ساخت یونیت هیدرولیک


ساخت یونیت هیدرولیک

برای طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک ابتدا نیاز است با اجزای سازنده آن مانند مخزن مایع بدون فشار ، موتور پمپ ، چرخ‌ دنده‌های کنترلی آشنا شوید.


هیدرولیک

روش ساخت یونیت هیدرولیک

برای ساخت یونیت هیدرولیک در گام اول نیاز است با اجزای سازنده آن آشنا باشید. اجزایی مانند مخزن مایع بدون فشار، یک موتور پمپ ، چرخ‌دنده‌های کنترلی، لوازم جانبی و اتصالات لوله که در ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک کاربرد خواهد داشت.

هر کدام از واحد‌های جزئی به صورت جداگانه می‌توانند برای کارکرد مناسب موتور پمپ و تجهیزات مربوط به چرخ‌دنده‌ها و در نهایت با هماهنگی یکدیگر برای ساخت یونیت هیدرولیک اهمیت داشته باشند.

در این مقاله از مهندسین شرکت نیاز صنعت به توضیحاتی در رابطه با ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک خواهیم پرداخت که بسیار مهم هستند.

طراحی قطعات فولادی برای ساخت یونیت هیدرولیک

جنس مخازن معمولا باید به نحوی انتخاب شود که قابلیت جوشکاری داشته باشد، اجزایی مانند فولاد و یا به ندرت از آلومینیوم در طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک استفاده می شود هنوز از پلاستیک برای استفاده در مخازن استفاده نشده است.

شاید متریال به کار رفته در مخازن هیدرولیک به واقع از جنس فولاد خالص ساخته نشده باشد اما عنوانی که به صورت معمول برای این اجزای قابل جوشکاری به کار می‌رود اغلب با نام “فولادکاری” شناخته می‎شود.

تمامی اصول و قواعدی که معمولا در اجرای فولادکاری‌های صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ساخت یونیت هیدرولیک نیز کاربرد خواهد داشت به همین دلیل از توضیح کلیات این بحث صرف‌نظر کرده‌ایم.

در مقابل آنچه اهمیت اساسی پیدا می‌کند بحث طراحی فولاد کاری است. طراحی که متناسب با شرایط جوشکاری باشد و به دلیل اهمیت بالای آن در ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک توجه ویژه‌ای به این موضوع می‎شود.

در ساخت یونیت ما با تمامی جنبه‌های ویژه‌ی طراحی فولاد کاری سروکار خواهیم داشت که به هر کدام از زیرمجوعه‌های منفرد تشکیل دهنده یک واحد کلی وابسته است.

اولین قسمتی از یک یونیت هیدرولیک یا پاورپک که باید ساخته بشود مخزن هیدرولیک هست. مخزن ها را باتوجه لیتراژ پمپ هیدرولیک انتخاب می کنند .جنس مخزن هیدرولیک را از آهن معمولی همان s 32  ، آلومینیوم ، استیل  با توجه نوع درخواست و نوع شرایط محیطی دستگاه طراحی و ساخته می شود. در نظر داشته باشید از مخازن الومینیوم برای زمانی استفاده میکنن که می خواهند روغن هیدرولیک را سریع خنک کنند و روغن باید به سرعت خنک شود . اگر از استیل استفاده کنیم دمای روغن دیرتر پایین می اید.

 طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک

طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک باید به گونه‌ای باشد که نیازهای ویژه مربوط به بخش سیالات را نیز در نظر داشته باشد. چیدمان اجزا باید به صورتی باشد که شرایط تعمیر و نگهداری را تسهیل کند و دسترسی مناسب به اتصالات لوله بدهد.

همچنین باید از استانداردهای مربوطه مانند DIN 24 347 ، مشخصات ویژه شرکت و دستورالعملهای نگهداری سازندگان قطعات رعایت شود. در راستای رسیدن به تولیدات اقتصادی و به صرفه نیاز است که تمامی قطعات و زیرمجوعه‌های دستگاه بر اساس مشخصات تثبیت شده استاندارد شرکت‌ها تنظیم شود.

در مراحل ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک ، طراحی باید بر اساس دیاگرام مدار جریان هیدرولیک مدل اصلی و لیست قطعات DIN 24 347 باشد.

دیاگرام جریان هیدرولیک در DIN 24 347 به شرح زیر است:

لیست قطعات باید شامل کلیه اجزای موجود در نمودار جریان هیدرولیک با جزئیات دقیق از نوع ، تأمین کننده یا سازنده باشد.

