عمل اب مروارید


عمل اب مروارید

عمل آب مروارید چگونه است؟ عمل آب مروارید چگونه است؟ در مطلب قبلی پرداختیم به آب مروارید چیست ؟ و نکاتی که در مورد آب مروارید باید بدانیم امروز قصد داریم شما را با چگونگی عمل آب مروارید آشنا کنیم همراه ما باشید اقدامات قبل از عمل آب مروارید : ۱-برای درمان آب مروارید قبل […]


عمل اب مروارید

عمل آب مروارید چگونه است؟

عمل آب مروارید چگونه است؟

در مطلب قبلی پرداختیم به آب مروارید چیست ؟ و نکاتی که در مورد آب مروارید باید بدانیم امروز قصد داریم شما را با چگونگی عمل آب مروارید آشنا کنیم همراه ما باشید

اقدامات قبل از عمل آب مروارید :

۱-برای درمان آب مروارید قبل از انجام جراحی چشمی ، انحنای قرینه با دستگا هی به نام کراتومتر اندازه گیری می شود تا عدسی مناسب جهت کاشت درچشم بیمار انتخاب شود.

البته امروزه عدسی های متفاوتی تولید شده که حتماً چشم پزشکتان در مورد خصوصیات هر یک از آنها برای انتخاب آن توسط شما توضیح خواهد داد.

۲-اگر بیماران مبتلا به آب مروارید لیزیک یا سایر جراحی های اصلاح دید را انجام داده اند حتماً آن را به اطلاع چشم پزشک خود برسانند زیرا در صورت انجام جراحی های قبلی مرتبط با رفع عیوب انکساری چشمی از هرعدسی ای برای جایگزینی در چشم بیمار، نمی توان استفاده کرد.

۳-ارایه مدارک و مستندات جراحی قبلی به چشم پزشک کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین عدسی مورد نیاز ، برایتان تجویز و انتخاب شود .

۴-اگر دارو یا مکمل غذایی خاصی را استفاده می کنید حتماً به چشم پزشک خود اطلاع دهید .

زیرا برخی از داروها مانند پرازوسین یا تامسولوسین مانع اتساع (گشاد شدن ) مردمک در حین عمل جراحی چشم بیمار می باشد و ممکن است عوارضی را بعد از عمل در بر داشته باشد .

۵-اگر به ماده یا داروی خاصی آلرژی دارید حتماً به چشم پزشک خود اطلاع دهید تا پیش از جراحی آب مروارید ، هرگونه حساسیت دارویی بررسی گردد.

۶-حضور یکی از بستگان در روز عمل آب مروارید ضروری است.

۷-در روزی که عمل آب مروارید انجام می شود بیمار قادر به رانندگی نخواهد بود .

۸-بهتر است ۴ الی ۶ ساعت قبل از عمل آب مروارید از خوردن غذا اجتناب کنید .

عمل آب مروارید چگونه است؟

روند عمل جراحی آب مروارید چگونه است؟

عمل جراحی آب مروارید معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود ، از قطره برای بی حس کردن چشم استفا ده می شود ، در برخی اوقات از داروهای آرام بخش برای بیماران استفاده می شود .

مرسوم ترین روش برای درمان کاتاراکت (آب مروارید )روش فیکوامولسیفیکاسیون است .

در این روش ابتدا یک برش کوچک در کنار قرینه ایجاد می گردد و به وسیله یک دستگاه کوچک با فرکانس بالای اولتراسوند ، عدسی کدر خرد و از چشم خارج می شود.

این روش جراحی برای اولین بار توسط چارلز کلمن در سال ۱۹۶۷ میلادی ابداع گردید و تحول بزرگی در عرصه چشم پزشکی برای جراحی آب مروارید پدید آورد .

در گذشته قبل از ابداع این روش ، جراحان آب مروارید مجبور بودند برش بزرگتری جهت خارج کردن عدسی از چشم ایجاد کنند لذا می بایست پس از خارج کردن عدسی، قرینه را بخیه کنند اما خوشبختانه امروزه دیگر نیازی به این کار نیست.

پس از خارج کردن عدسی کدر شده ،یک عدسی مصنوعی از جنس سیلیکون، پلاستیک و یا آکریلیک جایگزین آن می کنند این جایگزینی از طریق یک برش حدوداً  ۳۶ میلی متری انجام می شود .

این لنز مصنوعی در اکثر مواقع در پشت عنبیه قرار داده می شود .

