فارسی کردن اکسل


فارسی کردن اکسل

در نگاه اول، زمانی که شما برنامه اکسل را باز میکنید با محیط این نرم افزار و کاربرگ محیطی که متشکل از ستون های شماره گذاری شده توسط حروف و سطر هایی شماره گذاری شده با اعداد مواجه خواهید شد. چیدمان سطرها و ستون ها در این کاربرگ میتواند از چپ به راست و همچنین از راست به چپ باشد بدین صورت که در حالت چپ به راست (چپ چین


نحوه راست چین و چپ چین کردن ستون ها در کاربرگ اکسل

ارسال شده توسط : عليرضا مقدم در Excel, Mic osof Office اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۴ ۷۸ دیدگاه

در نگاه اول، زمانی که شما برنامه اکسل را باز میکنید با محیط این نرم افزار و کاربرگ محیطی که متشکل از ستون های شماره گذاری شده توسط حروف و سطر هایی شماره گذاری شده با اعداد مواجه خواهید شد. چیدمان سطرها و ستون ها در این کاربرگ میتواند از چپ به راست و همچنین از راست به چپ باشد بدین صورت که در حالت چپ به راست (چپ چین سلول ها) ستون A که اولین ستون میباشد در سمت چپ کاربرگ قرار خواهد گرفت و در حالت راست به چپ (راست چین سلول ها) سلول A در سمت راست کاربرگ قرار میگیرد و امتداد آن به سمت چپ میباشد.

تغییر نحوه راست چین و چپ چین کردن ستون های کاربرگ اکسل بسیار ساده میباشد و کاربر براحتی قادر خواهد بود تا این تغییر را بر روی کاربرگ مورد نیاز خود اعمال نماید. برای چگونگب نحوه تغییر چینش ستون ها در کاربرگ اکسل همراه ما باشید با:

نحوه راست چین و چپ چین کردن ستون ها در کاربرگ اکسل

نکته: این آموزش در اکسل ۲۰۱۳ تدوین و عکسبرداری شده است اما تمامی مراحل در اکسل های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ مشابه میباشد.

همانطور که قبلا گفته شد نحوه تغییر چینش سلول ها (ستون ها) بسیار ساده میباشد. برای این کار کافیست ابتدا کاربرگ مورد نظر و یا برنامه اکسل را باز کنید.

حال از سربرگ Page Layou   به کاربرگ Shee op io بروید. در این کاربرگ گزینه Shee -Righ – o-Lef قرار داده شده است.

در حالتی که کاربرگ چپ چین باشد این گزینه در حالت غیر فعال میباشد.

اما برای راست چین کردن برگه کافیست بر روی این گزینه کلیک کنید. با این کار این گزینه به حالت هایلایت تغییر پیدا میکند و برگه شما نیز راست چین خواهد شد.

در تصاویر زیر قسمتی کوچک از کاربرگ های راست چین و چپ چین را مشاهده مینمایید.

امیدوارم این آموزش مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. تا آموزشی دیگر که باز هم از وب سایت آموزشی دیجیتال آرت در خدمت شما عزیزان خواهیم بود، بدرود و موفق باشد.

همیشه و در هر زمان یکی از مسایلی که پارسی زبانان با آن درگیر بوده اند عدم فارسی بودن نرم افزارهای پرکاربرد و مشهور همانند آفیس بوده (اعم از تب ها، منوها و بخش کمک رسانی و…) که این مشکل باعث شده تا هموطنان عزیز براحتی نتوانند از امکانات آفیس ورد، اکسل، پاورپوینت، اوت لوک، وان نوت و … استفاده لازم و کامل را ببرند و یا حتی در زمانی که نیاز به بخش راهنما (Help) این نرم افزارها دارند متن های درج شده را بصورت کاملا فارسی خوانده و از آن بهره ببرند. در آفیس ۲۰۱۳ در هنگام استفاده از نرم افزار پر کاربرد ورد حتما متوجه شده اید که بخش Splli g Check برای زبان پارسی در نرم افزار فرا خوانی نمیشود و این مشکلات باعث شده تا فراگیری امکانات بیشمار این نرم افزارها با روند بسیار کنیدی پیگیری شود و در مقاطعی کاربر را مایوس و دلسرد میسازد.

روش اول:

اگر بخواهیم گزینه اول یعنی برنامه Mic osof Office La guage I e face Pack 2013 را انتخاب کنیم روش کار به ترتیب زیر می باشد:

مرحله ۱- ابتدا بسته نصبی را از این قسمت دانلود و نصب کنید . شما می توانید بسته فارسی ساز را از سایت مایکروسافت به این آدرس نیز دانلود و نصب کنید . بر روی چک باکس شرایط برنامه کلیک کرده و بر روی ادامه کلیک کنید تا بسته فارسی ساز نصب شود. مرحله ۲- برای تغییر زبان مجموعه نرم افزار Office به زبان فارسی، پس از نصب رابط زبان مراحل زیر را انجام دهید: از منوی S a روی All P og ams کلیک کنید. سپس روی Mic osof Office و Mic osof Office Tools و از منوی بازشده رویMic osof Office 2007 La guage Se i g کلیک کنید.

