جدول اینتا کد


جدول اینتا کد

برای آشنایی با شیوه دریافت اینتا کد مالیاتی و استفاده از جدول اینتا کد، حتما مقاله جامع اینتا کد را مطالعه کنید.


جدول اینتا کد

یکی از راهکار های سازمان های مالیاتی در جهت هوشمند سازی نظام مالیاتی، طبقه بندی منظم و دقیق فعالیت های شغلی مودیان می باشد. طبقه بندی هایی مانند آیسیک در چنین زمینه ای از قبل وجود داشتند اما این نوع از طبقه بندی نمی توانست تمام فعالیت های مودیان را تحت پوشش قرار دهد. بنابراین سازمان های مالیاتی برای یک کد گذاری دقیق تر اقدام کرده اند که به آن اینتا کد می گویند. در این مقاله خواهیم گفت که اینتا کد مالیاتی چیست و طریقه دریافت اینتا کد مالیاتی به چه صورت است. در این نوشتار به اینکه اطلاعات فعالیت اینتاکد چیست می‌پردازیم. با ما همراه باشید. همچنین اینتا کد مرتبط با پرونده الکترونیک توضیح داده شده است.

پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه این مقاله، مقاله های مالیات عیدی سال ۱۴۰۰ و مالیات نقل و انتقال ملک را نیز مطالعه کنید. 

آموزش رایگان حسابداری بازار کار

کد اینتا چیست؟

همانطور که گفته شد، کد اینتا مالیاتی برای ساماندهی و بالا بردن دقت طبقه بندی فعالیت های اقتصادی اختصاص داده شده است. کد اینتا، فعالیت ها را به سه دسته تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم می کند و در واقع، نوع فعالیت افراد را به صورت دقیق تعریف می نماید.

اینتا کد مالیاتی

از زمانی که کد اینتا در سامانه امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است، تمام مودیان وظیفه دارند که بر اساس شغل خود، در این سامانه ثبت نام نمایند، در غیر این صورت نمی توانند برخی از وظایف مالیاتی خود مانند تسلیم اظهارنامه را انجام دهند.

همچنین از دیگر ویژگی های اینتا کد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش نرم افزار هلو

۱.فعالیت هایی که با کد اینتا کد گذاری شده اند برای سازمان امور مالیاتی کشور شناخته شده هستند.

۲.اگر فعالیت جدیدی شناسایی شود می توان آن ها را به فعالیت ها اضافه نمود.

۳.در زمینه فعالیت های بازرگانی طبقه بندی و کد گذاری طبق تولیدات داخلی و واردات صورت می گیرد. یعنی می توان از سیاست های حمایتی نیز استفاده کرد.

۴.امکان تطبیق و ارتباط کد های اینتا با کد های آیسیک وجود دارد.

چه افرادی به کد اینتا مالیاتی نیاز دارند؟

تمام مودیان مالیاتی که باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند به اینتا کد احتیاج دارند. در واقع، تمامی مودیان مالیاتی باید فعالیت اقتصادی خود را در سامانه ثبت کرده و اینتا کد دریافت نمایند.

ثبت نام اینتا کد

برای فعال سازی اینتا کد باید از طریق سامانه ثبت نام عمل کنید. ابتدا به صفحه h ps: egis e . ax.gov.i رفته و وارد حساب کاربری مودی مالیاتی خود شوید.

سپس، باید وارد صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت در اینتا کد شوید.

یک سطر جدید به ازای تمام فعالیت های اقتصادی با ذکر اطلاعات فعالیت و خدمات خود انتخاب کرده و میزان فعالیت خود در حوزه را تعیین کنید. درصد فعالیت در اینتا کد بایستی جمعا به صد برسد.

عنوان دقیق فعالیت های اقتصادی خود را بر اساس پروانه کسب در بخش شرح فعالیت ها درج نمایید. گزینه تایید و ثبت نهایی را انتخاب کنید و با این کار، سیستم به صورت اتوماتیک، کد i a شما را، به شما اختصاص می دهد.

اصلاح اینتا کد فعالیت اقتصادی پس از ثبت نهایی

بعضی اوقات مودی مالیاتی پس از کلیک روی گزینه ثبت و تایید اینتا کد، متوجه اشتباهاتی می شود که در این صورت باید طبق مراحل زیر عمل کند:

۱.مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی و بخش میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی

۲.انتخاب گزینه ورود به ثبت نام در بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک

۳.سپس، شما به صفحه ای هدایت می شوید که همه پرونده های شما در آن نشان داده می شوند و باید پرونده ای که قصد دارید آن را اصلاح کنید را انتخاب کنید.

