دختری که سرش بریده شد


دختری که سرش بریده شد

اقتصادنیوز: عی از مونا حیدری که سرش توسط همسرش در اهواز از تنش جدا شد در فضای مجازی منتشر شده است.


عکس مونا حیدری؛ دختر ۱۷ ساله اهوازی که سرش بریده شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تازه نیوز، مونا حیدری دختر ۱۷ ساله اهوازی پس از بازگردانده شدن از ترکیه به ایران توسط همسرش سر از بدنش جدا و پیکرش در یکی از خیابان های اهواز رها شد.

مونا حیدری در ۱۲ سالگی ازدواج کرد و پس از سفر به ترکیه در ۱۷ سالگی توسط پدر و عمویش به ایران بازگردانده شد و سرانجام همسر و برادر همسرش که پسر عموهایش بودند سرش را از تنش جدا کردند.

جزئیات تازه از قتل دختر ۱۷ ساله اهوازی دلیل عجیب قاتل غزل برای گرداندن سر او در شهر

گرداندن فرد حمله کننده به مامور ناجا در خیابان‌ها چوب در آستین متهم کردند! عکس

حجت الاسلام والمسلمین صادق مرادی در گفتگو با میزان در این ارتباط گفت: متاسفانه قتلی در اهواز اتفاق افتاد و متعاقب آن قاتل اقدام به نمایش عمل فجیع خود در یکی از خیابان‌های شهر کرده که این امر موجب خدشه به امنیت روانی شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه با تلاش پلیس و صدور دستورات قضایی لازم، عوامل قتل شناسایی و ساعاتی پس از حادثه دستگیر شدند، گفت: دستگاه قضایی استان با متهم این حادثه قاطعانه و سریع برخورد می‌کند.

 آزار و اذیت غزل توسط قاچاقچیان انسان پیش از سفر به ترکیه اخاذی میلیونی از خانواده غزل!

خبرخوان

شوهر یک کودک‌همسر اهوازی پس از کشتن او، سرش را برید و در خیابان چرخاند

یک مرد جوان در اهواز عصر روز شنبه، ۱۶ بهمن سر همسر ۱۷ ساله خود را با انگیزه «ناموسی» برید و در خیابان چرخاند.

به گزارش پایگاه خبری رکنا، این مرد حوالی ساعت ۱۵ روز شنبه در میدان کسایی خشایار پس از دقایقی که سر همسر خود را در مقابل مردم به نمایش گذاشت، متواری شد.

بر اساس این گزارش، تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که این زن نوجوان پیشتر به ترکیه فرار کرده بود و چندی قبل توسط پدرش به ایران بازگردانده شده است.

کیومرث کشوری، سرپرست فرماندهی انتظامی اهواز از بازداشت دو نفر از متهمان به این قتل خبر داده و انگیزه آن‌ها را «مشکلات خانوادگی» اعلام کرده است.

به گزارش رکنا، قتل زن جوان ۱۷ ساله توسط همسرش و با کمک برادر همسرش که هر دو پسرعموی او بوده‌اند، صورت گرفته است.

قتل‌های ناموسی به‌ویژه در مورد کودک‌همسران هر از چند گاه در نقاط مختلف ایران خبرساز می‌شود.

عاطفه بروایه، کنشگر اجتماعی ایرانیِ عرب، اواسط دی امسال اعلام کرده بود که بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در دو سال گذشته دست کم ۶۰ زن در خوزستان به دلایل «ناموسی» به قتل رسیده‌اند.

این کنشگر اجتماعی در ادامه با بیان این که در میان کشته‌شدگان قتل‌های ناموسی دختر ۱۰ و ۱۵ ساله هم وجود داشته، گفته بود که در ارتباط با این ۶۰ مورد قتل تاکنون یک نفر هم مجازات نشده و حتی خانواده‌ها از قاتلان شکایتی نکرده‌اند.

خانم بروایه با اشاره به افزایش محسوس جرایم ناموسی در خوزستان به‌ویژه در مناطق عرب‌نشین در سال‌های گذشته گفته بود که «عادت‌هایی که در جامعه عرب رو به تغییر بود، به دلیل شرایط اقتصادی و اقلیمی و فقر افزایش داشته است».