مخازن روغن

مخازن روغن بدون فشار (که معمولاً مخازن روغن نامیده می شوند اگرچه اغلب حاوی سایر سیالات است) معمولاً در ساخت یونیت هیدرولیک در سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

این مخازن باید از اندازه مناسب برخوردار باشند تا در صورت عدم وجود برخی تجهیزات در مدار، مانند شیرهای چک ولو ، که از جریان برگشت مایعات به داخل مخزن جلوگیری می کند و … تمام قطعات و سیالات موجود در سیستم بتواند در آن جای گیرد. حجم مخزن حداقل باید برابر یا بیشتر از سه برابر خروجی لیتر بر دقیقه مربوط به پمپ های هیدرولیک باشد.

مخزن هیدرولیک را بعد ازمحاسبات انجام شده و المان های هیدرولیکی که در روی مخزن نصب می خواهد بشود طراحی می کنیم .

المانهایی که روی مخزن هیدرولیک معمولا نصب می شود عبارتند از الکترومتور، بلوک یا زیر شیری هیدرولیک ، پایه گیج، فیلتر فشار و یا فیلتر برگشت روغن هیدورلیک ، لول سوئیچ که در ۲ نوع ساخته می شود یکی نصب روی مخزن و دیگری روی دیواره مخزن ودرب مخزن

نکته ای که باید توجه کنیم این است که حتما برای مخزن یک شیر تخلیه روغن هیدرولیک و یک دریچه ای که بزرگ باشد برای تمیزکاری مخزن و تعمیرات در نظر بگیریم.

این امر در مورد سیستم هایی که با سیالات مبتنی بر پایه نفت کار می کنند صدق می کند. در صورتی که نوع دیگری از مایعات مانند سیالات ضد حریق مورد استفاده قرار گیرد ، بسته به ویژگی تفکیک هوا و تصفیه آلودگی ، باید مخزن ۵ تا ۸ برابر جریان لیتر بر دقیقه پمپ هیدرولیک باشد.

برای مشاهده نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک پیستونی و پمپ هیدرولیک دنده ای کلیک کنید.

معمولا متریال مورد استفاده برای مخازن تا ظرفیت ۶۳ لیتر از آلومینیوم استفاده می شود.

در ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک برای مخازن بیش از این اندازه از صفحات فولادی استفاده می‌شود. برای ابزار و ماشین آلات با مخازن فلزی مستطیل شکل از استاندارد DIN 24339 استفاده می‌شود همچنین اتصالات مخزن نیز بر همین اساس تعیین می‌شود.

برای مخازن مستطیل شکل با آرماتور هایی در اندازه‌های مساوی یا دارای شیار‌های متناوب در لبه‌ها از دستگاه‌های پرس و ماشین آلات ریخته گری استفاده می شود. برای ساخت مخازن استوانه‌ای شکل به طور معمول از دستگاه‌های غلتک و پرداخت با دستگاه‌های فلزکاری استفاده می‌شود.

روش طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک

تمامی هوای محبوس در مایع هیدرولیک باید بتواند از درون مخزن به بیرون راه داشته باشد. بنابراین در ساخت یونیت هیدرولیک خطوط مکش و برگشت باید تا حد امکان از هم دور باشند.

سرعت جریان در خود مخزن باید تا حد ممکن پایین باشد تا امکان خنثی شدن هرگونه غبار در مایعات فراهم شود. از این رو باید حفره‌های دسترسی به اندازه کافی فراهم شود ، به گونه ای که داخل مخزن هر زمان که نیاز باشد قابلیت بازرسی و پاکسازی داشته باشد.

ابعاد اصلی مخازن روغن مستطیلی شکل فولادی در ساخت یونیت هیدرولیک مشابه استاندارد DIN 24 339

در مورد مخازن با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ لیتر بهترین کار این است که یک صفحه جداکننده کاملاً جوشکاری شده با سرریز بین محفظه های مکش و برگشت داشته باشید. در چنین مواردی ، البته باید دو محفظه‌ی مجزا تخلیه و تمیز شوند.

 استفاده از مخازن آلومینیومی

مخازن استیل در ساخت یونیت هیدرولیک

استفاده از مخازن ۱۶ هزار لیتری

طراحی و ۳D یونیت هیدرولیک با نرم افزار سالیدورک انجام و نقشه ان برای ساخت به واحد کارگاه این شرکت ارسال و مراحل ساخت انجام می شود.

