برای مشاوره مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی

برای مشاوره مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی

عناوین اصلی این مقاله

در چند سال گذشته، بازار مسکن، همچون سایر بخش های اقتصاد کشور ما، درگیر مشکلی به نام تورم بوده و به همین دلیل، شاهد بحران افزایش شدید قیمت ها در بازار مسکن، در کنار سایر بخش های اقتصاد بوده ایم. این مساله، باعث شده تا قشر گسترده ای از افراد جامعه، توانایی خرید مسکن متناسب با نیاز های خود را از دست داده و در نتیجه، به اجاره نشینی روی بیاورند.

این مشکلات، سبب شد تا دولت، برای مقابله با آن ها و کنترل بازار مسکن، وارد عمل شود و اقدام به راه اندازی سامانه مسکن ملی و اعطای وام ساخت و خرید مسکن از طریق این سامانه نماید. البته، از آنجا که ثبت نام کنندگان مسکن ملی ۱۴۰۱، همانند ثبت نام کنندگان سال های گذشته، باید دارای شرایطی بوده و برای اثبات این شرایط، مدارکی را ارائه نمایند، ضروری است تا از این مدارک و نحوه بارگذاری آن ها، مطلع بود.

به همین دلیل، در این مقاله، به معرفی مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ پرداخته؛ سپس، نحوه بارگذاری و ارائه اصل آن ها را توضیح داده و به ارائه نکات مشاوره ای در خصوص این مدارک، می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱

تداوم مشکلات مربوط به کمبود عرضه مسکن، در مقابل افزایش تقاضا برای آن، در سال های اخیر و گسترش نارضایتی های عمومی، به ویژه در میان قشر ضعیف و کم درآمد جامعه، باعث شد تا دولت، برای مقابله با این مشکلات و کنترل بازار مسکن، وارد عمل شود. سیاست های دولت، برای کنترل بازار مسکن و قیمت ها، در دو شکل کلی، اجرایی شده است:

از یک سو، دولت سعی کرده تا با راه اندازی سامانه هایی، همچون سامانه املاک و اسکان، بانک اطلاعاتی جامعی را از وضعیت املاک و مسکن کشور جمع آوری کند. همچنین، با اعمال مالیات بر خانه های خالی و فشار بر صاحبان این املاک، آن ها را وادار به وارد کردن املاک خود به بازار مسکن نماید تا به این ترتیب، در دراز مدت، با افزایش عرضه در مقابل تقاضا، موجبات کاهش قیمت در بازار مسکن گردد.

از سوی دیگر، سیاست کوتاه مدت دولت در بازار مسکن، کمک به اقشار ضعیف جامعه، با راه اندازی سامانه هایی همچون سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و سامانه مسکن ملی بوده، که مورد اول، به منظور پرداخت وام اجاره خانه و دومی، با هدف ارائه تسهیلات ساخت و خرید مسکن، راه اندازی شده است.

سامانه مسکن ملی em.m ud.i ، همانند سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، سامانه ای با هدف اجرای این طرح بوده که با ابتکار دولت یازدهم و دوازدهم از سه سال پیش، آغاز به کار کرده و هدف آن در نهایت، واگذاری ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، به متقاضیان واجد الشرایط می باشد. سیاست سامانه مسکن ملی، بر فراهم کردن زمین و ارائه تسهیلات ساخت مسکن، به متقاضیان واجد الشرایط می باشد.

نکته ای که باید در رابطه با این سامانه به آن توجه شود، آن است که از آنجا که از یک سو، منابع مالی سامانه مسکن ملی محدود بوده و از سوی دیگر، این سامانه، با هدف کمک به خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه راه اندازی گردیده، ضروری است تا تنها، واجدین شرایط، امکان ثبت نام در این سامانه و دریافت تسهیلات آن را داشته و از پرداخت تسهیلات، به افرادی که با منابع مالی شخصی، قادر به ساخت و خرید مسکن می باشند، جلوگیری شود.

به همین دلیل و با هدف شناسایی افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات مسکن ملی، وزارت راه شهرسازی، همچون شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن، شرایطی را نیز برای ثبت نام کنندگان مسکن ملی ۱۴۰۱، اعلام نموده است. از جمله اینکه متقاضی باید، متاهل یا سرپرست خانوار بوده، در پنج سال اخیر، مالک واحد مسکونی نبوده و از سال ۵۷ به بعد از تسهیلات خرید مسکن استفاده نکرده باشد، همچنین، دارای سابقه سکونت ۵ ساله، در شهر مورد تقاضا باشد.

