فردی حرفه ای که از طرف یک شرکت جهت اطلاع رسانی انتخاب میشود


فردی حرفه ای که از طرف یک شرکت جهت اطلاع رسانی انتخاب میشود

Chrome حریم خصوصی شما را جدی می‌گیرد. در اینجا هرآنچه که لازم است درباره حریم‌ خصوصی‌تان هنگام مرور وب در Chrome بدانید مشاهده می‌کنید.


اعلان حریم خصوصی Google Ch ome

آخرین تغییر: ۲۳ سپتامبر، ۲۰۲۱

با نحوه کنترل اطلاعاتی که درهنگام استفاده از مرورگر Google Ch ome در رایانه یا دستگاه همراه دارای سیستم‌عامل Ch ome جمع‌آوری می‌شود، ذخیره می‌شود، و هم‌رسانی می‌شود و وقتی «مرور ایمن» را در Ch ome فعال می‌کنید، آشنا شوید. البته این خط‌مشی قابلیت‌هایی را توصیف می‌کند که مختص Ch ome هستند و از اطلاعات شخصی‌ای که به Google ارائه می‌شوند یا در حساب Google ذخیره می‌شوند طبق خط‌مشی رازداری Google‏، که هر چندوقت یک‌بار تغییر می‌کند، استفاده و محافظت می‌شود. خط‌مشی نگه‌داری داده Google‏ نحوه و علت نگهداری داده‌ها را از جانب Google توصیف می‌کند.

اگر برنامه‌های Google Play در Ch omebook شما فعال شده باشند، استفاده و محافظت از اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط Google Play یا سیستم‌عامل A d oid تحت کنترل شرایط خدمات Google Play و خط‌مشی رازداری Google خواهد بود. جزئیات مختص Ch ome در قسمت‌های مربوطه این «اعلامیه» ارائه شده است.

جزئیاتی درارتباط با اعلان حریم خصوصی

در این اعلان حریم خصوصی، از واژه «Ch ome» برای اشاره به همه محصولات موجود در خانواده Ch ome که در بالا فهرست شده است، استفاده می‌کنیم. اگر در خط‌مشی ما بین محصولات تفاوتی باشد، اشاره خواهیم کرد. این «اعلان حریم خصوصی» را هر چندوقت یک‌بار تغییر می‌دهیم.

نسخه‌های «بتا،» ‏«برنامه‌نویس،» یا «Ca a y» ‏Ch ome امکان می‌دهند قابلیت‌های جدیدی را که هنوز درحال ایجاد شدن در Ch ome هستند، امتحان کنید. این «اعلان حریم خصوصی» به همه نسخه‌های Ch ome مربوط می‌شود، اما شاید برای ویژگی‌هایی که همچنان درحال توسعه‌اند به‌روز نباشد.

برای راهنماهای گام‌به‌گام جهت مدیریت تنظیمات برگزیده حریم خصوصی، این مرور کلی درباره کنترل‌های حریم خصوصی Ch ome‏ را بخوانید.

فهرست مطالب:

حالت‌های مرورگر

برای استفاده از Ch ome ارائه اطلاعات شخصی نیاز نیست، اما Ch ome حالت‌های مختلفی دارد که می‌توانید برای تغییر یا بهبود تجربه مرورتان استفاده کنید. اصول حریم خصوصی به حالتی بستگی دارد که از آن استفاده می‌کنید.

حالت پایه مرورگر

حالت پایه مرورگر اطلاعات را به‌صورت محلی در سیستم شما ذخیره می‌کند. این اطلاعات ممکن است حاوی:

اطلاعات سابقه مرور. برای مثال، Ch ome این موارد را ذخیره می‌کند: نشانی‌های وب صفحاتی که بازدید می‌کنید، نسخه‌ای از نوشتار را در حافظه پنهان، تصاویر و منابع دیگری از آن صفحات، و اگر ویژگی پیش‌بینی اقدامات شبکه روشن باشد، فهرستی از برخی نشانی‌های IP پیوندشده از این صفحات.

اطلاعات شخصی و گذرواژه‌ها، برای کمک به شما در تکمیل فرم‌ها یا ورود به سیستم سایت‌هایی که دیدن می‌کنید.

فهرستی از مجوزهایی که به وب‌سایت‌ها ارائه کرده‌اید.

کوکی‌ها یا داده‌های مربوط به وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید.

داده‌های ذخیره‌شده توسط برافزاها.

سابقه‌ای از آنچه از وب‌سایت‌ها بارگیری کرده‌اید.

به چند روش می‌توانید این اطلاعات را مدیریت کنید:

می‌توانید اطلاعات سابقه مرورتان را حذف کنید.

می‌توانید ازطریق کادر گفتگوی کوکی‌ها و داده‌های سایت داده‌های محصول مرور ذخیره‌شده را مدیریت یا حذف کنید.

می‌توانید Ch ome را از پذیرش کوکی‌ها منع کنید. بیشتر بدانید.

می‌توانید در تنظیمات Ch ome، گذرواژه‌های ذخیره‌شده را مرور کنید. بیشتر بدانید.

می‌توانید اطلاعات «تکمیل خودکار» ذخیره‌شده‌تان را مشاهده و مدیریت کنید. بیشتر بدانید.

اطلاعات شخصی ذخیره‌شده توسط Ch ome به Google ارسال نمی‌شود، مگراینکه با روشن کردن همگام‌سازی انتخاب کنید آن داده‌ها در حساب Google‏ شما ذخیره شود، یا در مورد گذرواژه‌ها، کارت‌های پرداخت، و اطلاعات صدور صورت‌حساب انتخاب کنید که برخی از اطلاعات کاربری یا کارت پرداخت و اطلاعات صدور صورت‌حساب در «حساب Google» شما ذخیره شود. بیشتر بدانید.

Ch ome چگونه اطلاعات شما را مدیریت می‌کند

اطلاعاتی برای اپراتورهای وب‌سایت. سایت‌هایی که در Ch ome بازدید می‌کنید، به‌طور خودکار اطلاعات گزارش استاندارد، شامل نشانی IP سیستم شما و داده‌هایی از کوکی‌ها، دریافت خواهند کرد. به‌طور کلی، استفاده شما از Ch ome برای دسترسی به سرویس‌های Google، مانند Gmail، باعث نمی‌شود Google اطلاعات هویتی بیشتری درباره شما دریافت کند. در وب‌سایت‌های Google و سایر وب‌سایت‌هایی که در این سرویس شرکت می‌کنند، اگر Ch ome نشانه‌هایی بیابد که نشان‌دهنده حمله فعال شخصی در شبکه به شما باشد (a «حمله مرد میانی»)، Ch ome ممکن است اطلاعاتی درباره آن اتصال به Google یا وب‌سایتی که بازدید می‌کنید ارسال کند تا به تعیین میزان حمله و چگونگی عملکرد آن کمک کند. مالکین وب‌سایت‌هایی که در این سرویس شرکت می‌کنند، گزارش‌هایی درباره حمله‌های صورت‌گرفته در سایت‌هایشان از Google دریافت می‌کنند.

پیش‌اجرا. برای بارگیری سریع‌تر صفحه‌های وب، Ch ome تنظیمی دارد که می‌تواند نشانی‌های IP پیوندها را در صفحه‌های وب جستجو کند و اتصالات شبکه را باز کند. سایت‌ها و برنامه‌های A d oid همچنین می‌توانند از مرورگر بخواهند صفحه‌هایی را که ممکن است بعداً ببینید، پیش‌بارگیری کنند. درخواست‌های پیش‌بارگیری از برنامه‌های A d oid را همان تنظیم مربوط به پیش‌بینی‌های ابتکاری Ch ome کنترل می‌کند. اما دستورالعمل‌های پیش‌بارگیری از سایت‌ها، فارغ از اینکه ویژگی پیش‌بینی شبکه Ch ome فعال باشد یا نه، همیشه اجرا می‌شوند. اگر پیش‌اجرا درخواست شود، چه از جانب Ch ome یا از جانب سایت یا برنامه‌ای، سایت پیش‌بارگیری‌شده اجازه برای تنظیم و خواندن کوکی‌های خودش (درست مثل وقتی از آن بازدید می‌کنید) اجازه داده می‌شود، حتی اگر بازدید از صفحه ازپیش اجرا‌شده را به پایان نبرده باشید. بیشتر بدانید.

مکان. برای دریافت اطلاعات جغرافیایی مرتبط‌تر، Ch ome گزینه اشتراک‌گذاری مکانتان را با سایت‌ها دراختیارتان قرار می‌دهد. Ch ome به سایت‌ها اجازه نمی‌دهد بدون اجازه شما به مکانتان دسترسی داشته باشند؛ Ch ome برای تخمین مکان شما از «خدمات مکان Google» استفاده می‌کند. اطلاعاتی که Ch ome به «خدمات مکان Google» ارسال می‌کند، می‌تواند شامل این موارد باشد:

Google بر وب‌سایت‌های شخص ثالث یا رویه‌های حرم خصوصی آن‌ها کنترلی ندارد، بنابراین هنگام هم‌رسانی مکانتان با یک وب‌سایت محتاط باشید.

به‌روزرسانی‌ها. ‏Ch ome برای بررسی در دسترس بودن به‌روزرسانی‌ها، دریافت وضعیت اتصال، تأیید اعتبار زمان کنونی و تخمین تعداد کاربران فعال، به‌صورت دوره‌ای اطلاعاتی به Google ارسال می‌کند.

