سریال نارنجی مد جدید است


سریال نارنجی مد جدید است

نارنجی مد جدید است اقتباسی است آزاد از کتابِ یک سال زندگی من در زندان زنان (My Year in a Women’s Prison)؛ سرگذشت واقعیِ پایپر کرمان زنی بلوند و جذاب که حضو


سریال نارنجی مد جدید است – معرفی و بررسی- O a ge Is he New Black

نارنجی مد جدید است اقتباسی است آزاد از کتابِ یک سال زندگی من در زندان زنان (My Yea i a Wome ’s P iso )؛ سرگذشت واقعیِ پایپر کرمان زنی بلوند و جذاب که حضورش در زندان را به تلاشی برای خودشناسی تبدیل می‌کند. تفاوت اصلیِ کتاب با سریال این است که سریال به سرعت از مادهٔ خام اولیه‌ای که کتاب در اختیارش قرار داده فراتر می‌رود و اشارات موجود در داستان را به خطوط داستانیِ سریال تبدیل می‌کند. با تک‌تک آدم‌های درون داستان همراه می‌شود و به شخصیت آن‌ها پر و بال می‌دهد. بدین ترتیب ماجراهای سریال هفت فصل به طول می‌انجامد و در این بین با زنانی پیچیده و در عین حال عامی آشنا می‌شویم که هر کدام به اندازهٔ پایپر جذاب و دوست داشتنی هستند.

ماجرا از جایی شروع می‌شود که پایپر چپمن (با بازیِ تیلور شیلینگ) متوجه می‌شود برای کاری که بیش از ده سال پیش انجام داده مجرم شناخته شده و حالا باید پانزده ماه را در زندان لیچفیلد در ایالت نیویورک سپری کند. پایپر دیگر آدم ده سال پیش نیست. نسبت به دختر خیره‌سری که در ۲۲ سالگی همه گونه زندگی را تجربه کرده، تغییر زیادی داشته. او یک دختر در آستانهٔ ازدواج در خانواده‌ای مرفه است و به زندان رفتنش می‌تواند کل زندگی‌اش را به نابودی بکشاند. در ابتدا همه چیز شبیه به سریال آز (oz) است: آدمی نازک نارنجی در راه زندان. اما نارنجی … خیلی سریع مسیرش را با فلاش‌بک‌های روایی پایان‌ناپذیرش از آن جدا می‌کند. با ورود پایپر به زندان در ابتدا با خودمان فکر می‌کنیم مگر زندان زنان چقدر می‌تواند ترسناک باشد؟ اما خیلی زود می‌فهمیم که مرد یا زن فرقی ندارد. زندان‌ها ترسناک‌ترین مکان‌های روی زمین‌اند. مملو از انسان‌هایی به آخر خط رسیده که نه چیزی برای از دست دادن دارند و نه به این راحتی‌ها از چیزی می‌ترسند. نارنجی … به سرعت شروع به معرفیِ تک‌تک آدم‌های درون زندانی می‌کند. به خودمان می‌آییم و می‌فهمیم سریال را با یک شخصیت اصلی شروع کرده‌ایم اما حالا نگران زندگی و عاقبتِ بیش از بیست شخصیت هستیم. بدین ترتیب زندگی چپمن همچون گذرگاهی است که ما را به دنیای ناشناختهٔ زندان زنان وصل می‌کند. شاید فصل‌های اول و دوم هنوز درگیر جذابیت‌های زنانهٔ سریال باشیم اما نارنجی … رفته رفته به رُمانی قطور با شخصیت‌هایی چند لایه تبدیل می‌شود که درک موقعیت و شکل رفتارشان جذابیتی دو چندان به سریال می‌بخشد. در فصل‌های پایانی چپمن دیگر شخصیت اصلی نیست. بخشی از جامعه‌ای است که درون زندان شکل گرفته. جامعه‌ای سرشار از نابرابری، فساد و نژادپرستی. اِشل کوچکی از آمریکای معاصر. شاید به دلیل همین رویکرد معنایی باشد که دو فصل پایانی سریال به نمایش شورشی اختصاص دارند که رفته رفته به هرج‌ومرج کشیده می‌شود. زنانِ تحت ستم و فشار دست به شورش می‌زنند تا ادارهٔ زندان‌ها فکری به حال وضعیت موجود بکند. غافل از این که نیمی از زندان‌ها از وضع موجود راضی هستند و نیم دیگر هرج و مرج را به نظمی سازمان یافته و قانون مدار ترجیح می‌دهند. این گونه است که آنارشی به وجود آمده تبدیل به شکل بیرونیِ افکار پایپر چپمن می‌شود. دختری که وقتی می‌خواست به زندان برود نگران قسمت‌های باقی ماندهٔ سریال مَد من است ولی درون زندان با ورِ ترسناک و تاریک وجودش مواجه می‌شود و می‌فهمد آنچه در حال تجربه کردن آن است در واقع زندانی است که خودش برای خودش ساخته.