‌در سال گذشته گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی در ایران منتشر شده که از آن جمله می‌توان به بریدن سر رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله تالشی از سوی پدرش، قتل ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دست پدرش با «میله آهنی»، کشتن فاطمه فرحی در آبادان از سوی همسرش که پسرعموی او نیز بود، کشته شدن شکیبا بختیار دختر ۱۶ ساله کرمانشاهی با ضربات چاقوی پدرش، قتل مبینا سوری، کودک‌همسر ۱۶ ساله توسط شوهر روحانی و اعضای خانواده‌اش در لرستان و به رگبار بستن دو دختر نوجوان سیستان و بلوچستانی از سوی خانواده آن‌ها اشاره کرد.

در پی این اتفافات مرگبار علیه زنان در ایران، دید‌بان حقوق بشر در آذر ۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شد.

ایران یکی از چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان نپیوسته است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

یورش اطلاعات سپاه به خانه و دفتر کار ناشر ادبیات کُردی در ایلام

نیروهای اطلاعات سپاه به خانه و دفتر کار یک ناشر در حوزه هنر و ادبیات کُرد در ایلام یورش برده و ضمن تفتیش، برخی وسایل شخصی او را ضبط کرده‌اند.

به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، نیروی‌های اطلاعات سپاه روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، در پی یورش به خانه و دفتر کار محمد مرادی‌ نصاری، مدیر نشر «باشور»، وسایل شخصی این شاعر از جمله کامپیوتر و تلفن همراه او را ضبط کرده‌اند.

نیروهای اطلاعات سپاه درباره دلایل این اقدام توضیحی نداده و مجوزی ارائه نداده‌اند.

به گزارش هه‌نگاو، این دومین باری است که نشر «باشور» توسط این نیروها تفتیش می‌شود.

بر اساس این گزارش آقای مرادی‌ نصاری هم در سال‌های اخیر بارها توسط نیروهای اداره اطلاعات سپاه پاسداران احضار شده و در رابطه با فعالیت‌هایش مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است.

نشر «باشور» به عنوان ناشر تخصصی ادبیات و هنر با تمرکز بر زبان و ادبیات کُردی جنوبی در سال‌های اخیر در زمینه انتشار کتاب‌های کُردی فعالیت داشته است.

این انتشاراتی از سه سال پیش هم جایزه ادبی را در دو بخش پژوهش و نقد ادبی و علمی به نویسندگان کُرد اهدا می‌کند.

با وجود اعتراض اقلیت‌های مختلف قومی به محدودیت‌ها در خصوص آموزش به زبان مادری، جمهوری اسلامی نه تنها مانع آموزش زبان قومیت‌ها در سیستم رسمی آموزش کشور می‌شود، بلکه با فعالان این حوزه که در راستای اشاعه و حفظ زبان بومی فعالیت می‌کنند، برخورد و آن‌ها را با اتهاماتی چون فعالیت علیه «امنیت ملی» محاکمه می‌کند.

از جمله زهرا محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی در خرداد ۱۳۹۸ بازداشت و در تیر ۱۳۹۹ به اتهام «تشکیل گروه علیه امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم بعدتر در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تبدیل شد.

خانم محمدی ۱۸ دی امسال با همراهی شمار قابل توجهی از فعالان مدنی کُرد و شهروندان سنندج برای اجرای این حکم راهی زندان سنندج شد.

آمار رسمی کرونا در ایران؛ شناسایی ۳۳ هزار بیمار جدید، تداوم افزایش قربانیان

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایران، شمار جان‌باختگان نیز روند صعودی در پیش گرفته است.

وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، از جان باختن ۱۳۰ نفر و شناسایی بیش از ۳۳ هزار بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۳۳ هزار و ۲۹۴ نفر و مجموع کل بیماران به ۶ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۰۸ نفر رسید.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام می‌شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده‌اند.

در همین حال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در روزهای گذشته از افزایش قابل توجه شمار بیماران سرپایی و موارد بستری خبر داده‌اند.

رئیس بیمارستان امام خمینی تهران روز پنج‌شنبه گفت که در مقایسه با دو هفته گذشته، تعداد مراجعان سرپایی این بیمارستان ۸ برابر و تعداد موارد بستری ۶ برابر افزایش داشته است.

