در بدن ما استخوانها چه نقشی دارند علوم پنجم


در بدن ما استخوانها چه نقشی دارند علوم پنجم

در مطلب قبلی سعی کردیم در مورد سیستم ماهیچه های بدن انسان صحبت کنیم.  در این قسمت قصد داریم تا در مورد استخوان ها، کارکرد و رشد استخوان ها بیشتر بدانیم


آشنایی با ساختار استخوان ها، کارکرد و رشد استخوان ها، علوم پنجم دبستان

آشنایی با ستون فقرات، دنده ها، جمجمه، دستان و پاها

در مطلب قبلی سعی کردیم تا علاوه  بر مطالبی که شما در علوم خود می خوانید در مورد سیستم ماهیچه های بدن انسان صحبت کنیم.  در این قسمت قصد داریم تا در مورد استخوان ها، کارکرد و رشد استخوان ها بیشتر بدانیم. با شباهنگ همراه باشید.

استخوان ها

تک تک افراد، اسکلتی دارند که از استخوانهای زیادی تشکیل شده است. این استخوانها ساختار بدن شما را به شکل می دهند ، به شما اجازه می دهند تا از بسیاری جهات حرکت کنید ، از اندام های داخلی شما محافظت می کنند و موارد دیگر.

وقت آن است که به تمام استخوان های خود نگاه کنید: بدن انسان بالغ ۲۰۶ عدد استخوان دارد!

کارکرد استخوان ها

استخوان ها از بدن ما پشتیبانی کرده و به شکل دادن به بدن ما کمک می کنند. استخوان ها اگرچه بسیار سبک هستند اما به اندازه کافی قوی هستند تا از کل وزن ما پشتیبانی کنند. جالب است نه؟

استخوان های بدن همچنین از اندام ها محافظت می کنند. جمجمه از مغز محافظت می کند و شکل صورت را تشکیل می دهد. نخاع که مسیری برای پیام های بین مغز و بدن است، توسط ستون فقرات یا ستون مهره ها محافظت می شود. دنده ها قفسه سینه را تشکیل می دهند که  قلب و ریه ها را محافظت می کند، و لگن به محافظت از مثانه و بخشی از روده ها کمک می کند.

استخوانها از چه مواردی ساخته می شوند؟

استخوان ها از چارچوبی از پروتئین به نام کلاژن تشکیل شده اند که با ماده معدنی به نام کلسیم فسفات ساخته شده و باعث می شود چارچوب استخوانی، سخت و قوی شود. استخوان ها در صورت نیاز سایر قسمتهای بدن، کلسیم را ذخیره کرده و مقداری از آن را در جریان خون رها می کنند. مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی که می خورید، به خصوص ویتامین D و کلسیم، به طور مستقیم بر میزان ذخیره کلسیم در استخوان ها تأثیر می گذارد.

اگر تا به حال اسکلت یا فسیل واقعی را در موزه دیده اید ، ممکن است فکر کنید که همه استخوان ها مرده اند. اگرچه استخوانهای موجود در موزه ها خشک ، سخت و یا خرد هستند ، اما استخوانهای بدن شما متفاوت است. استخوان هایی که اسکلت شما را تشکیل می دهند ، بسیار زنده هستند ، مثل سایر قسمت های بدن شما همیشه در حال رشد و تغییر هستند.

چگونه استخوان ها رشد می کنند؟

هنگامی که کودک بودید ، دارای دست های ریز ، پاهای ریز و قسمت های ریز و درشت زیادی بودید! به آرامی ، هرچه بزرگتر شدید ، همه چیز از جمله استخوان های شما کمی بزرگتر شد.

بدن نوزاد هنگام تولد حدود ۳۰۰ استخوان دارد. سرانجام اینها ترکیب می شوند و با هم رشد می کنند تا ۲۰۶ استخوان را در بزرگسالان تشکیل دهند. برخی از استخوان های کودک کاملاً از ماده مخصوصی به نام غضروف ساخته شده است. استخوان های دیگر موجود در کودک تا حدودی از غضروف ساخته شده است. این غضروف نرم و انعطاف پذیر است. در دوران کودکی ، همانطور که شما در حال رشد هستید ، غضروف ها با کمک کلسیم ، به آرامی با استخوان جایگزین می شوند.

تا زمانی که شما ۲۵ سال سن داشته باشید ، این روند کامل خواهد بود. پس از این ، رشد بیشتری وجود نخواهد داشت – استخوان ها به اندازه کافی بزرگ هستند. تمام این استخوان ها اسکلتی را تشکیل می دهند که هم بسیار قوی و هم بسیار سبک است.

اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم استخوان بچه ها و نوجوانان نسبت به بزرگسالان کوچکتر است و حاوی “قسمتهایی در حال رشد” به نام صفحات رشد است. این صفحات شامل سلولهای غضروفی هستند که به طول رشد می کنند و سپس به استخوان سخت و معدنی تبدیل می شوند. این صفحات رشد به راحتی در اشعه ایکس قابل مشاهده است. از آنجا که دختران در سنین پایین تر از پسران بالغ می شوند، صفحات رشد آنها در سنین پایین به استخوان سخت تغییر می کند.

ساختمان سازی در طول زندگی ادامه می یابد ، زیرا بدن دائماً بافت زنده استخوان ها را تجدید می کند و تغییر شکل می دهد.

استخوانهای بدن به بدن ما شکل می دهند و از اندام ها و سیستم های ما حمایت و محافظت می کنند.

خب برویم سراغ قسمتهای اصلی بدن که با ساختار استخوانی آن ها بیشتر آشنا شویم.

ستون فقرات شما

ستون فقرات شما بخشی از اسکلت است که به راحتی قابل بررسی است: به کمر خود دست بزنید و برجستگی های آن را در زیر انگشتان احساس خواهید کنید. ستون فقرات به شما امکان پیچاندن و خم شدن را می دهد و بدن شما را به حالت ایستاده نگه می دارد. همچنین از نخاع محافظت می کند، (یک دسته بزرگ اعصاب که اطلاعات را از مغز شما به بقیه بدن می فرستد). ستون فقرات خاص است، زیرا از یک یا حتی دو استخوان ساخته نشده است: از ۳۳ استخوان به طور کلی ساخته شده است! به این استخوان ها مهره گفته می شود و هر یک شکل حلقه مانند دارند.

انواع مختلف مهره ها در ستون فقرات وجود دارد و هر کدام کار متفاوتی انجام می دهند:

هفت مهره اول در بالا را مهره های گردن می نامند. این استخوان ها در قسمت پشت گردن شما ، درست زیر مغز شما قرار دارند و از سر و گردن شما پشتیبانی می کنند. سر شما بسیار سنگین است ، بنابراین خوشبختانه می توانید از مهره های گردن کمک بگیرید!

در زیر مهره های گردن ، مهره های سینه وجود دارد ، و در کل ۱۲ عدد است. این مهره ها دنده های شما را در جای خود نگه می دارند. در زیر مهره های قفسه سینه پنج مهره کمری وجود دارد. در زیر مهره های کمر ، ساکروم ها هستند ، که از پنج مهره تشکیل شده است که به هم چسبیده اند تا یک استخوان منفرد تشکیل شود.

سرانجام ، تمام راه در قسمت انتهایی ستون فقرات ، کوکسیکس است که یک استخوان از چهار مهره تشکیل شده است. قسمت های پایین ستون فقرات هنگام تحمل وزن و داشتن یک مرکز ثقل خوب از اهمیت زیادی برخوردار هستند. بنابراین هنگامی که یک کوله پشتی سنگین را انتخاب می کنید ، مهره های کمری ، ساکروم و کوکسیکس قدرت بلند کردن و نگاه داشتن را به شما می دهد. هنگام رقصیدن، جستن و حتی پیاده روی، این قسمت ها به شما در حفظ تعادل کمک می کنند.

در بین هر مهره دیسک های کوچک ساخته شده از غضروف هستند. این دیسک ها باعث جلوگیری از ساییده شدن مهره ها با یکدیگر می شوند و همچنین به عنوان کمک فنر طبیعی ستون فقرات شما عمل می کنند. هنگامی که در هوا می پرید دیسک ها قدرت پرش مورد نیاز را به مهره های شما می دهند.

دنده های شما

قلب ، ریه ها و کبد شما بسیار مهم هستند و خوشبختانه برای محافظت از آنها دنده هایی دارید. دنده ها مانند قفس استخوانی در اطراف سینه شما عمل می کنند. با لمس انگشتان دست در طرفین و جلوی بدنتان ، چند اینچ زیر قلب خود ، دنده هایتان را احساس می کنید. اگر نفس عمیقی بکشید ، می توانید دنده های خود را درست در جلوی بدن نیز احساس کنید. بعضی از بچه های لاغر حتی می توانند تعدادی از دنده های خود را درست زیر پوست خود ببینند.