انتهای عمل آب مروارید یک پوشش محافظ توسط چشم پزشک روی چشم بیمار قرار داده می شود و بیمار پس از صرف یک استراحت کوتاه مدت از بیمارستان مرخص خواهد شد .

لنزهای داخل چشمی مصنوعی ،عملکردی مشابه عدسی طبیعی دارند و نور را بر روی پرده شبکیه متمرکز می کنند .

بیمارانی که مبتلا به آب مروارید دو طرفه ( هر دو چشم ) هستند باید بین عمل آب مروارید هر کدام از چشم ها ، بین ۱ الی ۳ هفته فاصله زمانی در نظر بگیرند.

مراقبت های بعد از عمل آب مروارید (جراحی کاتاراکت ):

۱-پس از عمل آب مروارید ، شما در همان روز قادر به رانندگی نیستید پس بهتر است جهت ترخیص از بیمارستان اقدامات لازم را هماهنگ کنید .

۲-از قطره ها و داروهایی که چشم پزشکتان تجویز می کند ، طبق دستور استفاده نمایید .

۳-در هفته بعد از عمل آب مروارید از انجام فعالیت های شدید و سنگین مانند ورزش ، بلند کردن اجسام سنگین ، خم شدن ، سجده کردن اجتناب کنید .

۴-از چشم ها در برابر ورود گرد و خاک محافظت کنید .

۵-از انجام کارهایی که باعث بالا رفتن فشار چشم می شود اجتناب کنید .

۶-از عینک های مناسب جهت حفاظت از چشم خود استفاده کنید .

۷-در چند روز ابتدایی بعد از عمل آب مروارید ، ممکن است دید شما تار باشد.

۸-اگر درد شما زیاد بود حتماً با چشم پزشکتان مشورت کنید.

۹-اگر دید شما کاهش یافت به چشم پزشک خود اطلاع دهید .

۱۰-صبر و شکیبایی و انجام دقیق توصیه های چشم پزشکتان باعث بهبود سریع تر شما خواهد شد .

عمل آب مروارید چگونه است؟

عوارض بعد از جراحی آب مروارید کدامند ؟

۱-عفونت

۲-التهاب بعد از عمل

۳-خونریزی

۴-ورم بخش مرکزی شبکیه (ماکولا)

۵-افزایش فشار داخل چشم

۶-تورم شبکیه چشم

۷-جدا شدگی پرده شبکیه

۸-تورم قرینه

۹-پارگی شبکیه

بدیهی است هر جراحی ای دارای عوارضی است و عمل آب مروارید نیز از آن مستثناء نیست .

در برخی افراد بعد از عمل جراحی آب مروارید ممکن است بعضی از این عوارض بروز کند و در برخی نیز هیچ کدام از آنها ایجاد نشود. دقت چشم پزشک در حین جراحی آب مروارید ، مراقبت های بیمار پس از عمل آب مروارید در کاهش این عوارض تاثیر گذار است .

آیا لنز های داخل چشمی نیز کدر می شوند؟

لنزهای داخل چشمی مصنوعی نیز ممکن است چند ماه یا چند سال پس از عمل آب مروارید کدر شوند که به آن آب مروارید ثانویه یا کدورت کپسول گفته می شود که با بروز این حالت ،چشم پزشک به وسیله لیزر، شکافی در مرکز کپسول کدر شده ایجاد می کند تا نور دوباره به راحتی به چشم بیمار نفوذ نماید به این روش،کپسولوتومی خلفی گفته می شود.که در مطب چشم پزشک در کمتر از ۵ دقیقه قابل انجام است.

تاثیر عمل جراحی آب مروارید در بهتر شدن دید بیمار چگونه است؟

میزان بهبود دید بیمار مبتلا به آب مروارید و رضایت آنان پس از عمل جراحی آب مروارید بسیار بالاست و به همین دلیل عمل آب مروارید یکی از پر طرفدارترین و رایج ترین جراحی های چشمی است که بیماران برای انجام آن به بیماراستانها و مراکز چشم پزشکی مراجعه می نمایند.

لیزر در عمل آب مروارید چه کاربردی دارد؟

برای هر نوع آب مرواریدی نمی توان از لیزر استفاده کرد مثلاً برای آب مرواریدی که سفت شده است به جای لیزر از ماشین فیکو استفاده می کنند این ماشین به کمک امواج اولتراسوند، عدسی را به بخش ها و قطعات کوچک خرد می کند وسپس پس از برش قرینه ، این قطعات از چشم خارج و لنز مصنوعی جایگزین آن می شود.

کاربرد لیزر بیشتر در مورد درمان آب مروارید های ثانویه است.