اما، از آنجا که ممکن است همواره، عده ای از افراد سودجو که شرایط لازم برای دریافت وام مسکن ملی را نداشته، نسبت به این امر، اقدام نموده، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که ثبت نام کنندگان مسکن ملی ۱۴۰۱، همانند ثبت نام کنندگان در سامانه نهضت مسکن، لازم است تا مدارکی را که اثبات کننده وجود شرایط در مورد آن ها می باشد، در هنگام ثبت نام مسکن ملی، در این سامانه، بارگذاری کرده و در صورت قبولی، به صورت فیزیکی، به نهادهای ذی ربط، ارائه نمایند که این مدارک، عبارتند از:

اسکن کارت ملی متقاضی وام مسکن ملی

اسکن شناسنامه متقاضی و افرادی که تحت تکفل وی می باشند.

اسکن گواهی سرپرستی، در صورتی که متقاضی مسکن ملی، به عنوان سرپرست خانواده، ثبت نام نماید.

اسکن سند مالکیت، برای متقاضیانی که صاحب زمین می باشند.

اسکن گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر که از طریق ارائه مدارک زیر امکان پذیر می باشد:

گواهی اشتغال به کار متقاضی وام مسکن ملی

گواهی تحصیل فرزندان در شهر مورد تقاضا

مدارک مرتبط با محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای ۵ سال وی

جواز کسب برای متقاضی یا همسر وی، در صورتی که از شاغلین صنوف بوده اند.

سابقه پرداخت حق بیمه از سوی متقاضی مسکن ملی یا همسر وی.

گواهی اشتغال به کار صادر شده توسط دوایر دولتی، برای متقاضی مسکن ملی یا همسر وی.

گواهی پرداخت حقوق بازنشستگی و مستمری مستمری بگیران و بازنشستگان.

پس از توضیح درباره مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ و ذکر این نکته که ارائه اصل مدارک بارگذاری شده، پس از قبولی، ضروری می باشد، در ادامه، قصد داریم، در خصوص نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک، صحبت کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه جامع اقدام مسکن ملی، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می شود.

نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱

در بخش قبل، توضیح دادیم که سامانه مسکن ملی ۱۴۰۱، با هدف کمک به خانه دار شدن و خرید مسکن قشر ضعیف و متوسط جامعه راه اندازی گردیده است. به منظور شناسایی افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات مسکن ملی، وزارت راه و شهرسازی، شرایط ثبت نام مسکن ملی را اعلام نموده و متقاضیان، تنها در صورت دارا بودن تمامی این شرایط، امکان ثبت نام وام مسکن ملی را خواهند داشت.

همچنین، همانند ثبت نام وام ودیعه مسکن، به منظور جلوگیری از ثبت نام افراد سودجو، وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرده که ثبت نام کنندگان مسکن ملی، لازم است تا مدارکی را که اثبات کننده وجود شرایط در مورد آن ها می باشد، در هنگام ثبت نام در این سامانه، بارگذاری نموده و پس از قبولی، اقدام به ارائه اصل مدارک بارگذاری شده نمایند. اما سوال مهمی که مطرح می شود آن است که نحوه بارگذاری مدارک و ارائه اصل آن ها، به چه صورت می باشد؟ 

در پاسخ به سوال اول که نحوه بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱، به چه صورت می باشد؟ باید گفت، بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، به عنوان مجری طرح مسکن ملی، بارگذاری تصاوير مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱​، همانند ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، پس از انجام مراحل ثبت نام و با مراجعه به بخش «مشاهده و پيگيری درخواست»، در سامانه طرح اقدام ملی مسكن، به آدرس em.m ud.i ، امکان پذیر می باشد.

بنابراین برای بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن، لازم است تا متقاضیان مسکن ملی ۱۴۰۱، ابتدا برای ثبت نام مسکن ملی اقدام نموده و سپس، با مراجعه به بخش پیگیری درخواست که در حال حاضر، به عنوان «مشاهده درخواست متقاضی» تغییر نام داده شده، برای بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱​ اقدام نمایند.

هم چنین، در پاسخ به پرسش دوم، مبنی بر اینکه چنانچه شخصی برای دریافت وام مسکن ملی ۱۴۰۱​، واجد شرایط شناخته شود، چگونه باید اقدام به ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ نماید؟ باید گفت، این امر، با مراجعه به ادارات كل راه و شهرسازی شهر متقاضی، امکان پذیر خواهد بود.