نارنجی … تفاوتی اساسی با سایر آثاری دارد که با محوریت زنان ساخته می‌شوند. در نارنجی … خبری از زنانِ شیک‌پوش، عاقل و باهوش نیست که تصمیمات مهم آن‌ها در زندگی تأثیرِ مهمی بر جامعه‌شان بگذارد. آن‌ها زنانی حقیرند که اکثراً به شکلی تصادفی و ناخواسته راهی زندان شده‌اند و حالا تصمیم برای تحمل مدت زندان یا هم رنگ شدن با جوی که خشونت را ترویج می‌کند، می‌تواند سرنوشتی متفاوت برای آن‌ها رقم بزنند. البته به غیر از زندانی‌ها باید به زنانِ نگهبان و رئیس زندان نیز اشاره کرد که رفته رفته می‌فهمیم تفاوت چندانی با زندانی‌ها ندارند و صرفاً هنوز زمان به زندان رفتن‌شان فرا نرسیده. فراموش نکنید که برخلافِ آز اینجا با زنانی مواجه‌ایم که ممکن است در اثرِ تعرض حامله شوند. اما هیچکدام حق نگهداری از بچه‌هایشان را ندارند. بدین ترتیب نارنجی … مثل یک آینه عمل می‌کند. آینه‌ای که زندگیِ زنانی که از گرفتن ساده‌ترین تصمیمات عاجزند را در خود منعکس می‌کند. زنانی که سرنوشت محتوم‌شان، آن‌ها را در سخت‌ترین شرایط زندگی‌شان قرار داده؛ یعنی جدایی از بچه‌هایشان. همچنین باز هم بر خلافِ آز، لحن سریال میان کمدی و تراژدی در رفت و آمد است تا حضور زنی بلوند و جذاب در زندانی که بیشتر به یک دیوانه خانه شبیه است به یک کمدی سیاه تبدیل شود. با این حال نارنجی … با همه خنده‌دار بودنش سریال تلخی است. از آن جنس تلخی‌ها که ذره ذره شکل می‌گیرند و دیگر از بین نمی‌روند. مهم نیست چند ساله هستید یا چه خلق و خویی دارید. هنگام دیدنش حتماً خودتان را میان شخصیت‌های پُر تعداد سریال پیدا می‌کنید و این تلخ‌ترین لحظهٔ سریال برای شماست. کافی است به پایانِ فصل اول فکر کنید. جایی که پایپر تصمیم می‌گیرد به جای کشته شدن دیگری را بُکشد؛ و بعد به احساسی توجه کنید که هنگام دیدنِ قسمت اولِ فصل دوم دارید؛ پایپر که از بهشت زندگی مرفه‌اش به برزخ زندانِ لیچفیلد وارد شده بود، در اولین قسمتِ فصل دوم رسماً پا به جهنم می‌گذارد. عنوان کنایی سریال که نمی‌توان به راحتی آن را به فارسی بازگرداند. بر این نکته تأکید ویژه‌ای دارد. Black را هم می‌توان سیاه ترجمه کرد و هم موضوعی که به مُد روز تبدیل شده یا پُرفروش است. از این‌رو عنوان سریال هم می‌تواند به این موضوع اشاره کند که نارنجی (لباس متحد زندانیان) همان سیاه جدید است؛ بدین معنی که هر کجا که باشی زندگی رویهٔ تاریکش را حفظ می‌کند. هم می‌توان نارنجی (حضور در زندان) را شکل تازه‌ای از زندگی دانست و تداوم آن که ممکن است هر لحظه به مُد سال تبدیل شود. چون وقتی در زندان هستی در مرز ورود به جهنم زندگی می‌کنی.