برای این منظور باید به سامانه با نام کاربری و رمز خود وارد شوید و در بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام گزینه افزودن فعالیت جدید را انتخاب کنید.

به این ترتیب، می توانید اطلاعات قبلی خود را ویرایش نمایید.

عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت های موجود اینتا کد

در صورتی که مودی هنگام ثبت نام، کد خود را در جدول اینتا کد مشاغل نیابد، باید مراحل زیر را انجام دهد:

نمونه سوال عملی اکسل با جواب رایگان

۱.انتخاب گزینه سایر یا متفرقه از بین گزینه ها

۲.ارسال یک نامه به دفتر فنی سازمان امور مالیاتی به پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادی مودی

زمانی که شما در نامه خود که به همراه مجوز ارسال شده است، فعالیت اقتصادی خود را ذکر می کنید، سازمان فعالیت های شغلی شما را خواهد دانست و بنابراین سه راهکار به شما پیشنهاد می کند.

۱.معرفی کردن زیر شاخه شغلی مرتبط با شغل شما

۲.اضافه کردن شاخه شغلی مربوطه

۳.باقی ماندن در زیر شاخه سایر با اطلاع سازمان مالیاتی از ویژگی های شغلی مودی مالیاتی

چه کسانی به اینتا کد نیاز دارند؟

فعال سازی اینتا کد از طریق سامانه ثبت نام انجام می‌شود. مراحل فعال سازی به صورت زیر است:

۱.مراجعه به صفحه ثبت نام و خدمات جامع مالیاتی به آدرس h ps: egis e . ax.gov.i

۲.ورود به حساب کاربری مودی مالیاتی

فیلم آموزش اکسل ۲۰۱۶ به زبان فارسی رایگان

۳.ورود به صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت اقتصادی

۴.انتخاب یک سطر جدید به ازای تک تک فعالیت‌ های اقتصادی با ذکر نوع خدمات یا کالایی که به تولید یا فروش آن اشتغال دارید

۵.تعیین میزان فعالیت در حوزه انتخابی برحسب درصد؛ مجموع درصد کلیه فعالیت‌ ها باید برابر با ۱۰۰ باشد

۶.درج عنوان دقیق فعالیت‌ های اقتصادی بر اساس پروانه کسب در بخش “شرح فعالیت”

۷.تایید و ثبت نهایی اطلاعات

به این ترتیب سیستم به صورت خودکار اینتا کد مناسب را به فعالیت اقتصادی شما اختصاص می‌ دهد.

نحوه دریافت اینتا کد

در صورتی که فعالیت خود بر اساس اینتا کد را وارد نکرده باشید، امکان استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ و یا ارسال اظهارنامه را نخواهید داشت.

بایستی قبل از ارسال اظهارنامه یا تبصره ماده ۱۰۰، با مراجعه به سامانه خدمات جامع الکترونیک مالیاتی به نشانی

h ps:my ax. ax.gov.i

در پرونده الکترونیک (پنجره فعالیتها) در قسمت «لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد  فعالیت خود را اضافه، ثبت و تایید کنید.

درصد فعالیت در اینتا کد چیست؟

در مرحله ای از پر کردن فرم‌ ها و مدارک مربوط به کد اقتصادی از شما اطلاعاتی در ارتباط با نوع فعالیت اصلی شرکت خواسته می‌ شود.

در این اطلاعات لازم است نوع فعالیت و گروه فعالیت شرکت مشخص شود. پس از مشخص شدن نوع و گروه فعالیت شرکت نوبت به آن می‌ رسد که به سوال «درصد فعالیت در کد اقتصادی چیست؟» پاسخ دهید. درصد فعالیت در کد اقتصادی در واقع میزان درصدی است که این شغل تامین کننده درآمد فرد می باشد. در صورتی که فرد فقط و صرفا این شغل را داشته باشد درصد فعالیت در کد اقتصادی ۱۰۰ خواهد بود. در غیر اینصورت میزان درصدی که این شغل تامین کننده درآمد فرد است به عدد درج می‌شود.