نکاتی که در مورد آب مروارید باید بدانیم

بهترین زمان لیزر چشم و سایر عملهای جراحی چه زمانی است ؟

چه افرادی زودتر مبتلا به آب مروارید می شوند ؟

کیلینیک چشم پزشکی هما به مدیریت دکتر منصور همایونی بر خود می بالد که با انجام موفقیت آمیزترین  عملهای جراحی آب مروارید برای بسیاری از بیماران ، لبخند رضایتمندی آنان را به ارمغان آورده است.

آرزوی ما آرامش شماست. کلینیک چشم پزشکی هما

روش انجام عمل جراحی آب مروارید چگونه است

دانستنی هایی در مورد استفاده صحیح از قطره های چشمی

انواع روش های درمان سرطان چشم در کودکی و بزرگسالی

انحراف کاذب چشم چیست؟

استفاده از چه نورها و رنگ هایی در فضا برای چشم مضر است؟

در دنیای امروز، ما وقت زیادی را مقابل نمایشگرها ، فضاهای شلوغ و پر نور و رنگ مختلف سپری می کنیم و فشار چشم به برخی نورها و فضاها مشکلی شایع تبدیل شده است. این شرایط می تواند موجب تاری دید و احساس زبری در چشم ها شود.

همه چیز درباره ارتباط میان چاقی و سلامت چشم ها

ساخت بیومارکر برای درمان و ترمیم قرنیه توسط دانشمندان

همه آنچه که درباره لنز طبی باید بدانید

لنز طبی یک انتخاب مناسب برای کسانی است که دارای عیوب چشمی هستند، لنز طبی برای عارضه هایی مانند نزدیک بینی و دوربینی، آستیگماتیسم و قوز چشم کاربرد دارد. در این مقاله به تعریف لنز طبی و همچنین انواع لنز طبی می پردازیم . 

مهم ترین علائم و نشانه های آب مروارید

۱۵ نکته مهم در مورد بوتاکس دور چشم که باید بدانید

خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم

آشنایی با روش انجام روش عمل جراحی آب مروارید

آب مروارید مشکلی است که با افزایش سن به مرور زمان خود را نشان خواهد داد. این بیماری باعث کدر شدن عدسی روی شبکیه می شود که در اثر آن چشم دیگر نمی تواند تصاویر را به صورت واضح ببیند. درمان این مشکل باید با روش عمل جراحی آب مروارید انجام شود. این عمل با هدف برداشتن عدسی کدر و جایگزینی یک عدسی مصنوعی (لنز) انجام می شود که می تواند در سه روش اصلی انجام شود. در ادامه برای معرفی بیشتر با این روش ها و مشکل آب مروارید، با ما همراه باشید.

آب مروارید چیست؟

در مورد آب مروارید باید گفت این بیماری از شایع ترین اختلالاتی است که مربوط به بینایی شده و همچنین به عنوان یکی از ۳ عامل از دست دادن بینایی چشمان می شود. بیماری آب مروارید مشکلی است که باعث از دست رفتن عدسی چشم ها می شود. در این مشکل، عدسی چشم کدر شده و این باعث می شود تا تمرکز نور روی شبکیه به خوبی انجام نشود. بنابراین تصویر واضحی روی شبکیه تشکیل نشده و فرد نمی تواند اجسام پیرامون خود را به وضوح مشاهده کند. زیرا تصاویر به حالت کدر و مات مشاهده می شوند.

این مشکل با افزایش سن، کم کم و به تدریج پیشرفت کرده و ساختار عدسی چشم ها نیز تغییر می کند. علت این مشکل به طور دقیق مشخص نشده است اما تاکنون بر اساس نتایج گرفته شده، مهمترین عامل تغییر پروتئین های عدسی است که این تغییر ناشی از رادیکال های آزاد می باشد.

آب مروارید چیست

درمان آب مروارید چشم

آب مروارید تنها در زمانی که فعالیت های روزمره فرد را مختلف نکرده باشد، نیازی به درمان ندارد اما زمانی که این بیماری پیشرفت کند، تنها روش درمان این مشکل، عمل جراحی است. با اینکه بر اثر سالمندی، همه افراد می توانند دچار این مشکل شوند، اما افراد زیر کسانی هستند که این مشکل می تواند در آنها بیشتر نمود پیدا کند:

بیماران مبتلا به دیابت

افراد سابقه خانوادگی در این بیماری دارند

کسانی که عمل جراحی چشم داشتند

کسانی که در فعالیت های روزمره خود با نور های شدید قرمز رنگ مواجه بوده اند

بیمارانی که تحت رادیوتراپی قرار داشته اند

روش درمان آب مروارید چشم

روش عمل جراحی آب مروارید

همانطور که گفتیم، در مرحله پیشرفته، تنها روش درمان آب مروارید، جراحی است. عمل جراحی با هف خارج نمودن عدسی چشم از شکافی کوچک انجام می شود که در این عمل از دستگاهی به نام فیکو استفاده شده و عدسی مصنوعی (لنز) در چشم قرار داده می شود.

