دختر اهوازی که سرش بریده شد


دختر اهوازی که سرش بریده شد

یک مرد جوان در اهواز عصر روز شنبه، ۱۶ بهمن سر همسر ۱۷ ساله خود را با انگیزه «ناموسی» برید و در خیابان چرخاند.
به گزارش پایگاه خبری رکنا، این مرد حوالی ساعت ۱۵ روز شنبه در…


خبرخوان

شوهر یک کودک‌همسر اهوازی پس از کشتن او، سرش را برید و در خیابان چرخاند

یک مرد جوان در اهواز عصر روز شنبه، ۱۶ بهمن سر همسر ۱۷ ساله خود را با انگیزه «ناموسی» برید و در خیابان چرخاند.

به گزارش پایگاه خبری رکنا، این مرد حوالی ساعت ۱۵ روز شنبه در میدان کسایی خشایار پس از دقایقی که سر همسر خود را در مقابل مردم به نمایش گذاشت، متواری شد.

بر اساس این گزارش، تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که این زن نوجوان پیشتر به ترکیه فرار کرده بود و چندی قبل توسط پدرش به ایران بازگردانده شده است.

کیومرث کشوری، سرپرست فرماندهی انتظامی اهواز از بازداشت دو نفر از متهمان به این قتل خبر داده و انگیزه آن‌ها را «مشکلات خانوادگی» اعلام کرده است.

به گزارش رکنا، قتل زن جوان ۱۷ ساله توسط همسرش و با کمک برادر همسرش که هر دو پسرعموی او بوده‌اند، صورت گرفته است.

قتل‌های ناموسی به‌ویژه در مورد کودک‌همسران هر از چند گاه در نقاط مختلف ایران خبرساز می‌شود.

عاطفه بروایه، کنشگر اجتماعی ایرانیِ عرب، اواسط دی امسال اعلام کرده بود که بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در دو سال گذشته دست کم ۶۰ زن در خوزستان به دلایل «ناموسی» به قتل رسیده‌اند.

این کنشگر اجتماعی در ادامه با بیان این که در میان کشته‌شدگان قتل‌های ناموسی دختر ۱۰ و ۱۵ ساله هم وجود داشته، گفته بود که در ارتباط با این ۶۰ مورد قتل تاکنون یک نفر هم مجازات نشده و حتی خانواده‌ها از قاتلان شکایتی نکرده‌اند.

خانم بروایه با اشاره به افزایش محسوس جرایم ناموسی در خوزستان به‌ویژه در مناطق عرب‌نشین در سال‌های گذشته گفته بود که «عادت‌هایی که در جامعه عرب رو به تغییر بود، به دلیل شرایط اقتصادی و اقلیمی و فقر افزایش داشته است».

‌در سال گذشته گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی در ایران منتشر شده که از آن جمله می‌توان به بریدن سر رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله تالشی از سوی پدرش، قتل ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دست پدرش با «میله آهنی»، کشتن فاطمه فرحی در آبادان از سوی همسرش که پسرعموی او نیز بود، کشته شدن شکیبا بختیار دختر ۱۶ ساله کرمانشاهی با ضربات چاقوی پدرش، قتل مبینا سوری، کودک‌همسر ۱۶ ساله توسط شوهر روحانی و اعضای خانواده‌اش در لرستان و به رگبار بستن دو دختر نوجوان سیستان و بلوچستانی از سوی خانواده آن‌ها اشاره کرد.

در پی این اتفافات مرگبار علیه زنان در ایران، دید‌بان حقوق بشر در آذر ۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شد.

ایران یکی از چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان نپیوسته است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

«۱۱۴ مرگ» دیگر در آمار رسمی کرونا در ایران؛ وزیر بهداشت: ۹۰ درصد بستری‌شدگان واکسن نزده‌اند

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز چهارشنبه، ۱۹ بهمن، علاوه بر شناسایی ۳۸۷۵۷ مبتلای جدید به ویروس کرونا در ایران، ۱۱۴ تن نیز جان باختند.

طی این مدت، ۲۷۴۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و بر اساس آمار وزارت بهداشت که درستی آن همواره مورد تردید جدی قرار داشته، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۸۴۲ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۴۸ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام می‌شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده‌اند.

همزمان با اوج‌گیری امیکرون در ایران و افزایش دوباره آمار مبتلایان و قربانیان، وزیر بهداشت ایران اعلام کرده ۹۰ درصد افرادی که بستری می‌شوند، «واکسن تزریق نکرده‌اند.»

بهرام عین اللهی از شهروندان خواست برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند و پروتکل‌های بهداشتی، از جمله استفاده از ماسک را رعایت کنند.

مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد کرونای استان البرز نیز گفته «بیش از ۷۰ درصد کسانی که در بیمارستان بستری شده‌اند افراد مسن یا کودکانی بوده‌اند که یا واکسن نزده‌اند یا هر سه دوز را به طور کامل دریافت نکرده‌اند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی کرونا را ممنوع کرده بود نیز امروز بر ضرورت استفاده از ماسک و تزریق دوز سوم واکسن کرونا تاکید کرده است.