پس از توضیح نحوه بارگذاری مدارک، در ادامه، به ارائه نکات مشاوره ای، در خصوص مدارک لازم برای طرح مسکن ملی خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام طرح ملی مسکن، مطالعه مقاله ثبت نام طرح ملی مسکن که در قسمت بیشتر بخوانید آمده است، پیشنهاد می گردد.

مشاوره اطلاعات و مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱

 همانطور که در قسمت قبل گفته شد، پس از ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱​، واجدین شرایط باید، مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ را از طریق بخش «مشاهده درخواست متقاضی» سایت em.m ud.i بارگذاری کنند. سپس، بعد از اینکه اطلاعات آن ها مورد تایید قرار گرفت، اقدام به ارائه اصل مدارک بارگذاری شده، به ادارات كل راه و شهرسازی محل سکونت خود نمایند.

با این وجود، در رابطه با بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱، همانند قبول شدگان طرح اقدام ملی مسکن، لازم است تا نکاتی مورد توجه ثبت نام کنندگان قرار گیرد که ما در این بخش، به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. نکات لازم الرعایه در بارگذاری مدارک لازم این طرح، به شرح زیر می باشد:

علاوه بر متقاضیان متاهل و سرپرست خانوار، ۳ گروه از افراد دیگر نیز می توانند برای ثبت نام و بارگذاری مدارک ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ اقدام نموده، اگرچه دارای شرط تاهل یا سرپرستی خانواده نباشند. این چهار گروه عبارتند از :

زنان خودسرپرستی که دارای حداقل ۳۵ سال سن باشند.

نخبگان علمی، مشروط بر ارائه معرفی نامه بنياد ملی نخبگان كشور.

معلولين جسمی، حركتی، مشروط بر اینکه حداقل ۲۰ سال سن داشته و معرفی نامه سازمان بهزیستی كشور را ارائه نمایند.

مجردین بالای ۲۳ سال، به شرط ارائه دادن تعهد نامه محضری، مبنی بر تحویل عقد نامه، قبل از تحویل مسکن.

بنابراین، متقاضیان هریک از این چهار گروه، باید دقت داشته باشند، در صورت ثبت نام در طرح مسکن ملی ۱۴۰۱، لازم است تا مدارک اثبات کننده شرایط ویژه شان را بارگذاری نمایند و در صورت پذیرش نهایی، اصل آن ها را به نهادهای ذی ربط، ارائه کنند. این مدارک، شامل اجاره نامه برای بانوان خودسرپرست بالای ۳۵ سال، تعهد نامه محضری، مبنی بر تحویل عقد نامه، قبل از تحویل مسکن برای مجردین بالای ۲۳ سال، معرفی نامه بنياد ملی نخبگان كشور، معرفی نامه سازمان بهزیستی كشور، می باشد.

اگرچه همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، اسکن گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر، یکی از مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ می باشد، اما با توجه به اعلام وزارت راه و شهرسازی در سایت مسکن ملی، شرط سابقه سکونت یا اقامتگاه در مورد دو گروه از اشخاص واجد شرایط، دارای استثنائاتی بوده؛ در نتیجه، مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی این اشخاص باید، مطابق دو شرط زیر بارگذاری و ارائه شود. این دو گروه عبارتند از:

مهاجرین از كلان شهرها به سایر شهرهای كشور؛ لازم به ذکر است، شرط سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا برای آن ها، یک سال می باشد.

كارمندان دولت (به استثناء استان تهران) كه به استناد حكم دستگاه متبوع خود منتقل می شوند؛ شرط حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، در مورد این دسته از كارمندان دولت، اجرا نمی گردد.

علاوه بر شرایطی که برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ مورد نیاز می باشد، قبول شدگان طرح اقدام ملی مسکن، برای دریافت تسهیلات و وام مسکن ملی، لازم است تا توانایی مالی لازم برای بازپرداخت تسهیلات را داشته؛ از جمله اینکه از توانایی مالی برای سپرده‌ گذاری حداقل ۴۰۰ ميليون ريال، در مرحله اول اجرای طرح مسکن ملی برخوردار بوده و دیگر اینکه قادر به بازپرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات مسکن ملی، با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸ درصد) باشند. 

بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم

در بخش های قبل، به معرفی مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ پرداخته و توضیح دادیم، از آنجا که هدف از ثبت نام مسکن ملی، همانند طرح ثبت نام خانه اولی ها، کمک به خانه دار شدن اقشار کم درآمد می باشد، این گروه از افراد، باید، با ارائه اصل مدارک لازم، صلاحیت خود را برای دریافت وام مسکن ملی، اثبات نمایند. 