مرحله بعدی مرحله خرید ورق های اهن باتوجه به ابعاد مخزن هست .که بعد از تهیه باید برش و خم کاری کنیم. در این مرحله بعد از برش و خمکاری مرحله جوشکاری مخزن هست.هرچقدر خمکاری ما بیشتر باشد کار جوشکاری راحت ترو سریع تر مخزن اماده می شود. نکته این که در زمانی که برش کاری انجام میدهیم باید سوراخهای مربوط الکتروموتور و ورودی و خروجی ها را در نظر بگیریم که کار به سرعت انجام شود.

بعد از جوشکاری مخزن تمام المان های هیدرولیک را یک بار مونتاژ و نصب می کنیم روی مخزن در صورتی که نیاز با جوشکاری یا برشکاری داشته باشد انها را انجام می دهیم .سپس دمونتاژکرده و از جوشکاری های انجام شده مخزن تست جوش PT می گیریم در صورتی که قسمتی از جوش دچار مشکل و یا مک باشد ان رااصلاح می کنیم در نهایت مخزن را با گازوئیل شسته و یا سندپلاسک می کنیم تا اماده بشود برای رنگکاری

در این مرحله هم رنگ مورد نظر را به مخزن پاشیده و رنگ امیزی میکنیم توجه داشته باشید که داخل مخزن را نباید رنگ کاری کنیم در نهایت یکسری از نمونه کارهای یونیت هیدرولیک و یا پاورپک هیدرولیک را می توانید در برگه نمونه کارها مشاهده نمایید.

یونیت هیدرولیک

ساخت یونیت هیدرولیک

ساخت یونیت هیدرولیک و طراحی مدار سیستم از مهمترین امور در این صنعت می باشد که مجموعه مشاورین هیدرولیک ایسوا با اتکا به دانش و تجربه تیم مجرب خود و همچنین ساخت یونیت هیدرولیک برای استفاده های مختلفی همچون صنایع فولاد ، ریل سازی ، ادوات کشاورزی ، صنایع دارویی و غذایی کشور ، اطمینانی خاطر را در مشتریان خود از لحاظ کیفی و فنی ایجاد نموده و رسالت خود را بر حفظ کیفیت قطعات و طراحی اصولی بر طبق نیاز مصرف کنندگان استوار ساخته ایم.

ساخت یک سیستم شامل مراحل و موارد متعددی می گردد تا بتواند نیازهای مشتری را تامین کند و سیستم کاملا بر اساس درخواست وظایف خود را انجام دهد اما در حقیقت مهمترین مساله و پیچیده ترین روند ، کار سیستم در هنگام عملکرد دستگاه است زیرا عیار یک طراحی اصولی ، استفاده از قطعات باکیفیت و اورجینال در این مرحله خود را نشان میدهند و وجه تمایزی برای طراح و سازنده ایجاد می کند.

خدمات پس از فروش

همچنین یکی از نکات بسیار مهم در ساخت یونیت هیدرولیک و تحویل آن به مشتری ، توان ارائه خدمات پس از فروش متکی به تجربه و دانش است زیرا از زاویه دید این مجموعه تحویل یک یونیت هیدرولیک شروع راه و بر خود می بالیم که همواره و همیشه در کنار مصرف کنندگان هستیم و نکته دیگر عدم انحصارگرایی کالاهای مورد استفاده در یونیت یا پاورپک هیدرولیک جهت حفظ اصول اخلاقی حرفه ای فروش در راستای تامین منافع مصرف کنندگان محترم می باشد تا حق انتخاب در جهت بهترین قیمت و حفظ کیفیت نزد ایشان محفوظ باشد.

مباحث اولیه که در زمان ساخت یک یونیت می بایست مد قرار قرار گیرد:

۱- نوع مصرف کننده (سیلندر یا هیدروموتور)

۲- حجم دبی مورد نیاز بر اساس زمان دلخواه انجام عمل توسط عملگر ۰سیلندر یا هیدروموتور)

۳- فشار مورد نیاز و همچنین مد نظر قرار دادن اینکه آیا سیستم چند فشاره است یا خیر

۴- توجه به متوسط دمای محیط (حداقل و حداکثر دما در یک بازه زمانی معین) و رطوبت

۵- در صورتی که عملگر، سیلندر هیدرولیک باشد، نوع قرارگیری و جهت بستن سیلندر در سیستم نیز مهم است.