وی در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش گفته است:‌ «من همواره مقید به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عمل به توصیه‌های پزشکان هستم و در استفاده از ماسک اصرار دارم و چند ماه قبل نیز نوبت سوم واکسن را دریافت کردم.»

خامنه‌ای در دوران حسن روحانی با ممنوع کردن واردات واکسن کرونا و تاکید بر تولید داخلی، موجب بحرانی‌تر شدن شرایط این بیماری و افزایش مرگ‌و‌میر شد، اما پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، این دستور به صورت نانوشته لغو شد و با واردات واکسن‌های خارجی، واکسیناسیون در ایران سرعت گرفت.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و ایرنا؛ ب.ب پ.پ

خامنه‌ای: نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در یک سخنرانی در جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، جمهوری اسلامی را هدف یک «تهاجم ترکیبی جبهه دشمن» توصیف کرد و گفت: «نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا او در ادامه گفت: «ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم» و افزود که در این زمینه «به‌خصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند.»

این سخنان علی خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که شمار زیادی از کشورهای منطقه حکومت جمهوری اسلامی را متهم به تهاجمی بودن و دخالت در امور دیگر کشورها می‌کنند و اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد «محو کردن» کشورها یا دولت‌ها از «نقشه زمین» و تکرار شعارهای «مرگ بر» کشورهای مختلف در ایران را رویکردی تهاجمی می‌نامند.

در زمینه‌های رسانه‌ای و «امنیتی» نیز رهبر جمهوری اسلامی در حالی از «دفاعی ماندن» جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که گزارش می‌شود جمهوری اسلامی «دست‌کم ۵۴۰ ایرانی» را در خارج از کشور کشته یا ربوده و گزارش‌های متعدد حاکی از ادامه آزار روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم خارج از سوی حکومت ایران و تهدید به ربودن آن‌ها است.

در حالی که امروز سه‌شنبه، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در مورد احیای برجام در وین برگزار می‌شود، علی خامنه‌ای در سخنرانی خود انتقادی مستقیم را نیز علیه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بیان کرده و گفت که به باور او، «رئیس‌جمهور قبلی و فعلی آمریکا با اقدامات خود عملاً دست به دست هم داده‌اند تا باقی‌مانده آبروی امریکا را هم ببرند».

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در ادامه به‌ویژه بار دیگر از رسانه‌هایی که آن‌ها را «معاند» می‌نامد انتقاد کرده و گفت مطالبی که این رسانه‌ها در مورد دوران حکومت پهلوی منتشر می‌کنند منفی نیست و از این امر به‌شدت انتقاد کرد.

هفتم دی‌ماه امسال نیز رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، گفت که ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران از فعالیت‌های روحانیت علیه حکومت پهلوی «اطلاعاتی ندارند» و «به دلیل عدم آگاهی» برخی فیلم‌های مربوط به دوره پهلوی را باور می‌کنند.

او که در یک مراسم نظامی سخن می‌گفت، این فیلم‌ها را «تقطیع‌شده و تحریف‌شده» خواند و گفت این فیلم‌ها برای این پخش می‌شود که «به مردم القا کند که انقلاب مردم ایران اشتباه بود».

سخنگوی سپاه پاسداران آذرماه سال ۹۸ هم اظهارنظری مشابه کرده بود و گفته بود ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران درباره دوره پهلوی را «درک و لمس نکرده‌اند» و جمهوری اسلامی نتوانسته درباره حکومت پهلوی آگاهی‌بخشی کند و نسل جوان در ایران «دچار شک شده است».

ابراز نگرانی‌های مقام‌های سپاه پاسداران در سال‌های اخیر پس از اینکه در جریان اعتراض‌های خیابانی ایران،‌ مردم معترض شعارهایی در حمایت از دوره پهلوی سر داده‌اند، افزایش یافته است.

افغانستان و هند در صادرات فرش از ایران «پیشی گرفتند»

یک عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف از پیشی‌گرفتن هند و افغانستان از ایران در صادرات فرش خبر داد.

آن‌طور که مرتضی میری گفته، در حالی که ایران تا چند سال قبل، «به طور مستمر» نخستین کشور صادرکننده فرش بود، در حال حاضر در جایگاه چهارم یا پنجم قرار گرفته است.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اضافه کرده که هندی‌ها بعد از افزایش تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران، موفق به در اختیار گرفتن بازار آمریکا شده‌اند.

وی بازگشت ایران به جایگاه نخست را در گرو «حل مشکلات بین‌المللی» و «برنامه‌های ترویجی و تبلیغی» دانسته است.

او مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم به «غفلت» از اهمیت فرش کرده و گفته است:‌ «فرش برای کشور یک کالای استراتژیک بوده و فرش دستباف ضامن بقای معیشت ۱۰ درصد از جامعه ایران نیز هست.»

به گفته میری «دو میلیون نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم از این صنعت معیشت خود را تامین می‌کنند.»

آمارهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد صادرات فرش در سه ماه نخست امسال حدود پنج میلیون دلار بوده، و، به نوشته تجارت‌نیوز، این به آن معنی است که صادرات فرش در این مدت «عملا نزدیک به صفر» بوده است.

پیشتر یک عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، سال ۹۹ را ضعیف‌ترین سال صادرات فرش ایران از زمان انقلاب سال ۵۷ در کشور توصیف کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب پ.پ

آرشیو تلوبیون از دسترس خارج شده است

آرشیو ساعتی تلوبیون، پلتفرم دسترسی مخاطبان به محتوای پخش‌شده برنامه‌ها از شبکه‌های مختلف تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، چند روزی است که در دسترس کاربران نیست.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در این مورد نوشت که این تلویزیون تعاملی، دسترسی به آرشیوش را برای کاربران محدود کرده است.

تلوبیون یک هفته پیش از این در روز ۱۲ بهمن از سوی گروه سایبری «عدالت علی» هک شد و این گروه بر روی برنامه‌های برخی از شبکه‌های دولتی ایران که از این طریق پخش می‌شد محتوای سیاسی پخش کرد.

پخش زنده و آرشیو برنامه‌های صداوسیما روز ۱۱ بهمن ماه از ساعت ۲ بامداد تا ساعت ۲۳ دچار اختلال شد و به گفته مسئولان تلوبیون، برنامه‌های چندین شبکه در این بازه زمانی به شکل ناقص آرشیو شد.

روز سه‌شنبه پیش در حالی که برنامه‌های عادی شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ایران در حال پخش بود این برنامه‌ها در تلوبیون قطع شد و سپس صحنه‌هایی از تظاهرات ضد جمهوری اسلامی با شعار «مرگ بر دیکتاتور» پخش شد.

پس از آن، فردی با نقاب پیامی را خطاب به «ملت ایران» با این مضمون قرائت کرد که «ما آماده‌ایم تا پایه‌های رژیم فاسدی که بر کشورمان مسلط شده را به لرزه بیندازیم. دیگر ما را ساکت نخواهند کرد. ما دهه زجر فجر را به عزایشان تبدیل می‌کنیم. حجاب بی‌حجاب. حجاب را می‌سوزانیم. بت‌هایشان را می‌شکنیم. قصرهای زورگویان را افشا می‌کنیم تا ملت حسابشان را برسند. رژیم ضرب شست ما را دیده و باز هم خواهد دید».

در پایان نیز شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» پخش می‌شود که از شعارهای اعتراضات چندین سال اخیر علیه نظام جمهوری اسلامی بوده است.

گروه سایبری موسوم به «عدالت علی» فروردین امسال نیز ویدئوهایی را در اختیار رادیوفردا و برخی دیگر رسانه‌ها قرار داد که حاوی تصاویری از شکنجه، بدرفتاری با زندانیان و کتک زدن و برهنه‌ کردن آن‌ها، قاچاق مواد مخدر به درون زندان، درگیر شدن ماموران با یکدیگر و همچنین اقدام به خودکشی زندانیان بود.

این گروه همچنین روز ۱۸ بهمن به رادیو فردا گفت که بخشی از سامانه‌های زندان قزل‌حصار کرج را هک کرده و مدارکی را نیز در این ارتباط ارائه داد.

هک تلوبیون از سوی این گروه در حالی صورت گرفته است که یک هفته پیش از آن نیز برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیون داخلی، از جمله شبکه یک سیما، شبکه قرآن، رادیو پیام و رادیو جوان برای لحظاتی هک شدند.

پوتین: برخی ایده‌های مکرون می‌تواند مبنایی برای گام‌های مشترک باشد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت‌وگوی روز دوشنبه خود با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در کرملین را مفید، اساسی و عملی توصیف کرد و گفت که برخی نظرات مکرون می‌تواند مبنایی برای برداشتن گام‌های مشترک بعدی فراهم کند.

آقای پوتین در نشست خبری مشترکی با همتای فرانسوی خود پس از این مذاکره گفت که برخی ایده‌های مکرون درباره مسائل امنیتی واقع‌گرایانه است و آنها پس از سفر آقای مکرون به کی‌یف، یک بار دیگر با هم گفت‌وگو خواهند کرد.

رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت: «به نظرم برخی ایده‌ها و پیشنهادهای او، هر چند که احتمالا برای صحبت درباره آنها هنوز زود باشد، می‌توانند زمینه‌ای را برای برداشتن گام‌های مشترک فراهم بیاورند.»

وی افزود: «ما توافق کردیم که پس از سفر او به پایتخت اوکراین یک بار دیگر با هم تلفنی صحبت کنیم و دراین باره به تبادل نظر بپردازیم.»

امانوئل مکرون نیز پس از ملاقات پنج ساعته خود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد خطر بی‌ثباتی و تنش در حال افزایش است.

او به خبرنگاران گفت: «چند روز آینده تعیین‌کننده خواهد بود و مستلزم گفت‌وگوهای فشرده است که با هم دنبال خواهیم کرد.»