منبع: نشریه دنیای تصویر

معرفی ۱۲ سریال جذاب و دیدنی شبیه “نارنجی مد جدید است” (O a ge is he New Black)

برخلاف جملات و شعارهای نوشته شده روی پوستر و تصاویر و باورهای طرفداران، “نارنجی مد جدید است” به ژانر کمدی درام تعلق دارد. اگر بخواهیم این سریال را یک اثر کنایی به وضعیت فساد، سومدیریت و زیرپا گذاشته شدن حقوق انسانی بدانیم اشتباه نکرده ایم. زیر جامعه بزرگ به یک زندان کوچک تبدیل شده است. این سریال برنده جایزه گلدن گلوب و امی براساس خاطرات پایپر کرمن (نام فامیل او در سریال به چپمن تبدیل شده است) است که به دلیل کلاهبرداری در زندان امنیتی کنتیکت زندانی بود.

تیلور شیلینگ نقش اصلی پایپر چپمن را برعهده دارد. او با محکومیت ۱۵ ماه حبس در لیچفیلد پنیتنتیاری نزد دوست دختر قدیمی اش الکس بازگشته و خاطرات گذشته شان زنده می شود. در حقیقت اعترافات الکس به دستگیری پایپر منجر شده است. با گذشت روزها او بین احساسش به خانواده و احساساتش برای الکس گیر افتاده و چندان از اوضاعش در زندان ناراحت و اندوهگین نیست.

اکنون فصل ششم و هفتم این سریال نیز پخش شده است. اگر نمی توانید بیشتر از این منتظر این سریال باشید در اینجا تصمیم گرفتیم سریال های مشابه را به شما معرفی کنیم. مصرف مواد، قدرت زنان، هویت فرد در همجنسگرایی، زندان و محکومیت از جمله مضامین مشترک این سریال ها هستند. این سریال ها براساس میزان ارتباط با این سریال رتبه بندی شده اند. با پروشات همراه باشید.

۱۲٫ زنان در زندان – Wome i P iso – ۱۹۸۷-۱۹۸۸

تنها یک فصل این سریال باعث شد با سریال “نارنجی مد جدید است” مقایسه شود، اما حیف که کوتاه بود. همانطور که از نام سریال پیداست داستان درباره گروهی از زنان زندانی ویسکانسین است که به دلیل دزدی، قتل و غیره محبوس شده اند و زندگی شخصی شان به هم ریخته است. با افزایش نقش آنها در زندان کشمکش هایشان بیشتر می شود و همین مسائل داستان را تشکیل می دهد. می توان این سریال را نسخه کوتاه “نارنجی مد جدید است” نامید، گرچه موفق نبود و موردتوجه قرار نگرفت.

همچنین بخوانید: اگر سریال اداره (The Office) را دوست دارید این ۱۵ سریال را تماشا کنید

۱۱٫ ایالات متحده سارا – U i ed S a es of Ta a – ۲۰۰۹-۲۰۱۱

گرچه این سریال محصول استیون اسپیلبرگ است و او تهیه کننده این سریال بود اما نبود بازیگران قوی و زمان بندی نادرست آن باعث نادیده گرفتن آن شد. تارا گرگسون، مادر دو فرزند، مبتلا به اختلال دوقطبی است که داروهایش را رها کرده و چندین شخصیت دارد: یک نوجوان (مانند دخترش)، یک سرباز جنگ ویتنام، یک زن خانه دار سال های ۱۹۵۰، شخصیت دوران بلوغش با نام چیکن و شوشونا. فضای داستان اکوسیستمی است که توسط تارا و شخصیت هایش خلق شده تا ترس و اضطراب هایش را پنهان کند. درحالی که تارا تردیدهای خود را دارد، خانواده اش از جمله دختر وحشی اش کیت و پسرش مارشال و همسرش مکس، هم ترس های خود را دارند.

همچنین بخوانید: اگر به سریال فرزندان آشوب (So s of A a chy) علاقه دارید این ۱۲ سریال را تماشا کنید

۱۰٫ گلو – GLOW- 2017

سریال دیگری که با “نارنجی مد جدید است” شباهت داشته و نام آن مختصر زنان درخشان کشتی کج است. اما مضامین مشترک تنها دلیل شباهت این دو سریال نیست بلکه سازندگان این دو سریال نیز یکی هستند. شخصیت های زن این سریال در عین سروکار داشتن با مواد مخدر، رابطه جنسی و کشمکش ها باید با هم مبارزه می کردند و مبارزه آنها در یک سلول بدون میله رخ می دهد. آلیسون بری در نقش اصلی ظاهر شده و توانسته در صحنه های مبارزه و رینگ به خوبی ظاهر شده است.

