تک ماده هشتم


تک ماده هشتم

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره متوسطه اول ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ شروط قبولی و استفاده از تک ماده و تبصره تک ماده ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ پایه هفتم، هشتم، نهم


شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره متوسطه اول ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱

ایران مشاوره ۱۰۰ نظرها

تک ماده و تبصره عناوینی هستند که دانش آموزان در دوران تحصیل خود با آن مواجه می شوند و ممکن است برایشان این سوال مطرح شود که تک ماده و تبصره چیست و شرایط استفاده از آن چه می باشد؟ اگر بخواهیم شما را با معنا و مفهوم تک ماده و تبصره آشنا کنیم لازم است در قالب مثال توضیح دهیم؛ اگر دانش آموزی در امتحانات پایان ترم (خرداد ماه)، موفق به کسب نمره قبولی نشود (نمره سالانه ۱۰ و بالاتر)، برای ثبت نمره قبولی در کارنامه لازم است از قوانین تک ماده و تبصره استفاده نماید. استفاده از قوانین مذکور دارای شرایطی می باشد که در ادامه مبحث به آن ها خواهیم پرداخت.

زمان استفاده از قانون تبصره می تواند در دی، خرداد ماه و هم در شهریور ماه باشد.

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره اول متوسطه ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱

دانش آموزانی که در امتحانات نیمسال اول و دوم دوره اول متوسطه خود نتوانند در همه دروس حدنصاب نمره قبولی رو کسب کنند، می توانند متناسب با یک سری شرایط خاص و به منظور جلوگیری از شرکت مجدد در آزمون درس مربوطه و حتی تکرار پایه، قانون تبصره و تک ماده را مورد استفاده قرار دهند. اما به طور کلی می توان گفت که استفاده و بهره مندی از این قانون تنها برای دو درس در امتحانات پایان ترم امکان پذیر است یعنی دانش آموز در همه دروس خود به جز دو درس نمره قابل قبول (نمره ۱۰ و بالاتر) را کسب نموده باشد. 

چنانچه دانش آموز دوره متوسطه اول در امتحانات پایان ترم در تمام دروس خود نمره قبولی را کسب نموده باشد اما در ۱ درس حداقل نمره ۷ و در درس دیگر نمره کمتر از ۷ داشته باشد، با داشتن شرایط زیر می تواند برای قبولی در دروس مربوطه از تک ماده استفاده نماید:

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره متوسطه اول ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱

همچنین نحوه محاسبه نمره سالانه به شرح زیر می باشد:

 ۸ ÷ (نمره مستمر ترم اول × ۱) (نمره امتحانی ترم اول × ۲) (نمره مستمر ترم دوم ×۱) (نمره ورقه × ۴) = نمره سالانه

شرایط قبولی در دوره متوسطه اول ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱

سوالات متداول

۱- در چه صورتی سیستم به شکل خودکار نمره ۷ و یک نمره کمتر از آن را برای دانش آموز متوسطه اول، قبول خرداد ثبت خواهد کرد؟

در صورتی که در یک درس از دروس خود نمره قبولی را کسب نکرده باشد و دارای معدل ۱۰ باشند.

۲- در چه صورتی دانش آموز متوسطه اول، قادر به استفاده از تک ماده می باشند؟

اگر در امتحانات پایان ترم معدل بالای ۱۲ را کسب نموده باشد می تواند در دو درس از دروس خود که نمره قبولی را دریافت نکرده باشد (نمره ۷ و یک نمره کمتر) برای قبولی خود از تک ماده استفاده نماید.

۳- شرایط قبولی در دوره متوسطه اول ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ چیست؟

دانش آموز می بایست دارای معدل کل دانش آموز حداقل ۱۰ باشد که بقیه موارد در مقاله فوق بیان شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

تک ماده در امتحان نهایی | نحوه محاسبه نمره و شرایط استفاده از تک ماده

تک ماده در امتحان نهایی، پایه‌های هشتم، نهم و دوازدهم یکی از تاثیرگذارترین عوامل در قبولی دانش‌آموزان می‌باشد. آن‌ها تاثیر زیادی در انتخاب رشته دوره متوسطه و قبولی در کنکور دارند. بنابراین لازم است دانش آموزان نمره خوبی را بگیرند. حال برخی از آن‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند بیماری و غیره نتوانند در امتحانات حضور داشته باشند یا اینکه نمره خوبی نگیرند. لذا آن‌ها در پایه‌های نهم و دوازدهم فارغ‌التحصیل نخواهند شد. بنابراین آیا راه‌حلی برای این دانش آموزان وجود دارد تا بتوانند‌ در پایه مورد نظر خود قبول شوند؟

یکی از امکاناتی  که برای  این دانش  آموزان در نظر  گرفته شده است، استفاده از تک ماده  و تبصره  می‌باشد.  استفاده از تک ماده به شما کمک می‌کند تا در پایه تحصیلی خود قبول شوید. هر چند که استفاده از تک ماده در تمام پایه‌های متوسطه هشتم، دهم، یازدهم و غیره مجاز است. اما مهم‌ترین آن‌ها تک ماده نهم و تک ماده دوازدهم می‌باشد.