آقای مکرون که به منظور کاهش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، راهی مسکو شده بود تأکید کرد که نه روسیه و نه اروپایی‌ها خواهان هرج و مرج یا بی‌ثباتی نیستند، بنابراین باید روی اقدامات مشخص به توافق رسید.

روسیه بیش از یکصد هزار نیروی نظامی در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده، اما با این حال اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به آن را تکذیب می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

صدها فعال مدنی ایران خواستار پایان اعتصاب غذای پنج زندانی سیاسی شدند

بیش از ۶۵۰ فعال مدنی و سیاسی روز دوشنبه ۱۸ بهمن در نامه‌ای به پنج زندانی سیاسی، از آن‌ها خواستند به اعتصاب غذای خود که امروز وارد بیست‌وهفتمین روز شده است، پایان دهند.

این پنج زندانی سیاسی، شکیلا منفرد، سینا بهشتی، سعید تمجیدی، محمد ابوالحسنی و حمید حاج جعفرکاشانی هستند که وضعیت جسمی آن‌ها وخیم گزارش شده است.

در نامه این کنشگران آمده است: «پس از قتل ناجوانمردانه بکتاش آبتین، این شما دادخواهان دربند بودید که صدای اعتراض را بلند کردید… صدای شما شنیده شد و وجدان‌های آگاه را به‌درد آورد».

امضاکنندگان این نامه افزوده‌اند: «اکنون که موجی از حمایت و همراهی با شما هم در زندان، هم در جامعه و هم در خارج از کشور راه افتاده، ما فروتنانه، ضمن تشکر و ستایش از استقامت شما، درخواست می‌کنیم که به اعتصاب غذای خود پایان دهید».

در نامه یاد شده خطاب به این زندانیان سیاسی گفته شده است: «سلامت و جان شریف شما، اولویت هر اقدام و مبارزه‌ای است. به احترام‌تان از جا برمی‌خیزیم».

کنشگران مدنی از مردم خواسته‌اند که با امضای این نامه حمایت خود را از زندانیان سیاسی و خواسته‌های آن‌ها به نمایش بگذارند.

آمارهای گمرکی: صادرات روسیه به ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد

آمارهای جدید گمرک روسیه از افزایش ۱۱۵ درصدی صادرات این کشور به ایران طی سال گذشته میلادی خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۱۸ بهمن منتشر شد، روسیه در سال گذشته میلادی سه میلیارد و ۶۸ میلیون دلار صادرات به ایران داشته است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۴ میلیارد دلار بود.

آمارهای گمرک روسیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور به ایران در دوره یاد شده بیش از سه برابر وارداتش از ایران بوده است.

در مجموع واردات روسیه از ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۶۷ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

روسیه تنها شریک تجاری عمده ایران است که در دوره تحریم‌ها، تجارت آن با تهران به شدت رشد کرده است.

آمارهای گمرکی روسیه نشان می‌دهد که کل تجارت خارجی این کشور در سال گذشته میلادی حدود ۵۷۰ میلیارد دلار بوده است.

بدین ترتیب، به رغم اوج‌گیری تجارت روسیه، سهم ایران از کل تجارت خارجی این کشور تنها هفت دهم درصد بوده است.

نیمی از تجارت خارجی روسیه در سال گذشته با اتحادیه اروپا بوده و آلمان مهمترین شریک تجاری اروپایی روسیه بوده است. یک پنجم تجارت خارجی روسیه نیز با چین بوده است.

تجارت روسیه با آمریکا نیز حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۴۵ درصد رشد داشته است.

با استفاده از گزارش‌های گمرک روسیهد.خک.ر

دادگاه مردمی آبان در واکنش به اظهارات خطیب‌زاده: دولت بریتانیا حق مداخله ندارد

حمید صبی، دادستان «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان»، در واکنش به اعتراض سخنگوی وزارت خارجه ایران به برگزاری این دادگاه گفته است: این دادگاه، به هیچ دولتی وابسته نیست، و یک دادگاه مستقل، غیردولتی و بین‌المللی مردمی است و هیچ دولتی، از جمله دولت بریتانیا صلاحیت دخالت یا متوقف کردن روند این دادگاه را ندارد.

این بیانیه که روز دو‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه منتشر شده، می‌افزاید: «این دادگاه مردمی در پی مطالبات خانواده‌های جان‌باختگان جنایات جمهوری اسلامی در آبان ۹۸ تشکیل شده است و به مردم ایران و به‌خصوص به مادران و پدران داغدار که عزیزان‌شان را در این اعتراضات از دست دادند تعلق دارد؛ بنابراین دادگاه در خدمت مردم ایران است و نه علیه آنان».

درپی برگزاری جلسات دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن به منظور دادرسی کشتارهای معترضان از سوی مأموران جمهوری اسلامی در آبان‌ ۹۸، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی در این باره به لندن «اعتراضات جدی کرده است».