همچنین بخوانید: اگر سریال تین ولف (Tee Wolf) را دوست دارید این ۱۵ سریال را تماشا کنید

۹٫ دنیای ال – The L Wo d – ۲۰۰۴-۲۰۰۹

داستان این سریال زیبا تنها درباره مفاهیم همجنسگرایی نیست بلکه به چیزهای دیگری هم می پردازد. این سریال با وجود صحنه های خشن و جنسی گروهی از شخصیت های مرد و زن را نشان می دهد که درباره جنسیت و خاستگاه شان، مشکلات و دردسرهایشان صحبت می کند، دردسرهایی مانند به سرپرستی گرفتن فرزند یا لقاح مصنوعی یا تغییر نگرش های همجنسگرایی در ساختار سیاسی-اجتماعی. اگر بگوییم این سریال از زمانه خود جلوتر بود اغراق نکرده ایم. باوجود امتیازات پایین و کاهش تعداد قسمت ها تا نتیجه گیری اش، شش فصل آن توانست روابط همجنسگرایانه را به خوبی نشان دهد.

همچنین بخوانید: اگر سریال ۱۰۰ را دوست دارید این ۱۴ سریال را تماشا کنید

۸٫ جسیکا جونز – Jessica Jo es – ۲۰۱۵

این سریال به جز شخصیت اصلی زن و چند شخصیت دیگر و البته اجراها و فلش بک ها، با سریال “نارنجی مد جدید است” کمترین شباهت ممکن را دارد. این ابرقهرمان مارول به موفقیت رسید و درحالی که منتظر فصل دوم آن هستیم، فصل اول به تقابل جونز و کیلگریو می پردازد. یک سریال با ضدقهرمان اصلی، داستان منسجم و فیلمنامه پیچیده.

همچنین بخوانید: اگر سریال تلویزیونی تابو (Taboo) را دوست دارید این ۱۰ سریال را تماشا کنید

۷٫ برکینگ بد – B eaki g Bad – ۲۰۰۸-۲۰۱۳

همه ما می دانیم که برکینگ بد یکی از بهترین سریال های تاریخ سینماست. تنها شباهت آن مصرف مواد مخدر است و این سریال درباره پروفسور شیمی دبیرستان، والتر وایت است، که برای تامین هزینه های درمان سرطان و تامین خانواده اش در آینده به تولید و فروش کریستال روی می آورد. در طی داستان به یک فروشنده مواد مخدر تبدیل شده و به مافیا و گانگسترهای شهر وارد می شود. این سریال نوآورانه و ابدی را باید حتما یک بار تماشا کنید. آیا تا به حال این سریال را تماشا کرده اید؟

همچنین بخوانید: ۱۵ سریال شبیه برکینگ بد (B eaki g Bad) که نباید از دست بدهید

۶٫ پرستار جکی – Nu se Jackie – ۲۰۰۹-۲۰۱۵

این سریال به دلیل داشتن شخصیت اصلی زن، مانند سریال های دیگر، به سریال “نارنجی مد جدید است” شباهت دارد. پرستار جکی پیتون باید بین محیط کار، با پزشکان و بیماران متعداد و زندگی شخصی اش تعادل ایجاد کند. گرچه او حامیان زیادی دارد اما هنوز رازهای زیادی دارد که باید از همه پنهان کند. با این حال برخلاف تصور دیگران می تواند زندگی شان را مدیریت کند. این سریال منسجم،  موفق و متفاوت، یکی از بهترین شخصیت های زن را نشان می دهد و با این حال نادیده گرفته شده است.

همچنین بخوانید: اگر سریال دختر جدید (New Gi l) را دوست دارید این ۱۸ سریال را تماشا کنید

۵٫ فرار از زندان – P iso B eak – ۲۰۰۵-۲۰۱۷

اکنون با این سریال به مضمون مهم زندان می رسیم و این بار زندانیان می خواهند از این زندان فرار کنند. این سریال پیشگام ژانر زندان و فرار از آن می باشد. داستان درباره دو برادر به نام های مایکل و لینکلن است که لینکلن به دلیل اتهام دروغین به قتل به اعدام محکوم شده و اکنون مایکل می خواهد برادرش را فراری دهد تا جان او را نجات دهد. نه تنها شخصیت ها خوب نوشته شده اند، بلکه به خوبی اجرا شده اند و به همین دلیل حقیقی جلوه می کنند.