پس از اعلام رسمی شروع «پیک ششم» در کشور، شمار روزانه جان‌باختگان کرونا نیز در ایران افزایش یافته است. در همین زمینه روح‌الله محسنی، سرپرست معاونت عروجیان سازمان بهشت زهرا به خبرآنلاین گفته است که همزمان با صعودی شدن آمار ابتلا از ۱۰ روز گذشته، آمار جان‌باختگان نیز روند افزایشی یافته است.

آقای محسنی در ادامه افزوده است که در حال حاضر میانگین آمار قربانیان در تهران ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر و تعداد مرگ‌های کرونایی بین عدد ۲۰ تا ۳۰ در حال جابه‌جایی است.

این در حالی است که به گفته این مسئول سازمان بهشت زهرا، تعداد مرگ‌های کرونایی بهشت زهرا در دو هفته پیش به چهار نفر در روز رسیده بود.

بازداشت چهار شکارچی غیرمجاز در پی ده روز «جنگ مسلحانه» در آشوراده

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران می‌گوید پس از آن که ده‌ها شکارچی غیرمجاز به مدت ده روز جزیره آشوراده را به «رگبار» بستند، سرانجام چهار تن از آنها بازداشت شده‌اند.

حسینعلی ابراهیمی افزود که بالاخره پس از ورود «جدی» دستگاه‌ قضایی و نیروی انتظامی، این افراد بازداشت شده و برخی از ادوات و تجهیزات آنها نیز ضبط شده است.

وی از آن چه «کوتاهی» استانداری و فرمانداری‌های استان گلستان در قبال «حمله مسلحانه» شکارچیان غیرمجاز به جزیره آشوراده نامیده انتقاد کرده است. به گفته آقای ابراهیمی، این شکارچیان غیرمجاز «در گروه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفره با قایق و تجهیزات شکاری از جمله اسلحه حمله می‌کردند» و «به روی محیط‌بانان مستقر در جزیره» نیز تیراندازی کرده‌اند.

بر اساس اظهارات وی، با این حال در جریان این تیراندازی، محیط‌بانان آسیب جدی ندیدند. جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره ایران در دریای خزر، در حوزه آبی گلستان قرار گرفته اما در طرح یکپارچه مدیریت شبه جزیره میانکاله (از مهم‌ترین زیست‌بوم‌های حیات وحش ایران) قرار دارد و از این رو حفاظت آن با اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران است. در سال ۹۴ نیز روزنامه شهروند از هجوم گروهی شکارچی به آشوراده گزارش داده و نوشته بود: «١۶٠ قایق به همراه تعداد زیادی شکارچی به منطقه شکار ممنوع آشور در آشوراده هجوم آوردند و چلنگر، مرغابی و باکلان شکار کردند.»

در همان سال هم تنها خبر بازداشت ٢٢ شکارچی متخلف در جزیره منتشر شد که میلاد بهرامی سرپرست وقت اداره روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست مازندران آن را تائید کرده بود.

خودکشی فرد تراجنسی در پی فتوای عالِم دینی مبنی بر مجاز نبودن عمل تغییر جنسیت

یک فرد تراجنسی (ترنس) در مریوان در پی فتوای یک عالِم دینی محلی مبنی بر مجاز نبودن انجام عمل تغییر جنسیت خودکشی کرد.

هه‌نگاو، سایت حقوق بشری که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، در گزارشی این فرد را «ریبوار ابراهیمی» ۲۰ ساله معرفی کرده و آورده است که او روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده است.

بر اساس این گزارش، ریبوار ابراهیمی هویت جنسی خود را زن می‌دانسته و تمایل به عمل جراحی تطبیق جنسیت داشته است، اما وقتی خانواده او برای انجام این عمل، نظر شرعی یک ماموستا (عالم دینی در مناطق کردنشین) را جویا می‌شوند، او فتوایی مبنی بر عدم جایز بودن این عمل داده و همین باعث شده است که ریبوار ابراهیمی با مشکلات روحی شدید مواجه شود.