دنده های شما به صورت دوتایی جفت می شوند و سمت چپ و راست هر جفت دقیقاً یکسان هستند. بیشتر افراد دارای ۱۲ جفت دنده هستند ، اما برخی از افراد با یک یا چند دنده اضافی متولد می شوند ، و برخی از افراد ممکن است یک جفت کمتر داشته باشند.

تمام ۱۲ جفت دنده در پشت به ستون فقرات متصل می شوند ، جایی که توسط مهره های قفسه سینه در جای خود قرار دارند.

جمجمه شما

جمجمه شما از مهمترین قسمت بدن شما یعنی، مغز، محافظت می کند. با فشار دادن روی سر ، می توانید جمجمه خود را حس کنید ، به خصوص در قسمت عقب چند اینچ از گردن خود. جمجمه در واقع از استخوانهای مختلف ساخته شده است. برخی از این استخوان ها از مغز شما محافظت می کنند ، در حالی که برخی دیگر ساختار صورت شما را تشکیل می دهند. اگر زیر چشم خود لمس کنید ، می توانید خط الراس استخوان را که سوراخی است که چشم شما در آن قرار دارد ، احساس کنید.

و اگرچه شما نمی توانید آن را ببینید ، کوچکترین استخوان در بدن نیز در سر شما است. طول استخوان لرزه در پشت پرده گوش شما تنها (۲٫۵ تا ۳٫۳ میلی متر) طول دارد!

می خواهید یک چیز جالب دیگری بدانید؟ فک پایین شما تنها استخوانی است که می توانید آن را حرکت دهید. این استخوان باز و بسته می شود تا به شما امکان گفتگو و جویدن غذا را بدهد.

دستان شما

همانطور که در پشت کامپیوتر می نشینید و  با صفحه کلید تایپ می کنید، حتی وقتی ناهار می خورید  یا هرکار دیگری انجام می دهید، از انگشتان دست ، مچ دست و بازو استفاده می کنید.

هر بازو به یک تیغه شانه یا کتف متصل است، یک استخوان مثلثی بزرگ در گوشه بالای قسمت پشتی هر طرف دنده.

قسمت میانی دست شما از پنج استخوان جداگانه تشکیل شده است. هر انگشت روی دست شما به جز انگشت شست خود دارای سه استخوان است که دو عدد دارد. بنابراین بین مچ دست ، دست و تمام انگشتان دست خود ، ۵۴ استخوان بزرگ دارید – همه آماده هستند تا به شما کمک کنند چیزها را لمس کنید ، نام خود را بنویسید ، تلفن را بردارید یا یک سافت بال پرتاب کنید!

پاهای شما

مطمئناً بازو ، مچ دست ، دست و انگشتان استخوان شما برای برداشتن تلفن فوق العاده است ، اما شما چگونه می خواهید برای پاسخ به تلفن اقدام کنید و به سمت آن بروید؟ خوب ، با پاها!

پاهای شما به گروه دایره ای از استخوان ها موسوم به لگن شما متصل است. لگن یک ساختار کاسه ای شکل است که ستون فقرات را پشتیبانی می کند. از دو استخوان بزرگ لگن در قسمت جلویی ساخته شده است و در پشت آن ساکروم و کوکسیکس قرار دارد. لگن به عنوان یک حلقه محافظ سخت است که به عنوان محافظ از قسمت هایی از دستگاه گوارش ، قسمت هایی از دستگاه ادراری عمل می کند.

استخوان های ساق پا بسیار بزرگ و قوی هستند که به شما در تقویت وزن بدن کمک می کند. استخوانی که از لگن شما به زانوی شما می رود ، فومر یا استخوان ران خوانده می شود و طولانی ترین استخوان در بدن شما است. فومر بلندترین اندام در بدن انسان و در عین حال حجیم‌ ترین و قوی‌ ترین استخوان نیز هست.

در زانو ، یک استخوان مثلثی شکل به نام پاتلا یا زانو وجود دارد که از مفصل زانو محافظت می کند.

هر انگشت پا (به جز انگشت بزرگ شما که دارای دو استخوان است)، دارای سه استخوان ریز است. این باعث می شود استخوان در هر دو پا به ۵۲ عدد برسد!

