جانوری که هم در خشکی و هم در اب زندگی می کند


جانوری که هم در خشکی و هم در اب زندگی می کند

جانورانی که هم در آب و هم در خشکی زندگی می کنند: دوزیست


جانورانی که هم در آب و هم در خشکی زندگی می کنند

جانورانی که هم در آب و هم در خشکی زندگی می کنند

دوزیست

زندگی در خشکی و آب

دوزیستان، گروهی از جانوران هستند که هم در آب و هم در خشکی زندگی می‏کنند. قورباغه‏ها، وزغ‏ها، سمندرهای آبی و دوزیستان بی‏پا، همگی جزء این گروه هستند. آنها در همه جای دنیا به جز قطب شمال دیده می‏شوند و در مناطق گرم فراوان‏ترند.

– قورباغه‏ها و  وزغ‏های بالغ بدون دم و دارای چهار پا هستند. بعضی از قورباغه‏ها برای اینکه بتوانند با صدای بلند قورقور کنند، حلق خود را باد می‏کنند. این عمل در جلب توجه جنس مخالف به آنها کمک می‏کند.

– سمندرها، دم دراز و چهار پای کوتاه دارند و شبیه مارمولک هستند. برخلاف مارمولک‏ها، پوست سمندر پولک ندارد و همیشه مرطوب است.

– در دوزیستان بی‏پا، پاها از بین رفته است و بیشتر شبیه کرم شده‏اند. این جانوران در مناطق استوایی و در زیر زمین زندگی می‏کنند. بر خلاف دوزیستان دیگر، ماده دوزیست بی‏پا از تخم‏های خود مراقبت می‏کند.

– یک حوضچه کوچک راه مناسبی برای جلب قورباغه‏ها و وزغ‏ها در باغ است. برای ساختن این حوضچه به یک لگن پلاستیکی، مقداری ماسه، خزه و چند قطعه سنگ نیاز دارید.

– گودالی در گوشه‏ای از باغ حفر کنید و لگن پلاستیکی را درون آن قرار دهید. ته آن را با ماسه و سنگ بپوشانید، دقت کنید سطح بالایی برخی از سنگ‏ها از آب بیرون آمده باشد. مقداری خزه در لگن بریزید و آن را پر از آب کنید. چند هفته به لگن آب سر بزنید. آیا بازدیدکننده‏ای داشته است؟!

نخستین کتاب مرجع من

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

زنبور عسل و زنبور معمولی

سنجاب دم پشمالو

سنجاقک و دمزل فلای

ستاره دریایی

یازده حیوان هنر مند

حشره دعاخوان

آلپاکا

موش گوش دراز

موش کور دماغ ستاره ای

بهترین پرنده شناگر

جانوری که هم در خشکی و هم در اب زندگی می کند