او اجازه دادن به برگزاری دادگاه مردمی آبان در لندن را «رفتار نابخردانه» دولت بریتانیا قلمداد کرد.

بیانیه دادستانی دادگاه مردمی آبان در ادامه می‌گوید: «قوانین کشور بریتانیا و موازین حقوق بشر، اصل آزادی تشکل و آزادی بیان را برای همگان به رسمیت شناخته است و هیچ دولتی، از جمله دولت انگلیس اجازه جلوگیری از جلسات دادگاه بین‌المللی مردمی آبان را ندارد: به همین دلیل مکاتبات دولت جمهوری اسلامی با دولت بریتانیا و خواست توقف فعالیت‌های این دادگاه وجاهت قانونی ندارد».

دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی همچنین یادآوری کرده که در مقاطع مختلف طی مکاتبات رسمی از دولت جمهوری اسلامی و ۱۶۰ مقامی که به جنایت علیه بشریت متهم شده‌اند، خواسته شده که دفاع خود را ارایه کنند.

بنابر اعلام آقای وین جورداش، رئیس هیات قضات، دولت جمهوری اسلامی هنوز و تا زمانی که رای نهایی دادگاه داده نشده، می‌تواند اگر دفاعی از خود درباره اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت در اعتراضات آبان ۹۸ دارد تسلیم نماید.

با استفاده از گزارش‌های صفحه توئیتر دادگاه مردمی آبان، سایت رادیو فرداد.خک.ر

یک میلیون شهروند بزرگسال بریتانیا طی یک ماه گذشته «یک روز را بدون غذا سپری کردند»

نتیجه نظرسنجی یک بنیاد در بریتانیا نشان می‌دهد که یک میلیون شهروند بزرگسال این کشور به خاطر بحران کرونا، افزایش قیمت انرژی و خواربار، «یک روز کاملا بدون غذا» را طی یک ماه گذشته سپری کرده‌اند.

روزنامه «گاردین» با استناد به نظرسنجی «نهاد غذایی» بریتانیا گزارش داده که حذف کمک‌های دولتی مربوط به کرونا به میزان ۲۰ پوند در روز از اکتبر پارسال، وضعیت تغذیه میلیون‌ها نفر در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر از یک پنجم خانوارها گفته‌اند که بر سر دو راهی «گرما یا غذا» گیر کرده‌اند و مجبورند برای پرداخت قبض انرژی‌شان از کیفیت یا کمیت تغذیه خود بکاهند.

۵۹ درصد از خانوارها نیز گفته‌اند که نگران اجبار به کاهش هزینه‌های خوراک خود در آینده هستند.

این گزارش می‌افزاید حدود ۱۰ درصد از خانوارهای بریتانیایی گفته‌اند که طی یک ماه گذشته درجاتی از عدم امنیت غذایی را تجربه کرده‌اند و برخی از آن‌ها به خاطر ناتوانی در خرید غذا، گرسنگی کشیده‌اند.

افزایش هزینه‌های انرژی و تورم، بسیاری از شهروندان بریتانیا را در معرض مشکلات معیشتی قرار داده است.

انتظار می‌رود قبوض برق و گاز در ماه آوریل سال جاری به‌طور متوسط ۷۰۰ پوند نسبت به آوریل پارسال افزایش یابد و پنج میلیون خانوار را در معرض مشکل سوخت قرار دهد.

همچنین قیمت مواد غذایی در ماه جاری حدود چهار درصد افزایش یافته که باعث شده است هزینه مواد غذایی برای خانوارها ۱۸۰ پوند نسبت به پارسال افزایش یابد.

نظرسنجی نهاد غذایی بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ ژانویه و با مشارکت ۴۲۰۰ شهروند بالغ انجام شده است.

با استفاده از گزارش گاردیند.خک.ر

هاشم رضی، پژوهشگر ایران باستان، درگذشت

هاشم رضی، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ، روز دوشنبه، هجدهم بهمن‌ماه پس از یک دوره نقاهت، در ۸۷ سالگی درگذشت.

او به حوزه‌های فرهنگ ایران باستان و دین زرتشت، نیچه و باستان‌شناسی علاقه‌مند بود و کتاب‌های «پنج آیین بزرگ جهان» و ترجمه «وندیداد» از روی متن اصلی، از آثار مهم او است.

هاشم رضی از سال ۱۳۴۲ وارد حوزه ایران‌شناسی شد و از معدود کسانی در ایران بود که بر زبان‌های پهلوی، سانسکریت و خط میخی تسلط داشت.

او در سال ۱۳۴۲ کتاب فرهنگ نام‌های اوستا را در سه جلد منتشر کرد. کتابی که پروفسور «لنتس» و «رامپیس» از استادان بزرگ اوستاشناسی در آلمان آن را ستوده و پیشگفتاری بر آن نوشتند.

دانشنامه ۵ جلدی ایران باستان، «گنجینه اوستا» و ترجمه و شرح وندیداد از دیگر آثار او است.

