خلاصه درس ۱۲ هدیه ششم


خلاصه درس ۱۲ هدیه ششم

درس دوازده هدیه ششم ابتدایی سفرهای با برکت برای دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی از کتاب هدیه آسمانی ششم دبستان به منظور آموزش درس هدیه ششم ابتدایی


درس دوازده هدیه ششم ابتدایی سفرهای با برکت

عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

توضیحات درس دوازده هدیه ششم ابتدایی سفرهای با برکت

دانش آموزان در قالب ماجرایی که در این درس بیان می شود با برخی احکام نماز و روزه مسافر آشنا می گردند.

در این درس ما به دنبال توجه دادن دانش آموزان به این نکته هستیم که عبادت فقط منحصر در حضر و شهر و سرزمین ما نیست،

بلکه عبادت در سفر نیز واجب است اما احکام خاصی دارد که در این درس به برخی از آنها اشاره شده است.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان، در صورت امکان این درس را در اردو یا سفرهای دانش آموزی ، تدریس نمایید.

اهداف درس دوازده هدیه ششم ابتدایی سفرهای با برکت آشنایی با برخی از احکام نماز مسافر آشنایی با برخی از احکام روزه مسافر توانایی تشخیص نمازهای شکسته و کامل در شرایط مختلف توانایی تشخیص روزهٔ باطل در موقعیت های گوناگون

مفاهیم کلیدی نماز مسافر روزه مسافر

پیشنهادهایی برای تدریس درس دوازده هدیه ششم ابتدایی سفرهای با برکت

•عنوان، قسمتی از محتوای درس را آشکار می کند.

صحبت پیرامون سفر می تواند شروع خوبی برای ورود به متن درس قرار گیرد.

همچنین پس از تدریس یک بار دیگر می توانید به عنوان بازگشت نمایید تا اطلاعات تکمیل شده دانش آموزان پیرامون آن بیان گردد.

• برای شروع تدریس می توانید واژه«سفر»را بر تابلوی کلاس بنویسید و با طرح پرسش های زیر درس را آغاز نمایید: آیا تاکنون به سفر رفته اید؟ در سفر چه چیزهایی را یاد گرفتی؟نمازتان را در سفر به چه شکلی خواندید؟ می توانید این درس را با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی تدریس نمایید.

با استفاده از این فرصت، می توان پرسش های زیر را مطرح نمود:

به نظر شما سفر کردن فایده ای برای ما دارد؟ به نظر شما ما چند نوع سفر داریم؟نماز و روزه در سفر و در شهر خودمان با هم فرق دارد یا نه ؟

از دانش آموزان بخواهیم به این پرسش ها پاسخ مناسب دهند و این مقدمه ای برای ورود به درس و محتوای آن باشد.

•در صورت امکان به همراه دانش آموزان در اردویی یک روزه شرکت نمایید.

دانش آموزان با دیدن شکسته خواندن نماز توسط ما سؤالاتی برایشان پیش می آید و به این ترتیب در موقعیت یادگیری احکام مربوط به سفر قرار می گیرند.

تحقیق کنید

فعالیت«تحقیق کنید »که با هدف تقویت رویکرد پژوهش محور در آموزش، در خارج از کلاس انجام می شود،

اهداف درس را تعمیق می بخشد.

شایسته است معلمان محترم فرصت ارائه این تحقیق ها را در کلاس برای دانش آموزان ایجاد نمایند.

با تحقیق، دانش آموزان به این چهار مکان مقدس می رسند: مسجدالحرام در مکه، مسجد النبی در مدینه، مسجد کوفه، اطراف ضریح مطهّر امام حسین ع در کربلا.

دانستنی های درس دوازده هدیه ششم ابتدایی سفرهای با برکت

۱ دراین درس ما به دنبال توجه دادن دانش آموزان به این نکته هستیم که دین فقط منحصر در عبادت نیست

بلکه دین امریجامع و فراگیر است که به همه ابعاد زندگی توجه دارد،

عبادت، اخلاق فردی و اجتماعی، ورزش، تفریح، سفر و…

در ایندرس با بیان مقدماتی در خصوص سفر ، توجه دین به بحث سفر نشان داده شده است.

۲ در این درس باید به این نکته اشاره کرد که همه احکام دین از سوی خداوند مهربان قرار داده شده است؛

احکامی که نشان دهنده خیرخواهی خدا در حق بندگان است.