بیشتر افراد از انگشتان پا و پا برای گرفتن چیزها یا نوشتن استفاده نمی کنند ، بلکه آنها را برای دو چیز بسیار مهم استفاده می کنند: ایستادن و راه رفتن. بدون اینکه تمام استخوان های کف پا با هم کار کنند ، تعادل مناسب ممکن نیست. استخوان های پا طوری تنظیم شده اند که پا تقریباً صاف و کمی پهن باشد ، تا به شما در راست ایستادن کمک کند. بنابراین دفعه بعد که قدم می زنید ، حتما به پایین نگاه کنید و از انگشتان پای خود تشکر کنید!

مفاصل شما

مکانی که دو استخوان در آن قرار می گیرند مفصل نامیده می شود. برخی از مفاصل حرکت می کنند و برخی دیگر این کار را نمی کنند.

مفصلهای ثابت در محل ثابت هستند و به هیچ وجه حرکت نمی کنند.

مفاصل متحرک مواردی هستند که به شما امکان سوار شدن به دوچرخه، خوردن و بازی های ویدئویی را می دهند – مواردی که به شما امکان پیچاندن ، خم شدن و جابجایی قسمت های مختلف بدن را می دهد.

برخی از مفاصل متحرک مانند مفصل های ستون فقرات شما فقط کمی حرکت می کنند.

سایر مفاصل حرکت زیادی دارند. یکی از انواع اصلی مفاصل متحرک مفصل لولا نام دارد. آرنج و زانوهای شما هر کدام دارای اتصالات لولا هستند که به شما اجازه می دهد خم شوید و سپس بازوها و پاها را صاف کنید. این مفاصل مانند لولاهای روی در هستند. همانطور که اکثر درها فقط می توانند یک راه را باز کنند ، فقط می توانید بازوها و پاها را در یک جهت خم کنید. همچنین تعداد زیادی مفصل لولای کوچکتر در انگشتان دست و انگشتان پا دارید.

نوع مهم دیگر مفصل متحرک مفصل توپی است. می توانید این مفاصل را در شانه ها و لگن خود پیدا کنید. در این مفاصل سر یک استخوان به شکل یک کره و دیگری به شکل کاسه است. این مفصل در همه جهات حرکت می‌کند و امکان چرخش داخلی و خارجی را فراهم می کند.

آیا تاکنون دیده اید که شخصی روغن را روی لولای در بریزد تا بار و بسته شدن در را آسان تر کند؟ خوب ، اتصالات شما با مایع مخصوص به نام مایع سینوویال همراه است که به آنها کمک می کند تا آزادانه حرکت کنند. استخوانها توسط رباطها در مفاصل نگه داشته می شوند که مانند باند لاستیکی بسیار قوی هستند.

جالب است بدانید:

مراقبت از استخوانها

استخوان های شما هر روز به شما کمک می کنند، بنابراین مطمئن شوید که از آنها مراقبت می کنید. در اینجا چند نکته آورده شده است تا با رعایت آن ها از استخوانهایتان مراقبت نمایید.:

این مراحل را انجام دهید تا به استخوانهایتان خوب برسید ، و آنها نیز بتوانند درست کار کنند.

شما می توانید مطالب زیر را نیز در سایت شباهنگ بخوانید:

آشنایی با ساختمان و آناتومی چشم

سیستم ماهیچه های بدن انسان

سوالات درس پنجم علوم پنجم

سوالات درس پنجم علوم پنجم

سوالات درس ۵ داخل کتاب علوم پنجم

نام درس : حرکت بدن | موضوع : سوالات متن | پنجم ابتدایی

سوالات درس ۵ داخل کتاب علوم پنجم

 سوالات علوم پنجم درس پنجم :: حرکت بدن

۱ -ماهیچه ها به استخوان ها وصل اند

۲ -ماهیچه چه زمانی استخوان را حرکت می دهد ؟پاسخ:  وقتی ماهیچه کوتاه می شود ،استخوانی که به آن وصل است را می کشد و آن را به حرکت در می آورد

۳ -وظیفه ماهیچه قلب و ماهیچه معده چیست ؟پاسخ:  ماهیچه قلب خون را به حرکت در رگ ها به جریان در می آورد و ماهیچه معده نیز به گوارش غذا کمک می کند

۴ -ماهیچه ها چه کارهایی در بدن را امکان پذیر می کنند ؟پاسخ:  کارهایی مانند پلک زدن ، حرکت چشم ها، تنفس ، خندیدن و صحبت کردن ، راه رفتن و دویدن را امکان پذیر می کند

