خلاصه درس ۱۴ اجتماعی چهارم


خلاصه درس ۱۴ اجتماعی چهارم

درس ۱۴ مطالعات چهارم ابتدایی سفری به کرمانشاه برای دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی از کتاب مطالعات چهارم دبستان به منظور آموزش درس مطالعات چهارم ابتدایی


درس ۱۴ مطالعات چهارم ابتدایی سفری به کرمانشاه

عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

انتظارات یادگیری درس ۱۴ مطالعات چهارم ابتدایی سفری به کرمانشاه

انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

١ چند مورد از ویژگی های شهر کرمانشاه را بیان کنند. ٢ چگونگی به وجود آمدن حکومت ساسانیان و علل سقوط آن را توضیح دهند. ٣ اصول دین زرتشت را نام ببرند. ٤ با توجه به نمودار زمانی سلسله های ایران باستان و متن کتاب، مهمترین ویژگی های هر سلسله را استخراج کنند و بنویسند. ٥ نقشهٔ ایران کنونی را با نقشهٔ قلمرو ساسانیان مقایسه کنند. ٦ سوغات و صنایع دستی محل زندگیشان را شناسایی کنند. ٧ به طور گروهی برای گردشگران، یک پوستر در زمینهٔ معرفی محل زندگی خود درست کنند.

جزوه پاسخ فعالیت های کتاب اجتماعی چهارم ابتدایی

مواد و وسایل مورد نیاز:

کتاب درسی، کاربرگهٔ شمارهٔ ۹، مقوا و مداد رنگی برایدرست کردن نمودار خط زمان، تصاویری از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کرمانشاه،چند نمونه سوغات و صنای عدستی محل زندگی دانش آموزان.

آموزش درس ۱۴ مطالعات چهارم ابتدایی سفری به کرمانشاه

آماده کنید

این درس نیز طبق روال درس های قبل به صورت داستان گویی ارائه می شود.

ابتدا با پرسش وپاسخ از طریق بچه ها داستان را مرور کنید و نتیجه بگیرید

که پویا، توماس، محسن و علیرضا خوابیدندتا صبح زود به همدان برگردند و از اینجا به بعد داستان را ادامه می دهیم.

آموزش دهید با صدای بلند و رسا بقیهٔ داستان را بخوانید

و سعی کنید بچه ها را از ادامهٔ داستان که تصمیم گیری برای سفر به یک شهر دیگر است، به وجد بیاورید.

توجه بچه ها را به تصویر بنای تاریخی طاق بستان که سن گنگارهٔ تاجگذاری پادشاهان ساسانی را نشان می دهد، جلب کنید.

پس از آن در مورد به وجود آمدن سلسلهٔ ساسانیان توضیح دهید.

دراین بخش نظر دانش آموزان را به نقشهٔ قلمرو ساسانیان جلب کرده و وسعت قلمرو ایران را در زمان ساسانیان به آنها نشان دهید.

از بچه ها بخواهید تیسفون، پایتخت ساسانیان را روی نقشه پیدا کرده و نشان دهند.

انتظار می رود با استفاده از مقوا و مداد رنگی یا کاغذ رنگی، نمودار زمان صفحهٔ ۶۲ کتاب را روی یک مقوای بزرگ ترسیم کنید

تا دانش آموزان بتوانند نظم و توالی سلسله های ایران باستان را به ذهن بسپارند.

بحث پیشرفت معماری و هنر سنگ تراشی دوره ساسانیان را برای دانش آموزان مطرح کنید

و تصویر نقش برجستهٔ پیروزی شاپور اول بر امپراتور روم را به آنها نشان بدهید و بگویید در آن دوره شاهان دستور می دادند حوادث مهم را روی سنگ ها حجاری کنند.

در مورد اقدامات عمدهٔ خسرو انوشیروان از شاهان معروف ساسانی،

ساختن کاخ های باشکوه،تأسیس دانشگاه جند یشاپور و رونق پزشکی در آن دوره را در حین خواندن داستان از طریق پرسش و پاسخ مطرح کنید.

همچنین اصول دین زرتشت  و دربارهٔ دین زرتشت و کتاب مقدس زرتشتیان توضیح دهید.

در این درس، علل سقوط ساسانیان از زبان مادر محسن بیان شده است.

وقتی داستان را قرائت کردید، از دانش آموزان بپرسید: مادر محسن چه دلایلی برای از بین رفتن ساسانیان بیان کرد؟

فعالیت شمارهٔ ۱ صفحهٔ ۶۲ اجازه بدهید یک بار از روی متن بخوانند و سپس جواب را خلاصه کنند و فهرست وار بنویسند.

توجه کنید که خلاصه کردن یک متن و فهم آن به صورت درست و بیان کردن فهرست وار یکی از مهار تهای خواندن و درک مطلب است.