ترنس یا تَراجِنسی افرادی هستند که هویت جنسیتی آن‌ها با جنسیت انتسابی هنگام تولدشان همخوانی ندارد. در دهه‌های گذشته انجام برخی عمل‌های جراحی در سراسر دنیا کمک کرده است تا این افراد بتوانند صفات جنسی مورد انتظار خود را بازیابند، عملی که در ایران نیز قابل انجام است.

مراجع تقلید درباره انجام این جراحی‌ها، فتواهای مختلفی داده‌اند، اما با وجود مخالفت شمار بسیاری از آن‌ها، برخی آن را حرام ندانسته‌اند.

بر اساس فتوای روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عمل‌ تطبیق جنسیت پس از تایید پزشکی قانونی و طی مراحل قانونی در ایران که بسیار پیچیده و زمان‌بر است از چند سال قبل انجام می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران «به طور موقت» از مقام خود عزل شد

بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال ایران، شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم، رئیس این فدراسیون، به صورت «موقت» از مقام خود عزل شده است.

در پی اعلام خبر عزل رئیس فدارسیون فوتبال ایران در روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، احسان اصولی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبر ایران از تشکیل «جلسه فوق‌العاده» هیئت رئیسه خبر داد و گفت: «طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، بحث عزل موقت یکی از اختیارات هیئت رئیسه است، اما تصمیم‌گیرنده نهایی در این باره مجمع عمومی فدراسیون است و اگر مجمع رأی موافق بدهد، ایشان عزل خواهد شد.»

به گفته آقای اصولی، در صورت درخواست حداقل یک سوم از اعضای هیئت رئیسه برای تشکیل جلسه، رئیس فدراسیون موظف است که ظرف مدت حداکثر ۱۴ روز این جلسه را تشکیل دهد، در غیر این صورت هیئت رئیسه خود به تشکیل این جلسه اقدام می‌کند.

آقای اصولی در ادامه اقدام اخیر هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال را «کاملا قانونی و بر اساس اساسنامه مصوب» خواند و از جمله دلایل تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص عزل عزیزی خادم را «اتفاقات ناگوار» در حوزه فوتبال کشور در یک سال گذشته عنوان کرد.

در یک سال گذشته انتقادهای گسترده‌ای از اشتباه‌های مدیریتی و ابهام‌های مالی و اقتصادی رئیس فدراسیون فوتبال ایران در رسانه‌های داخلی ایران مطرح شده تا جایی که بسیاری از کارشناسان، بازیکنان و فعالان حوزه فوتبال از شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم به عنوان کسی نام برده‌اند که فوتبال کشور را در بن‌بست قرار داده است.

در میانه این انتقادها حذف پرسپولیس و استقلال تهران از لیگ قهرمانان آسیا و نخستین سقوط دهه‌ای قابل توجه پرسپولیس در رنکینگ جهانی، همچنین پخش یک فایل صوتی از نقض قانون در کمیته انضباطی در مورد رای پرونده گل‌گهر به دامنه این انتقادها در ماه‌های گذشته افزود.

آقای عزیزی خادم، متولد ۱۳۵۶، شانزدهمین رئیس فدراسیون فوتبال ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که در اسفند ۱۳۹۹ به این مقام رسید. او از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بود و در مقطعی مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه و معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی را نیز برعهده داشت.

کمیسیون تلفیق مجلس: قرارگاه سپاه نفت خام می‌گیرد تا مصلا تکمیل کند

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ می‌گوید با تصویب این کمیسیون، سپاه پاسداران در ازای دریافت نفت خام در هر مکانی که بخواهد، پروژه‌های نیمه‌تمام مصلاهای سراسر کشور را تمام خواهد کرد.

آن‌ طور که وب‌سایت انتخاب به نقل از رحیم زارع اعلام کرده، کمیسیون تلفیق به منظور تکمیل مصلاهای نیمه‌کاره کشور، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران را «موظف» کرده است که برای تکمیل و تحویل مصلاها اقدام کند.

بر این اساس، کمیسیون تلفیق یک‌ هزار میلیارد تومان برای مصلاهای سراسر ایران و یک‌ هزار میلیارد تومان نیز تنها برای مصلای تهران در بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص داده است.