نکات بسیار مهم هنگام استفاده از یونیت هیدرولیک:

۱- مبحث کاویتاسیون و جلوگیری از وقوع آن را بعنوان یک اصل اساسی در نظر گرفت ، زیرا مخرب‌ترین آسیبی ممکن است برای یک یونیت پیش آید توسط همین پدیده است.

۲- در صورت استفاده از هرگونه قطعه پروپرشنالی وجود فیلتر فشار، در مسیر فشار سیستم الزامیست.

۳- در هر نوع سیستمی قرار گرفتن یک فیلتر هیدرولیک در مسیر برگشت سیال جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه آلوده شدن سیال توصیه می‌شود.

حال با در نظر گرفتن مطالب اجمالی فوق در خصوص رعایت اصول کلی در ساخت یک یونیت هیدرولیک به مراحل مختلف انتخاب قطعات می‌پردازیم:

۱- انتخاب نوع و اندازه مخزن یونیت با توجه به حجم روغن و دبی سیستم

۲- انتخاب نوع پمپ هیدرولیک (دنده ای، کارتریجی، پیستونی) بر اساس فشار و دبی مورد نیاز (دبی ثابت و یا دبی متغیر)

۳- انتخاب الکتروموتور بر اساس پمپ هیدرولیک انتخاب شده

۴- انتخاب فشارشکن ایده‌آل و متناسب با فشار حداکثری و در نظر گرفتن Safe y Fac o

۳- انتخاب شیر کنترل جهت (شیر برقی و یا شیر پروپرشنال) متناسب با نوع مصرف کننده نهایی

۴- سایزینگ لوله‌های هیدرولیک از یونیت تا مصرف‌کننده (در صورت استفاده از لوله) و یا انتخاب نوع شلنگ هیدرولیک متناسب با آب و هوا و متوسط دمای محیطی که یونیت هیدرولیک در آن قرار دارد.

۵- استفاده از یک خنک کن هیدرولیک (در صورت قرار گرفتن در یک محیط بسیار گرم) و یا استفاده از یک هیتر در داخل مخزن (در صورت قرار گرفتن در یک محیط بسیار سرد).

و موارد بسیار دیگری که با توجه به نیاز مصرف کننده متغیر می‌باشند و همچنین قطعات هیدرولیک بسیار دیگری در مدار متناسب با نوع عملکردی که از پاوریونیت ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

لزوم توجه ویژه به پدیده کاویتاسیون در یونیت:

همچنین با توجه به تجربه تیم فنی این شرکت در بسیاری از مواقع وجود یک Ai B ea he علاوه بر درب باک بسیار مفید به فایده بوده و متعادل کننده فشار هوای درون مخزن با فشار اتمسفر محیط می‌باشد که این امر خود در جلوگیری از بوجود آمدن پدیده کاویتاسیون تاثیر بسزایی دارد.

همانطور که ملاحظه می‌فرمایید ما تاکید بسیاری بر متعادل بودن دمای سیستم و همچنین پدیده کاویتاسیون داریم و اگر بخواهیم بطور کامل عوامل و نحوه پیدایش و همچنین چگونگی آسیب آن به سیستم را بازگو کنیم مبحث بسیار مفصلی است اما اگر بخواهیم بطور خلاصه به شما بگوییم که این پدیده چگونه است و ذهنیتی نسبت به آن داشته باشید.

اینطور تصور کنید که هزاران حباب بسیار کوچک در سیال سیستم شکل گرفته است و زمانی که روغن تحت فشار قرار می‌گیرد، تمامی این ذرات بهم چسبیده و بصورت یک حباب بزرگ در‌می‌آید که همین حباب بزرگ دارای قدرتی می باشد که می تواند سبب برش قطعات داخلی و ایجاد پلیسه ، ترکیدگی پمپ یا سیلندر و یا وارد کردنآسیب جدی به سایر قطعات می‌گردد، فکر می‌کنیم با این توضیح مختصر، دلیل تاکید بیش از حد بر اقدامات لازم و انتخاب قطعات مناسب در راستای پیشگیری از وقوع این پدیده را توجیه کرده‌ایم.

با تمامی این مطالب و توضیحات ، ساخت یک یونیت هیدرولیک نیازمند بسیاری اطلاعات فنی دیگر و همچنین دانش و تجربه و تیم متخصص است که ما به شما اطمینان خاطر می‌دهیم، مشاورین هیدرولیک ایسوا این امر را برای شما محقق خواهد ساخت و همواره در کنار شما خواهد بود.

ساخت یونیت هیدرولیک