ویژگی‌های جستجو. اگر به سیستم یکی از سایت‌های Google وارد شده باشید و موتور جستجوی پیش‌فرضتان Google باشد، جستجوهایی که بااستفاده از om ibox یا جعبه جستجو در صفحه برگه جدید در Ch ome انجام می‌دهید در «حساب Google» شما ذخیره می‌شود.

سرویس پیش‌بینی جستجو. برای سریع‌تر پیدا کردن اطلاعات، Ch ome بااستفاده از سرویس پیش‌بینی ارائه‌شده توسط موتور جستجوی پیش‌فرض، پیشنهادهای احتمالی را برای تکمیل نوشتاری که تایپ می‌کنید ارائه می‌دهد. وقتی بااستفاده از om ibox یا جعبه جستجو در صفحه برگه جدید در Ch ome جستجو می‌کنید، نویسه‌هایی که تایپ می‌کنید (حتی قبل از فشار دادن کلید «e e ») به موتور جستجوی پیش‌فرض ارسال می‌شود. اگر موتور جستجوی پیش‌فرضتان Google باشد، پیش‌بینی‌ها براساس سابقه جستجوی خودتان، موضوع‌های مرتبط با آنچه در om ibox یا جعبه جستجو در صفحه برگه جدید تایپ می‌کنید، و جستجوی افراد دیگر ارائه می‌شود. بیشتر بدانید. پیش‌بینی‌ها می‌تواند براساس سابقه مرورتان نیز باشد. بیشتر بدانید.

دستیار پیمایش. وقتی به صفحه وب متصل نمی‌شوید، می‌توانید پیشنهادهایی برای صفحه‌های دیگر مشابه با صفحه موردنظرتان برای دسترسی دریافت کنید. برای دریافت پیشنهادها، Ch ome نشانی وب صفحه موردنظرتان را برای دسترسی، برای Google ارسال می‌کند.

تکمیل خودکار، مدیریت گذرواژه، و پرداخت‌ها.‏ Ch ome به‌منظور بهبود سرویس‌های مدیریت گذرواژه و «تکمیل خودکار» خود، اطلاعات ناشناس و محدودی درباره فرم‌های وبی که می‌بینید یا ارسال می‌کنید به Google ارسال می‌کند. این اطلاعات که شامل نشانی وب درهم‌شده صفحه وب و جزئیات ساختار فرم می‌شود هنگام فعال بودن «تکمیل خودکار» یا مدیریت گذرواژه ارسال می‌گردد. بیشتر بدانید.

وقتی با «حساب Google» به سیستم Ch ome وارد شده باشید، ممکن است Ch ome پیشنهاد دهد گذرواژه‌ها، روش‌های پرداخت، و اطلاعات مرتبط را در «حساب Google» ذخیره کند. همچنین ممکن است Ch ome گزینه پر کردن گذرواژه‌ها و روش‌های پرداخت در فرم‌های وب را از «حساب Google» شما پیشنهاد دهد. اگر گذرواژه‌ها یا روش‌های پرداخت را به‌طور محلی در Ch ome ذخیره کرده باشید، ممکن است Ch ome از شما بخواهد آن‌ها را در «حساب Google» ذخیره کنید. اگر از روش پرداخت موجود در «حساب Google» خودتان استفاده کنید یا انتخاب کنید روش پرداختتان برای استفاده آینده در «حساب Google» شما ذخیره شود، Ch ome برای محافظت از شما دربرابر کلاهبرداری و ارائه این سرویس، اطلاعاتی درباره رایانه‌تان جمع‌آوری می‌کند و با Google Pay هم‌رسانی می‌کند. درصورت پشتیبانی فروشنده، Ch ome به شما امکان می‌دهد از Google Pay نیز برای پرداخت استفاده کنید.

زبان. برای سفارشی کردن تجربه مرورتان براساس زبان‌های ترجیحی‌تان برای خواندن، Ch ome تعدادی از پرطرفدارترین زبان‌های سایت‌هایی را که بازدید می‌کنید، نگه‌می‌دارد. این زبان‌های ترجیحی برای سفارشی کردن تجربه‌تان در Ch ome به Google ارسال می‌شود. اگر همگام‌سازی Ch ome را روشن کنید، این نمایه زبان با حساب Google شما مرتبط می‌شود و اگر سابقه Ch ome خود را در «فعالیت وب و برنامه» Google وارد کنید، ممکن است برای شخصی کردن تجربه‌تان در سایر محصولات Google استفاده شود. دیدن کنترل‌های فعالیت.

برنامه‌های وب در A d oid.‏ در دستگاه‌های A d oid، اگر برای وب‌سایتی که برای عملکرد سریع و قابل اعتماد در دستگاه‌های همراه بهینه‌سازی شده است «افزودن به صفحه اصلی» را انتخاب کنید، Ch ome از یکی از سرورهای Google برای ایجاد بسته محلی A d oid برای آن وب‌سایت در دستگاه شما استفاده خواهد کرد. بسته A d oid به شما امکان می‌دهد همچون برنامه‌های A d oid با برنامه‌های وب تعامل داشته باشید. برای مثال، برنامه‌های وب در فهرست برنامه‌های نصب‌شده‌تان نشان داده می‌شوند. بیشتر بدانید.

آمار کاربرد و گزارش‌های خرابی. آمار کاربرد و گزارش‌های خرابی برای کمک به ما در بهبود محصولاتمان، به‌طور پیش‌فرض به Google ارسال می‌شوند. آمار کاربرد حاوی اطلاعاتی مانند اولویت‌ها، کلیک‌های روی دکمه، آمار عملکرد و استفاده از حافظه است. به‌طورکلی، آمار کاربرد شامل نشانی‌ وب صفحات وب یا اطلاعات شخصی نمی‌شود، اما اگر »بهبود جستجوها و مرور نشانی وب صفحاتی را که بازدید می‌کنید برای Google ارسال می‌کند» را روشن کرده باشید، آمار کاربرد Ch ome شامل اطلاعات مربوط به صفحات وبی که بازدید می‌کنید و استفاده شما از آن‌ها می‌شود. اگر همگام‌سازی Ch ome را فعال کرده باشید، ممکن است Ch ome اطلاعات سن و جنسیت اظهارشده را از «حساب Google» شما با آمار ما ترکیب کند تا در ایجاد محصولات مناسب‌تر برای همه جمعیت‌شناسی‌ها به ما کمک کند. برای مثال، ممکن است برای شناسایی صفحات وبی که کند بار می‌شوند، آمار جمع‌آوری کنیم. ما از این اطلاعات برای بهبود محصولات و سرویس‌هایمان و ارائه اطلاعات آماری به برنامه‌نویسان وب برای بهبود صفحه‌هایشان استفاده می‌کنیم. گزارش‌های خرابی حاوی اطلاعات سیستم در زمان خرابی هستند و ممکن است بسته به آنچه در زمان فعال شدن گزارش خرابی اتفاق افتاده، حاوی نشانی‌های وب صفحات یا اطلاعات شخصی باشد. ممکن است اطلاعات انبوه و غیرشناساننده شخصی را به‌صورت عمومی و با شرکای خود — مانند ناشرین، آگهی‌دهندگان یا برنامه‌نویسان وب— هم‌رسانی کنیم. هرزمان خواستید می‌توانید گزینه ارسال آمار کاربرد و گزارش‌های خرابی به Google را تغییر دهید. بیشتر بدانید. اگر برنامه‌های Google Play در Ch omebook شما و آمار کاربرد Ch ome فعال شده باشند، داده‌های تشخیص عیب و استفاده A d oid هم به Google ارسال می‌شوند.

مجوزهای رسانه. برخی وب‌سایت‌ها رسانه را برای مقابله با دسترسی و کپی کردن غیرمجاز رمز می‌کنند. برای سایت‌های HTML5 این مبادله کلید بااستفاده از «رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار E c yp ed Media Ex e sio s انجام می‌شود. در فرایند مجاز کردن دسترسی به این رسانه، ممکن است شناسه‌ها و مجوزهای جلسه به‌طور محلی ذخیره شوند. کاربر می‌تواند بااستفاده از پاک کردن داده‌های محصول مرور با انتخاب «کوکی‌ها و سایر داده‌های سایت»، این شناسه‌ها را در Ch ome پاک کند. برای سایت‌هایی که از «دسترسی Adobe Flash» استفاده می‌کنند، Ch ome شناسه منحصربه‌فردی را برای شرکای محتوا و وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد. این شناسه در سیستمتان ذخیره می‌شود. می‌توانید این دسترسی را در تنظیمات بخش «تنظیمات محتوا»، محتوای «محافظت‌شده»، لغو کنید و شناسه را بااستفاده از پاک کردن داده‌های محصول مرور با انتخاب«کوکی‌ها و سایر داده‌های سایت» بازنشانی کنید. اگر به محتوای محافظت‌شده در Ch ome یا A d oid دسترسی دارید، یا در سیستم‌عامل Ch ome به محتوای با کیفیت بالا یا آفلاین دسترسی دارید، ممکن است ارائه‌دهنده محتوایی، برای تأیید واجد شرایط بودن دستگاه، از Ch ome گواهی درخواست کند. دستگاهتان برای تأیید اینکه کلیدهای رمزنگاری‌اش با سخت‌افزار Ch ome محافظت می‌شوند، شناسه خاص سایتی را با وب‌سایت هم‌رسانی می‌کند. Ch ome امکان می‌دهد به این بررسی تأییدیه اجازه بدهید یا ندهید. بیشتر بدانید.

