زمین چه اجسامی را با نیروی بیشتری به طرف خود میکشد


زمین چه اجسامی را با نیروی بیشتری به طرف خود میکشد

سوالات علوم درس ۱۰ و۱۱و۱۲و ۱۳ سوم ابتدایی همراه با پاسخنامه فروردین ۹۵ در ادامه مطلب مشاهده کنید.


زمین چه اجسامی را با نیروی بیشتری به طرف خود میکشد

علوم سوم دبستان درس۱۰،۱۱،۱۲،۱۳و جواب

علوم سوم ابتدایی درس ۱۰ نیرو در همه جا 

-هر آهن ربا چند قطب دارد؟ دو قطب NوS

۲-کدام نیروها تماسی هستند؟ هل دادن و کشیدن

۳- چه نیروهایی غیر تماسی هستند؟ نیروی کشش زمین ،نیروی بین قطب های آهن ربا

۴-اگر دو سر همنام آهن ربا را به یک دیگر نزدیک کنیم یک دیگر را ……….. می کند . (دفع)

۵- نیروی کشش زمین چیست ؟ کره ی زمین به همه چیز نیرو وارد می کند و آن ها را به سمت خود می کشد . به این نیرو ، نیروی کشش زمین ( جاذبه ی زمین ) می گویند.

دو آهن ربا ، بدون تماس به هم ……………….وارد می کنند. (نیرو)

۶- نیروی کشش زمین در چه کارهایی به ما کمک می کند؟ در ریختن آب لیوان ، خالی کردن بار کامیون ، بارش برف و باران و به وجود آمدن آبشار

۷- نیروی کشش زمین اجسام را به کدام سمت می کشد؟ به سمت پایین

۸- هر چه جرم جسم بیشتر باشد نیروی کشش رمین چگونه است ؟ زمین با نیروی بیشتر جسم را به طرف خود می کشد.

۹- هر چه جرم جسم کمتر باشد نیروی کشش زمین چگونه است ؟ زمین با نیروی کمتری جسم را به طرف خود می کشد.

۱۰- اگر یک فنر را در دست بگیریم و طرف دیگر آن را به جسم وصل کنیم مقدار کشیدگی فنر چه نیرویی را نشان می دهد؟ نیروی کشش زمین

۱۱- برای بلند کردن جسم نیروی …………… نیاز است . ( بیشتری )

۱۲- اهرم چیست ؟ تخته ،میله یا هر وسیله ای که با آن و به کمک تکیه گاه جسمی را بلند می کنید اهرم نام دارد.

۱۳- اجسام سنگین را می توان به کمک …………. بلند کرد. اهرم

۱۴- چند نمونه از اهرم را نام ببرید؟ قیچی ، الاکلنگ ، در باز کن نوشابه

۱۵- چگونه می توان یک اهرم ساده ساخت؟ هنگامی که با یک میله چیز سنگینی را جا به جا کرد.

۱۶- نیروی کشش زمین در چه کارهای دیگری به ما کمک می کند؟ راه رفتن ،نشستن ، غذا خوردن ، ته نشین شدن گل و لای در رودخانه 

 درس ۱۱ علوم سوم ابتدایی بکارید و ببینید. دبستان شهید دکتر چمران 

۱-      چه چیزی گیاه را در خاک نگه می دارد؟ ریشه

۲-      ریشه ی گیاهان به چند گروه تقسیم می شوند؟آن ها نام ببرید؟ و برای هر کدام یک مثال بزنید؟ دو گروه ریشه های راست مانند ریشه ی گیاه لوبیا و ریشه های افشان مانند ریشه ی گندم

۳-      چند نمونه ریشه های خوراکی را نام ببرید ؟ هویج ،جغندر، و تربچه

۴-      انواع برگ ها را نام ببرید؟ برگ های دراز و باریک ، برگ های سوزنی شکل و برگ های پهن

۵-      انواع ساقه ها را بنویسید و برای هر کدام یک مثال بزنید ؟ بعضی ساقه ها کلفت و چوبی اند مانند ساقه ی درختان و بعضی از ساقه ها نازک اند . مانند ساقه ی گیاه لوبیا

۶-      از رشد …………….. گیاه بوجود می آید. ( دانه ها)

۷-      ریشه ی گیاه هویج از چه نوعی است ؟ ریشه ی راست .