هاشم رضی، زاده ۲۶ تیرماه ۱۳۱۳ در تهران بود. دوران تحصیل را در تهران گذراند. به توصیه محمدتقی مصطفوی به پدربزرگش، زبان فرانسه را آموخت. سپس به آموختن زبان انگلیسی و آلمانی پرداخت و توسط مدیر کتابفروشی طهوری با محمد مکری آشنا شد و از کتابخانه برجسته او بهره برد.

هاشم رضی برای آشنایی با واژگان اوستایی و سانسکریت، نزد جلالی نائینی به آموختن زبان‌های باستانی پرداخت. با تنی چند از ایران‌شناسان زمان خود رفت‌وآمد داشت، ازجمله محمدجواد مشکور و رحیم عفیفی و ماهیار نوابی. به توصیه مهرداد بهار کتاب «آیین پر رمز و راز میترایی» اثر فرانتس کومن را ترجمه کرد که در دو جلد از سوی انتشارات بهجت منتشر شده‌است.

او از ۲۲ سالگی و با برگردان دو رمان و چاپ چند مجموعه شعر، به حوزه نویسندگی پا گذاشت. نخستین کار جدی‌اش در زمینه ادبیات فارسی، انتشار دیوان «ظهیر فاریابی» بوده است و نخستین کارش در حوزه دین اثر ۲۵ جلدی «تاریخ ادیان» است که تاکنون هفت جلد آن را چاپ کرده است.

یکی از کتاب‌های ارزشمند وی «حکمت خسروانی» نام دارد. پیشتر خود دربارهٔ این کتاب گفته است: «در این کتاب عرفان و حکمت را از زمان اشوزرتشت تا امروز را، از همه جنبه‌ها بررسی کرده‌ام.»

آثار هاشم رضی شامل این کتاب‌ها است:

«حکمت خسروانی»، «آیین مهر (دوجلد)»، «دانشنامه ۵ جلدی ایران باستان»، «تاریخ ادیان (هفت جلد آن را منتشر شده‌است)»، «ادیان بزرگ جهان»، «وندیداد (ترجمه، شرح، واژه‌نامه در ۴ جلد)»، «اوستا: گاثاها، یسنا، یشت‌ها، ویسپرد و خرده اوستا»، «گنجینه اوستا»، «تاریخ مطالعات دین‌های ایرانی»، «خودآموز خط و زبان اوستایی»، «دستور زبان اوستایی»، «فارسی باستان»، «آیین مغان: آموزه‌ها و مراسم و باورهای بنیادی، پژوهشی دربارهٔ دین‌های ایران باستان»، «گاهشماری و جشن‌های ایران باستان»، «دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت»، «جشن‌های آب: نوروز، سوابق تاریخی تا امروز، جشن‌تیرگان و آب‌پاشان، آبریزگان همراه با گزارش‌هایی دربارهٔ آداب و رسوم ملی و دینی زرتشتیان»، «جشن‌های آتش»، «زرتشت پیامبر ایران باستان»، «آیین زروان»، «متون زرتشتی»، «تاریخ تمدن و زندگی مردم جهان»، «زرتشت در گاثاها (والتر هینتس)»، «آیین پر رمز و راز میترایی».

اعتراض کامیون‌داران به الزام واکسیناسیون کرونا پایتخت کانادا را به «وضعیت اضطراری» کشاند

در پی تجمع کامیون‌داران با کامیون‌هایشان در سطح شهر اتاوا، پایتخت کانادا در روز یک‌شنبه، ۱۷ بهمن در اعتراض به الزام تزریق واکسن کرونا برای عبور از مرز ایالات متحده و کانادا، شهردار این شهر «وضعیت اضطراری» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیم واتسون شهردار اتاوا، تجمع روز یک‌شنبه رانندگان کامیون را «کاملا خارج از کنترل» دانست و کامیون‌داران را افرادی «بی‌احساس» خواند که با «به صدا درآوردن بوق و آژیر، آتش‌بازی و تبدیل تجمعات خود به مهمانی» موجب «خطر و تهدید جدی برای ایمنی و امنیت شهروندان» شده‌اند.

کامیون‌داران معترض برای اولین بار در ۹ بهمن به پایتخت رسیدند و کامیون‌های خود را در خیابان‌های شهر پارک کردند و با برپایی چادرهایی موجب فلج شدن پایتخت و ناراحتی فزاینده ساکنان این شهر شدند.

صدای ممتد بوق کامیون‌ها، اختلال در تردد شهروندان و توهین‌های کامیون‌داران موجب اعتراض ساکنان محلی شده است، با این حال کامیون‌داران معترض به لزوم تزریق واکسن و حامیان آن‌ها می‌گویند که اعتراض‌های آن‌ها تا رفع کامل محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد.

در همین حال پلیس اتاوا به شهروندان هشدار داده که در صورت کمک‌های غذایی به معترضان بازداشت خواهند شد و از تقویت نیروهای پلیس این شهر با پیوستن ۲۵۰ پلیس سواره سلطنتی کانادا خبر داده است.