سایر سرویس‌های Google‏. این اعلان درباره سرویس‌های Google توضیح می‌دهد که به‌طور پیش‌فرض در Ch ome فعال هستند. به‌علاوه، Ch ome ممکن است سایر سرویس‌های وب Google را نیز پیشنهاد دهد. برای مثال، اگر به صفحه‌ای به زبان دیگری برخورد کنید، Ch ome پیشنهاد می‌دهد نوشتار مربوطه را برای ترجمه برای Google ارسال کند. در اولین استفاده، برای کنترل کردن این سرویس‌ها، از گزینه‌هایی که دراختیار دارید مطلع می‌شوید. در راهنمایی حریم‌ خصوصی Ch ome‏ می‌توانید اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

شناسه‌ها در Ch ome

Ch ome حاوی تعدادی شناسه متمایز و غیرمتمایز لازم برای تقویت ویژگی‌ها و سرویس‌های کاربردی است. برای مثال، اگر از پیام‌رسانی فشاری استفاده کنید، برای ارسال اعلان‌ها به شما، شناسه‌ای ایجاد می‌شود. درصورت امکان، از شناسه‌های غیرمتمایز استفاده می‌کنیم و وقتی دیگر لازم نباشند، آن‌ها را برمی‌داریم. به‌علاوه، شناسه‌های زیر در طراحی، توزیع، و تبلیغ Ch ome کمکمان می‌کنند، اما مستقیماُ به ویژگی Ch ome ربط ندارند.

ردیابی نصب. هر کپی از نسخه رایانه‌ای Wi dows مرورگر Ch ome حاوی شماره نصب موقتی است که به‌طور تصادفی ایجاد می‌شود و وقتی Ch ome را نصب می‌کنید و برای اولین بار از آن استفاده می‌کنید این شماره به Google ارسال می‌شود. این شناسه موقت به ما کمک می‌کند تعداد مرورگرهای نصب‌شده را تخمین بزنیم و پس از نخستین به‌روزرسانی Ch ome حذف می‌شود. نسخه دستگاه همراه Ch ome، برای ردیابی تعداد موارد نصب Ch ome، مدام از نوع متفاوتی از شناسه دستگاه استفاده می‌کند.

ردیابی تبلیغات. برای کمک به ما برای ردیابی موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی، Ch ome کد منحصربه‌فردی تولید می‌کند که در اولین‌بار که مرورگر را اجرا می‌کنید و از آن استفاده می‌کنید، برای Google‌ارسال می‌شود. همچنین، اگر به‌عنوان بخشی از کمپین تبلیغاتی، نسخه مرورگر Ch ome برای رایانه رومیزی خود را دریافت کردید یا آن را بازفعال‌سازی کردید، درصوتی‌که Google موتور جستجوی پیش‌فرضتان باشد، جستجوهای ازطریق om ibox حاوی برچسب تبلیغاتی غیرمتمایزی خواهد بود. همه نسخه‌های دستگاه همراه مرورگر Ch ome نیز، درصورت جستجو ازطریق om ibox، حاوی برچسب تبلیغاتی غیرمتمایزی هستند. سیستم‌عامل Ch ome نیز ممکن است به‌طور دوره‌ای (ازجمله درطول راه‌اندازی اولیه) و در هنگام جستجو ازطریق Google، برچسب تبلیغاتی غیرمتمایزی برای Google ارسال کند. بیشتر بدانید.

استفاده‌های آزمایشی میدانی.در برخی موارد، ویژگی‌های جدید را به‌طور محدود آزمایش می‌کنیم. Ch ome شامل عدد مبنایی است که برای تخصیص مرورگر به گروه‌های آزمایش، در اولین اجرا به‌طور اتفاقی انتخاب می‌شود. ممکن است آزمایش‌ها براساس کشور (که براساس نشانی IP مشخص می‌شود)، سیستم‌عامل، نسخه Ch ome، و پارامترهای دیگر هم محدود شود. فهرستی از استفاده‌های آزمایشی میدانی که درحال‌حاضر در نصب Ch ome شما فعال هستند، در همه درخواست‌های ارسالی به Google موجودند. بیشتر بدانید.

حالت‌های ورود به سیستم و همگام‌سازی Ch ome

همچنین این انتخاب را دارید که در مدت وارد بودن به سیستم حساب Google خود، با یا بدون همگام‌سازی، از مرورگر Ch ome استفاده کنید.

ورود به سیستم. در نسخه‌های میزکار Ch ome، وارد یا خارج شدن از سیستم هریک از سرویس‌های وب Google، مثل google.com، شما را به سیستم Ch ome وارد یا از آن خارج می‌کند. می‌توانید این گزینه را در تنظیمات خاموش کنید. بیشتر بدانید. در Ch ome در A d oid و iOS، وقتی به سیستم سرویس‌های وب Google وارد می‌شوید، ممکن است Ch ome «حساب‌های Google» را که قبلاً در دستگاهتان به سیستم آن‌ها وارد شده‌اید به شما پیشنهاد دهد تا با آن‌ها به سیستم وارد شوید. می‌توانید این گزینه را در تنظیمات خاموش کنید. بیشتر بدانید. اگر با «حساب Google» به سیستم Ch ome وارد شده باشید، ممکن است Ch ome پیشنهاد دهد گذرواژه‌ها، روش‌های پرداخت، و اطلاعات مرتبط را در «حساب Google» شما ذخیره کند. از این اطلاعات شخصی مطابق با خط‌مشی رازداری Google‏ استفاده و محافظت خواهد شد.

همگام‌سازی. وقتی در مرورگر Ch ome یا یک Ch omebook به سیستم وارد می‌شوید و همگام‌سازی با حساب Google خود را فعال می‌کنید، اطلاعات شخصی‌تان در حساب Google شما در سرورهای Google ذخیره می‌شود تا بتوانید بعد از ورود به سیستم و همگام‌سازی با Ch ome در رایانه‌ها و دستگاه‌های دیگر، به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. این اطلاعات شخصی مطابق با خط‌مشی رازداری Google استفاده و محافظت خواهد شد. این نوع اطلاعات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

همگام‌سازی فقط با انتخاب شما فعال می‌شود. بیشتر بدانید. برای سفارشی کردن اطلاعات به‌خصوصی که همگام‌سازی را برایشان فعال کرده‌اید، از منوی «تنظیمات» استفاده کنید. بیشتر بدانید. می‌توانید در داده‌های دریافتی Ch ome از حسابتان، حجم داده‌ای را که Ch ome برای «حساب Google» شما ذخیره کرده است ببینید و آن را مدیریت کنید. در «داشبورد» همچنین می‌توانید همگام‌سازی را غیرفعال کنید و تمام داده‌های مرتبط را از سرورهای Google حذف کنید؛ این شامل حساب‌های Google که ازطریق Family Li k ایجاد شده‌اند نمی‌شود. بیشتر بدانید. برای حساب‌های Google که در Family Li k ایجاد شده‌اند، ورود به سیستم لازم است و نمی‌توان همگام‌سازی را غیرفعال کرد، زیرا ویژگی‌های مدیریتی والدین، مثل محدودیت‌های وب‌سایت را ارائه نمی‌کنند. بااین‌وجود، کودکانی که حساب Family Li k دارند، همچنان می‌توانند داده‌هایشان را حذف کنند و همگام‌سازی اکثر انواع داده را غیرفعال کنند. بیشتر بدانید. The اعلان حریم‌خصوصی مربوط به حساب‌های Google که در Family Li k ایجاد شده‌اند برای داده‌های «همگام‌سازی Ch ome» که در این حساب‌ها ذخیره شده‌اند هم اعمال می‌شود.

نحوه رسیدگی به اطلاعات همگام‌سازی‌شده شما توسط Ch ome

وقتی همگام‌سازی با حساب Google خود را فعال می‌کنید، از داده‌های محصول مرورتان برای بهبود و شخصی‌سازی تجربه شما در Ch ome استفاده می‌کنیم. علاوه‌براین، می‌توانید با اجازه دادن به اضافه شدن سابقه Ch ome به «فعالیت وب و برنامه Google»، تجربه‌تان را در سایر محصولات Google شخصی‌سازی کنید. بیشتر بدانید.

هرزمان بخواهید می‌توانید این تنظیم را در صفحه سابقه حساب یا صفحه مدیریت داده‌های خصوصی تغییر دهید. اگر از داده‌های Ch ome برای شخصی‌سازی تجربه Google خود خارج از Ch ome استفاده نکنید، Google تنها بعد از غیرقابل‌شناسایی و ادغام کردن داده‌هایتان با داده‌های سایر کاربران، از آن‌ها استفاده خواهد کرد. Google از این داده‌ها برای توسعه ویژگی‌ها، محصولات، و سرویس‌های جدید، و بهبود کیفیت کلی محصولات و سرویس‌های موجود استفاده می‌کند. اگر مایلید از سرویس ابری Google برای ذخیره و همگام‌سازی داده‌های Ch ome خود استفاده کنید اما نمی‌خواهید Google به این داده‌ها دسترسی داشته باشد، می‌توانید داده‌های همگام‌سازی‌شده Ch ome را با عبارت عبور مخصوص خودتان رمزگذاری کنید. بیشتر بدانید.