همچنین بخوانید: اگه به سریال فرار از زندان (P iso B eak) علاقه دارید این ۱۵ سریال را از دست ندهید

۴٫ دختران بد – Bad Gi ls – ۱۹۹۹-۲۰۰۶

یک سریال زیبا با مضامین مشابه “نارنجی مد جدید است” درباره همجنسگرایی، مواد مخدر، زندگی در زندان، عشق، روابط و دشمنی ها، لذت و مجازات. سه شخصیت اصلی، هلن، نیکی و شل و گروهی از هم بندان شان، به خوبی نقش آفرینی کرده اند. اگر برای سریال “نارنجی مد جدید است” دلتنگ شده اید، این سریال بریتانیایی را تماشا کنید، البته طنز آن کمی کمتر است. همچنین نمی توان از ظاهر سریال درباره آن قضاوت کنید.

همچنین بخوانید: اگر سریال تاج (The C ow ) را دوست دارید این ۱۲ سریال را تماشا کنید

۳٫ اوز – Oz – ۱۹۹۷-۲۰۰۳

بله در این سریال جی.کی.سیمونز حضور دارد! اوز نام مستعار بازداشتگاه اسوالد استیت است که نهایت امنیت را داشته و یک مرکز اصلاح به شمار می آید. مانند همه زندان ها در اینجا هم بر سر قدرت جنگ است و دارودسته های زندانی، مانند آفریقایی-آمریکایی ها، مسلمانان، لاتین ها و غیره، سعی می کنند بر دیگران تسلط داشته باشند. در طی شش فصل این سریال به مفاهیمی مانند مصرف بیش از حد مواد، قمار، انگیزه برای بقا، کشمکش و فردیت گرایی، اشاره می شود. این سریال را می توان مشابه “فرار از زندان” بنامیم اما در اینجا به فرار اشاره نمی شود.

همچنین بخوانید: اگر سریال پانیشر (The Pu ishe ) را دوست دارید این ۱۱ سریال را تماشا کنید

۲٫ ویدز – Weeds – ۲۰۰۵-۲۰۱۲

این سریال با بازی ماری-لوئیس پارکر که جایزه گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد، داستان مشابه “نارنجی مد جدید است” را ارائه داده و با این حال ترتیب حوادث متفاوت است. داستان درباره مادر مجرد دو فرزند است که برای تامین خانواده وید کاشته و مجبور است برای فرار از دست پلیس دائما خانه اش را عوض کند. با داشتن مشتری های ثابت نگرانی ها و مشکلاتش افزایش یافته و سیر داستان پیچیده تر می شود. بازیگر نقش نانسی برای نزدیک شدن به این نقش به زندان هم رفت و این شباهت این دو سریال را بیشتر می کند.

همچنین بخوانید: ۱۲ سریال جذاب شبیه سوپرنچرال (Supe a u al) که باید ببینید

۱٫ زندان ونتورث – We wo h P iso – ۲۰۱۳

شاید این سریال برترین سریال این لیست نباشد اما بدون شک نسخه دیگر “نارنجی مد جدید است” می باشد. بیا اسمیت شخصیت اصلی داستان، به مدت طولانی در زندان اسیر شده و رویارویی او با این شرایط و کنار آمدن با آن درون مایه داستان را تشکیل می دهد. شخصیت بسیار عمیق است و صحنه های درام داستان بر جذابیت اش می افزایند. با نزدیک شدن سریال به پایان اجرای بازیگران زیباتر شده و دقیقا به “نارنجی مد جدید است” شباهت پیدا می کند، البته با این تفاوت که در کشور دیگری رخ می دهد. “زندان ونتورث” براساس سریال استرالیایی “زندانی” (P iso e – ۱۹۷۹-۸۶) ساخته شده که طی سال ها طرفداران بسیاری را به دست آورد.

همچنین بخوانید: اگه به سریال گمشدگان (Los ) علاقه دارید این ۱۳ سریال را از دست ندهید

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

مطالب مرتبط

بهترین فیلم‌ها درباره دوست که شاید برایتان جالب باشند

سریال “ما صاحب این شهر هستیم” (We Ow This Ci y)  و سریال‌های مشابه

سریال‌های مشابه “جنتلمن جک” (Ge lema Jack) که باید تماشا کنید و لذت ببرید

لیست فیلم‌ها و سریال‌هایی که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ منتظر انتشارشان هستیم

بهترین سریال‌های وسترن جدید که می‌توانید تماشا کنید و لذت ببرید

دیدگاه‌ها

بستن فرم

سریال نارنجی مد جدید است