نمره درس، معدل و نمره سالانه تاثیر زیادی در استفاده از اصول تک‌ماده در امتحانات نهایی و غیرنهایی دارد. لذا شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که نحوه محاسبه نمره در امتحانات نهایی و غیر نهایی چیست؟ شرایط استفاده از تک‌ماده و اصول آن در امتحانات چگونه است؟ استفاده از تک ماده در امتحان نهایی چه  تاثیری  روی معدل دارد؟

شما برای تنبلی در درس خواندن روی لینک کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره در مورد اصول تک ماده در امتحان نهایی ۱۴۰۱-۱۴۰۱، تفاوت تک ماده با تبصره، تک ماده دوازدهم، تک ماده نهم، تبصره در پیش‌دانشگاهی، نحوه محاسبه معدل کل و نمره سالانه، شرایط قبولی دانش آموزان دوره متوسطه، شرایط فارغ‌التحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم، تک ماده تجربی و اصول تک ماده با مشاوران ایران تحصیل به شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ – تماس از سراسر کشور

۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از ۸ صبح الی ۱۲ شب

برای اطلاع از برنامه امتحان نهایی وارد شوید

فهرست محتوا

کلیات اصول تک ماده در امتحانات نهایی دوره متوسطه

شاید عده‌ای دانش‌آموزان دوست دارند بدانند که آیا تنها دانش‌آموزان خاصی می‌توانند از تک ماده در امتحان نهایی و غیر نهایی دوره متوسطه استفاده کنند یا این قانون شامل همه می‌شود؟ اصول تک ماده در امتحان نهایی چیست؟ تحت چه شرایطی می‌توانند از تک ماده هشتم، تک ماده نهم و تک ماده دوازدهم استفاده کنند؟

معمولا اصول تک ماده در امتحانات نهایی و غیرنهایی برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه ۱۴۰۱-۱۴۰۱ به شکل زیر است:

اگر نمره امتحان کتبی دانش‌آموز دوره دوم متوسطه کمتر از ۷ و نمره سالانه آن بین ۷ تا ۱۰ باشد، آنگاه می‌تواند از تک ماده دوازدهم استفاده کند. اما اگر نمره سالانه آن کمتر از ۷ باشد، در این صورت باید در امتحانات شهریور ماه و اسفند ماه همان سال شرکت کند.

همچنین دانش‌آموزان دوره اول متوسطه باید نمره سالانه و معدل بالاتر از ۱۰ بگیرند. اگر آن‌ها در نمره سالانه قبول و در نمره کتبی درس مورد نظر قبول نشوند ولی معدل امتحانات پایان‌ترم آن‌ها بالا ۱۲ باشد، در این صورت می‌توانند برای قبولی از تبصره استفاده کنند. البته امروزه سیستم‌های مدارس کشور وقتی معدل دانش‌آموزی کمتر از ۱۰ نباشد به صورت خودکار برای آن‌ها تبصره ثبت می‌کند. ولی در صورتی که اگر معدل امتحانات نوبت دوم دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بالای ۷ و کمتر از ۱۰ باشد و نمره قبولی خود را به دست آورده باشند، طبق اصول تک ماده در امتحانات نهایی سال ۱۴۰۱ آیین‌نامه وزارت آموزش و پرورش نمی‌توانند از تک ماده هشتم، نهم و هفتم استفاده کنند.

حال اگر شما نیاز به توضیحات بیشتری داشته باشید و سوالاتی در مورد تک ماده در امتحان نهایی و اصول آن‌ها دارید می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در میان بگذارید.

شما برای راز موفقیت در امتحانات نهایی پایه دوازدهم و نهم و برای امتحان چگونه درس بخوانم که در ذهنم بماند روی لینک  کلیک کنید.