حالت ناشناس و حالت مهمان

می‌توانید بااستفاده از حالت ناشناس یا حالت مهمان، اطلاعاتی را که Ch ome ذخیره می‌کند، محدود کنید. در این حالت‌ها، Ch ome اطلاعات خاصی، مانند موارد زیر، را ذخیره نمی‌کند:

Ch ome چگونه اطلاعات حالت ناشناس یا مهمان شما را اداره می‌کند

کوکی‌ها. ‏Ch ome کوکی‌های موجود را با سایت‌هایی که از آن‌ها در حالت ناشناس یا مهمان بازدید می‌کنید، هم‌رسانی نمی‌کند. ممکن است درحالی‌که در این حالت‌ها هستید، سایت‌ها کوکی‌های جدید را در سیستمتان قرار دهند، اما آن‌ها فقط تا وقتی آخرین پنجره ناشناس یا مهمان را ببندید، ذخیره می‌مانند و منتقل می‌شوند.

تغییرات پیکربندی مرورگر. وقتی تغییراتی در پیکربندی مرورگرتان ایجاد می‌کنید، مانند نشانک‌گذاری صفحه وب یا تغییر تنظیمات، این اطلاعات ذخیره می‌شوند. حالت ناشناس یا مهمان بر این تغییرات اثر نمی‌گذارد.

مجوزها. مجوزهایی که در حالت ناشناس ارائه می‌کنید در نمایه فعلی‌تان ذخیره نمی‌شود.

اطلاعات نمایه. هنگام مرور در حالت ناشناس، همچنان به اطلاعات مربوط به نمایه کنونی‌تان، ازجمله پیشنهادهای براساس سابقه مرور و گذرواژه‌های ذخیره‌شده، دسترسی خواهید داشت. در حالت مهمان، می‌توانید بدون دیدن اطلاعات از نمایه کنونی‌تان، مرور کنید.

مدیریت کاربران در Ch ome

مدیریت کاربران برای استفاده شخصی از Ch ome

می‌توانید نسخه‌های شخصی‌شده Ch ome را برای کاربرانی که به‌طور مشترک از یک دستگاه یا رایانه استفاده می‌کنند، راه‌اندازی کنید. توجه کنید که هر فردی که به دستگاهتان دسترسی داشته باشد، می‌تواند همه اطلاعات موجود در همه نمایه‌ها را مشاهده کند. برای محافظت صحیح از داده‌هایتان از چشم دیگران، در سیستم‌عامل از حساب‌های کاربری داخلی استفاده کنید. بیشتر بدانید.

مدیریت کاربران در Ch ome fo E e p ise

بعضی از مرورگرهای Ch ome یا دستگاه‌های Ch omebook را محل تحصیل یا شرکتی مدیریت می‌کنند. در این صورت، سرپرست می‌تواند خطمشی‌ها را در مرورگر یا دستگاه Ch omebook اعمال کند. Ch ome با Google ارتباط برقرار می‌کند تا وقتی کاربری برای اولین بار مرور می‌کند (به‌جز در حالت مهمان)، این خط‌مشی‌ها را بررسی کند. Ch ome به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی خط‌مشی‌ها را بررسی می‌کند.

سرپرست سیستم می‌تواند برای گزارش‌دهی وضعیت و فعالیت Ch ome، ازجمله درباره اطلاعات مکان برای دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل Ch ome، خط‌مشی راه‌اندازی کند. سرپرست‌ها همچنین ممکن است بتوانند به داده‌هایی که از دستگاه مدیریت‌شده‌تان دردسترس قرار می‌گیرند، دسترسی یابند، آن‌ها را ردیابی یا افشا کنند، و از آن‌ها استفاده کنند.

رویه‌های مرور ایمن

Google Ch ome و برخی مرورگرهای شخص ثالث، ازجمله برخی نسخه‌های Mozilla Fi efox و Apple Safa i، قابلیت «مرور ایمن Google» را دارند. بااستفاده از «مرور ایمن»، اطلاعات مربوط به وب‌سایت‌های مشکوک بین مرورگری که استفاده می‌کنید و سرورهای Google ارسال و دریافت می شوند.

مرور ایمن چگونه کار می کند

مرورگرتان به‌طور دوره‌ای با سرورهای Google ارتباط برقرار می‌کند و جدیدترین فهرست «مرور ایمن» را که حاوی سایت‌های شناخته‌شده فیشینگ و بدافزار است، بارگیری می‌کند. آخرین نسخه این فهرست به‌طور محلی در سیستمتان دخیره می‌شود. Google، در این ارتباط، اطلاعات حساب یا سایر اطلاعات شناسایی شخصی را جمع‌آوری نمی‌کند. البته، اطلاعات گزارش استاندارد، حاوی نشانی IP و کوکی‌ها را دریافت می‌کند.

هر سایتی که بازدید می‌کنید در سیستمتان براساس فهرست «مرور ایمن» بررسی می‌شود. اگر تطابق داشته باشد، مرورگر کپی بخشی از نشانی وب سایت را به‌صورت درهم‌سازی‌شده، برای Google ارسال می‌کند تا Google بتواند اطلاعات بیشتری برای مرورگرتان ارسال کند. Google‌ نمی‌تواند نشانی وب واقعی را از این اطلاعات تشخیص دهد. بیشتر بدانید.

قابلیت‌های «مرور ایمن» زیر مختص Ch ome هستند:

اگر حالت «محافظت بهبودیافته مرور ایمنی» را روشن کرده باشید، Ch ome محافظت بیشتری ارائه می‌دهد و طبق آنچه در تنظیمات Ch ome توضیح داده شده است، داده‌های بیشتری برای Google ارسال می‌کند. بیشتر بدانید. برخی از این محافظت‌ها ممکن است به‌صورت ویژگی‌های مستقل نیز دردسترس باشند؛ منوط به کنترل‌های مجزایی که «محافظت استاندارد» در آن فعال باشد.

اگر «بهبود جستجوها و مرور نشانی وب صفحاتی را که بازدید می‌کنید برای Google ارسال می‌کند» را روشن کرده باشید و «مرور ایمن» فعال باشد، Ch ome برای اینکه تشخیص دهد سایت ایمن است یا نه، نشانی کامل هر سایتی را که بازدید می‌کنید به Google ارسال می‌کند. همچنین اگر همگام‌سازی سابقه مرور را بدون همگام‌سازی گذرواژه انجام دهید، این نشانی‌های وب موقتاً با حساب Google شما مرتبط می‌شود تا محافظت شخصی‌شده بیشتری ارائه شود. این ویژگی در حالت ناشناس و مهمان غیرفعال است.

برخی نسخه‌های Ch ome به فناوری «مرور ایمنی» مجهزند که می‌توانند سایت‌های بالقوه مضر و انوع فایل‌های بالقوه خطرناک را که از قبل برای Google شناخته شده نیستند، شناسایی کنند. شاید برای کمک به تشخیص سایت‌ها یا فایل‌های مضر، نشانی وب کامل سایت یا فایل بالقوه خطرناک نیز برای Google‌ ارسال شود.

Ch ome، برای اسکن کردن دوره‌ای رایانه‌تان، از فناوری «مرور ایمن» استفاده می‌کند تا نرم‌افزارهای ناخواسته‌ای را که مانع از تغییر تنظیماتتان می‌شوند یا مداخلات دیگری در امنیت و پایداری مرورگر دارند، تشخیص دهد. بیشتر بدانید. اگر چنین نرم‌افزارهایی تشخیص داده شوند، ممکن است Ch ome گزینه‌هایی را برای بارگیری ابزار پاک‌سازی Ch ome جهت حذف آن‌ها، دراختیارتان بگذارد.

وقتی از سایتی دیدن می‌کنید که مشکوک به داشتن بدافزار است یا وقتی Ch ome نرم‌افزار ناخواسته در رایانه‌تان شناسایی می‌کند، می‌توانید برای کمک به بهبود «مرور ایمن»، ارسال اطلاعات تکمیلی را انتخاب کنید. بیشتر بدانید.

اگر از مدیریت گذرواژه Ch ome استفاده کنید، هرزمان گذرواژه ذخیره‌شده‌ای را در صفحه‌ای غیرمعمول وارد کنید،‌ «مرور ایمن» با هدف محافظت از شما دربرابر حمله‌های فیشینگ، شرایط را با Google بررسی می‌کند. Ch ome به‌عنوان بخشی از این محافظت، گذرواژه‌های شما را به Google ارسال نمی‌کند. علاوه‌براین، «مرور ایمن» از گذرواژه «حساب Google» شما محافظت می‌کند. اگر این گذرواژه را در سایتی مشکوک به فیشینگ وارد کنید، Ch ome از شما می‌خواهد گذرواژه «حساب Google» خود را تغییر دهید. اگر سابقه مرورتان را همگام‌سازی کنید، یا اگر به سیستم «حساب Google» خود وارد شده باشید و انتخاب کرده باشید به Google اعلام شود، Ch ome «حساب Google» شما را نیز به‌عنوان مشکوک به حمله فیشینگ پرچم‌گذاری خواهد کرد.

اگر به سیستم «حساب Google» خود وارد شده باشید، وقتی از نام کاربری و گذرواژه‌ای استفاده کنید که شاید در نقض داده‌ای لو رفته باشد، Ch ome به شما هشدار می‌دهد. برای بررسی این موضوع، وقتی به سیستم سایتی وارد می‌شوید، Ch ome بخشی از درهم‌سازی نام کاربری و اطلاعات دیگر رمزگذاری‌شده مربوط به گذرواژه‌تان را به Google ارسال می‌کند، و Google فهرستی از موارد احتمالی مطابق با نقض‌های شناخته‌شده را برمی‌گرداند. Ch ome از این فهرست برای تشخیص لو رفتن نام کاربری و گذرواژه‌تان استفاده می‌کند. Google در این فرآیند، نام کاربری یا گذرواژه‌تان، یا اطلاعات مربوط به لو رفتن آن‌ها را ذخیره نمی‌کند. این ویژگی را می‌توان در تنظیمات Ch ome غیرفعال کرد. بیشتر بدانید.