٭ با ادامهٔ داستان، بحث را به غذاهای محلی، صنایع دستی و سوغاتی بکشانید

و چند نمونه از صنایع دستی و سوغات محل زندگی خود را که به کلاس آورده اید، روی میز بگذارید به دانش آموزان نشان دهید.

اگر در میان این سوغاتی ها، مواد خوراکی هم باشد، بگذارید دانش آموزان به هم تعارف کنند و از آنها بخورند.

٭ در پایان این داستان با انجام فعالیت ۲ یعنی کاربرگهٔ شمارهٔ ۹ در واقع دانش آموزان، ی ک بار ویژگی های مهم سلسله های ایران باستان را با توجه به نمودار خط زمان، مرور می کنند و می نویسند.

اجازه بدهید دانش آموزان همفکری کنند و به طور گروهی مهم ترین ویژگی های هر یک از سلسله های ایران باستان را در نمودار کاربرگهٔ شمارهٔ ۹ بنویسند.

به پایان ببرید

پاسخ های دانش آموزان در کاربرگهٔ شمارهٔ ۹را وارسی کرده و دوباره ویژگی های سلسله های ایران باستان و ترتیب و توالی آنها را روی نمودار زمان مرور کنید.

به عنوان تکلیف پایانی از دانش آموزان بخواهید فعالیت  ۱، ۲ و  ۳ به کار ببندیم صفحه ۶۴ را به طور گروهی انجام دهند.

ممکن است به هر گروه انجام یک فعالیت را بسپارید و فرصت بدهید

تا دربارهٔ بناهای تاریخی شهر یا محل زندگی خود، پرس وجو کنند و تصویر مناسبی گردآوری کنند، دربارهٔ سوغاتی های شهر و استان خود تحقیق کنند و یا دستور العملی برای گردشگران بنویسید.

سوالات درس ۱۴ مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

گام به گام نمونه سوالات متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس ۱۴ چهارده مطالعات اجتماعی کلاس چهارم دبستان

سوالات درس ۱۴ چهاردهم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۱۴ چهاردهم سفری به شهر باستانی کرمانشاه کتاب مطالعات اجتماعی کلاس چهارم دبستان پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت درس ۱۴ مطالعات اجتماعی چهارم

نمونه سوال های متن درس ۱۴ چهاردهم مطالعات اجتماعی چهارم با جواب

۱) شهر کرمانشاه در کجا قرار دارد؟ پاسخ: در غرب ایران و مرکز استان کرمانشاه است و در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد.

۲) در کرمانشاه بارندگی نسبتا خوب است و این شهر چشمه ها و رودهای پر آب و مناظر زیبایی دارد.

۳) در کرمانشاه آثاری از چه دوره هایی وجود دارد؟ پاسخ: هخامنشیان – اشکانیان – ساسانیان

۴) دو آثار مهم تاریخی در کرمانشاه را نام ببرید.پاسخ: طاق بستان – بیستون

۵) در طاق بستان چه چیزی وجود دارد؟ پاسخ: مجموعه ای سنگ نبشته ها و سنگ نگاره های دوره ی ساسانیان در این مکان قرار دارد.

۶) ساسانیان پس از اشکانیان به قدرت رسیدند.

۷) اردشیر در جنگ با اشکانیان پیروز شد و خود را شاه خواند.

۸) در زمان ساسانیان، معماری و سنگ تراشی پیشرفت زیادی کرد.

۹) یکی از شاهان قدرتمند ساسانی، شاپور اول نام داشت. او توانست بر روسی ها پیروز شود.

۱۰) کی دیگر از شاهان معروف ساسانی، خسرو انوشیروان بود که در زمان او شهرهای بزرگی در ایران ساخته شد.

۱۱) به دستور خسرو انوشیروان دانشگاه بزرگی هم در جندی شاپور (در استان خوزستان) ساخته شد.

۱۲) در ایران باستان بیشتر مردم پیرو دین زرتشت بودند.

۱۳) زرتشتیان آتش را مقدس می شمردند و در آتشکده ها اهورامزدا یا خدای دانا را نیایش می کردند.

۱۴) کتاب مقدس زرتشتیان چه نام دارد؟پاسخ: اوستا

۱۵) پایه های اصلی دین زرتشت پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است.

۱۶) در بیستون سنگ نگاره ای وجود دارد که پیروزی داریوش بزرگ را بر مخالفانش نشان می دهد.

۱۷) حضرت محمد (ص) به خسرو پرویز پادشاه ساسانی نامه نوشت.

۱۸) چرا در اواخر حکومت ساسانی، مردم روز به روز ناراضی تر می شدند؟ پاسخ: زیرا مجبور بودند مالیات زیادی بپردازند تا هزینه های جنگ با رومی ها تامین شود.