تظاهرات مشابه دیگری با ابعاد کوچکتر در روز شنبه، ۱۶ بهمن در شهرهای تورنتو، کبک سیتی و وینیپگ برگزار شده بود.

باقری: اگر تحریم‌ها برداشته شود، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سلاح خواهیم بود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۸ بهمن گفت که «اگر تحریم‌ها برداشته شود، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سلاح خواهیم بود.»

محمد باقری در این زمینه از «موشک نقطه‌زن و پهپادهایی با ده‌ها کاربرد» نام برد و گفت که «همکاری‌های تسلیحاتی ما با برخی از کشورها… بعد از رفع تحریم به خوبی در حال پیگیری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او اضافه کرد که «جمهوری اسلامی ایران در این مدت در حوزه صادرات تسلیحات به برخی کشورها به جاهای خوبی رسیده و قراردادهایی هم در این زمینه منعقد شده‌است. در حوزه خرید تسلیحات نیز مذاکراتی با کشورهای مختلف در حال انجام است.»

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از ارسال جنگ‌افزار از سوی جمهوری اسلامی به حکومت‌های متهم به جنایت علیه بشریت و طرف‌های درگیر در کشورهای دوردست منتشر شده است.

ازجمله روز پنج‌شنبه ۳۰ دی، خبری مربوط به ارسال جنگ‌افزار توسط سپاه پاسداران به حکومت کودتاگران میانمار توسط رسانه‌ها منتشر شد.

این درحالی است که تام اندروز، کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار می‌گوید که حکومت نظامی میانمار در یک سال پس از به دست گرفتن قدرت، غیرنظامیان را در یک «کارزار تروریستی» به قتل رسانده و شکنجه کرده و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه رژیم نظامیان شده است.

پیشتر، رئیس منطقه تیگرای در اتیوپی روز ۲۸ آذر، ایران را متهم کرد که با ارائه کمک‌های نظامی و مالی به دولت اتیوپی بحران در این کشور را تشدید کرده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان: هیچگاه با چنین وضعیتی مواجه نبوده‌ایم

نایب رئیس انجمن داروسازان ضمن اشاره به کمیاب بودن بیش از ۱۰۰ قلم دارو، درباره کمبود داروهای کرونا هم‌زمان با اوج گرفتن دوباره آن در کشور هشدار داد.

علی فاطمی روز دوشنبه، ۱۸ بهمن درباره وضعیت کمبود اقلام دارویی به خبرگزاری ایلنا گفت که در حال حاضر برخی شربت‌های آنتی‌بیوتیک و داروهای معمولی در بعضی استان‌ها نایاب شده و داروهای رایجی مانند آمپول ب کمپلکس، آمپول استامینوفن، سرم‌ها و حتی قطره بینی کلرور سدیم، به‌سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

او با ذکر این‌که «ما هیچگاه با چنین وضعیتی مواجه نبوده‌ایم که حتی اقلام دارویی ایرانی نیز با کمبود مواجه شوند»، گفت آمارهای کمبود دارویی کشور «متأسفانه مخدوش است». نایب رئیس انجمن داروسازان در ادامه نسبت به کمبود احتمالی داروهای تزریقی کرونا در پیک ششم هشدار داد.

در هفته‌های اخیر زمزمه‌ها درباره احتمال حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باعث جهش دوباره قیمت بسیاری از اقلام دارویی شده است.

در سند خیلی محرمانه‌ای که ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ به‌طور اختصاصی توسط رادیو فردا منتشر شد، یکی از مسئولان به نام «محمدی» از معاونت اجتماعی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یکی از نشست‌های اخیر در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت که «بسته سیاستگذاری ناقص صورت می‌گیرد» و از سوی دیگر «اختلاف روایت‌ها باعث افزایش تردیدها می‌شود که این عوامل سبب افزایش احتکار، نگهداشت دارو و افزایش قیمت دارو گردیده است».

سازمان غذا و دارو پیشتر کمبود دارو در کشور را حدود ۴۰ قلم اعلام کرده بود و مدیرکل امور دارویی این سازمان اواخر آذر گفته بود که اگر تا آخر سال ارز مورد نیاز تامین نشود، کمبودهای دارویی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلم دارو خواهد رسید.

نایب رئیس انجمن داروسازان درباره تناقض آمارهای این انجمن و سازمان غذا و دارو گفت که هر دارویی که در فهرست رسمی ایران باشد و پزشکان تجویز کنند و پیدا نشود از نظر این انجمن کمبود به شمار می‌رود،‌ اما سازمان غذا و دارو میزان کمبود را بر اساس نام ژنریک داروها درنظر می‌گیرد و وجود نمونه ایرانی آن باعث می‌شود که داروی مورد نظر مشمول اقلام دارویی دارای کمبود نشود و به همین دلیل تفاوت آمار این دو بخش سه یا چهار برابر است.

