سود سهام عدالت ب چ کسانی تعلق میگیرد


سود سهام عدالت ب چ کسانی تعلق میگیرد

به دلیل عدم آگاهی اکثر جامعه از بورس و بحث سهام، با طرح سهام عدالت سوالات زیادی برای مشمولین این طرح به وجود امده است که در ادامه به آنها پاسخ گفته می شود.


سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد زمان واریز سود سهام عدالت

به دلیل عدم آگاهی اکثر جامعه از بورس و بحث سهام، با طرح سهام عدالت سوالات زیادی برای مشمولین این طرح به وجود امده است که در ادامه به آنها پاسخ گفته می شود.

به گزارش خبرگزاری موج، سهام عدالت در یک دهه اخیر به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی دولت ها در راستای کاهش فاصله طبقاتی و افزایش سطح زندگی طبقه متوسط و پایین در دستور کار بوده است. 

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده است. بنا بر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.

سهام عدالت در میان طرح‌های اقتصادی دولتی در جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا در اجرایی ایران شده، اهمیت بسیاری یافته و به دفعات حمایت‌های بسیاری از این طرح صورت گرفته است.

نحوه استعلام سهام عدالت

برای استعلام سهام عدالت ابتدا وارد سایت زیر شوید:

www.sama ese.i

پس از وارد شده به سایت سهام عدالت، اکنون باید بر روی دکمه ورود که قرمز رنگ است کلیک کنید تا وارد صفحه بعد شوید. پس از زدن تیک تایید در پایین صفحه و رفتن به مرحله بعد ، نوبت به وارد کردن کد ملی شما است:

پس از وارد کردن کد ملی خود، ۴ سوال امنیتی از شما پرسیده می شود تا سیستم مطمئن شود کد ملی وارد شده متعلق به شخص شماست. این سوالات عبارتند از: نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و شماره شناسنامه.

در صورتی که هر چهار سوال را به درستی پاسخ داده باشید، برگه سهام شما به شکل زیر نمایش داده می شود:

در برگه سهامی که پیش روی شماست چند نکته قابل توجه است:

۵-  توجه داشته باشید که پرداخت مبلغ فوق اجباری نیست و فقط به افزایش دارایی و سهام شما کمک می کند.

۶-  طبق گفته دولت، در زمان خرید و فروش سهام در بورس، میزان دارایی شما حداقل به دو برابر قیمت قابلیت فروش خواهد داشت بنابراین اگر افزایش سرمایه خود را انجام دهید هنگام فروش سهام خود مبلغ بیشتری نیز دریافت خواهید کرد.

۷- شماره مرکز پشتیبانی مرکز سهام عدالت ۸۳۳۳۸ می باشد که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات مردم است.

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

تمام افرادی که در دولت نهم برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده، فرم مخصوص را پر کرده اند و همراه مدارک، به شرکت تعاونی شهرستان خود تحویل داده و تائید شده اند و به نوعی ثبت نام آنها قطعی شده است.

 دریافت کنندگان سهام عدالت 

طبق اظهارات رئیس کل سازمان خصوصی سازی, سهام عدالت تنها به کسانی که در سال های قبل فرم های مربوطه را تکمیل و ارسال نموده اند و و کاغذ ثبت نام نهایی را دریافت کرده اند. متقاضیان می توانند به سامانه sama ese.i مراجعه کرده، با شماره ملی و شماره تلفن همراه خود به بازیابی اطلاعات خود بپردازند.

اگر برگه سهام عدالت گم شده باشد، چه باید کرد؟

مردم به هیچ عنوان نگران برگه های سهام عدالت که در گذشته در اختیارشان قرار گرفته است، نباشند. نیازی به ارایه این برگه ها نیست و همین که فردی در سامانه سهام عدالت ثبت نام شده باشد، اسم و مشخصاتش در سامانه و دیتابیس سازمان خصوصی سازی وجود دارد و نیازی به ارایه برگه نیست.

آیا اتباع ایرانی مقیم خارج هم صورتحساب سهام عدالت می گیرند؟ 

بله این افراد هم در صورتی که موبایل، تبلت یا کامپیوتر آنها مجهز بهنباشد، می توانند به سامانه مراجعه کرده و برای دریافت صورتحساب خود اقدام نمایند.

متولدان جدید سهام عدالت می گیرند؟ 

فعلا هیچ برنامه ای از سوی دولت برای ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت تدارک دیده نشده است، پس متولدان جدید هم در طبقه افرادی قرار می گیرند که ثبت نام نکرده اند و فعلا مشمول دریافت سهام و صورتحساب و سود نیستند.

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سود سهام عدالت چه کسانی پرداخت می‌شود؟

سود سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی رقمی معادل ۲۰۰ هزار تومان و برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی رقمی معادل ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است. اما چه کسانی این هفته ممکن است این سود را دریافت کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سود سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی رقمی معادل ۲۰۰ هزار تومان و برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی رقمی معادل ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است. اما چه کسانی این هفته ممکن است این سود را دریافت کنند؟

طبق گفته رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس پرداخت سود برای برخی از سهامداران تا پایان امسال انجام نخواهد شد.

مهدی سعادتی به تجارت‌نیوز گفته است: تمام تلاش ما بر این است که حق سهامداران که واریز سود سهامشان است حتما انجام شود. اما منابع کافی نداریم که سود سهام همه‌ سهامداران را واریز کنیم، برای برخی از سهامداران قبل از پایان سال واریز می‌شود و برخی دیگر بعد از عید سودشان را دریافت می‌کنند.

طبق اظهارات سعادتی، علت این که سود سهام عدالت برای برخی از سهامداران واریز نمی‌شود این است که یا توان واریز وجود ندارد یا اطلاعات سهامداران برای واریز موجود نیست.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد برای کسانی هم که تا پایان امسال سود سهام عدالت واریز نشود، نهایتا تا پایان بهار سال آینده این مبالغ واریز خواهد شد. اما برای چه کسانی واریز خواهد شد؟

اخیرا مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور ۶۰ میلیون مردم در بورس و سهامداران خرد و پراکنده و به ویژه سهام عدالت آیا امکان واریز سود این افراد غیر از روش متمرکز یعنی سجام وجود دارد؟ گفت: سود سهام باید بین سهامداران توزیع شود. ناشر یا همان شرکت بورسی مکلف است سود سهام را بدهد و ما در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تکلیف قانونی داریم تا توزیع سود را از طرف ناشر انجام دهیم و چون تعداد افراد زیاد است، این سود به صورت متمرکز باید پرداخت شود.

حسین قشمی گفته است: البته سامانه سجام امسال راه‌اندازی شده و استقبال از این سامانه به تدریج بالا می‌رود و تاکنون حدود ۱۳۰ شرکت سود سهام خود را که در مجامع شرکت‌ها تصویب شده را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کرده‌اند.

او متذکر شد: به عنوان مثال یک شرکت بورسی که ۵۰ میلیارد تومان سود می‌خواهد توزیع کند ۴۸ میلیارد تومان از این سود از طریق سجام به حساب ذی‌نفعان واریز شده و آن درصد ناچیز هم برای کسانی که مشکلات قهری دارند، روی داده است.

بدین ترتیب با این سخنان به نظر می‌رسد آن دسته از صاحبان سهام عدالت که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند و مشکل قهری ندارند می‌توانند منتظر دریافت سود سهام عدالت سال ۹۸ باشند.

سود سهام عدالت ب چ کسانی تعلق میگیرد