۸-      دانه ها به چند گروه تقسیم می شوند ؟ آن ها را نام ببرید و برای هر کدام یک مثال بزنید؟ دوگروه دانه های یک قسمتی مانند دانه های ذرت و دانه های دو قسمتی مانند: دانه ی آفتابگردان

۹-      گیاهان مخروط دار را تعریف کنیدو مثال بزنید؟ بعضی از گیاهان مثل درخت کاج به جای میوه و گل قسمت هایی به نام مخروط دارند به این گیاهان مخروط دار گفته می شود.

۱۰-  برگ گیاه ذّرت و لوبیا از چه نوعی هستند؟ برگ گیاه ذرّت باریک و برگ گیاه لوبیا پهن است .

 علوم سوم دبستان درس ۱۲ هرکدام جای خود سوال و جواب دبستان شهید دکتر چمران 

۱-      جانوران معمولا چه جاهایی زندگی می کنند؟ جایی که بتوانند نیاز هایشان را به خوبی برطرف کنند.

۲-      ما به کمک …………….نفس می کشیم ؟ شش هایمان

۳-      غوّاص ها برای تنفس از چه وسیله ای استفاده می کنند؟ از کپسول هوا

۴-      آیا در آبی که مصرف می کنیم هوا وجود دارد؟ بله

۵-      ماهی ها به جای شش …………….. دارند. آبشش

۶-      ماهی ها چگونه تنفس می کند؟ از هوای درون آب

۷-      ماهی ها در چه جاهایی می توانند زندگی کنند؟ در رودخانه ها ، دریاهاّ اقیانوس ها و حتّی یک تنگ کوچک آب .

۸-      بدن اغلب ماهی ها را ……………… پوشانده است . پولک

۹-      وجود پولک روی بدن ماهی چه فایده ای دارد؟ از بدن ماهی محافظت می کند.

۱۰-   ماهی ها با ……………. در آب شنا می کنند. باله هایشان

۱۱-  ……………… ماهی باله ی بزرگی است که با حرکت خود جانور را به جلو می راند. دم

۱۲-  چرا بدن ماهی لغزنده است ؟ برای اینکه راحت تر حرکت کند.

۱۳-  آیا ماهی ها در تمام مراحل زندگی شان در آب هستند؟ بله بچه ماهی ها درون آب از تخم خارج می شوند و در آب رشد می کنند و بزرگ می شوند.

۱۴-  ماهی ها چه ویژگی هایی دارند؟ ماهی ها باله دارند ، با آبشش تنفس می کنند ، تخم می گذارند و بدنشان از پولک پوشیده شده است .

۱۵-  قورباغه در کجا رشد می کند؟ تخم قورباغه در آب به بچّه قورباغه تبدیل می شود و بچّه قورباغه در آب رشد می کند.

۱۶-  دوزیستان معمولا در کجا زندگی می کنند ؟ چرا؟ در جاهای مرطوب – برای اینکه پوست بدنشان همیشه مرطوب باشد.

۱۷-  نمونه ای از دوزیستان را نام ببرید؟ سمندر ّ وزغ و قورباغه

۱۸-  وقتی بچه قورباغه بزرگ شدند چه تغییری می کنند؟ باله ها و آبشش ها و دمشان از بین می رود و به جای آنها در بدنشان شش و دست و پا به وجود می آید.

علوم درس ۱۳ هرکدام جای خود سوال و جواب جانوران مهره داران

جانوران مهره دار               

۱)  جانوران به طور کلی به چند گروه تقسیم می شوند ؟ نام ببرید . 

۲)  به چه جانورانی مهره دار می گویند؟

۳) جنس اسکلت از چیست؟

۴) مهمترین قسمت اسکلت چه نام دارد؟

۵)محل ستون مهره ها در کدام قسمت بدن است ؟

۶) جانوران مهره دار به چند گروه تقسیم می شوند؟ نام ببرید.

۷) از گروه ماهی ها۳ مورد نام ببرید .

۸) از گروه دوزیستان ۱ مورد نام ببرید .

۹) از گروه پرندگان ۲ مورد نام ببرید .

۱۰) از گروه پستانداران۴ مورد نام ببرید .