این فعال حوزه دارو در ادامه گفت که در حال حاضر در خصوص برخی داروهای کرونا مانند سرم کمبود وجود دارد و با توجه به احتمال افزایش کمبود داروهای این بیماری هم‌زمان با اوج گرفتن آن، نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته تا از مصرف بی‌رویه برخی داروها خودداری شود و در ارتباط با تجویز مسکن‌ها هم کنترل صورت گیرد.

افزایش قیمت دارو و کمبود و نبود برخی اقلام در مقاطع مختلف زمانی و ایجاد بازار سیاه برای آن‌ها در سال‌های گذشته به‌ویژه از زمان همه‌گیری کرونا در ایران بسیاری بیماران و خانواده‌های آن‌ها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

عالیه اقدام‌دوست، کنشگر مدنی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد

عالیه اقدام‌دوست، کنشگر مدنی روز دوشنبه، ۱۸ بهمن به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در فومن بازداشت شد.

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» ضمن اعلام این خبر آورده است که او ساعت ۹ روز دوشنبه به وسیله پلیس امنیت فومن در خانه خودش بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش بازداشت خانم اقدام‌دوست با حکم شعبه ۲ دادسرای فومن به نیابت از دادسرای ناحیه ۳۳ اوین صورت گرفته است.

این کنشگر مدنی که اکنون ۶۲ سال دارد، پیش از انقلاب ۵۷ در ایران آموزگار آموزش و پرورش بود، اما پس از استقرار جمهوری اسلامی اخراج شد و از سال ۶۲ تا ۶۸ به دلیل فعالیت سیاسی در زندان بوده‌ است.

او پس از آن نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی چندین بار بازداشت شد، از جمله ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در پی حضور در تجمع فعالان حقوق زنان در میدان هفت تیر تهران به همراه شماری دیگری از فعالان حقوق زن دستگیر و به سه سال زندان محکوم شد.

نقدینگی در آذرماه از «۴۴۰۰ تریلیون تومان» فراتر رفت

آمارهای جدید بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که نقدینگی در دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در آذرماه امسال به ۴۴۲۷ تریلیون تومان رسیده است.

این آمارها که روز یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه منتشر شد، می‌گوید نقدینگی در آذرماه نسبت به ماه مشابه پارسال بیش از ۴۱ درصد (معادل نزدیک ۱۳۰۰ تریلیون تومان) افزایش یافته است.

بدهی دولتی به بانک مرکزی در دولت سیزدهم حدود سه درصد افزایش یافته و به بیش از ۲۰۲ تریلیون تومان رسیده است، اما در مجموع بدهی بخش دولتی به کل بانک‌های کشور سه درصد کاهش یافته است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی دولت به بانک مرکزی و کل نظام بانکی کشور در آذرماه نسبت به ابتدای سال جاری به ترتیب ۲۱ درصد و ۳۷ درصد رشد داشته است.

نقدینگی مهمترین عامل تورم در کشور است و یکی از شعارهای اساسی دولت ابراهیم رئیسی، عدم استقراض از بانک مرکزی و اجتناب از اجبار بانک مرکزی به چاپ اسکناس در راستای جبران کسری بودجه بوده است.

هنوز گزارشی درباره نحوه چرایی افزایش نقدینگی، همچنین نحوه جبران کسری بودجه دولت رئیسی منتشر نشده، اما راه‌های دیگری مانند استقراض از صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق قرضه برای کسری بودجه وجود دارد.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی و رادیو فرداد.خک.ر

بیشتر

عکس مونا حیدری؛ دختر ۱۷ ساله اهوازی که سرش بریده شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تازه نیوز، مونا حیدری دختر ۱۷ ساله اهوازی پس از بازگردانده شدن از ترکیه به ایران توسط همسرش سر از بدنش جدا و پیکرش در یکی از خیابان های اهواز رها شد.

مونا حیدری در ۱۲ سالگی ازدواج کرد و پس از سفر به ترکیه در ۱۷ سالگی توسط پدر و عمویش به ایران بازگردانده شد و سرانجام همسر و برادر همسرش که پسر عموهایش بودند سرش را از تنش جدا کردند.

جزئیات تازه از قتل دختر ۱۷ ساله اهوازی دلیل عجیب قاتل غزل برای گرداندن سر او در شهر

گرداندن فرد حمله کننده به مامور ناجا در خیابان‌ها چوب در آستین متهم کردند! عکس

حجت الاسلام والمسلمین صادق مرادی در گفتگو با میزان در این ارتباط گفت: متاسفانه قتلی در اهواز اتفاق افتاد و متعاقب آن قاتل اقدام به نمایش عمل فجیع خود در یکی از خیابان‌های شهر کرده که این امر موجب خدشه به امنیت روانی شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه با تلاش پلیس و صدور دستورات قضایی لازم، عوامل قتل شناسایی و ساعاتی پس از حادثه دستگیر شدند، گفت: دستگاه قضایی استان با متهم این حادثه قاطعانه و سریع برخورد می‌کند.

 آزار و اذیت غزل توسط قاچاقچیان انسان پیش از سفر به ترکیه اخاذی میلیونی از خانواده غزل!

دختر اهوازی که سرش بریده شد