زمان واریز اضافه حقوق مستمری بگیران


زمان واریز اضافه حقوق مستمری بگیران

رئیس سازمان تامین‌ اجتماعی از اعمال ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون سازمان تأمین اجتماعی در افزایش حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: مقرر شد افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت ماه انجام شود.


زمان واریز افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی جزئیات

رئیس سازمان تامین‌ اجتماعی از اعمال ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون سازمان تأمین اجتماعی در افزایش حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: مقرر شد افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت ماه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از سازمان تأمین اجتماعی، در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، قائم مقام و معاونان این سازمان، همچنین رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری برگزار شد، مقرر شد افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت ماه انجام شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: با همکاری دولت محترم، افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت‌ماه اجرایی خواهد شد.

درباره افزایش حقوق بازنشستگان ماده ۹۶ و ۱۱۱ مورد توجه بوده و بررسی کارشناسی درباره افزایش مستمری بازنشستگانی که حداقلی‌بگیر محسوب می‌شوند، بر اساس ماده ۱۱۱ قطعی شده و درباره میزان افزایش سایر سطوح نیز جلسات ادامه دارد.

رویکرد راهبردی ما این است که با هم‌فکری شرکا و نمایندگان بازنشستگان و براساس الزامات قانونی و مقدورات سازمان، بهترین تصمیم در زمینه تحقق عدالت و صیانت از حقوق ذی‌نفعان اتخاذ شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان پاسخ داد:

افزایش حقوق مستمری‌بگیران چه زمانی واریز می‌شود؟

مدیر کل تامین اجتماعی استان اصفهان، اصل کفایت مستمری را یکی از اصول پذیرفته‌شده در همه صندوق های بازنشستگی دانست و گفت: صندوق‌های بازنشستگی براساس اصول، ‌قواعد و شرایط مالی خود، با محدودیت‌هایی در اجابت خواسته به‌حق مستمری‌بگیران برای افزایش مستمری روبه‌رو هستند.

محسن ریاضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، این سازمان باید علاوه بر تأمین حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار، افزایش متناسب با تورم در حقوق مستمری‌بگیران داشته باشد.

وی دولت را متولی نهایی تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق سالانه دانست و افزود: با ابلاغ مصوبه هیئت دولت در این زمینه، افزایش حقوق سالانه بر اساس رقم‌های مشخص شده انجام می‌شود؛ البته از یک سو مجلس برخی اعداد و ارقام را در قانون بودجه مشخص کرده و از سوی دیگر سازمان تأمین اجتماعی نیز با محدودیت‌های بودجه‌ای روبه‌رو است. همه این موارد در مصوبه دولت در نظر گرفته شده و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ستاد مرکزی سازمان تأمین اجتماعی از اردیبهشت‌ماه افزایش‌های مربوطه را دریافت خواهند کرد.

مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان تصمیم‌گیری درباره افزایش مستمری بازنشستگان را یک موضوع کشوری دانست و گفت: مبلغ افزایش حقوق که مطالبه بازنشستگان است به شکل کشوری تعیین می‌شود و موضوعی نیست که استان‌ها در آن دخیل باشند. در هفته‌های گذشته نشست‌هایی در این زمینه بین رؤسای کانون‌های بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره برگزار شده و نتیجه آن تصمیمی است که از سوی هیئت دولت برای افزایش مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ گرفته شد.

ریاضی در واکنش به خواسته بازنشستگان برای کاهش اختلاف مبلغ مستمری دریافتی آن‌ها با حقوق کارگران شاغل، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز تصمیم‌گیری با مراجع قانونی است. واقعیت این است که مستمری پرداختی سازمان تأمین اجتماعی و همه صندوق‌های بازنشستگی، کفاف هزینه‌های زندگی بازنشستگان را نمی‌دهد و آن‌ها انتظار افزایش این مبلغ را به میزانی دارند که بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند.

وی با اشاره به اصول، قواعد و شرایط مالی تأمین اجتماعی و دیگر صندوق‌های بازنشستگی برای تصمیم‌گیری در این زمینه، افزود: در این گفت‌وگوهاست که دو طرف به نقطه تعادلی می‌رسند؛ همان‌طورکه در تعیین دستمزد نیز چانه‌زنی بین دولت، اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی است که نهایتاً افزایش سالانه را مشخص می‌کند.

زمان واریز اضافه حقوق مستمری بگیران