 ??)   ماهی ها به کمک چه چیزی در آب شنا می کنند ؟

۱۲) پوست بیشتر ماهی ها از چه پوشیده شده است؟

۱۳) ماهی ها به کمک چه عضوی تنفس می کنند؟

۱۴) آبشش در کدام  قسمت بدن ماهی قرار دارد ؟

۱۵) ماهی ها چگونه زیاد می شوند ؟

۱۶ ) چند جانور مهره دار نام ببرید . 

۱۷) اسکلت چه فایده ای دارد ؟

۱۸) ماهی ها به کمک ……….   خود درآب شنا می کنند .

۱۹) پوست بیشتر ماهی ها…………..  و ………. است .

۲۰) ماهی ها در دو طرف سر خود ………. دارند .

۲۱) ماهی چند باله دارد ؟ ص ۲۶

۲۲) ماهی ها در هنگام حرکت سریع کدام باله هایش را تکان می دهد؟

۲۳) ماهی در هنگام دور زدن کدام باله هایش را حرکت می دهد ؟

۲۴) لغزندگی سطح بدن ماهی چه فایده ای دارد ؟

۲۵) دوزیستان چگونه زیاد می شوند ؟

۲۶) چرا به قورباغه جانور دوزیست می گویند ؟

۲۷) قورباغه ها از کدام گروه جانوران هستند ؟

 خزندگان       دوزیستان          پرندگان       ماهی ها

۲۸) جانوران دوزیست در کجا تخم ریزی می کنند ؟

 آب        خشکی           کویر               بیابان

۲۹) از هر تخم قورباغه یک …….. بیرون می آید که شبیه قورباغه…… است .                  

۳۰) نوزاد قورباغه باله و……… دارد .

۳۱) نوزاد قورباغه با قورباغه ی کامل چه تفاوتی دارد؟

۳۲) پوست قورباغه با پوست ماهی چه تفاوتی دارد؟

۳۳) چرا قورباغه بعد از بزرگ شدن باید در خشکی زندگی کند ؟

۳۴) چرا نوزاد قورباغه باید در آب زندگی کند ؟

۳۵) چه وقتی قورباغه ازآب بیرون می آید ؟

۳۶) به جانورانی مانند مار، سوسمار ولاک پشت،………… می گویند.

۳۷) چند جانور خزنده نام ببرید.

۳۸) خزندگان چگونه حرکت می کنند؟

۳۹) پوشش بدن خزندگان چیست؟

۴۰) همه خزندگان با چه چیزی نفس می کشند؟ آبشش                  شش

۴۱) خزندگان چگونه زیاد می شوند؟

۴۲) چرا خزندگان کمتر از پرندگان غذا می خورند ؟

۴۳) چرا لاک پشت را در گروه خزندگان قرارداده اند ؟

۴۴) نام جانوری از گروه خزندگان که در دریا زندگی می کند نام ببرید.

۴۵)بدن پرندگان از……. پوشیده است و به جای دهان…….. دارند.

۴۶) پرندگان از منقار خود چه استفاده می کنند؟

۴۷) پرندگان………. می گذارندو روی……….. خود می خوابند .

۴۸) کدام حسّ پرندگان و خزندگان، باید قوی باشد ؟

۴۹) چرا مرغ نمی تواندبه خوبیِ لک لک یا عقاب پرواز کند ؟

۵۰) پرنده ای نام ببرید که اصلاً نمی تواندپرواز کند.

۵۱) از گروه پرندگان چند مورد نام ببرید.

۵۲) چرا غذای پرندگان با هم تفاوت دارد ؟

۵۳) سطح بدن پستان داران از چه پوشیده شده است؟ 

۵۴) همه ی پستان داران با……… نفس می کشند.

۵۵) پستان داران بچّه…….. و به بچّه های خود………. می دهند

۵۶) چند جانور پستان دار نام ببرید.

۵۷) گربه به کدام جانور شبیه است؟ 

 خروس        زرّافه              مار           قورباغه           

۵۸)گربه چه شباهتی با زرّافه دارد؟

۵۹) کدام گروه از جانوران روی تخم ها ی خود می خوابند؟

پستانداران          پرندگان        خزندگان      دوزیستان

۶۰) پستان داران……… و فراوان اند.

۶۱) پستان داری را نام ببرید که در دریا زندگی می کند.

