روز موزه ۱۴۰۱


روز موزه ۱۴۰۱

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ چه روزی است ؟ تاریخ دقیق روز جهانی موزه چه روزیست ؟ در تقویم جهانی روز موزه و میراث فرهنگی چه روزی نام گرفته است ؟


تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ چه روزی است ؟

در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی را بررسی کرده ایم که می خوانید :

همه ساله در روز جهانی موزه ، بازدید از مکان های میراث فرهنگی و موزه ها رایگان می باشد ، اما در دو سال اخیر به علت وجود ویروس کووید ۱۹ تمام برنامه های جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و این مورد نیز لغو شده است و البته افراد علاقه مند به آثار باستانی و میراث فرهنگی می توانند به صورت مجازی از موزه ها دیدن کنند .

تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

علت نامگذاری روز موزه و میراث فرهنگی :

شک نیست که موزه ها چنانچه دکتر مارتین هینز، رئیس ایکوم اشاره می کند “بخشی از نیروی پیش برنده فرهنگی برای رشد پایدار جهان هستند” و از این رو اغراق نیست اگر بگوییم توسعه و ایجاد موزه در عرصه ها و حرف گوناگون نه تنها به رشد آن حرفه و صنعت یاری می رساند، بلکه ارتباط حوزه های مختلف را با یکدیگر تعمیق و استحکام می بخشد.

در قطعنامه ی شماره ی پنج ِ دوازدهمین مجمع عمومی کمیته ی بین المللی موزه ها ایکوم (ICOM) روز جهانی موزه را در سال ۱۹۷۷ با توجه به افزایش آگاهی عمومی نسبت به نقش و اهمیت موزه ها در توسعه جامعه، بنا نهاد و از آن پس این مناسبت به طور مداوم هر ساله، شایسته تر از گذشته گرامی داشته می شود. روز جهانی موزه، فرصتی بسیار عالی برای ملاقات فعالان حرفه‌ای در زمینه موزه‌ها با عموم مردم علاقه‌مند به این حوزه است.

بیشتر بخوانید :

فهرست نقاط ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در حل جدول

تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

admi ۱۴۰۰-۰۹-۲۷ مناسبت ها ارسال دیدگاه ۵۲۶ بازدید

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله نگاه نو همراه باشید.

تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم شمسی برابر است با :

روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۱

تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم قمری برابر است با :

روز چهارشنبه ۱۷ شوال سال ۱۴۴۳

تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم میلادی برابر است با :

روز چهارشنبه ۱۸ می سال ۲۰۲۲

این رویداد هر سال یک شعار با موضوع مشخص را برجسته می‌کند و با ایجاد فرصت برای متخصصین موزه که در این روز امکان دیدار مستقیم با مردم را به دست می‌آورند چالش‌هایی که موزه‌ها با آن روبرو هستند را  مطرح می‌کند. در واقع هدف این روز جهانی آن است که موزه جایگاه خود را به عنوان یک نهاد غیر خصوصی و دائمی برای عموم مردم به دست بیاورد. نهادی که با نگهبانی از میراث ملموس و ناملموس بشریت در هر کشور، در خدمت و برای توسعه جامعه است. در واقع این نهاد محیطی را برای اهداف آموزشی، مطالعه و لذت بردن ایجاد می‌کند؛ بنابراین روز جهانی موزه فرصتی است برای بالا بردن آگاهی عمومی در مورد نقش بین المللی موزه‌ها در توسعه جامعه امروز.

هدف از روز جهانی موزه (IMD) افزایش آگاهی عمومی در مورد این واقعیت است که «موزه‌ها یک ابزار مهم تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ‌ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح در میان مردم هستند.» با رایگان بودن بازدید از موزه‌ها و ارتباط مستقیم کارشناسان موزه‌ها با مردم در روز جهانی موزه در جهت این آگاهی رسانی گام برداشته می‌شود.

روز موزه ۱۴۰۱