۵ -از ماهیچه های بدن مثال بزنید ؟پاسخ:  ماهیچه های قلب ، معده ، دست و پا و صورت

۶ -چه مواردی به شد و نیرومند شدن ماهیچه ها کمک می کند ؟پاسخ:  خوردن شیر ، گوشت و تخم مرغ و لبنیات برای رشد ماهیچه ها لازم است و ورزش کردن نیز به نیرومند شدن ماهیچه کمک می کند

۷ -حرکت ماهیچه دست چگونه است ؟پاسخ:  حرکت دست ما در نتیجه جمع شدن ماهیچه های ما است . برای حرکت دست ابتدا ماهیچه ی روی بازو جمع شده و ساعد را به سمت بالا می آورد . در این حالت ماهیچه های پشت بازو آزاد و راست است . سپس ماهیچه های پشت بازو جمع شده و دست را به حالت راست نگه می دارد .

۸ -هنگامی که به اندام ها و اعضای بدن خود دست می زنید ، به بخش های سختی برخورد می کنید که به استخوان معروفند

۹ -اسکلت را تعریف کنید ؟پاسخ:  مجموعه ی استخوان های درونی بدن ما را اسکلت بدن می نامند که بیش از ۲۰۰ عدد می باشد اسکلت بدن ما شامل سر ، گردن ، تنه ، دست و پا می باشد

۱۰-کار اسکلت در بدن :پاسخ: به بدن شکل و فرم می دهد با کمک ماهیچه ها موجب حرکت می شود از بخش های داخلی بدن محافظت می کند ( قلب ، شش ، مغز و… ) تکیه گاه بدن است

۱۱ -مفصل چیست ؟پاسخ:  استخوان ها با رشته های محکم به هم وصل شده اند . به جایی که دو استخوان به هم وصل شده اند مفصل می گوییم

۱۲-مفصل حرکت استخوان ها را امکان پذیر می کند

۱۳-در مفصل بین استخوان ها غضروف وجود دارد

۱۴-ستون مهره چیست ؟پاسخ:  این بخش از بدن ما دارای مهره های است که روی هم چیده شده اند هر مهره یک سوراخ دارد . از روی هم قرار گرفتن این مهره ها لوله ای به وجود می آید که نخاع درون آن قرار دارد وستون مهره ها با فضای لوله ای شکل داخل خود ، از نخاع محافظت می کند

۱۵-پزشک نیز با عکس برداری از بخش آسیب دیده ، آن بخش از استخوان را به وسیله گچ یا آتل بدون حرکت می کند تا ترمیم شود

۱۶-استخوان های ما زنده اند و از ماده محکمی درست شده اند . اگر استخوان ها آسیب ببیند می توانند ترمیم شوند

۱۶٫ از رفتارهایی که به سلامت اسکلت بدن کمک می کند مثال بزنید. (دنباله سوال قبل۱۶)پاسخ:  درست بلند کردن اجسام سنگین درست نشستن بر روی صندلی هنگام کار و رانندگی از رفتارهای نامناسب که به بدن آسیب می رساند پرهیز کنیم تا به ستون مهره ها آسیب نرسد استفاده از کیف و کوله مناسب و انداختن کامل آن روی پشت

۱۷-قسمت های دستگاه عصبی را نام ببرید.پاسخ:  مغز – نخاع – رشته های عصبی

۱۸-وظیفه مغز چیست ؟پاسخ:  مغز مسئول و فرمانده این کارها و همه کارهای بدن است .

۱۹ -وقتی در خواب هستیم مغز فعالیت قسمت های گوناگون بدنمان مانند قلب و شش را کنترل می کند .

۲۰-مغز توسط جمجمه محافظت می شود

۲۱-نخاع در کنترل فعالیت های بدن به مغز کمک می کند . نخاع توسط ستون مهره ها محافظت می شود

۲۲-میلیون ها رشته عصبی در مغز و نخاع وجود دارد

۲۳-رشته های عصبی را تعریف کنید ؟پاسخ:  این رشته ها در سراسر بدن ما پخش هستند . کار آن ها گرفتن پیام از اندام ها و رساندن به مغز و گرفتن فرمان از مغز و نخاع و رساندن به سایر اندام ها است .