امروزه این روش عمل جراحی آب مروارید، جزو رایج ترین شیوه های درمانی برای حل این مشکل در جهان است که معمولا این روش عمل جراحی آب مروارید در بیشتر از ۹۵ درصد از موارد به صورت کامل و با موفقیت انجام می شود. این روش عمل جراحی آب مروارید می تواند به صورت سرپایی انجام شده و وضعیت بینایی فرد را بهبود بخشد.

آخرین مطالب تکمیلی دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

مهم ترین علائم و نشانه های آب مروارید

توضیحاتی در مورد به وجود آمدن آب مروارید

بررسی روش عمل جراحی آب مروارید

پزشک قبل از جراحی با معاینه کامل شما، قدرت عدسی داخل چشم را بررسی می کند. بعد از این بررسی، یک عدسی با توجه به انحنای قرنیه انتخاب و به شما دستوراتی را که باید قبل از انجام عمل جراحی آب مروارید رعایت کنید، توصیه می کند.

روش عمل جراحی آب مروارید با بیهوشی آغاز می شود و نوع بیهوشی توسط متخصص مربوطه انتخاب و انجام می شود. همچنین در این عمل، از قطره های بی حس کننده و یا تزریق برخی داروها برای کاستن از عملکرد عصب های چشم استفاده می شود تا فرد درد کمتری را تحمل کند. به طور کلی عمل جراحی آب مروارید می تواند پس از این مراحل در سه روش اصلی انجام شود که عبارتند از:

روش جراحی آب مروارید چشم

روش های جراحی آب مروارید

در روش فیکوامولسیفیکاسیون که رایج ترین روش جراحی برای رفع این مشکل است، در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام شده و با بی حسی خفیف، جراحی را بدون نیاز به برش و بخیه انجام می دهد اما در مواردی پزشک از لیزر فمتوسکند ممکن است برای ایجاد برش کپسول عدسی برای خارج کردن آن استفاده کند.

در روش خارج کپسولی که پیشرفته تر است، عدسی کدر که ضخیم شده است، باید حذف شود. این روش در صورت کارا نبود روش بالا انجام خواهد شد. پزشک در این روش ابتدا برش بزرگی ایجاد می کند تا عدسی را به طور کامل و سالم خارج نماید. از آنجایی که عدسی بزرگ است، نمی توان آن را به قطعات ریز تجزیه کرد بنابراین عدسی به صورت کامل تخلیه می شود. دوره کامل درمان طولانی تر بوده و بخیه های بیشتری برای بستن زخم نیاز است. در روش درون کپسولی، با ایجاد یک برش بزرگتر، کپسول اطراف با عدسی خارج می شود. این روش تنها در موارد خاصی کاربرد دارد و به ندرت از آن برای درمان مشکل آب مروارید استفاده می شود.

جراحی آب مروارید چشم به چه صورت است

علل ناموفق بودن روش عمل جراحی آب مروارید در برخی موارد

در قسمت قبل بیان کردیم که این عمل می تواند در بیش از ۹۵ درصد از موارد با موفقیت انجام شود. اما علت ناموفق بودن در ۵ درصد باقی مانده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما مهمترین دلیل آن را می توان مشکلات دیگری که برای چشم فرد وجود دارد، دانست. از جمله این مشکلات می توان به گلوکوم یا استحاله ماکولای چشم اشاره نمود. همچنین عوارض خونریزی که به ندرت ایجاد می شود می تواند در حین روش عمل جراحی آب مروارید و یا به علت عفونت های پس از عملیات جراحی سبب عدم موفقیت روش عمل جراحی آب مروارید بشود. 

به طور کلی در این روش درمانی، پس از عمل بیمار مرخص شده و پانسمان چشم روز بعد برداشته می شود. بیمار بعد از این مرحله با تجویز دکتر جراح چشم قطره های مخصوصی را بر روی چشم ها ریخته و می تواند پس از مدتی به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

امتیاز کاربران برای این صفحه

عمل اب مروارید