۶۲)پستان داران باهم چه شباهتی دارند؟

۶۳) پستانداری را نام ببرید که پرواز می کند.

پاسخنامه بخش دوم علوم سوم ابتدایی    جانوران مهره دار                            

۱) دو گروه – مهره دار و بی مهره

۲) به جانورانی که در داخل بدن خود اسکلت دارند مهره دار می گویند.

۳) استخوان

۴) ستون مهره ها

۵) در پشت جانور

۶) پنج گروه- ماهی ها، دوزیستان ،خزندگان ، پرندگان ، پستان داران

۷) کوسه ماهی ، اسب ماهی ، ماهی خاویار

۸) قورباغه

۹) شاهین ، پنگوئن

۱۰) میمون ، خرس قطبی ، دلفین،گاو

۱۱) باله ها

۱۲) پولک

۱۳) آبشش

۱۴) در دو طرف سر ماهی

۱۵) تخم ریزی

۱۶) اسب ، مار، قورباغه ، خرگوش

۱۷) بدن را محکم نگه می دارد.

۱۸) باله های

۱۹) پولک دار – لغزنده

۲۰) آبشش

۲۱) هفت یا هشت باله

۲۲) باله دمی و بالایی

۲۳) باله پشتی یا دم و باله سینه ای

۲۴) باعث حرکت آسان ماهی در آب می شود.

۲۵) تخم ریزی

۲۶) چون قورباغه دوران نوزادی خود را درآب وسپس در خشکی زندگی می کند.

۲۷) دوزیستان

۲۸) در آب

۲۹) نوزاد –  نیست

۳۰) آبشش

۳۱) نوزاد قورباغه باله و آبشش دارد ودر آب زندگی می کندامّا قورباغه ی کامل دست وپا و شش دارد ودر خشکی زندگی می کند.

۳۲) بدن قورباغه پوششی ندارد ولی بدن ماهی از پولک پوشیده شده است.

۳۳) چون آبشش آنها از بین می رودوبه شش تبدیل می شود.

۳۴) چون آبشش دارد .

۳۵) زمانی که آبشش به شش تبدیل شود.

۳۶) خزنده

۳۷) مار ، مارمولک ، لاک پشت ، کروکودیل

۳۸) خزندگان هنگام حرکت شکم خود را روی زمین می کشند.

۳۹) پولک

۴۰) شش

۴۱) خزندگان تخم گذارند.

۴۲) خزندگان فعّالیّت کمتری دارند برای همین کمتر غذا می خورند.

۴۳) چون با شش نفس می کشد،تخم می گذاردوروی بدن خودپولک داردو پاهای کوتاهی دارد.

۴۴) لاک پشت آبی

۴۵) پر ، منقار

۴۶) از آن برای برچیدن دانه یا خوردن غذا استفاده می کنند.

۴۷) تخم ، تخم های

۴۸) در پرندگان حسّ بینایی و شنوایی ودر خزندگان حسّ ِ بویایی

۴۹) چون بال مرغ نسبت به بدنش کوچک است.

۵۰) شتر مرغ

۵۱) خروس ، پلیکان، پرستو ، عقاب

۵۲) چون شکل منقار هر پرنده با نوع غذای پرنده ارتباط دارد.

۵۳) مو

۵۴) شش

۵۵) می زایند ،   شیر

۵۶) میمون ، خرس قطبی ، دلفین ، بز ، خفّاش

۵۷) زرّافه

۵۸) هر دو پستان دار هستند .

۵۹) پرندگان

۶۰) گوناگون

۶۱)  وال

۶۲) همه با شش تنفس می کنند، همه بچّه می زایند و به بچّه های خود شیر می دهندوسطح بدنشان از مو پوشیده شده است.

۶۳) خفّاش

درس ۱۰ علوم سوم ابتدایی نیرو همه جا ۲

عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

درس ۱۰ علوم سوم ابتدایی نیرو همه جا ۲ در یک نگاه

در این درس دانش آموزان از طریق انجام دادن فعالیت ها و آزمایش ها نیروهایی که بدون تماس به جسمی به آن اعمال می شود را مشاهده و تجربه می کنند

مثل نیروی بین دو آهنربا (کشیدن و هل دادن یک آهنربا توسط آهنربای دیگر) و نیروی کشش زمین که به همه اجسام وارد می شود.