به گفته وی، «هزینه‌کرد این اقدام… در قبال نفت خام به نرخ رسمی صادرات نفت در مکان‌های مورد نظر قرارگاه، تحویل می‌شود. درآمد این بند از طریق تهاتر نفت خام با قرارگاه خاتم‌الانبیاء تسویه خواهد شد.»

پیش از این نیز وزیر کشاورزی ایران از ورود قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به حوزه تولید برنج خبر داده بود که این قرارگاه با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را «تکذیب» کرد.

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی ایران، هشتم بهمن گفته بود دولت برای تولید برنج با قرارگاه عمرانی خاتم‌الانبیا قرارداد امضا کرده و در طول یک دوره پنج‌ ساله، «از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار» برای این کار اختصاص داده است.

قرارگاه خاتم‌الانبیا سال‌ها است در حوزه‌های کلان اقتصادی ورود کرده و واگذاری قراردادهای بزرگ به این قرارگاه که اساسا دارای ماهیت نظامی است، امری معمول در دولت‌های مختلف بوده که با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی شتاب بیشتری گرفته است.

پرچمدار ایران با تستِ مثبت دوپینگ از المپیک زمستانی پکن حذف شد

حسین ساوه‌شمشکی، اسکی‌باز ایرانی آلپاین و پرچمدار ایران در المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲، به‌ دلیل مثبت شدن تست دوپینگش از شرکت در این دوره از رقابت‌ها حذف شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی «کنترل دوپینگ» روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نمونه جمع‌آوری‌شده از آقای شمشکی «استروئید آنابولیک آندروژنیک» یافت شده که در فهرست مواد ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ قرار دارد.

این اولین نمونه دوپینگ تاییدشده در رقابت‌های زمستانی امسال است.

در ادامه این بیانیه آمده است که در پی مثبت شدن تست دوپینگ این ورزشکار، او از «رقابت، تمرین، مربیگری یا شرکت در هر فعالیتی در طول بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ منع می‌شود».

در بیانیه آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ همچنین آمده است که آقای شمشکی حق اعتراض به تعلیق موقت در دادگاه داوری ورزش را دارد، همچنین برای نمونه «ب» هم می‌تواند درخواست آزمایش بدهد.

خبرگزاری مهر در این باره اعلام کرده که مسئولان کاروان ورزشی ایران برای تست نمونه «ب» درخواست داده‌اند.

حسین ساوه‌شمشکی، ۳۶ ساله بهترین نتیجه المپیکی خود را تا به امروز در سال ۲۰۱۴ در سوچی کسب کرده است.

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن از ۱۵ بهمن سال آغاز شده و تا اول اسفند ادامه دارد. ایران هم در این دوره از رقابت‌‌ها سه نماینده در اسکی صحرانوردی و آلپاین معرفی کرده بود.

خبرگزاری‌های ایران روز ۱۰ اسفند، همزمان با اعزام کاروان ورزشی ایران به المپیک زمستانی چین، از مثبت شدن تست کرونای ستار صید، المپیکی اسکی صحرانوردی و یکی از دو پرچمدار معرفی‌شده ایران در این بازی‌ها و مصطفی میرهاشمی، مربی این رشته ورزشی خبر داده بودند.

دادستان کل ایران فضای مجازی را «منشاء» قتل مُنا حیدری معرفی کرد

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز چهارشنبه با اشاره به قتل فجیع مُنا حیدری، کودک‌همسر ۱۷ ساله، به دست همسرش، منشاء این جنایت در شهر اهواز را فضای مجازی دانست.

دادستان کل کشور با تاکید بر این که ارتباطات منا حیدری برای خروج از ایران و نیز ارسال عکس برای همسرش از طریق اینستاگرام صورت گرفته، تلویحا شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را عامل این قتل معرفی کرد.

پیش از این نیز محمدحسین هاشمیان، دبیر کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره ماجرای بریده شدن سر مونا حیدری به دست شوهرش در اهواز هم قاتل و هم مقتول را مظلوم خوانده و آنها را قربانی فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی دانست.

منا حیدری در ۱۲ سالگی با گواهی رشد از دادگاه، به عقد پسرعمویش درآمد و در ۱۴ سالگی مادر شد. پدرش به رسانه‌ها گفته است که مونا از او خواسته بوده تا در طلاق از او حمایت کند.