۱۹) حکومت ساسانی برای چه پایان پذیرفت؟ پاسخ: به دلیل افزایش مالیات – محرومیت از آموزش و سواد – خوشگذرانی پادشاهان

۲۰) سوغاتی همدان چیست؟ پاسخ: ظروف سفالی و کشمش

۲۱) سوغاتی های معروف کرمانشاه را نام ببرید.پاسخ: نان برنجی – کاک – گیوه

۲۲) در کرمانشاه آثاری از کدام دوران و حکومت ها دیده می شود؟پاسخ: آثاری از دوره های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در آن مشاهده می شود.

۲۳) حکومت ساسانیان توسط چه کسی و چگونه بنیان گذاشته شد؟پاسخ: وقتی حکومت اشکانیان ضعیف شد، جنگ میان فرمانروایان محلی برای به دست گرفتن حکومت شدت گرفت، یکی از این فرمانروایان اردشیر نوه ساسان بود. اردشیر در جنگ با اشکانیان پیروز شد و خود را شاه خواند و حکومتی را به وجود آورد که به نام جدش ساسانیان نامیده شد.

۲۴) چرا طاق بستان گردشگران را به سوی خود جلب کرده است؟پاسخ: زیرا هم آثار مهمی دارد و هم در مکانی زیبا و خوش منظره قرار دارد.

۲۵) در طاق بستان چه چیزهایی قرار دارد؟پاسخ: مجموعه ای از سنگ نبشته ها و سنگ نگاره های دوره ساسانی

۲۶) سنگ نگاره های طاق بستان مربوط به چه چیزهایی هست؟پاسخ: تاج گذاری خسرو پرویز اردشیر دوم، شاهپور دوم و سوم که همه از پادشاهان ساسانی بوده اند.

۲۷) در زمان ساسانیان کدام هنرها پیشرفت کرد؟ چرا؟پاسخ: معماری و سنگ تراشی – زیرا هنرمندان رویدادهای مهم مانند پیروزی ها را به یادگار روی سنگ های بزرگ کوه ها می کندند.

۲۸) کدام پادشاه قدرتمند ساسانی پادشاه روم را اسیر کرد؟پاسخ: شاپور اول

۲۹) کار مهمی که شاپور اول کرده بود؟پاسخ: او توانست بر رومی ها پیروز شده و امپراتور روم را اسیر کند. بعد از این پیروزی او دستور داد صحنه تسلیم شدن امپراتوری روم را بر بدنه کوهی در فارس کنده کاری کنند.

۳۰) چهار پادشاه مشهور دوره ی ساسانی را نام ببرید.پاسخ: اردشیر – شاپور اول- خسرو انوشیروان و خسرو پرویز

۳۱) کارهای مهم خسرو انوشیروان را بیان کنید.پاسخ: به دستور او شهرهای بزرگ و کاخ های باشکوه ساخته شد و دانشگاه جندی شاپور در خوزستان بنا گردید.

۳۲) شهر جندی شاپور از چه لحاظ اهمیت داشت؟پاسخ: دانش پزشکی در آن شهر رونق داشت و پزشکانی از ایران و دیگر نقاط جهان در آن جا گرد آمده بودند.

۳۳) ترتیب پیدایش حکومت ها در ایران بعد از ورود آریایی ها را بیان کنید.پاسخ: مادها – هخامنشیان – سلوکیان – اشکانیان – ساسانیان – حکومت های اسلامی

۳۴) سه پایه اصلی دین زرتشت کدامند؟پاسخ: پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک

۳۵) زرتشتیان چه عقایدی داشتند؟پاسخ: زرتشتیان آتش را مقدس می شمردند و در آتشکده ها اهورامزدا را نیایش می کردند.

۳۶) آیا خسرو پرویز دعوت پیامبر را پذیرفت؟پاسخ: خیر

۳۷) در اواخر حکومت ساسانی وضع کشور چگونه بود؟ و یا چه دلایلی برای ضعف حکومت ساسانیان در اواخر حکومت خودشان و ورود اسلام به ایران وجود داشت؟پاسخ: مردم مجبور به دادن مالیات بیش تر برای تامین هزینه ی جنگ با رومی ها بودند. از امتیازات بزرگان مانند آموزش و سواد محروم بودند. پادشاهان به خوشگذرانی مشغول بوده و به مردم توجه نداشتند. سپاهیان به دلیل جنگ های متعدد ضعیف شده بودند. بنابراین مردم ناراضی بودند.

۳۸) چرا مردم ایران دین اسلام را پذیرفتند؟پاسخ: زیرا دین اسلام پیام برابری و برادری داشت و مردم ایران از پرداخت هزینه های جنگ و مالیات سنگین و فقر و ظلم و ستم و تبعیض خسته شده بودند.

۳۹) دو غذای محلی کرمانشاه را نام ببرید.پاسخ: آش عباسعلی – خورش خلال

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات درس ۱۳ مطالعات چهارم ابتدایی

سوالات متن درس ۱۴ چهاردهم کتاب مطالعات اجتماعی چهارم دبستان با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. ?

خلاصه درس ۱۴ اجتماعی چهارم