مرحله ۳- از پنجره بازشده در زبانه Use I e face a d Help زیر عنوان Display Office 2007 منوی کرکره ای وجود دارد که شما می توانید با کلیک روی آن زبان فارسی را انتخاب کنید.

در ضمن با استفاده از منوی کرکره ای دیگری که در ذیل عنوان Display Help i قرار دارد، میتوانید زبان بخش Help نرم افزار را نیز به زبان فارسی تغییر دهید. مرحله ۴- در آخر روی دکمه Ok کلیک کنید. توجه داشته باشید، باید تمامی نرم افزارهای Office ابتدا بسته و سپس باز شده تا تغییرات روی آن ها اعمال شود. اکنون با باز کردن هر کدام از نرم افزارهای مجموعه Office، میتوانید تمامی منوها و ابزارها را به صورت فارسی مشاهده کنید.

مرحله۵- برای برگرداندن زبان به حالت پیش فرض هم مراحل بالا را طی کنید فقط با این تفاوت که باید زبان انگلیسی را به جای فارسی انتخاب کنید.

روش دوم:

اگر هم گزینه سوم یعنی برنامه Office Sc ee Tip La guage را انتخاب کرده اید، تمامی مراحل این آموزش و تنظیمات برای این افزونه را در این مطلب به شما علاقمندان ارائه می دهیم.

ابتدا برنامه فارسی ساز متناسب با آفیس خود را دانلود کنید. حال برنامه دانلود شده را اجرا و نصب کنید.

اکنون با پیغام Res a کردن برنامه های آفیس (در صورت باز بودن یکی از آنها) مواجه خواهید شد. اگر برنامه ای از آفیس در حال اجرا باشد حتما آن را ببندید.

حالا یکی از برنامه های آفیس مانند Wo d، Powe poi ، Ou look، Ly c و یا O e o e را اجرا کنید. ما در این آموزش برنامه ورد ۲۰۱۳ را اجرا کرده و چگونگی تنظیمات زبان و گزینه های آن را شرح خواهیم داد.

پس از باز شدن برنامه، بر روی دکمه FiLE کلیک کنید.

سپس از گزینه های باز شده در نوار سمت چپ صفحه، گزینه Op io s را انتخاب نمایید.

اکنون با باز شدن پنجره wo d Op io (در برنامه ورد) از نوار ابزار سمت چپ گزینه La guage را انتخاب کنید.

در صفحه اصلی این پنجره گزینه های مربوط به تنظیمات زبان باز خواهد شد. با دقت بیشتر در زبانهای موجود، حتما زبان پارسی را در بین آنها خواهید یافت.

اکنون باید تنظیمات مربوط به زبان پارسی را انجام دهید. برای این کار ابتدا به ناحیه Choose Display a d Help La guages بروید.

در این قسمت دو گزینه برای تغییر زبان وجود دارد:

۱٫ گزینه Display La guage : از این گزینه برای تغییر زبان کلی برنامه استفاده میشود. در این حالت تمامی زبانه ها و گزینه های موجود در برنامه به زبان پارسی تغییر خواهند کرد و شما با باز نمودن برنامه های آفیس خود تمامی گزینه ها را بصورت راست چین و به زبان شیوای پارسی مشاهده خواهید کرد. برای تغییر این زبان گزینه Pe sia فارسی را با کلیک کردن بر روی آن انتخاب کنید و سپس گزینه Se as Defaul را انتخاب کنید تا این زبان تایید گردد.

۲٫ کادر Help La guage: توسط زبان انتخابی در این کادر میتوانید بخش کمک رسانی شرکت مایکروسافت را به زبان شیرین پارسی تغییر دهید تا از این پس توضیحات بیشتری را به زبان پارسی مشاهده کرده و از امکانات بیشتر آفیستان استفاده کنید. برای تغییر در زبان کمک رسانی نیز زبان Pe sia فارسی را انتخاب و بر روی دکمه Se as Defaul کلیک کنید.

۳٫ حال گزینه Se you Sc ee Tip La guage را بیابید و آن را بر روی Ma ch Desplay la guage قرار دهید.

درنهایت بر روی دکمه OK که در انتهای پنجره قرار دارد کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره گردند.

نکته: با انجام تغییرات بالا افزونه P oofi g Tool (غلط یاب املایی) نیز فعال خواهد شد.

اکنون پیغام ری استارت کردن برنامه آفیس برای شما نمایش داده خواهد شد. برنامه آفیس خود را ببندید و دوباره باز کنید. در این حالت مشاهده خواهید نمود که تغییرات انجام شده شما در برنامه های آفیس اعمال شده و از این پس میتوانید از زبان فارسی این نرم افزارهای پرکاربرد نهایت لذت و بهره را ببرید. تصویر زیر قسمتی از محیط نرم افزار ورد پس از فارسی سازی شدن را نشان میدهد.

همانگونه که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنید محیط کار برنامه ورد شما نیز فارسی شده است.

فارسی کردن اکسل