۲۴ –رشته های عصبی پیام هایی را هم از قسمت های گوناگون بدن مانند چشم و گوش به مغز می رسانند

۲۵-نکات بهداشتی برای رشد و استحکام استخوان ها را بیان کنید .پاسخ:  خوردن شیر کافی و لبنیات و در معرض آفتاب قرار گرفتن و جذب ویتامین D در سنین مختلف ، موجب رشد و استحکام استخوان ها می شود

اگر سوالات بالا را دوست نداشتید از سوالات زیر استفاده کنید

۱- اگر بازو و ساعد خود را لمس کنید، چه چیزهایی را زیر پوست خود حس می کنید؟پاسخ:  بخشهای سخت و نرمی را حس می کنیم.

۲- قسمت های نرمی که زیر دست حس می کنید چه هستند؟پاسخ:  ماهیچه ها

۳- بخشهای سفتی که زیر دست حس می کنید چه هستند؟پاسخ:  استخوان ها

۴- وقتی ساعد خود را خم می کنید، چه تفاوتی روی بازو و زیر آن حس می کنید؟پاسخ:  روی بازو برجسته و زیر آن صاف می شود.

۵- وقتی ساعد را خم می کنید، ماهیچه های روو زیر بازو چه تغییری می کنند؟ پاسخ:  ماهیچه ی روی بازو کوتاه شده و ماهیچه ی زیر بازو کشیده می شود.

۶- استخوان ساعد چگونه به حرکت درمی آید؟پاسخ:  با حرکت دو ماهیچه ی رو و زیر بازو.

۷- استخوان ساعد دست چه نام دارد؟پاسخ:  استخوان ساعد از دوبخش درشت نی و نازک نی درست شده است.

۸- استخوان ساق پا چه نام دارد؟پاسخ:  استخوان ساق پا هم مانند ساعد از دو بخش درشت نی و نازک نی درست شده است.

۹- ماهیچه چیست؟پاسخ:  ماهیچه همان گوشتی هستند که ما به عنوان غذا می خوریم.

۱۰- ماهیچه ها به …استخوانها… وصل هستند .

۱۱- وقتی ماهیچه کوتاه می شود چه اتفاقی می افتد؟پاسخ:  استخوانی را که به آن وصل است می کشد و استخوان به حرکت درمی آید.

۱۲- ماهیچه ها چه می کنند؟پاسخ:  ماهیچه ها کارهایی مانند دویدن، خندیدن، پلک زدن، تنفس، حرف زدن، راه رفتن و …، را امکان پذیر می کنند.

۱۳- چند نوع ماهیچه داریم؟پاسخ:  سه نوع ماهیچه های اسکلتی، ماهیچه های قلب و ماهیچه های معده ( دستگاه گوارش ).

۱۴- ماهیچه های اسکلتی کدام ماهیچه ها هستند؟پاسخ:  ماهیچه هایی که به استخوانها وصل هستند و آنها را به حرکت درمی آورند. این ماهیچه ها ارادی هستند و با اراده ی ما حرکت می کنند مانند ماهیچه ای پا و دست.

۱۵- ماهیچه های قلب چه می کنند؟پاسخ:  خون را در رگها به حرکت درمی آورند.

۱۶- ماهیچه های معده ( دستگاه گوارش ) چه می کنند؟پاسخ:  به گوارش ( هضم ) غذا کمک می کنند.

۱۷- اگر انگشتان، زاتو و سر خود را لمس کنید، چه حس می کند؟پاسخ:  حس می کنیم زیر پوست سفت است که همان استخوانهای ما هستند.

۱۸- بخشهای مختلف بدن مانند سرو گردن، دست، پا و…، از تعدادی استخوان تشکیل شده اند.

۱۹- آیا استخوانها شکل و اندازه ی یکسان دارند؟پاسخ:  خیر از تظر شکل و اندازه با هم تفاوت دارند.

۲۰- کار استخوانها چیست؟پاسخ:  اسکلت بدن را تشکیل داده و بخشهای مهم بدن مانند مغز، نخاع، قلب و ششها را محافظت می کنند.

۲۱- مغز به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟پاسخ:  جمجمه

۲۲- نخاع به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟پاسخ:  ستون مهره ها

۲۳- قلب و ششها به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟پاسخ:  دنده ها ( قفسه ی سینه )

۲۴- مجموع استخوانها چه چیزی را تشکیل می دهد؟پاسخ:  اسکلت درونی بدن.

۲۵- کار اسکلت استخوانی چیست؟پاسخ:  شکل بدن را به وجود می آورد.

۲۶- اگر تمام دست یا پا از یک استخوان تشکیل می شد چه می شد؟پاسخ:  ما نمی توانستیم به خوبی آنها را حرکت دهیم.