۳ از آنجایی که این درس، در خصوص احکام سفر است، می توان آن را قبل از تعطیلات نوروزی آموزش داد

تادانش آموزان در سفرهای نوروزی به صورت عملی آن را تجربه کنند و در صورت بروز اشکال پس از تعطیلات از معلم سؤالات خود را بپرسند.

۴ حتماً توجه داشته باشیم که در بیان احکام مسافرت به مطالب درس اکتفا کنیم

و با بیان مطالب اضافی، ذهن دانش آموز را خسته نکنیم.

خصوصاً آنکه آموزش احکام، ظرافت هایی دارد که در صورت عدم توجه به آنها ممکن است

موجبات دلزدگی دانش آموزان و یا وسواسی شدن آنها را فراهم کنیم.

درس ۱۲ هدیه ششم با جواب : سفرهای با برکت

پاسخ فعالیت هدیه ششم درس ۱۲ : سفرهای با برکت

درس ۱۲ هدیه ششم با جواب : سفرهای با برکت

درس ۱۲ : سفرهای با برکت

ایستگاه فکر صفحه ۷۵ هدیه ششم

عاطفه به همراه خانواده‌اش برای زیارت مرقد مطهر امام علی (علیه السلام) به نجف رفته‌اند و قصد دارند سه روز در آنجا بمانند. آنها کدام یک از این نمازها را باید کامل بخوانند و کدام را شکسته؟

جواب کامل کنید هدیه ششم

کامل کنید صفحه ۷۶ هدیه ششم

یکی از دو کلمه‌ی «صحیح» یا «باطل» را در جای خالی بنویسید.

بررسی کنید صفحه ۷۷ هدیه ششم

فرض کنید خانه‌ی شما در شهر آبادان است. از این شهر یک دایره به شعاع ۲۲۵ کیلومتر کشیده شده استبا توجه به این جدول‌ها مشخص کنید نماز و روزه‌ی شما در هر حالت چگونه است؟

گفت و گو کنید صفحه ۷۸ هدیه ششم

١- خانواده‌ی سعید درتهران ساکن هستند.در موارد زیر، نماز سعید شکسته است یا کامل؟

– آنها همراه پدر و مادر خود برای زیارت امام رضا (علیه السلام) به مشهد رفته‌اند و می‌خواهند هفت روز در آنجا بمانند.جواب: نماز شکسته است، چون کمتر از ده روز آنجا می‌مانند.

– با خانواده‌ی خود، پنج کیلومتر از شهر برای تفریح خارج شده است.جواب: نماز کامل است، چون کمتر از ۲۲۵ کیلومتر از شهر فاصله گرفته‌اند.

– برای دیدن مادر بزرگ به اصفهان رفته‌اند و قصد دارند دو هفته آنجا بمانند.جواب: نماز کامل است، چون بیشتر از ده روز قصد دارند در اصفهان بمانند.

٢- خانواده ی ریحانه در شیراز ساکن هستند.

در کدام یک از موارد زیر، روزه ی ریحانه صحیح است؟

صبح یک روز جمعه برای دیدار خویشاوندان به همراه خانواده ی خود به روستایی در ١۵ کیلومتری شیراز می رود.

جواب: صحیح چون کمتر از ۲۲٫۵ کیلومتر است

با خانواده ی خود در اوّلین روز ماه رمضان، بعد از خواندن نماز ظهر و عصر به سمت قم حرکت می کنند.

جواب: صحیح چون بعد از اذان ظهر حرکت می‌کنند

صبح روز بعد به قم می رسند و تصمیم می گیرند ١٢ روز در آنجا بمانند.

جواب: صحیح چون بعد بیش از ۱۰ روز در قم اقامت دارند

در پایان سفر، شب از قم حرکت می کنند و ساعت دو بعد از ظهر به شیراز می رسند.

جواب: باطل چون بعد از اذان ظهر به وطنشان بازگشته اند

تحقیق کنید صفحه ۷۳ هدیه ششم

در سفر مکان‌هایی هست که می‌توانیم نماز را کامل بخوانیم؛ حتی اگر کمتر از ده روز آنجا بمانیم. آن مکان‌ها کدام است؟

جواب:

خلاصه درس ۱۲ هدیه ششم