نحوه استفاده از تک ماده در امتحان نهایی دور دوم متوسطه

با توجه به اینکه دوره دوم متوسطه مهم‌ترین دوره می‌باشد که در آن تمام دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم همواره تلاش می‌کنند برای کنکور سراسری نمره خوبی را بگیرند. اگر آن‌ها در این پایه‌های متوسطه در امتحان درس مورد نظر خود نمره کمتر از ۷ بگیرند، در این صورت می‌توانند از تک‌ماده استفاده کنند. به صورت کلی آن‌ها می‌توانند در ۲ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی از تک‌ماده استفاده کنند. اما قبول شدن یا قبول نشدن دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس نمره سالانه آن‌ها تعیین می‌شود. مثلا ممکن است دانش‌آموزی در امتحان کتبی خود نمره ۷ یا کمتر از آن گرفته باشد. ولی در نمره سالانه خود قبول شده باشد. معمولاً نمره سالانه به روش زیر محاسبه می‌شود:

۸ ÷(نمره مستمر نوبت اول × ۱) (نمره برگه نوبت اول × ۲ ) (نمره مستمر نوبت دوم × ۱) (نمره برگه نوبت دوم × ۴) = نمره سالانه

البته ضریب محاسبه نمره سالانه برای رشته‌های مختلف متفاوت است. لذا شما برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد محاسبه نمره سالانه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید. حال به صورت کلی نحوه محاسبه شرایط قبولی دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بر اساس نمره سالانه و نمره برگه امتحانی به شکل زیر است که بر اساس آن‌ها اصول تک‌ماده در امتحانات را نیز مشخص کردیم.

شما برای ورود به سامانه دانش آموزی سناد روی لینک کلیک کنید.

شرایط قبولی دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم

برای اطلاع از برنامه امتحانات نهایی خرداد وارد شوید.

شرایط قبولی دانش‌آموزان پایه دوازدهم

البته شما در صورت لزوم می‌توانید بعد از اعلام نتایج امتحانات نهایی به نمرات خود اعتراض کنید. این کار را زمانی انجام دهید که فکر می‌کنید نتایج امتحانات نهایی بهتری را دریافت می‌کردید. البته برای این کار بازه زمانی مشخصی وجود دارد. شما برای دریافت تاریخ اعتراض به نمرات نهایی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۱ می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید

شما  برای اعلام نتایج امتحانات نهایی ۱۴۰۱-۱۴۰۱  و دریافت معدل کتبی دیپلم روی لینک کلیک کنید.

شرایط قبولی و فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه ۱۴۰۱

تمام دانش‌آموزان دوره اول متوسطه برای قبول شدن باید دارای معدل کل و نمره امتحان کتبی خرداد ماه بالای ۱۰ باشند. در صورتی که معدل کل دانش‌آموز در امتحانات خرداد ماه کمتر از ۱۰ باشد، مردود حساب می‌شود. البته اگر دانش‌آموزی معدل بالا ۷ بگیرد، اما در یک یا چند درس خود نمره قبولی کسب نکند، در این صورت تجدید حساب می‌شود. بنابراین باید در امتحانات شهریور ماه شرکت کند.

هم‌چنین برای قبولی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه، آن‌ها باید برای هر کدام از دروس خود نمره سالانه بالا ۳۰ بگیرند. اما اگر نمره سالانه آن‌ها کمتر از ۳۰ و معدلشان بالا ۱۲ باشد، در این صورت می‌توانند تنها برای دو درس خود از تک ماده هشتم، نهم و هفتم استفاده کنند.

شما برای سایت همگام انتخاب رشته در پایه نهم روی لینک کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره در مورد اصول تک ماده در امتحان نهایی ۱۴۰۱، تفاوت تک ماده با تبصره، تک ماده دوازدهم، تک ماده نهم، تک ماده در پیش‌دانشگاهی، نحوه محاسبه نمره سالانه و معدل، تعداد تک ماده، قانون ترمیم معدل کنکور و تک ماده ریاضی با مشاوران ایران تحصیل به شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ – تماس از سراسر کشور

۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از ۸ صبح الی ۱۲ شب

شرایط فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه ۱۴۰۱

دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند فارغ‌التحصیل دوره دوم متوسطه به حساب بیایند باید در رشته خود نمره قبولی را کسب کنند. معدل کل آن‌ها کمتر از ۱۰ نباشد. در صورتی که اگر آخرین نمره (سالانه، تابستانی یا غیرحضوری) دانش‌آموزی از مجموع دروس آن در دوره دوم متوسطه بیشتر ۷ باشد (تنها در ۲ درس نهایی و غیر نهایی می‌تواند نمره کمتر از ۷ بگیرد که با داشتن شرایط استفاده از تک‌ماده می‌تواند در آن‌ها نیز قبول شود.) و معدل او بیشتر از ۱۰ باشد، در این صورت فارغ‌التحصیل حساب می‌شود. معمولا برای محاسبه معدل کل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه از ضریب‌های مختلفی برای دروس استفاده می‌کنند. شما برای به دست آوردن آن‌ها می‌توانید با مشاوران سایت ایران تحصیل صحبت کنید.