انتشار عکس تکان‌دهنده سجاد حیدری که خندان با سر بریده همسر ۱۷ ساله‌اش در خیابان‌های اهواز می‌گشت بار دیگر بحث قتل‌های موسوم به «ناموسی» و «کودک‌همسری» را مطرح کرده است.

پیام فرح پهلوی به مناسبت «فتنه ۲۲ بهمن ۵۷»

شهبانو فرح پهلوی، آخرین ملکه ایران، روز چهارشنبه در آستانه چهل و سومین سالگرد «انقلاب اسلامی» در ایران در پیامی انقلاب سال ۵۷ را «فتنه ۲۲ بهمن» نامید و تاکید کرد که «ایمان دارم نور بر تاریکی پیروز خواهد شد».

شهبانو فرح پهلوی با اشاره به این که ایران روزهای تیره و ناگواری را از سر می‌گذراند، ابراز امیدواری کرد که ایران «بار دیگر ققنوس‌وار از خاکستر خود» برخیزد.

به گفته فرح پهلوی، همه ایرانیانی «که مهر این کهن‌دیار را در دل دارند، دست در دست هم با استواری و همبستگی در راه پیروزی بر تیرگی‌ها و دشواری‌ها گام بر می‌دارند».

پیام تازه آخرین ملکه ایران در حالی منتشر می‌شود که در ماه‌های اخیر توجه و تقدیر عده چشمگیری از مردم ایران به محمدرضاشاه و خانواده او مقام‌های جمهوری اسلامی را به واکنش واداشته است.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که خود در سال‌های اخیر در هر تجمع اعتراضی آماج شعارهای منفی معترضان قرار گرفته در سخنرانی خود در روز سه‌شنبه هفته جاری با حمله به رسانه‌های «معاند» گفت مطالبی که این رسانه‌ها در مورد دوران حکومت پهلوی منتشر می‌کنند منفی نیست و از این امر به‌شدت انتقاد کرد.

ابراز نگرانی مقام‌های حکومتی در ایران پس از آن تشدید شد که در جریان اعتراض‌های خیابانی سال‌های ۹۶ و ۹۸ ایران، معترضان شعارهایی در حمایت از دوران پهلوی سر دادند.

بحران اوکراین؛ نیروهای نظامی ایالات متحده وارد رومانی شدند

نیروهای آمریکایی که مقرر شده بود از آلمان به رومانی منتقل شوند شامگاه چهار‌شنبه ۲۰ بهمن وارد این کشور شدند تا در صورت گسترش بحران اوکراین بتوانند از جناح شرقی ناتو دفاع کنند.

ایالات متحده برای تقویت قوای دفاعی اروپای شرقی حدود سه هزار نیروی نظامی اضافی به کشورهای لهستان و رومانی اعزام می‌کند. نیروهایی که از آلمان به رومانی اعزام می‌شوند، نیروهای یگان زرهی استریکر هستند.

وزارت دفاع رومانی اعلام کرده که بخشی از این یگان شامگاه چهارشنبه وارد رومانی شدند که به پایگاه نظامی میخائیل کوگالنیچانو در شرق این کشور منتقل خواهند شد.

نیروهای ایالات متحده از سال ۱۹۹۹ تاکنون برای دفعات از این پایگاه که در مجاورت دریای سیاه قرار دارد، استفاده کرده‌اند. رومانی که از سال ۲۰۰۴ به عضویت ناتو درآمده است، همچنین محل استقرار یک سامانه دفاع موشکی بالستیک است.

یگان استریکر که برای استقرار سریع در مکان‌های مورد نظر طراحی شده به ۹۰۰ سرباز آمریکایی می‌پیوندد که در حال حاضر در رومانی به‌سرمی‌برند. بخشی از این ۹۰۰ سرباز جزو نیروهای ناتو هستند و بخشی از آنها نیز طبق توافق دو جانبه ایالات متحده و رومانی به این کشور منتقل شده‌اند.