۲۷- مفصل چیست؟پاسخ:  جایی که دو استخوان به هم متصل می شوند مفصل گفته می شود.

۲۸- کار مفصل چیست؟پاسخ:  خم و راست شدن ( حرکت ) استخوانها را ممکن می سازد.

۲۹- چند مفصل را نام ببرید؟پاسخ:  آرنج، بازو، زانو، ران، انگشتان.

۳۰- اگر مفصل ها نبودند چه می شد؟پاسخ:  استخوانها نمی توانستد خم وراست شوند.

۳۱- ماهیچه ها چگونه به استخوانها وصل شده اند؟پاسخ:  به وسیله ی رشته های محکمی به نام زردپی.

۳۲- بخش نرم دو سر استخوان چه نام دارد؟پاسخ:  غضروف.

۳۳- در مفصل بین دو استخوان چه وجود دارد؟پاسخ:  غضروف.

۳۴- غضروف چه می کند؟پاسخ:  نمی گذارد استخوانها به هم برخورد کرده و درد ایجاد کنند.

۳۵- غضروف بین مهره های ستون مهره ها چه نام دارد؟پاسخ:  دیسک.

۳۶- در مفصل استخوانها چگونه به هم متصل شه اند؟پاسخ:  به وسیله ی رشته های محکمی به نام تاندون.

۳۷- اگر پشت گردن و کمر خود را لمس کنید چه حس می کنید؟پاسخ:  برجستگی هایی که همان ستون مهره ها هستند.

۳۸- نخاع کجا قرار دارد؟پاسخ:  مهره ها سوراخی دارند که وقتی روی هم قرار می گیرند مانند لوله ای می شود. نخاع درون این لوله قرار دارد.

۳۹- اگر نخاع آسیب ببیند چه می شود؟پاسخ:  بدن فلج شده یا حرکت آن کند می گردد.

۴۰- کار نخاع چیست؟پاسخ:  پیامهای مغز را به همه ی بدن می رساند.

۴۱- استخوان براثر ضربه ممکن است چه آسیبی ببیند؟پاسخ:  ممکن است بشکند یا ترک بردارد.

۴۲- برای این که استخوان آسیب دیده درست جوش بخورد و ترمیم شود چه باید کرد؟پاسخ:  باید به پزشک مراجعه کرده و پس از عکسبرداری، آن را گچ گرفته یا آتل بندی کنند. پس آز آن باید مدتی از حرکت دادن آن خودداری کرد تا کاملا بهبود پیدا کند.

۴۳- استخوان از چه ساخته شده است؟پاسخ:  استخوان زنده است و از مواد محکمی ساخته شده است.

۴۴- چه کنیم تا استخوان هایمان خوب رشد کرده و محکم شوند؟پاسخ:  لبنیات ( شیر و فرآورده های آن ) بخوریم و به میزان کافی در مقابل نور خورشید قرار بگیریم.

۴۵- برای اینکه ستون مهره هایتان آسیب نبیند چه باید بکنید؟پاسخ:  پشت میز صاف بنشینیم . کیف را روی دو شانه ی خود قرار دهیم. هنگام راه رفتن کمر خود را خم نکنیم. از برداشتن بار سنگین خودداری کنیم. هنگامی که در اتومبیل نشسته ایم کمربند ایمنی را ببندیم تا براثر تصادف آسیب کمتری ببینیم.

۴۶- مغز چه می کند؟پاسخ:  مغز مانند یک فرمانده تمام فعالیتهای بدن را کنترل می کند حتی زمانی که خواب هستیم، مغز به کار خود ادامه می دهد.

۴۷- کار نخاع چیست؟پاسخ:  نخاع نیز در کنترل فعالیتهای بدن به مغز کمک می کند.

۴۸- چند تا از کارهای مغز را نام ببرید؟پاسخ:  یادگیری درس، یادآوری مطالب، حل مسئله، تنظیم ضربان قلب در حالتهای مختلف، تنظیم تعداد دم و بازدم ( تنفس ).

۴۹- عصب چیست؟پاسخ:  رشته های نازکی هستند که در سراسر بدن پراکنده اند و با مغز و نخاع ارتباط دارند.

۵۰- کار عصب ها چیست؟پاسخ:  فرمانهای مغز و نخاع را به تمام بدن می رسانند یا از قسمتهای مختلف بدن پیامهایی را به مغز می رسانند.

