علائم لوزه سوم در کودکان


علائم لوزه سوم در کودکان

متخصص اطفال متخصص اطفال پزشکی است که در رابطه با بیماری های مرتبط با کودکان و نوجوانان دوره های تخصصی دیده است که می تواند با تشخیص درست بیماری و ارائه راه درمان بیماری های مختص… بزرگی و عفونت لوزه ی سوم در کودکان| علائم و درمان لوزه‌های حلقی(لوزه‌ی سوم) چه هستند؟ آدنوئید‌ها یا همان […]


متخصص اطفال

متخصص اطفال پزشکی است که در رابطه با بیماری های مرتبط با کودکان و نوجوانان دوره های تخصصی دیده است که می تواند با تشخیص درست بیماری و ارائه راه درمان بیماری های مختص…

بزرگی و عفونت لوزه ی سوم در کودکان| علائم و درمان

لوزه‌های حلقی(لوزه‌ی سوم) چه هستند؟

آدنوئید‌ها یا همان لوزه‌های حلقی، بافت‌های کوچکی هستند که در قسمت پشت گلو قرار گرفته‌اند. آن‌ها شبیه به لوزه‌های زبانی هستند و دقیقا هم بالای آن قرار دارند. اگر به ته گلوی خود نگاه کنید لوزه‌های خود را می‌بینید، اما لوزه‌های حلقی مستقیما قابل مشاهده نیستند. هم لوزه‌های حلقی، و هم لوزه‌های زبانی، قسمتی از سیستم ایمنی بدن به حساب می‌آیند، سیستمی که از ورود آلودگی به بدن جلوگیری کرده و یا آن را از بین می‌برد.

اگر آدنوئیدها بزرگ شوند، ممکن است مشکل ایجاد کنند. اما خوشبختانه، این غده‌ها در سیستم ایمنی نقش خیلی مهمی ندارند و خیلی راحت می‌توان با برداشتن آن‌ها، این مشکل را رفع کرد.

علت بزرگ شدن آدنوئید یا لوزه‌ی سوم چیست؟

آدنوئیدها در زمان تولد، در گلوی هر فرد وجود دارند و در سنین بین ۳ تا ۵ سالگی رشد میکنند. سپس در حدود هفت سالگی شروع به کوچک شدن کرده، و در بزرگسالی به طور قابل توجهی کوچک می‌شوند.

این لوزه‌های حلقی در مجرایی که پشت حفره‌ی بینی را به گلو متصل میکند، قرار دارند و پادتن‌هایی را تولید میکنند که به مقابله با میکروب‌ها کمک میکند.

در اولین سال‌های پس از تولد، آدنوئیدها ویروس‌ها و باکتری‌ها را به دام انداخته، از اینکه آن‌ها از طریق بینی وارد بدن شوند جلوگیری می‌کند و نمی‌گذارد نوزادان، به بیماری مبتلا شوند.

اگر لوزه‌های حلقی خودشان آلوده شوند، اصولا ورم میکنند اما وقتی بیماری فروکش کند، دوباره به حالت عادی خود بازمی‌گردند. با وجود این، در بعضی موارد بعد از رفع آلودگی همچنان بزرگ باقی می‌مانند.

یکی دیگر از دلایل بزرگ شدن این لوزه‌ها می‌تواند حساسیت باشد. بعضی از کودکان هم از بدو تولد، لوزه‌ی سومشان بزرگ است.

علائم بزرگی لوزه‌ی سوم کدامند؟

بزرگی لوزه‌های حلقی علائم زیادی می‌تواند داشته باشد، از جمله:

بزرگی لوزه‌ی حلقی چگونه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود؟

اول از همه، پزشک درمورد علائمی که کودک دارد از شما سوال می‌پرسد. بعد از آن، فرزندتان معاینه فیزیکی می‌شود، به این صورت که دکتر تلسکوپ کوچکی را (که آندوسکوپ نام دارد) وارد بینی می‌کند و با استفاده از آینه‌ی مخصوصی، غدد آدنوئید را مشاهده میکند.

با توجه به مشاهدات پزشک، شاید لازم شود کودک برای بررسی عفونت، تست خون دهد، و در برخی موارد، از گلوی بیمار عکسبرداری هم میکنند.

اگر مورد خیلی وخیم باشد، خواب کودک تحت بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد تا معلوم شود فرد دچار اختلال در خواب هست یا خیر. طی این مطالعات، کودکتان یک شب در شرایطی می‌خوابد که در آن تنفس و فعالیت‌های مغزی اش با استفاده از الکترود زیر نظر قرار بگیرد. این آزمایشات بی‌دردند اما برای بعضی کودکان خوابیدن در مکانی عجیب‌وغریب ممکن است دشوار باشد.

درمان بزرگی لوزه‌ی سوم چیست؟

نوع درمان بستگی به شدت بیماری دارد. اگر این لوزه بزرگ شده باشند اما عفونی نباشند، نیازی به عمل جراحی نیست و به جای آن دکتر توصیه میکند صبر کنید و ببینید با بالاتر رفتن سن کودک، این لوزه‌ها خودبه‌خود کوچکتر می‌شوند یا خیر.

در موارد دیگر، احتمال دارد پزشک برای کوچک کردن این لوزه‌ها، دارو‌هایی مانند استروئید بینی تجویز کند. با این حال، اگر این لوزه‌ها بعد از مصرف دارو باز هم مشکل‌ساز باشند، اصولا آن‌ها را با عمل جراحی برمی‌دارند، که عملی بسیار آسان است و خطری هم ندارد. به این عمل آدنوید برداری یا ade oidec omy میگویند.

اگر لوزه‌های زبانی کودک هم دائما عفونت داشته باشند، دکتر آن‌ها را نیز طی این جراحی برمی‌دارد. لوزه‌ها و لوزه‌های حلقی معمولا در یک زمان برداشته می‌شوند. در آوردن لوزه‌های حلقی، به خصوص زمانی که کودک دائما دچار عفونت‌های پی‌درپی می‌شود، ضروری ست، چراکه ممکن است منجر به عفونت گوش و سینوس شود. آدنوید‌هایی با التهاب شدید، باعث عفونت و ترشح مایع گوش میانی می‌شوند، و ممکن است فرد، در پی آن قدرت شنوایی خود را به طور موقت از دست بدهد.

قبل از عمل، برای آرام کردن کودک، آرام‌بخش ملایمی به او میدهند، و پس آن تحت بیهوشی کامل قرار می‌گیرد. این جراحی بیشتر از دو ساعت زمان نمی‌برد.

بعد از عمل کودک ممکن است علائم زیر را از خود بروز دهد:

پزشک، احتمالا برای جلوگیری از ایجاد عفونت برای کودک آنتی‌بیوتیک تجویز میکند و برای کاهش درد در چند روز اول پس از جراحی مسکن ملایمی به او میدهد. کودکان باید در هفت روز اول، نوشیدنی‌های سرد و یخی مانند میلک شیک و بستنی بخورند، و از مصرف هرگونه غذای گرم بپرهیزند.

بزرگ شدن آدنوید در کودکان بسیار رایج است. اگر متوجه هرکدام از علائم آن بر روی فرزند خود شدید، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا او را معاینه کند. التهاب لوزه‌ی سوم، به راحتی قابل درمان است و در بعضی شرایط حتی با دارو هم مداوا می‌شود.

علائم لوزه سوم در کودکان