در Ch ome نسخه رایانه و A d oid، هرزمان بخواهید می‌توانید ویژگی «مرور ایمن» را در تنظیمات Ch ome غیرفعال کنید. در Ch ome نسخه iOS،‏ Apple فناوری «مرور ایمن» استفاده‌شده در دستگاهتان را کنترل می‌کند و ممکن است داده‌ها را به ارائه‌دهندگان «مرور ایمن» دیگری غیر از Google ارسال کند.

اصول حریم خصوصی برنامه‌ها، افزونه‌ها، طرح‌های زمینه، خدمات و سایر برافزاها

می‌توانید بااستفاده از Ch ome از برنامه‌ها، افزونه‌ها، طرح‌های زمینه، سرویس‌ها، و سایر برافزاها استفاده کنید – ازجمله از برخی از مواردی که ممکن است از قبل در Ch ome نصب شده باشند یا با آن یکپارچه شده باشند. ممکن است برافزاهای توسعه‌یافته یا ارائه‌شده توسط Google با سرورهای Google تعامل داشته باشند و مشمول خط‌مشی رازداری Google‏ شوند، جز در مواردی که ذکر شده باشد. برافزاهای طراحی‌شده یا ارائه‌شده توسط دیگران تحت‌مسئولیت سازندگانشان هستند و ممکن است خط‌مشی رازداری متفاوتی داشته باشند.

مدیریت برافزاها

پیش از نصب برافزا، باید مجوزهای درخواست‌شده را مرور کنید. برافزاها می‌توانند برای انجام کارهای متنوعی مجوز داشته باشند، ازجمله:

Ch ome به روش‌های مختلفی می‌تواند با برافزاها تعامل داشته باشد:

شاید لازم باشد برخی از برافزاها برای مدیریت حقوق دیجیتال یا تحویل پیام فشاری، به شناسه متمایزی دسترسی داشته باشند. با برداشتن برافزای مربوطه از Ch ome، می‌توانید استفاده از شناسه‌ها را غیرفعال کنید.

برخی مواقع، ممکن است Google برافزایی بیابد که خطر امنیتی داشته باشد، شرایط برنامه‌نویسان را برای «نت‌بازار Ch ome» نقض کند، یا سایر قراردادهای حقوقی، قوانین، مقررات، یا خط‌مشی‌ها را نقض کند. Ch ome به‌طور دوره‌ای فهرستی از این برافزاهای خطرناک را بارگیری می‌کند تا آن‌ها را از راه دور غیرفعال کند یا از سیستمتان بردارد.

اطلاعات حریم خصوصی گزارش سرور

مانند اکثر وب‌سایت‌ها، سرورهای ما به‌طور خودکار صفحاتی را که هنگام بازدید از سایت‌های ما درخواست می‌کنید ثبت می‌کنند. این «گزارش‌های سرور» معمولاً درخواست وب شما، نشانی پروتکل اینترنتی، نوع مرورگر، زبان مرورگر، تاریخ و زمان درخواست شما و یک یا چند کوکی که احتمالاً مرورگر شما را به‌طور اختصاصی مشخص می‌کنند شامل می‌شوند.

در اینجا نمونه‌ای از ورودی گزارش معمول درباره جستجو برای «خودروها»، و به‌دنبالش قسمت‌های مختلف آن، به تفکیک آورده شده است:

۱۲۳٫۴۵٫۶۷٫۸۹ – ۲۵Ma 2003 10:15:32 – h ps:www.google.comsea ch?q=ca s – Fi efox 1.0.7; Wi dows NT 5.1 – 740674ce2123e969

اطلاعات بیشتر

وقتی از Ch ome استفاده می‌کنید، اطلاعاتی که Google‌ دریافت می‌کند، براساس خط‌مشی رازداری Google‏ استفاده و محافظت می‌شود. اطلاعاتی که سایر اپراتورهای وب‌سایت و برنامه‌نویسان برافزاها دریافت می‌کنند، ازجمله کوکی‌ها، بر خط‌مشی‌های رازداری آن وب‌سایت‌ها مبتنی‌اند.

قوانین محافظت از داده در میان کشورها متفاوت است، بعضی از کشورها بیشتر از دیگران محافظت ارائه می‌دهند. صرف‌نظر از کشوری که اطلاعاتتان در آنجا پردازش می‌شود، ما همان محافظت‌های شرح‌داده‌شده در h ef=h ps:www.google.compoliciesp ivacyخط‌مشی رازداری Google‏ را اعمال می‌کنیم. همچنین از چارچوب‌های قانونی مشخصی درارتباط با انتقال داده پیروی می‌کنیم، ازجمله چارچوب‌های اروپایی که در صفحه چارچوب‌های انتقال داده شرح داده شده‌اند. بیشتر بدانید.

واژه‌های کلیدی

کوکی‌ها

کوکی فایل کوچکی حاوی رشته‌ای از نویسه‌ها است که، وقتی از وب‌سایتی بازدید می‌کنید، به رایانه‌تان ارسال می‌شود. وقتی دوباره از آن سایت بازدید کنید، کوکی امکان می‌دهد سایت مرورگرتان را تشخیص دهد. ممکن است کوکی‌ها تنظیمات برگزیده کاربر و اطلاعات دیگری را ذخیره کنند. برای رد کردن همه کوکی‌ها یا نشان دادن مواردی که کوکی درحال ارسال است، می‌توانید مرورگر را پیکربندی کنید. البته، ممکن است برخی ویژگی‌های وب‌سایت‌ها یا سرویس‌ها بدون کوکی‌ها به‌درستی کار نکنند. درباره نحوه استفاده Google از کوکی‌ها و نحوه استفاده Google از داده‌ها، ازجمله کوکی‌ها درهنگام استفاده از سایت‌ها یا برنامه‌های شریک بیشتر بدانید.

حساب Google

ممکن است با ثبت‌نام در حساب Google‏ به برخی سرویس‌های ما دسترسی یابید و برخی اطلاعات شخصی (به‌طور معمول نام، نشانی ایمیل، و گذرواژه) خود را دراختیار ما قرار دهید. این اطلاعات حساب، هنگام دسترسی به سرویس‌های Google و برای محافظت از حسابتان دربرابر دسترسی غیرمجاز دیگران، برای احراز هویت استفاده می‌شود. هرزمان بخواهید، می‌توانید حسابتان را ازطریق تنظیمات حساب Google ویرایش یا حذف کنید.

بخش ۱. کار با رسانه‌ها

همه دیده‌ایم که سازمان‌ها و نهادها در تلویزیون، روزنامه و رادیو آرمان‌های خود را تبلیغ ‌کنند. همه ما مواردی را سراغ داریم و شنیده‌ایم که چگونه مثلا یک مشاور رسانه‌ای توانسته با بهره‌برداری هوشمندانه از رسانه‌ها چهره یک نامزد سیاسی را بهتر نشان دهد. برای اینکه رسانه‌ها را به سود آرمان خود به کار بگیرید راه‌های فراوانی وجود دارد.

ترویج‌گری رسانه‌ای یعنی استفاده از هر نوع رسانه‌ برای بیان گرفتاری‌ها، نگرانی‌ها، درخواست‌ها و هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت یک سازمان، باهمستان یا جنبش. برای مثال، فرض کنید شما ترویج‌گر رسانه‌ای یک سازمان غیرانتفاعی هستید که هدفش کاهش خشونت دسته‌های تبهکاری در محله شماست. می‌کوشید که مشکلات محله را در ارتباط با خشونت این دسته‌ها و تغییراتی را که می‌خواهید در این زمینه صورت گیرد به شکلی بیان و ارائه کنید که شما:

ترویج‌گران رسانه‌‌ای یا کسانی که برای به شهرت رساندن سازمان‌ها یا آرمان‌ها کار می‌کنند، می‌دانند که رسانه‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان پیام یک خط‌ مشی عمومی یا اجتماعی را به بیش‌ترین تعداد مخاطب برسانند.  