کشورهای غربی نگران حمله احتمالی روسیه به اوکراین هستند. مسکو علی‌رغم استقرار یکصد هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین، اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به این کشور را رد می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

العربیه: نخست وزیر لیبی از یک سوءقصد جان سالم به در برد

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد که عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی، بامداد پنج‌شنبه ۲۱ بهمن از یک سوءقصد جان سالم به در برد.

گزارش این شبکه تلویزیونی حاکی است که چندین نفر به روی خودروی حامل نخست وزیر لیبی در طرابلس آتش گشودند. هویت مهاجمان هنوز معلوم نیست و آنها توانسته‌اند که از صحنه حادثه بگریزند.

عبدالحمید الدبیبه کمتر از یک سال پیش سمت نخست وزیری را در لیبی به طور موقت بر عهده گرفت. حادثه ترور نافرجام او در روزی رخ داده است که پارلمان لیبی قرار است نشستی برای انتخاب نخست وزیر و برکناری احتمالی وی برگزار کند. آقای الدبیبه گفته بود که مخالفان را در پارلمان شکست خواهد داد.

وی بارها تاکید کرده است که دولت انتقالی وحدت ملی به رهبری او به‌رغم آن که انتخابات نتوانست طبق برنامه در ماه دسامبر برگزار شود، همچنان مشروعیت دارد و از این رو خواسته مخالفان برای استعفا را نپذیرفته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

انتقاد رئیس «بنیاد مستضعفان» از نوع گفت‌وگوی شهروندان در مورد دوران پهلوی

رئیس «بنیاد مستضعفان» روز چهارشنبه ۲۰ بهمن با انتقاد تند از گفتمان رایج در فضای مجازی در مورد دوران حکومت پهلوی، به انتقاد از وضعیت اقتصادی ایران در زمان محمدرضا شاه پهلوی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز فتاح که در یک مراسم مربوط به املاک مصادره‌شده مربوط به قبل از انقلاب ۵۷ سخن می‌گفت، اظهار داشت که «متأسفانه امروز برخی‌ها با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی، در فضای مجازی به دنبال تطهیر چهره خاندان پهلوی هستند.»

او همچنین در مورد اسنادی که بنیاد او مصادره کرده گفت که «شناسنامه فرح، شاه و ولیعهد در دست ما است» و در ادامه نیز این سؤال را مطرح کرد که «آن زمان وضعیت مردم ایران که تنها ۲۵ میلیون نفر جمعیت داشت و وضع فروش نفت آن زمان هم بسیار خوب بود و هیچ تحریمی هم نبود، چه طور بود؟»

پرویز فتاح سپس به انتقاد تند از وضعیت اقتصادی مردم ایران در زمان پیش از جمهوری اسلامی پرداخت. این انتقادهای او در حالی مطرح می‌شود که به گفته خود مسئولان جمهوری اسلامی تمامی شاخص‌های اقتصادی ایران در وضعیت وخیمی قرار دارد و شمار شهروندان زیر خط فقر و حاشیه‌نشین نیز در این آمارها روند فزاینده‌ای را نشان می‌دهد.

انتقاد از نوع گفت‌وگوی شهروندان در مورد دوران پهلوی در میان مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر بیشتر شده است و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی روز سه‌شنبه خود با حمله به رسانه‌هایی که آن‌ها را «معاند» خواند، گفت مطالبی که این رسانه‌ها در مورد دوران حکومت پهلوی منتشر می‌کنند منفی نیست و از این امر به‌شدت انتقاد کرد.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، نیز روز هفتم دی گفته بود که ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران از فعالیت‌های روحانیت علیه حکومت پهلوی «اطلاعاتی ندارند» و «به دلیل عدم آگاهی»، برخی فیلم‌های مربوط به دوره پهلوی را باور می‌کنند.

او این فیلم‌ها را «تقطیع‌شده و تحریف‌شده» خواند و گفت این فیلم‌ها برای این پخش می‌شود که «به مردم القاء کند که انقلاب مردم ایران اشتباه بود».

سخنگوی سپاه پاسداران آذرماه ۹۸ هم اظهارنظری مشابه کرده و گفته بود ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران دربارهٔ دوره پهلوی را «درک و لمس نکرده‌اند» و جمهوری اسلامی نتوانسته دربارهٔ حکومت پهلوی آگاهی‌بخشی کند و نسل جوان در ایران «دچار شک شده‌است».