در انتها دانش آموزان از طریق تجربه کردن پی می برند اگر نیروی کافی برای بلند کردن اجسام سنگین نباشد

می توانند به کمک یک میله و تکیه گاه (اهرم) به راحتی آنها را جابه جا کنند.

هدف های پیامد محور درس ۱۰ علوم سوم ابتدایی نیرو همه جا ۲

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

۱ تأثیر نیروی کشش زمین را در یک یا دو مورد از کارهای روزمره و عادی توضیح دهند و برای کاربرد اهرم در زندگی روزمره یک مثال عادی و رایج بزنند. ۲ تأثیر نیروی کشش زمین را در یک یا دو مورد از کارهای روزمره و غیرآشنا توضیح دهند و برای کاربرد اهرم در زندگی روزمره یک یا دو مثال غیر رایج بزنند. ۳ برای تأثیر نیروی کشش زمین یک یا دو مثال خلاقانه و تخیلی بزنند. و برای کاربرد اهرم در زندگی یک مثال خلاقانه بزنند.

دانستنی ها درس ۱۰ علوم سوم ابتدایی نیرو همه جا ۲

نیروها به شکل ساده آن یا به صورت کشیدن و یا به صورت هل دادن به اجسام اعمال می شوند.

نیروها را می توان به دو دستهٔ نیروهای تماسی و نیروهای غیرتماسی تقسیم کرد.

نیروهایی که بدون تماس به جسم به آن وارد شده مثل نیرویی که یک آهنربا به آهنربای دیگر وارد می کند

می تواند آن را بکشد یا هل بدهد یا جذب و دفع کند بدون آنکه با آن تماس داشته باشد.

انواع نیروها

نیروی گرانش (کشش): در نتیجهٔ گرانش، هر چیزی که بالا می رود به پایین برمی گردد.

گرانش نیروی جاذبه ای است که زمین به اجسام وارد می کند

گرانش زمین ما را به طرف خود می کشد کشش گرانشی سیارهٔ ما چنان قوی است که کرهٔ ماه را در مدارش نگه می دارد.

بین همهٔ اجسام نیروی گرانش یا جاذبه وجود دارد به علت کوچک بودن این نیرو کشش بین اجسام مشاهده نمی شود.

نیروی گرانش یا کشش زمین به جرم اجسام بستگی دارد.

هر چه جرم جسمی بیشتر باشد این نیرو بیشتر است.

نیروی مغناطیس: مغناطیس یک نیروی طبیعی است که دو جسم با قطب های مختلف شمال و جنوب یکدیگر را جذب می کنند.

وقتی قطب های مخالف به هم نزدیک تر باشند این نیرو شدیدتر است و برعکس.

اختلاف جرم و وزن: جرم مقدار ماده ای است که در یک جسم وجود دارد و جرم یک جسم همواره ثابت است

وزن اندازهٔ نیروی گرانشی است که زمین به جسم وارد می کند. ترازو وزن را اندازه می گیرد

زندگی بدون کشش زمین: فضانوردان یک سفینه فضایی می دانند زندگی بدون کشش زمین چگونه است.

آنها در فضا معلق می مانند. فضانوردان برای رفتن از جایی به جای دیگر، باید خود را بکشند یا هل بدهند آنها موقع خواب باید خود را با نواری ببندند تا در یک نقطه ثابت بمانند.

البته انجام کارهایی می تواند برای فضانوردان لذت بخش باشد آنها می توانند در کابینی که هستند پرواز کنند

و چیزهای سنگینی که در روی زمین با تلاش بسیار جابه جا می شود بدون هیچ دردسری می توانند به سمت بالا حرکت دهند.

فعالیت های یادگیری درس ۱۰ علوم سوم ابتدایی نیرو همه جا ۲

در این درس اجازه دهید بچه ها با دو آهنربا آزمایش صفحه ۷۳ را انجام دهند.

قطب یک آهنربا را به قطب همنام یا غیرهمنام آهنربای دیگر نزدیک کنند

بدون آنکه با آن تماس داشته باشد و نیروی بین آنها را مشاهده کنند

و مشاهده کنند که آهنرباها بدون آنکه با هم تماس داشته باشند به هم نیرو وارد می کنند.