به عنوان ترویج‌گر رسانه‌ای می‌توانید رسانه‌ها را برای موارد زیر به کار بگیرید:

چرا باید به ترویج‌‌گری رسانه‌ای بپردازید؟

دیده‌ایم که رسانه‌ها از اصلی‌ترین منابع اطلاعاتی در زمینه بهداشت و تندرستی هستند، اما مراقب باشید! رسانه‌ها می‌توانند برای کسانی که در راه ترویج تندرستی شهروندان و توسعه باهمستان می‌کوشند هم بهترین دوست باشند و هم بدترین دشمن. گزارشگران فعال در رسانه‌ها پیشینه یکسانی ندارند و روزنامه‌نگاران با آنکه می‌کوشند بی‌طرف باشند، مثل هر فرد دیگری از جانبداری‌ها بری نیستند. گذشته از این، آن‌ها فرصت چندانی برای مطالعه عمقی و پژوهش درباره مسائلی که پوشش می‌دهند ندارند: ممکن است که شما دو دهه تجربه در مورد کار در خصوص دسته‌های تبهکار داشته باشید، در حالی که روزنامه‌نگارها شاید هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشند؛ اما آن‌ها ناگزیرند که بکوشند ظرف یک یا دو روز هر چه می‌توانند در این زمینه اطلاعات کسب کنند. آن‌ها مجبور می‌شوند که به اطلاعاتی که به دست می‌آورند یا در اختیارشان گذاشته می‌شود متکی باشند و بنابراین، اشتباه از سوی آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

روزنامه‌نگاران همچنین – به‌درستی – می‌کوشند که همه جنبه‌های یک داستان را پوشش دهند. اگر شما مخالفانی دارید، احتمالا روزنامه‌نگاران با آن‌ها صحبت خواهند کرد، همانطور که با شما صحبت می‌کنند و این امکان وجود دارد که مخالفان شما حرف‌های بسیار متقاعد‌کننده‌ای بگویند. اگر شما با اهل رسانه به شکل نامناسبی طرف شوید – به آن‌ها بی‌احترامی کنید، حقیقت را به آن‌ها نگویید، سر قرار ملاقات خود با آن‌ها حاضر نشوید یا به تلفن‌های آن‌ها پاسخ ندهید – احتمالا همدلی آن‌ها با شما و موضوعی که دنبال می‌کنید کم می‌شود؛ در حالی که اگر از شما خوششان بیاید و احترامشان را به دست بیاورید چنین نخواهد شد. بدیهی است که این موضوع در پوشش خبری آن‌ها منعکس می‌شود… یا شاید هم اصلا موضوع را پوشش ندهند.

به رغم مشکلاتی که وجود دارد، به کار گرفتن رسانه‌ها می‌تواند مزایای فراوانی داشته باشد. روزنامه‌های محلی یا سراسری، تلویزیون و رادیو به افراد و مخاطبان گوناگونی دسترسی دارند. از طریق توجه رسانه‌ای، صدای شما و صدای کسانی که نگرانشان هستید به مراتب رساتر شنیده می‌شود و قانع‌کننده‌تر خواهد بود.

بعضی دلایل مشخص برای ترویج‌گری رسانه‌ای:

چه هنگام باید بر رسانه‌ها متمرکز شوید؟

هر وقت آمادگی دارید باید بر کار با رسانه‌ها متمرکز شوید. پوشش رسانه‌ای مانند خیابانی دوطرفه است، به این معنا که پوشش خوب رسانه‌ای احتمالا به سود سازمان شما خواهد بود؛ اما اگر این پوشش آن چیزی که انتظار داشته‌اید از کار در نیاید، گروه شما باید آمادگی لازم را داشته باشد.

مواقع مناسب برای تمرکز نیروی مضاعف بر کار رسانه‌ای:

کار کردن با رسانه‌ها

۱.     روابط شخصی برقرار کنید

همانطور که پیش‌تر گفتیم، نخستین گام در کار با رسانه‌ها (در واقع نخستین گام در همکاری با هر کسی) این است که شخصا تماس بگیرید، و دست‌ کم با یک نفر در هر رسانه‌ای که نیاز است با آن همکاری کنید ارتباط برقرار کنید. ارتباط برقرار کردن لزوما به معنای آن نیست که با کسی دوست شوید – البته این هم ممکن است پیش بیاید – بلکه کافیست رابطه‌ای کاری برقرار کنید که دوستانه و بی‌تکلف باشد. چنین رابطه‌ای به معنای آن است دو طرف باید برای هم احترام قائل باشند و راغب باشند که به یکدیگر کمک کنند. از دیگر الزامات چنین رابطه‌ای این است که هر دو طرف بتوانند راحت به هم «نه» بگویند و این در مواقعی کاربرد خواهد داشت که از شما چیزی درخواست شود که قادر به انجام آن نیستید و یا برای سازمان شما مناسب نیست؛ از سوی دیگر شما هم باید در شرایط مشابه «نه» طرف مقابل را به راحتی بپذیرید، بدون آنکه این پاسخ منفی خدشه‌ای به رابطه دو طرف وارد کند. داشتن یک ارتباط کاری خوب با اصحاب رسانه باعث می‌شود که کار با رسانه‌ها آسان‌تر و یا برای هر دو طرف خوشایندتر شود.

۲.     از این دست بدهید و از آن دست بگیرید

یک اصل مهم در برقراری ارتباط و حفظ آن و نیز در کار با رسانه‌ها به طور کلی این است که چیزی را که اصحاب رسانه برای انجام کارشان نیاز دارند در اختیارشان بگذارید. این شامل موارد زیر است:

۳.     اگر رابطه کاری مثبتی با رسانه‌ها دارید، آن‌ها خبرهای شما را پوشش می‌دهند، باعث شهرت شما شده‌اند و موضوع کاری شما را برجسته کرده‌اند، بکوشید که درخواست‌های‌ شما از آن‌ها منطقی و عقلانی باشد. اگر خبر به‌خصوصی هست که می‌خواهید در نشریه‌ای منتشر شود یا در تلویزیون یا رادیو به آن بپردازند، آن را به آشنایان خود در رسانه‌ها پیشنهاد دهید و موضوع را مطرح کنید. در اغلب موارد، پوشش رسانه‌ای معامله‌ای برد-برد است: هم به سود شماست و هم به سود رسانه‌ها. آن‌ها به دنبال خبرهایی می‌گردند که به مردم ارائه کنند و شما هم می‌کوشید که اطلاعاتی را به مردم برسانید. همکاری شما و رسانه‌ها هر دو هدف را تحقق می‌بخشد و برای مردم هم خوب است زیرا آن‌ها را از موضوع مهمی در خصوص باهمستان آگاه می‌کند.

فایده همکاری با رسانه‌ها از این هم بیش‌تر است. مثلا ممکن است یک کارزار نامه‌نویسی به سردبیر راه بیندازید تا توجه مردم را به جنبه خاصی از کارتان، یا به قانونی در دست تصویب یا گرفتاری مشارکت‌کنندگان در طرحتان جلب کنید. ممکن است با روزنامه‌ای محلی توافق کنید که برای مدتی معین هر روز یک نامه (عمدتا به قلم مشارکت‌کنندگان در طرح) منتشر کند. در کنار این کار می‌‌توانید از تلویزیون محلی بخواهید یک مجموعه مصاحبه پخش کند، و یا گزارش‌هایی تحقیقی تهیه کنید (مثلا : «خانواده‌ها ناگزیرند که بین خرید خوراک و هزینه سوخت برای گرمای خانه یکی را انتخاب کنند») تا همراه با نامه‌ها منتشر شوند.

گاهی خبرنگاران یا حتی خود رسانه‌ها آرمان شما را به آرمان خودشان تبدیل می‌کنند. اگر این وضعیت (مطلوب) پیش آید، ممکن است برای خبررسانی، ترویج، تبلیغ و جمع‌آوری کمک مالی ایده‌هایی به ذهن اهل رسانه برسد.  با این حال، اگر در چنین شرایطی بعضی از ایده‌های رسانه‌ها نامناسب یا بی‌ربط باشند، شاید همکاری با آن‌ها دشوار شود. در این حالت داشتن ارتباط خوب با اصحاب رسانه ضروری است زیرا می‌توانید روراست و صادقانه نظر خود را در مورد کاری که ممکن است تاثیرگذار باشد یا رویکردی که مناسب باشد با آن‌ها در میان بگذارید (برای مثال، شما احتمالا مایل نیستید که شرکت‌کنندگان در طرحتان به عنوان قربانی معرفی شوند، بلکه ترجیح می‌دهید به عنوان کسانی که با شرایطی دشوار روبه‌رو هستند، دیده شوند). اگر آشنایان شما در رسانه‌ها با درخواستی از جانب شما مخالفت کردند، با ادب و بزرگواری رفتار کنید. ممکن است که آن‌ها نتوانند یا مایل نباشند که هر چه را شما می‌خواهید انجام دهند و این منطقی است. با این همه، اگر آن‌ها واقعا طی مدتی طولانی شما را نادیده گرفتند و بی‌اعتنایی کردند، شاید وقت آن باشد که دلیل این رفتار را جویا شوید و بکوشید با گفت‌وگو راهی بیابید که هم جوابگوی نیاز شما باشد و هم نیاز آن‌ها.

۴.     همیشه خوشایند و محترمانه رفتار کنید

اگر با هر– و نه فقط با اهل رسانه – محترمانه و با خوش‌خلقی برخورد کنید، احتمال آنکه در پاسخ خوش‌رفتاری ببینید و به خواسته‌تان عمل کنند، بسیار بیش‌تر می‌شود. معنی این توصیه آن نیست که بدرفتاری‌ها را نادیده بگیرید، بلکه به این معناست که اگر بهانه به دست دیگران ندهید احتمال آنکه با شما بدرفتاری شود، بسیار کم‌تر است. همچنین به این معناست که اگر مردم بدانند طرف صحبتشان کسی نیست که با آن‌ها بدزبانی کند، با خوشحالی بیش‌تری به تماس شما پاسخ خواهند داد و تلفن‌ها و پیام‌های شما را بی‌جواب نمی‌گذارند.

یادتان باشد که هر کسی در زندگی روزهای بدی دارد. حتی اگر کسی با شما تندخویی کرد، به این فکر کنید که شاید امروز کمردردش عود کرده و یا شاید سگش را تازه از دست داده… یا اتفاقی تلخ‌تر را تجربه کرده است. به احتمال زیاد اگر شما با او مهربان و خوش‌مشرب باشید، او هم به شما روی خوش نشان خواهد داد.

