حرکت در عمق داده ها در داشبورد


حرکت در عمق داده ها در داشبورد

شرکت ویرا افزاران تولید کننده نرم افزار داشبورد مدیریت و نرم افزار ارزیابی عملکرد سازمان با امکان آنلاین سازی شاخصها از روی نرم افزار های موجود سازمان


حرکت در عمق داده ها در داشبورد

داشبورد(Dashboa d) چيست؟

داشبورد برداشت مستقيمي از همان داشبورد اتومبيل است که راننده اطلاعات مورد نظر خود از ميزان سوخت، سرعت و..را در هر لحظه کسب مي کند. بنابريان داشبورد در واقع يک ابزار مديريتي است براي نمايش اطلاعات عملکردي در سازمان ها ، براي اشخاصي که به اين اطلاعات نياز دارند به فرمتي که بيننده آن به سرعت بتواند ميزان کارايي و عملکرد سيستم را تشخيص داده و آنرا مديريت کند.داشبورد راه حلي است جامع براي کليه سازمانها و شرکتها به منظور نظارت بر وضعيت موجود در واحدهاي مختلف است.

داشبود يك نرم افزار كاربردي است كه با بازيابي داده هاي  سازمان ، كنترل و مانيتورينگ فرآيندهاي تجاري را ساده تر مي كند.

از آنجائيكه داشبورد نقاط نامطلوب سازمان را بسادگي نشان مي دهد ، مديران بمحض اطلاع از وضعيت نا به سامان آگاه مي شوند. در حقيقت نمونه هاي زيادي وجود دارد كه داشبورد ها موجب علاج واقعه قبل شده اندبا استفاده از اين سيستم مديران ارشد سازمان مي توانند به سادگي به اطلاعات مورد نياز دست يابند و در عين حال اطلاعات را آناليز کنند وبر شاخصهاي عملکردي بخش و يا واحد خود نظارت کامل و برخط داشته باشند.

برخي از مزاياي داشبورد مديريتتعريف شاخص هاي کليدي عملکرد سازمان (KPI)نظارت بر عملکرد سازمان و واحدهاکمک به تصميم گيري سريعتر و بهترنمايش وضعيت کل سازمان در يک نگاه

دسترسي سريع به اطلاعات از مجموعه چند منبع

انواع تعاملات داشبوردها

D ill-Dow  : حركت در عمق داده‌ها و دسترسي به جزئيات از سطوح بالاتر D ill-Ac oss  : حركت افقي و دسترسي به داده‌هاي مختلف در سطوح يكسان Slice a d Dice :  انتخاب يك جزء كوچكتر از داده‌ها Fil e  : ساده كردن با حذف داده‌هاي كم اهميت تر

سه گام جهت توسعه داشبورد

با تمركز بر گردش كار هوشمند ، رويه ايجاد داشبورد را به سه گام اصلي  كاهش مي دهد:

مهياسازى داده ها ، تعريف KPI و طراحي داشبورد.

مرحله ۱: مهياسازى داده ها (Da a P epa a io )

نقش پيشنهادي : مدير بانك اطلاعات

هدف : بمنظور آماده سازي داده مورد نياز

آماده سازي داده ها تعيين شده بمنظور اطمينان اينكه شاخص هاي  كليدي كارائي (kpI)   تعريف شده براي داشبورد درست باشند

مرحله ۲: تعريف KPI

نقش پيشنهادي : تحليل گر كسب و كار

هدف : بمنظور تعريف KPI ها به منظور استفاده طراح داشبورد

عناصر KPI ها :

يك يا چند مقدار قابل اندازه گيري (بازده فروش ، تعداد دانلود )

يك يا چند مقدار متني براي مقايسه (هدف فروش ، تعداد دانلودهاي مورد انتظار  )

يك يا چند بعد (زمان ، نوع محصول ، كشور)

نمايش داده هاي با شكل هاي مختلف متصور مي باشد

نمودار (Cha ) – نواحي رنگي متفاوتي كه با محور Y  نسبت داده مي شود

عقربه نشان دهنده  (Gauge) : تفاوت محدوده ها را نسبت به مقياس نشان مي دهد

وضعيت نما(S a e I dica o ) – بر مبناي اختلاف رنگ وضعيت را نشان مي دهد

مرحله ۳ : طراحي داشبورد

نقش پيشنهادي : تحليل گر كسب و كار  يا طراح يا هر كاربر محصولات نرم افزارهاي اداري

هدف : بمنظور طراحي صفحه داشبورد ، پياده سازي داشبورد تاملي و انتشار آن به محيط نمايش داشبورد

موارد قابل توجه در داشبوردها

·        ارائه هاي گرافيكي، كه به صورت حرفه‌اي طراحي شده اند، معمولا به نسبت ارائه هاي متني، به صورت موثرتري ارتباط برقرار كرده و مفاهيم غني‌تري را منتقل مي كنند.

·        در داشبوردها، نوع خاصي از اطلاعات وجود ندارد، بلكه تمامي اطلاعات مورد نياز (از هر نوعي)، كه براي انجام كاري خاص لازم است، آورده مي شود.

·        اطلاعات مورد نياز جهت نمايش در داشبوردها معمولا شاخص‌هاي عملكرد كليدي (KPI) هستند؛ ولي مي‌توان ساير اطلاعات مورد نياز را نيز توسط داشبورد نمايش داد.

·        محدوده نمايش اطلاعات داشبورد، نبايد از يك صفحه تجاوز كند.

·        يك داشبورد بايد به سرعت موارد با ارزش را كه نيازمند انجام عملي خاص هستند مشخص كند. البته ضرورتي وجود ندارد كه كليه جزئيات مرتبط با موضوعي خاص در داشبورد آورده شود. اطلاعات بايد تا حد امكان به شكل ساده و قابل فهم نمايش داده شوند.

·        داشبوردها مكانيزم‌هاي نمايشي ساده، مختصر، واضح و شهودي جهت ارائه اطلاعات دارند.

·        داشبوردها مطابق با نياز مشتريان طراحي مي‌شوند. اطلاعات ارائه شده در يك داشبورد، مطابق با نيازمندي‌هاي يك فرد، گروه يا كاركرد خاصي در نظر گرفته مي شود.

حرکت در عمق داده ها در داشبورد