ابراز نگرانی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی پس از آن تشدید شد که در جریان اعتراض‌های خیابانی سال‌های ۹۶ و ۹۸ ایران، معترضان شعارهایی در حمایت از دوره پهلوی سر دادند.

مجری سابق تلویزیونی رئیس مؤسسه «گنجینه ملی آب ایران» شد

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه گزارش دادند که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و رئیس شورای موسسه گنجینه ملی آب ایران، در حکمی محمدحسین رنجبران، مجری تلویزیونی، را به ریاست مؤسسه «گنجینه ملی آب ایران» منصوب کرد.

در کارنامه محمدحسین رنجبران پیشینه‌ای مربوط به امور آب یا سازه‌های آبی دیده نمی‌شود و او سردبیری و تهیه‌کنندگی و اجرای چند برنامه گفت‌وگومحور در رادیو و تلویزیون حکومتی را برعهده داشته است.

او همچنین مدتی در سمت مدیرکل سابق روابط عمومی صدا و سیما و وزارت رفاه و تامین اجتماعی فعالیت داشته است.

مؤسسه گنجینه ملی آب ایران وابسته به وزارت نیرو است که در سال ۱۳۷۴ با هدف حفظ، احیا و معرفی آثار و ابنیه مربوط به آب پایه‌گذاری شد و اساسنامه آن، ۳۱ تیر ۱۳۷۶ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

شورای این موسسه متشکل از وزیر نیرو به عنوان رئیس شورا و معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و همچنین وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شماری دیگر از مقام‌های دولت جمهوری اسلامی است.

راننده‌های کامیون مخالف واکسیناسیون، یک نقطه مرزی مهم کانادا با آمریکا را مسدود کردند

با ادامه حرکت اعتراضی راننده‌های کامیون در کانادا در اعتراض به محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا، یک نقطه مرزی مهم با آمریکا مسدود شد.

این راننده‌های کامیون که خواستار پایان مقررات واکسیناسیون اجباری برای عبور از مرز هستند، پلی که خاک کانادا را به دیترویت و میشیگان وصل می‌کند، مسدود کردند. روزانه حدود هشت هزار دستگاه کامیون از این پل به سمت دو کشور می‌روند.

راننده‌های کامیون همچنین از یک هفته پیش در اتاوا، پایتخت کانادا، با متوقف کردن وسایل نقلیه خود راه‌بندان ایجاد کرده‌اند.

اعتراضات این افراد تحت عنوان «کارزار آزادی» ابتدا به دلیل اجباری شدن واکسیناسیون برای رانندگان شکل گرفت اما حال شامل سایر مسائل مربوط به بهداشت عمومی از جمله پوشیدن ماسک نیز می‌شود.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز چهارشنبه در تازه‌ترین واکنش به این تظاهرات گفته است که دولت همچنان به پیروی از علم و توصیه کارشناسان ادامه می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت: کاهش ۱۷ درصدی ابتلا به کرونا در جهان طی یک هفته

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید میزان ابتلا به کووید-۱۹ در سطح جهانی طی هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته پیش از آن، ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. این سازمان همچنین به کاهش ۷ درصدی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در سطح جهان اشاره کرده است.

بنا بر گزارش هفتگی سازمان جهانی بهداشت، سویه امیکرون هم‌اکنون، سویه غالب در جهان است اگر چه همچنان حدود سه درصد موارد ابتلا به سویه دلتای ویروس کرونا هم گزارش شده است.

در گزارش این سازمان بین‌المللی اگرچه به مواردی چون کاهش ۵۰ درصدی ابتلا در آمریکا یا کاهشی ۷ درصدی در اروپا از جمله آلمان و فرانسه اشاره شده، اما آمار ابتلا در کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، بلاروس و روسیه صعودی بوده است.

در ایران هم با شیوع گسترده سویه اومیکرون، آمار ابتلا و مرگ و میر در حال افزایش است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش اخیر خود بر مؤثر بودنِ دوز سوم واکسن‌ها برای جلوگیری از ابتلای شدید تأکید کرده و میزان اثربخشی آن را ۷۵ درصد ارزیابی کرده است.

بیشتر

دختری که سرش بریده شد