۵۱- سلولهای عصبی از نظر شکل جه فرقی با دیگر سلولهای بدن دارند؟پاسخ:  سلولهای عصبی برخلاف دیگر سلولها، دراز و باریک هستند تا فرمانهای مغز و نخاع را بهتر به همه ی اندامهای بدن برسانند.

۵۲- یک مثال برای یکی از کارهای مغز بزنید؟پاسخ:  فرض کنید در خیابان راه می روید، اتومبیلی را را می بینید یا صدای بوق آن را می شنوید. مغز به ماهیچه های پا هایتان فرمان می دهد که با سرعت بیشتری حرکت کرده و شما را از خیابان عبور دهند.

| پیشنهاد میشود برای دریافت جواب فعالیت های این درس از جواب درس ۵ علوم پنجم  و همچنین برای سوالات درس بعدی از سوالات درس ۶ علوم پنجم استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاه های تایید شده : ۴۶ | در انتظار بررسی: ۲۸

عالی بود

عالی بود

عاللی بود ولی چند تا سوال مهم درس را نداشت?

بله مثل :

قسمت های نرم زیر پوست ، ………. نام دارد. پاسخ : ماهیچه

جایی که دو استخوان به هم وصل شده‌اند ، …………. نام دارد. پاسخ : مفصل

ستون مهره ها از تعداد زیادی ………….. تشکیل می‌شود. پاسخ : لوله

خیلی خیلی عالی بود امتحانمو بیست شدم

منم همینطور ?

عع عالی بود

عالیه ولی کاش ازمون تستی داشت

??????????? عالییییییییییییییییییییییییییییی ???????????

عالی بود همیار برای این است که هم مطالب را بخوانیم و گام به گام همیار برای این نیست که جواب را تقلب کنیم برای این است که تو جواب سوال ها رو بنویسید بعد با همیار چک کنید از نظر من این برنامه عالییی است ??❤❤

عالی من با این برنامه همه امتحان هایم را خیلی خوب شدم

آره??

عالییییییی آزمون علمی را بدون مورد شد????

عالییییییی آزمون علمی را بدون مورد شد???? خیلییی خوبه

??عالللللللللیبیییییییییییی بوددد??

عالییییییی آزمون علمی را بدون مورد شد???? خیلییی خوبه

عالییییییییییییییییییی همه آزمونام بدون مورده ??????❤

وای خیی عالیه ممنون از کسی که این اپلیکیشن رو ساخته وای عاشقشم یکی منو بگیرهههه عرررر

ممنون

من معلمم از اینجا سوال میاره ✋??

خیلی سوال های خوبی داره ?

عاللی بود ولی چند تا سوال مهم درس را نداشت?آخه چرااااا?

چرا چرا چرررررررررررررااااااااااااااا??

چرا نداره ها

خب بود?❤️

?عالللللللللیبیییییییییییی بووووووووددددددد?

عالی همیار

خیلی…خیلی…عالی من بجای اینکه بشینم برای ترم اولم کتاب وبردارم و نکته های مهمشو بگردم و پیدا کنم و بخونم بجاش اینجا خودش برامون هم نکته دارد هم سوال…. سوال های نیم ترم من هم مثل همین ها بود ????? واقعا دست مالکش درد نکنه??????????با این برنامه‌ی بی نظیرش???????????????????

عالی همیار خیلی خوبی

عالیییییییی همه‌ی سوالات رو داره ممنون از برنامه خوبتون??❤❤

عالی عالی

چرا ماهیچه های ارادی و غیر ارادی نداش؟؟ (灬º‿º灬)♡

عالی

سلام خیلی برنامه مش خوبه

عالی ازاین بهتر نیس فقط یکم زیاده ❤❤

آره

عالیه ولی کاش ازمون تستی داشت

به نظر من این سوالات سوالات خوبی هستند و امتحانات من از این سوال ها میاد ممنون بابت برنامه ی خوبتون

وای از درس علوم متنفرم??

عالی بودش واقعا همیار از کتاب های درسی هم بهتره من اصلا علاقه به درس نداشتم ولی با همیار تونستم عاشق درس و همه امتحان هامو خوب بدم

عالیهـــ حــرف نداشــت، فــــقطـ کـــــــــاش ریاضـــــی تــــــــــــــــــا فصـل اخــر ذاشـــــــت

اره

عالییییی????

سوالات علوم واقا بی نظیر بود دست تون درد نکنه

ممنون از شما

عالی ولی بعضی از سوال مهم درس نیست خوبا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

در بدن ما استخوانها چه نقشی دارند علوم پنجم