اما سوال مهمی که برای پذیرفته شدگان مرحله اول مسکن ملی مطرح می شود، آن است که در صورت قبولی در مرحله نخست این طرح، نحوه بارگذاری مدارک مسکن ملی، به چه صورت می باشد؟ به عبارت دیگر، از چه طریق می توان برای ارسال مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱، به وزارت راه و شهرسازی اقدام نمود؟

در پاسخ به این سوال که نحوه بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم، به چه صورت می باشد؟ باید گفت، قبول شدگان مرحله اول مسکن ملی، پس از دریافت پیامک مربوطه، لازم است تا با مراجعه به بخش «مشاهده و پیگیری درخواست»، ضمن اطلاع از نتایج ثبت نام خود، جهت بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم، اقدام نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ پاسخ دهند.

سوالات متداول

۱- مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ شامل چه مواردی است؟

۲- نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ به چه صورت می باشد؟

۳- مدارک لازم برای اثبات سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۱ شامل چه مواردی است؟

برای مشاوره مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی

برای مشاوره مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی

شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام طرح مسکن ملی

معرفی سایت ها ارسال دیدگاه

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه طرح ملی مسکن

وزارت راه و شهرسازی کشور برای تأمین مسکن خانوار بدون مسکن، طرحی را با نام «اقدام ملی تأمین مسکن» را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی نموده است. که طبق آن شرایطی برای برای متقاضیان در نظر گرفته است که در ادامه ذکر شده است.

الف) شرایط ثبت نام طرح مسکن ملی

۱- متقاضی و افراد تحت تکفل ، فاقد زمين مسكوني يا واحد مسكوني (از ۱۳۸۴۰۱۰۱ به بعد) بوده و از تاريخ ۱۳۵۷۱۱۲۲ از هيچ يك از امكانات نهادهاي عمومي غيردولتي مربوط به تأمين مسكن شامل زمين، واحد مسكوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسكوني استفاده نكرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).

۲- متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار.

۳- زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن

۴-‌ دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا

• در شهرهاي جديد سابقه سكونت حداقل ۵ سال در شهر جديد مورد تقاضا و يا در شهر مادر ملاك است.

۵- نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …)

۶- توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهيلات بانكي)

۷- امکان سپرده‌گذاری حداقل سي درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانكي، در خصوص متقاضيان واجد شرايط بر اساس اعلام دستگاه يا نهاد مربوطه.

۸- توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی

ب) مزایای و امکانات این طرح

۱- تسهیلات وام بانکی به مبلغ ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ میلیون ریال با نرخ ۱۸% با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداكثر ۱۲ سال پرداخت می گردد.

۲- تأمین زمین در شهرهایی که امکان آن فراهم شده باشد، مطابق با مقررات و ضوابط توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شركت عمران شهرهاي جديد و بر اساس قوانين جاري عرضه می گردد.

ج) پایش و اطلاع‌رسانی

۱- متقاضی با ثبت نام نهایی و دریافت کد رهگیری می‌تواند وضعیت تمامی مراحل کار خود را از طریق سامانه طرح اقدام ملي به آدرس em.m ud.i پیگیری نماید.

۲- اطلاعات هویتی متقاضی و افراد تحت تکفل از طریق سامانه ثبت احوال کنترل می‌شود.

۳- بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد.

۴- بررسي سابقه مالكيت از طريق سيستم ثبت اسناد و سامانه تسهيلات شبكه بانكي صورت مي‌پذيرد.

د) مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی

در زمان ثبت‌نام‌ به صورت فايل اسكن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم ۲۰۰ کیلوبایت)به شرح زير:

۱- ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر(اجاره نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و….)

۲- ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل

۳- ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر

۴- ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت

۵- ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

تذکر : مدارك فوق در زمان مراجعه به اداره كل يا ديگر نهادها و دستگاه‌هاي مربوطه به صورت فيزيكي ارائه مي‌گردد.

متقاضیان می توانند از طریق کد رهگیری ۱۰ رقمی و کد ملی از وضعیت پرونده خود با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملي به آدرس em.m ud.i یا با زدن دکمه زیر وارد سامانه شوند.

سامانه ثبت نام مسکن ملی

مدارک لازم برای مسکن ملی