آموزش حقوق و دستمزد در اکسل

اصلاح اینتا کد فعالیت اقتصادی پس از ثبت نهایی

گاهی مودی پس از ثبت و تایید اینتا کد مربوط به فعالیت شغلی خود، متوجه می‌ شود که انتخاب نادرستی داشته است؛ در این شرایط باید به صورت زیر نسبت به ویرایش اطلاعات شغلی خود اقدام نماید:

۱.مراجعه به سایت سازمان مالیاتی، بخش میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی

۲.در بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک؛ انتخاب گزینه “ورود به ثبت نام”

سپس وارد صفحه‌ای می‌ شوید که تمامی پرونده‌ های شما در آن نمایش داده می‌شود؛ پرونده‌ ای که قصد ویرایش آن را دارید، انتخاب نمایید

۳.ورود به سامانه با نام کاربری و رمز عبور

۴.مراجعه به بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام

۵.انتخاب گزینه “افزودن فعالیت جدید” در بخش لیست فعالیت‌ ها بر اساس اینتا کد

به این ترتیب به صفحه ایجاد و ویرایش اطلاعات وارد شده، می‌توانید اطلاعات قبلی را ویرایش و ثبت نمایید.

اهمیت استفاده از کد آیسیک مالیات

طبقه بندی در بر گیرنده کلیه فعالیت‌ های اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی.

امکان مقایسه روند فعالیت‌ها در سطح ملی و بین المللی در صورت بکارگیری طبقه بندی ISIC

توصیه کمیسیون آمار سازمان ملل متحد به کلیه کشور‌ های عضو جهت استفاده از طبقه بندی ISIC

استفاده ۹۸ کشور در قاره‌ های مختلف جهان از طبقه بندی آیسیک

جمع بندی:

برای انجام وظایف مالیاتی، به داشتن اینتا کد مالیاتی نیاز دارید که نحوه دریافت آن در این مقاله توضیح داده شده است. در صورتی که پس از مطالعه کامل این مقاله همچنان سوالی درباره نحوه دریافت اینتا کد و درباره I a کد چیست داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید تا توسط کارشناسان پاسخ داده شود. 

مقالات مرتبط

جول اینتا کد ۱۴۰۰ موجود نیست و آخرین جدولی که عمومی شده است مربوط به سال ۹۷ است که جدول اینتا کد سال ۹۷ برای دانلود در زیر آمده است. انتخاب اینتا کد، برای محاسبه ضریب مالیاتی حیاتی می باشد. در واقع مالیاتی که شما می پردازید براساس اینتا کد محاسبه می شود.

فهرست موضوعات

اینتا کد 

اینتا کد روشی برای طبقه بندی فعالیت های اقتصادی می باشد. در این روش اداره مالیات فعالیت ها را به سه دسته: تولید، خدمات و بازرگانی تقسیم بندی می کند. سپس این دسته ها به زیردسته هایی مانند: تولید انواع حبوبات کشاورزی، خدمات هتل، بازرگانی انواع برنج وارداتی و …می باشد.

جدول اینتا کد

ممیز مالیاتی براساس جدول اینتا کد، ضریب مالیاتی  (ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد) را مشخص می کند. مثلا اگر تولید کننده کود حیوانی باشید، ضریب مالیاتی شما براساس جدول اینتا کد ۱۰% از فروش می باشد. یا اگر خرده فروش کود حیوانی باشید، ضریب مالیاتی شما براساس جدول اینتا کد ۱۲% از فروش می باشد.

جدول اینتا کد برای هر سال توسط اداره دارایی اعلام میشه. که از لینک زیر لیست جدول اینتا کد قابل دریافت است: جدول اینتا کد

جدیدترین جدول اینتا کد تا سال ۱۴۰۱، مربوط به جدول اینتا کد سال ۹۷ می باشد که برای مشاهده pdf اینتا کد مالیاتی بر روی لینک زیر کلیک کنید: 

جدول اینا کد

توضیح اینکه ابلاغ ضرایب تشخیص به صورت فوق فقط برای لغایت سال ۱۳۹۷ بوده و پس از آن در راستای طرح جامع مالیاتی با عنوان اینتاکد فعالیت کسبی، در سامانه مالیاتی فقط قابل دسترس ادارات امور مالیاتی جهت رسیدگی مالیاتی در اجرای ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم بوده است. 

چند مثال از جدول اینتا کد مشاغل

در زیر اینتا کد برخی مشاغل از جدول اینتا کد (ضرایب مالیاتی تا سال ۹۷) آورده شده است. 

نکات انتخاب کد آیسیک و اینتا کد در سایت مالیات

مهم ترین نکته، رجوع به جدول ضرایب مالیاتی اینتا کد که در بالا آمده می باشد. و پیدا کردن کمترین ضریبی که با توجه به فعالیتی که انجام می دهید در جدول می باشد.

ممیز مالیاتی، ضریب تشخیص درآمد را براساس جدول اینتا کد تشخیص می دهد. اما نکته مهم این است که فعالیت در قسمت آیسیک هم مرتبط درج شود و تناقضی در آن نباشد که ممیز، فعالیتی که ضریب بالاتری دارد و در قسمت آیسیک انتخاب شده است را در نظر بگیرد

سعی کنید فعالیتی را که با توجه به نوع کار شما می باشد انتخاب کنید که امکان اثبات آن وجود داشته باشد. در غیراینصورت امکان تشخیص ممیز براساس برداشت های وی وجود دارد. 

نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی (مشاغل)

محاسبه مالیات اشخاص حقیقی چهار مرحله دارد:

در لینک زیر این ۴ مرحله توضیح داده شده است :

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل

ثبت نام اینتا کد

برای ثبت نام و دریافت اینتا کد به سایت h ps: egis e . ax.gov.i PagesLogi مراجعه کنید. پس از ورود در قسمت ویرایش اطلاعات ثبت نام، تب فعالیت ها را انتخاب کنید. 

دریافت اینتا کد در سامانه اظهارنامه مالیاتی

در صورتی که تاکنون اینتا کد خود را در سیستم مالیات ثبت نکرده باشید، بعد از ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی، صفحه ای باز می شود که با کلیک بر روی افزودن اینتا کد نسبت به ثبت اینتا کد فعالیت خود در سامانه مالیات اقدام کنید. 

سپس پنجره زیر باز می شود. اینتا کد فعالیت اقتصادی خود را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید.

شما می توانید در قسمتی که با کادر قرمز مشخص شده است بخشی از فعالیت خود را تایپ و سپس بر روي ذره بین کلیک نمایید.

سپس در پایین همان صفحه لیست فعالیتهایی که کلمه مورد نظر را دارد نمایش داده می شود. شما می بایست با توجه به نوع فعالیت یکی را انتخاب نمایید. پس از انتخاب فعالیت مورد نظر اطلاعات آن در فیلدهاي مربوطه ( تا سطح چهارم ) بارگذاري و براي شما نمایش داده می شود. در ادامه می بایست با درج شرح فعالیت و درصد فعالیت بر روي کلید ذخیره کلیک نمایید. 

در این روش شما با توجه به نوع فعالیت خود می بایست از گروه بندي هاي تولیدي، بازرگانی و خدماتی یکی را انتخاب و در ادامه همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می نمایید به ترتیب شماره تصاویر نوع فعالیت خود را جستجو و انتخاب نمایید.

نکته: تمامی فعالیت های شغلی خود را با ذکر شرح فعالیت و میزان درصد هر کدام از آن فعالیت ها در سیستم ثبت نمایید. می بایست مجموع درصد فعالیت های شما برابر با ۱۰۰ درصد شود.

همانطور که شرح داده شد تمامی مراحل را که به طور مثال ذکر شده است انتخاب و در نهایت بر روی کلید ذخیره کلیک نمایید. 

اصلاح و تغییر اینتاکد مالیاتی پس از ثبت نهایی

با توجه به تصمیمات سازمان امور مالیاتی ، تغییر اینتاکد در سامانه ارسال اظهارنامه مالیاتی غیر فعال گردیده و فقط توسط حسابرسان ارشد مالیاتی قابل انجام میباشد.

عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت های موجود اینتا کد

در صورتی که فکر می کنید کد شغلی شما در لیست آیسیک و اینتا کد وجود ندارد، بهترین کار انتخاب یک گزینه شغلی مرتبط با در نظر گرفتن ضریب مالیاتی پایین می باشد. برای اینکار می توانید به جدول pdf اینتا کد که در بالا اعلام شده مراجعه کنید. در صورتی که بعد از مرور جدول اینتا کد هنوز کد اینتا شغل خود را پیدا نمی کنید از مشاوره مالیاتی متخصص بیدبرگ استفاده کنید.

کد آیسیک (ISIC)

کد آیسیک (ISIC) که مخفف I e a io al S a da d I dus ial Classifica io (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) می باشد، روشی برای طبق بندی فعالیت های اقتصادی می باشد. در این روش صنایع نه براساس تولید، خدمات بازرگانی، بلکه براساس نوع دقیق فعالیت دسته بندی می شوند. مانند: کشتار طیور، بسته بندی مواد غذایی، کشاورزی، تولید پوشاک، ماشین آلات و دستگاه های برقی، بیمه، تاسیسات برقی ساختمان و… تقسیم بندی می شوند. 

لیست کامل آیسیک براساس مرکز آمار ایران در فایل Pdf زیر آمده است: (تفاوتی مشهودی بین ورژن ۴ و ۵ نمی باشد و کلیات و جزییات یکی می باشد)

h ps:www.ama .o g.i Po als0fa adadeISIC-Rev4.pdf 

مطالب مرتبط:

اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱

جدول اینتا کد