از سوی دیگر، بعضی آدم‌ها در این دنیا صرفا قلدر و خودمحور هستند و وقتی با دیگران طرف می‌شوند می‌کوشند آن‌ها را مرعوب کنند و بر دیگران مسلط شود. اگر با چنین کسی سروکار پیدا کردید، شاید ناگزیر شوید که رویکرد دیگری در پیش بگیرد و جسورانه‌تر برخورد کنید. اما حتی در آن صورت نیز مهم است که آرام و تا حد ممکن مودب و خوش‌رفتار باشید. چنین برخوردی گاه به نتایجی دور از انتظار و مثبت منجر می‌شود.

اهدافی برای کار با رسانه‌ها

۱.     برجسته‌سازی و تعیین دستور کار رسانه‌ای

تعیین دستور کار چیزی است که وقتی بر این موارد تاثیرگذار باشید انجام می‌دهید: پوشش خبری (دستور کار رسانه‌‌ای)؛ گفتمان مردم (دستور کار مردمی) و تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران در جلسه مجلس یا کمیسیون (دستور کار سیاسی یا خط‌ مشی).

برای تعیین دستور کار باید:

این گام، بسته به میزان آگاهی مردم درباره موضوع مورد نظر شما، شاید چند مرحله را دربربگیرد. در آغاز شاید ناگزیر باشید رسانه‌ها را متقاعد کنید که به این موضوع بپردازند (این همان تعیین دستور کار رسانه‌ای‌ست). اگر آن‌ها از پیش به این کار پرداخته‌اند، مرحله بعد این است که به ارتباط  میان آن موضوع و آنچه در باهمستان شما روی می‌دهد بپردازید. مردم غالبا از مشکلات و مسائل خبر دارند، اما گمان می‌کنند که این‌ها در جایی دیگر وجود دارد. وقتی بفهمند که مشکل مشکلی محلی است که ممکن است بر زندگی خود آن‌ها و زندگی خانواده و دوستانشان تاثیرگذار باشد (تعیین دستور کار مردمی) وقت آن شده که رسانه‌ها را ترغیب کنید که درباره مشکل مزبور، کارهایی که برای حل آن در دست اقدام است و انواع راه‌ حل‌هایی که در جاهای دیگر موثر بوده‌اند اطلاع‌رسانی کنند.

تمام این فرآیند شاید مقداری زمان‌بر باشد، اما به چند دلیل ارزش آن را دارد که وقت صرفش کنید: رسانه‌ها را درباره موضوع به‌خوبی مطلع خواهید کرد (به همین دلیل آن‌ها در قبال موضوع رویکردی ساده‌انگارانه در پیش نمی‌گیرند) و متقاعدشان می‌کنید که موضوع به‌راستی اهمیت دارد. آن‌ها هم به نوبه خود مردم را چنان نسبت به موضوع هشیار می‌کنند که باهمستان برای حل معضل آماده عمل می‌شود.

نقش رسانه‌ها در اینجا این است که هم افکار عمومی را در زمینه موضوع شکل دهند و هم آن را منعکس کنند تا سیاست‌گذاران درصدد اقدام مقتضی برآیند.

نهادهای دولتی، شرکت‌ها و دیگر موسسات بزرگ دستخوش سستی و بی‌تحرکی می‌شوند (مثل بدنی که در حال استراحت باشد و بخواهد که در آن حالت بماند – به عبارت دیگر گرایش به اینکه چیزی عوض نشود.) غالبا لازم است که کارزاری رسانه‌ای به راه بیافتد و به این نهادها بفهماند که افکار عمومی خواستار عمل و اقدام است تا آن‌ها از خود حرکتی نشان دهند. چنین کارزاری می‌تواند دستور کار سیاسی را به سود شما تعیین کند (یا از نو تعیین‌ کند).

تعیین دستور کار به شما کمک می‌کند که با رسانه‌ها ارتباط برقرار کنید و نیز با مردمی که به این رسانه‌ها توجه دارند. این کار همچنین زمینه را برای راهکار بعدی شما که جهت‌دهی به بحث عمومی است فراهم می‌کند.

۲.     جهت‌دهی به بحث عمومی

جهت‌دهی به بحث عمومی یعنی تلاش برای تغییر شیوه سخن گفتن مردم درباره مشکلات بهداشت عمومی.

همواره رسم بر این بوده که رسانه‌ها به مخاطبان خود بگویند: «مشکل از این قرار است» – مردم را از مشکل آگاه کنند – و «راه‌ حل این است» – که معمولا هم در یک اندرز کوتاه مربوط به بهداشت و تندرستی خلاصه می‌شد، مانند: «فقط بگویید نه».

این عادت رسانه‌ها که درباره مشکلات به مردم خبر دست اول بدهند و بعد هم راه‌ حلی سریع و موقتی ارائه کنند (از قبیل: «این مغز شماست در حالت عادی…این مغز شماست پس از مصرف مواد مخدر… سوالی هست؟») ممکن است این فکر را تقویت کند که اگر کسی به بیماری دچار است یا تنگدست است، مقصر خود اوست. این نوع برداشت ساده‌انگارانه رسانه‌ای اغلب عموم مردم را به این باور سوق می‌دهد که مشکلات پیچیده را می‌توان در کوتاه‌ترین زمان و به آسانی حل کرد. وقتی نظارت و اختیار عمل شما بر شیوه گزارش‌دهی رسانه‌ها در زمینه مسائل مربوط به بهداشت و آبادانی باهمستان بیش‌تر شود، باهمستان می‌تواند برای بهبود شرایط کار کند.

۳. پیش‌ بردن سیاست‌ها

پیش‌ بردن سیاست راهی است برای استفاده از رسانه‌ها به منظور اعمال فشار بر سیاست‌گذاران. اما نخست باید پوشش خبری از سوی ترویج‌گران پدید آید و به نحوی پشتیبانی شود که تصمیم‌گیران احساس کنند از جانب کسانی که با رای خود آن‌ها را برگزیده‌اند در فشارند، و یا احتمال روبه‌رو شدن با این فشار وجود دارد. آن وقت این فشار سیاست‌گذاران را برمی‌انگیزد که وارد عمل شوند.

این مرحله هم مانند تعیین دستور کار مردمی ممکن است زمان‌بر باشد. درست همانطور که در مورد مردم می‌بایست مطمئن شوید، در مورد سیاست‌گذاران هم باید مطمئن شوید که از وجود مشکل باخبر هستند و از پیامدهای آن برای خودشان و موکلانشان آگاهند. در ضمن این را هم باید بدانید که رسانه‌ها به تنهایی نمی‌توانند باعث تغییر سیاست شوند.

فشار رسانه‌ها باید با پیام‌هایی از جانب رای‌دهندگان همراه باشد – چه از طریق تماس مستقیم (رایاپیک، تلفن، نامه) و چه با برگزاری تظاهرات، تهیه طومار و دیگر شکل‌های آشکار کنش مستقیم. رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند که این پیام‌ها ادامه پیدا کنند؛ اما این کار یک‌ شبه تحقق نمی‌یابد. حتی زمانی که پیام‌ها به گوش قانون‌گذاران و دیگر سیاست‌گذاران رسیده باشند، تغییر ممکن است به این زودی اتفاق نیافتد. شما ناگزیرید فشار را آنقدر ادامه دهید که دیگر نادیده‌ گرفتنش ممکن نباشد و سپس حتی پس از آنکه تغییر به وجود آمد، فشار را ادامه دهید تا مطمئن شوید که پسرفت صورت نمی‌گیرد.

چگونه توجه رسانه‌ها را جلب کنیم​

روش‌های اصلی شناخته‌شده شامل این موارد است:

رسانه‌های خبری – روزنامه‌نگاران تلویزیون، روزنامه و رادیو – سازمان شما را تحت پوشش خبری و تحلیلی خود درمی‌آورند. درخواست مصاحبه و پوشش خبری رایگان است و رسانه‌های خبری نسبتا معتبر هستند – مردم آنچه را که در روزنامه‌ها می‌خوانند یا از رادیو و تلویزیون می‌شنوند و می‌بینند جدی می‌گیرند. از معایب کار با رسانه‌ها این است که حیطه توجه آن‌ها محدود است و برای اینکه اخبار سازمانتان پوشش داده شود باید با حجم گسترده‌ای از اطلاعات دیگر رقابت کنید. به همین دلیل است که داشتن روابط رسانه‌ای خوب اهمیت دارد.

چگونه یک کارزار رسانه‌ای به وجود می‌آورید؟

کارزار ترویج‌گری رسانه‌ای همانند کارزار سیاسی است به این معنا که افرادی که آن را اداره می‌کنند باید برای آن برنامه‌ریزی کنند؛ آن‌ها باید پیش از هر اقدامی، راهبردهای مشخص یا طرح‌ها و ابزار کار داشته باشند. وقتی خود را برای راه‌اندازی یک کارزار ترویج‌گری رسانه‌ای آماده می‌کنید باید برای معامله کردن با رسانه‌ها هم آماده شوید. به عنوان ترویج‌گر رسانه‌ای این وظیفه شماست که اهداف سازمان خود را بشناسید و بدانید که چگونه از رسانه‌ها انتظار دارید برای ترویج این هدف‌ها شما را یاری دهند.