شما برای مشاوره تحصیلی دبیرستان روی لینک کلیک کنید.

البته نحوه محاسبه معدل کل نیز برای رشته‌های مختلف متفاوت است. استفاده از تک‌ماده در امتحان نهایی تاثیر زیادی در معدل و کارنامه شما دارد. به طوری که پذیرش در دانشگاه‌های بدون کنکور مستقیما بر اساس آن‌ها تعیین می‌شود. لذا اگر معدل کل شما به هر دلیلی پایین باشد، برای بالا بردن آن می‌توانید از قانون ترمیم معدل کنکور استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید از کارشناسان ایران تحصیل کمک بگیرید.

مطالب مرتبط:

قیمت کتاب های درسی دبیرستان ۱۴۰۱-۱۴۰۱

تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟

مشاوره کنکور آنلاین

معدل لازم برای رشته تجربی

برنامه ریزی درسی آنلاین

تک ماده در امتحان نهایی ۱۴۰۱ و شرایط استفاده از آن

آیا دانش‌آموز می‌تواند تک ماده برای گرفتن نمره قبولی استفاده نکند؟

آن‌ها طبق آیین‌نامه وزارت آموزش و پرورش ۱۴۰۱ می‌توانند برای استفاده نکردن از قانون تک ماده دوازدهم، تک ماده هشتم و غیره می‌توانند به همراه والدین خود به مدرسه مراجعه کنند. به طوری که طی درخواست کتبی در شهریور ماه دوباره امتحان دهند تا بتوانند قبول شوند. در صورتی که قبول نشدند می‌توانند با رعایت کردن تمام اصول تک ماده در امتحان نهایی جهت فارغ‌التحصیلی خود از آن استفاده کنند.

معمولاً تا چند روز مهلت اعتراض به نمرات امتحانی را داریم؟

معمولاً تنها سه روز پس از اعلام نتایج امتحانات نهایی می‌توانید در صورت لزوم اعتراض کنید. اصولا این نمرات حداکثر یک هفته بعد از برگزاری آزمون توسط مدرس مربوطه اعلام می‌شوند. اما این تاریخ می‌تواند در مدارس و رشته‌های مختلف متفاوت باشد. بنابراین شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهلت اعتراض به نمرات سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۱ می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید.

آزمون‌های نهایی دور دوم متوسطه دانش‌آموزان و داوطلبان خارج از کشور چگونه برگزار می‌شود؟

آن‌ها در این مورد باید طبق مفاد آیین‌نامه وزارت آموزش و پرورش عمل کنند. لذا شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برگزاری آزمون‌های نهایی دور دوم متوسطه دانش آموزان خارج از کشور و استفاده آن‌ها از تک ماده دوازدهم می‌توانید با سایت ایران تحصیل تماس بگیرید.

اگر دانش‌آموزی نتواند در پایان سال تحصیلی دروس نیمسال اول، دوم یا جبرانی نمره قبولی بگیرد چه کار باید کند؟

او می‌تواند باقیمانده دروس خود را در سال تحصیلی بعدی در مراکز پیش‌دانشگاهی بزرگسالان انتخاب کند یا اینکه به صورت داوطلب آزاد؛ آن‌ها را بگذراند.

چه تفاوتی میان تک ماده و تبصره وجود دارد؟

استفاده از تک ماده برای تمامی دانش‌آموزان امتحانات نهایی و غیر نهایی در هر مقطع تحصیلی امکان‌پذیر است. اما تبصره را تنها دانش‌آموزان پایه دوازدهم می‌توانند استفاده کنند. به طوری که باید اصول تک ماده در امتحانات نهایی و تبصره را در آن رعایت کرده باشند.

زمان استفاده تک ماده در امتحان نهایی و غیرنهایی چه تاریخی است؟

معمولاً دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برای استفاده از قانون تک ماده و تبصره در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۱ می‌توانند در نوبت دی ماه، خرداد ماه و شهریور ماه به مدرسه خود مراجعه کنند.

تک ماده هشتم