مشخص کنند کدام حالت نیرو به صورت کشیدن و کدام به صورت هل دادن است.

از بچه ها بخواهید توپی را به سمت بالا پرتاب کنند یا رها کنند و پایین آمدن آن را مشاهده کنند.

بپرسید چه نیرویی همه اجسام را به طرف پایین می کشد؟

بچه ها را هدایت کنید تا به اهمیت نیروی کشش زمین که دیده نمی شود

و شبیه نیرویی است که آهنربا به اجسام آهنی وارد می کند پی ببرند.

آنها به مفید بودن این نیرو با یادآوری اینکه بدون آن بازی ها و سرگرمی ها و کارهای روزمره قابل انجام نیست پی ببرند.

مثلا آنها بدون این نیرو نمی توانند توپ بازی، سرسره بازی، الاکلنگ، تاب بازی، آب خوردن،نشستن روی صندلی و … را انجام دهند.

پس مدیون این نیرو هستند و خداوند خالق را بابت آن باید شکرگزار باشند.

قسمت دوم درس ۱۰ علوم سوم ابتدایی نیرو همه جا ۲

در صفحه ۷۵ : بچه ها با انجام دادن آزمایش پی می برند که کشش زمین به جرم جسم بستگی دارد

آنها با یک فنر یا در صورت نبودن فنر با یک کش می توانند نیروی کشش زمین روی اجسام با جرم های مختلف را باهم مقایسه کنند و پی ببرند که هرچه جرم جسم بیشتر باشد، نیروی کشش زمین برآن بیشتر است.

هرچه طول کش یا فنر بیشتر شود نشان دهندهٔ زیاد بودن نیروی کششی زمین استکه به جسم وارد می شود.

قسمت سوم درس ۱۰ علوم سوم ابتدایی نیرو همه جا ۲

در صفحه ۷۶ : هدف آموزش فقط اهرم نوع اول است آموزش انواع اهرم های دیگر در سال های بعد خواهد بود.

می خواهیم بچه ها از طریق تجربه کردن به اهمیت اهرم برای کاهش نیرو پی ببرند.

از آنها بخواهید ابتدا تلاش کنند تا جسم سنگینی مثل سطل پر از آب یا آجر را بدون اهرم بلند کنند. آنها مشاهده می کنند بلند کردن آن سخت است

اکنون از آنها بخواهید به کمک یک میلهٔ بلند و تکیه گاه سطل را بلند کنند و نیرویی را که به کار می برند با هم مقایسه کنند.

آنها در الاکلنگ بازی، مشاهده می کنندبدون الاکلنگ نمی توانند دوست خود را از سطح زمین به سمت بالا حرکت دهند

ولی با الاکلنگ که یک اهرم است به راحتی دوست خود را از سطح زمین بلند می کنند.

آزمایش درس ۱۰ علوم سوم ابتدایی نیرو همه جا ۲

بچه ها با انجام دادن آزمایشی دیگر متوجه می شوند که نیروی لازم برای بلند کردن یک جسم سنگین توسط اهرم به فاصلهٔ محل وارد کردن نیرو تا تکیه گاه بستگی دارد؛

هر چه این فاصله بیشتر باشد با نیروی کمتری جسم سنگین را می توانند از زمین بلند کنند بار دیگر محل وزنه را نسبت به تکیه گاه تغییر می دهند و مشاهده می کنند هرچه این فاصله کمتر باشد نیروی به کار رفته کمتر می شود.

در انتهای درس بچه ها با وسایلی که مثل اهرم عمل می کند

و از آنها در زندگی روزمره استفاده می شودآشنا می شوند

این وسایل باید ساده و شبیه اهرم باشد. مثل الاکلنگ، دیلم، میخ کش.

از بچه ها بخواهیدوسایلی را که در زندگی روزمره به کار می برند و مثل اهرم است مثال بزنند

بسته به مثال هایی که می زنند می توانید آنها را در سه سطح ارزشیابی کنید.

توجه کنید در این آزمایش بچه ها می توانند از تکیه گاه های مختلف استفاده کنند

مثلاً از دستهٔ صندلی یا به جای وزنه از چند کتاب که دور آن را با نخی بسته اند استفاده کنند.

زمین چه اجسامی را با نیروی بیشتری به طرف خود میکشد