۱. سازمان خود را آماده کنید

یک هماهنگ‌کننده رسانه‌ای یا گروه هماهنگ‌کننده معرفی کنید. کار این شخص یا گروه آن است که راهبرد رسانه‌ای تدوین کند و به اجرا درآورد و خود به عنوان پل ارتباطی میان رسانه‌ها و سازمان یا ائتلاف شما عمل کند. این افراد باید هر چیزی را که قرار است به دست رسانه‌ها برسد پیش از آنکه از سازمان خارج شود بررسی و تایید کنند، تا این اطمینان به دست آید که پیام شما یکدست و منسجم است و کسی در سازمان شما چیزی نمی‌گوید که بعد موجب پشیمانی او (یا سازمان) باشد.

هماهنگ‌کننده یا عضو گروه هماهنگ‌کننده همچنین باید به عنوان سخنگوی مطبوعاتی سازمان عمل کند. چنین شخصی باید گفتاری فصیح داشته باشد و مسائل سیاسی روز را بشناسد؛ تیزهوش و تندفهم باشد و تمام اطلاعات و آمار مربوط به موضوع یا سازمان و ائتلاف شما را در اختیار داشته باشد. این شخص باید اجتماعی و برونگرا باشد؛ وقتی در رادیو یا تلویزیون حاضر می‌شود مخاطب را تحت‌ تاثیر قرار دهد و نیز بتواند با دست‌اندرکاران رسانه‌ها ارتباط دوستانه و مثبتی برقرار کند. (به همین دلیل است که سیاستمداران اغلب دبیران مطبوعاتی خود را از میان کسانی برمی‌گزینند که قبلا خودشان در رسانه‌ها کار کرده‌اند.) این فرد همچنین باید آماده باشد که در هر زمان لازم با نمایندگان رسانه‌ها سخن بگوید و همواره در کاربرد واژگان و زبان بسیار محتاطانه و سنجیده عمل کند تا از سخنانش سوءاستفاده نشود.

از یاد نبرید که نمایندگان رسانه‌ها انسان هستند: اشتباه می‌کنند، از پیشداوری بری نیستند و می‌خواهند تا حد امکان بهترین و جالب‌ترین اخبار را در رسانه‌ خود ارائه دهند. این در عمل به آن معناست که اگر به طور مرتب با رسانه‌ها سخن بگویید، ممکن است که گه‌گاه سخنان شما به اشتباه نقل شود یا به غلط تعبیر شود (این هم معمولا غیرعمدی است؛ البته نه همیشه و بیش‌تر بستگی دارد به منش رسانه‌ای که با آن سروکار دارید) و در این موقعیت شما باید یاد بگیرید که چگونه خدشه‌ای را که وارد شده برطرف کنید بدون آنکه بیش از حد ناشکیبایی نشان دهید و آه و ناله کنید.

این را هم باید بدانید که چیزی تحت عنوان «محرمانه و نه برای انتشار» (به این معنا که «چیزی را به شما می‌گویم اما قول بدهید که در جایی منتشر نشود») وجود ندارد. فرض شما باید این باشد که هر چه بگویید در جایی منتشر و احتمالا به نام خودتان گزارش خواهد شد. هیچ‌ چیز به رسانه‌ها نگویید مگر آنکه خود مایل باشید که درز پیدا کند و به گوش دیگران برسد. هر سیاستمداری از این اصل آگاه است و شما نیز باید آن را به کار گیرید.

حتما کاری کنید که در سازمانتان همه راهبرد رسانه‌ای شما را بشناسند و نیز از پیامتان آگاه باشند تا اگر یک نفر از آن‌ها به طور غیرمنتظره با رسانه‌ای مواجه شد بتواند هماهنگ با راهبرد و پیام شما به پرسش‌ها پاسخ بدهد و بداند که چه چیز را می‌شود گفت و چه چیز را نباید گفت.

۲. هدف‌های کوتاه‌مدت خود را مشخص کنید

از خود بپرسید که اصولا چرا لازم است که کارزاری رسانه‌ای بر پا کنید. سازمان شما چه کم دارد؟ آیا کارزار ترویج‌گری بهترین راه برای به دست آوردن آن است؟ رسانه‌ها را برای چه کاری می‌خواهید استفاده کنید؟ آیا فقط می‌خواهید که مردم را از حقایق مهم آگاه کنید و یا می‌خواهید که هموندان باهمستان در فعالیت‌های شما مشارکت کنند؟ آیا می‌خواهید سیاست‌های موجود را تغییر دهید یا می‌خواهید سیاست‌های جدید به وجود آورید؟ آیا می‌خواهید در مورد مخالفان خود افشاگری کنید؟ آیا مایل هستید که برای رسیدن به هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود پشتیبانی دیگران را به دست آورید و رفته رفته بر حمایت‌ها بیافزایید؟ اگر مشخص کنید که چرا می‌خواهید با رسانه‌ها کار کنید، روشن خواهد شد که از دست آن‌ها برای شما چه کاری برمی‌آید… و این که شما برای آن‌ها چه می‌توانید بکنید.

۳. مخاطب مورد نظر خود را انتخاب کنید

هر کسی که در مسائل مربوط به بهداشت عمومی و توسعه مشارکت کند می‌تواند عامل تحول و تغییر باشد. اما چون ممکن است ساکنان یک باهمستان باورها و اولویت‌های ناهمگونی داشته باشند، شما نمی‌توانید فقط با ارائه یک پیام همه را مخاطب خود قرار دهید. لازم است که دایره مخاطبان خود را محدود کنید و مشخص کنید که می‌خواهید چه کسی را تحت‌ تاثیر قرار دهید. با چه کسی می‌خواهید ارتباط برقرار کنید؟ عموم مردم؟ سیاست‌گذاران؟ افرادی که در زمینه مسائل مورد نظر شما مردد هستند؟ کسانی که از مسائل مورد نظر شما بی‌اطلاع هستند؟ کسانی که این مسائل بر زندگی‌شان تاثیرگذار است؟ جمعیت‌های گوناگون به پیام‌های گوناگون واکنش نشان می‌دهند – و گاه تفاوت این واکنش‌ها بسیار نامحسوس است.

۴. برنامه‌ریزی کنید

از آنجا که فعالیت‌های مربوط به ترویج‌گری رسانه‌ای هم وقت‌گیر است و هم هزینه مالی در بر دارد، هنگامی که کارزار خود را آغاز می‌کنید باید منتهای تلاش خود را بکنید تا بهترین تاثیر را به جا بگذارید. در مورد زمان شروع کارزار دقت کافی به خرج دهید؛ ببینید که می‌خواهید نخست با چه کسی ارتباط برقرار کنید؛ به چه مسائلی خواهید پرداخت؛ آن‌ها را چگونه ارائه می‌دهید. از چه نوع رسانه‌‌هایی می‌خواهید استفاده کنید؟ تلویزیون، رسانه‌های چاپی (مجله‌ها، روزنامه‌ها، خبرنامه‌ها، اطلاعیه‌های رسمی و غیره)، تارنماها، تارنگارها، پادکست‌ها، رایانشانی، رادیو، آگهی‌نماها، اعلان‌های خدمات عمومی، گزارش‌های خبری، گزارش‌های اصلی؟

۵. انعطاف‌پذیر باشید

با آنکه شما در برنامه ترویج‌گری رسانه‌ای خود بسیار سنجیده عمل می‌کنید، ولی باید همواره آماده باشد که در صورت نیاز طرح‌ها و هدف‌های خود را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که در دنیای ما صحنه خبرها در چشم‌ به‌ هم‌ زدنی دگرگون می‌شود و شما باید آماده باشید که به موقع به فرصت‌های تازه واکنش نشان دهید. باید ببینید که وقتی فضای سیاسی یا مالی عوض می‌شود، اهداف شما برای سازمان همچنان معقول و دست‌یافتنی هستند؟ آیا می‌خواهید که همان پیام رسانه‌ای پیشین را به دنیا ارائه کنید یا لازم است که آن را بازبینی کنید و از نو بنویسید؟ آیا باید به جای رسانه‌هایی که تا کنون استفاده کرده‌اید، رسانه‌های دیگری را به کار بگیرید؟

۶. گوشتان به خبرها باشد

این روزها مردم در باهمستان شما و یا در سطح کشور راجع به چه چیز صحبت می‌کنند؟ از رای‌گیری‌ها و نظرسنجی‌ها به چه نکاتی در مورد مطرح‌ترین مسائل روز پی می‌برید؟ مردم در زمینه مسائل سازمان شما چقدر می‌دانند؟ وقتی افکار عمومی را می‌سنجید به وجود کدام باورهای غلط یا پیشداوری‌ها پی می‌برید؟ وقتی پاسخ چنین پرسش‌هایی را بدانید می‌توانید بفهمید که کارزار رسانه‌ای شما باید روی چه موضوع‌هایی متمرکز باشد و پیام خود را به افکار عمومی چگونه تنظیم کنید تا بیش‌ترین تاثیر را داشته باشد.

۷. در کار خود مداومت داشته باشید

کارزارهای رسانه‌ای در واقع هیچ‌ گاه پایان نمی‌گیرند. وقتی به هدف‌های آنی خود دست یافتید، باید آنچه به دست آورده‌اید را حفظ کنید و به‌زودی هدف‌های دیگری خواهید داشت که باید برای تحقق آن‌ها نیز تلاش کنید. اگر در درازمدت در این کار هستید، ضروری است که روابط خود را با رسانه‌ها حفظ کنید و کاری کنید که موضوع‌های مهم برای شما همچنان تحت پوشش رسانه‌ای قرار گیرند.

فردی حرفه ای که از طرف یک شرکت جهت اطلاع رسانی انتخاب میشود