توله های یوز ایرانی


توله های یوز ایرانی

پس از گذشت پنج روز از اعلام خبر زایمان یک یوزپلنگ ایرانی و «ماده» بودن توله‌ها، مقامات سازمان حفاظت محیط زیست روز پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت می‌گویند که توله‌ها «نر» هستند.


خبرخوان

خطا در تعیین جنسیت توله‌های یوزپلنگ ایرانی؛ توله‌ها «نر هستند»

پس از گذشت پنج روز از اعلام خبر زایمان یک یوزپلنگ ایرانی و «ماده» بودن توله‌ها، مقامات سازمان حفاظت محیط زیست روز پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، اعلام کردند که توله‌ها «نر» هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران روز ۱۱ اردیبهشت از عمل «سزارین صحرایی» یک یوزپلنگ ایرانی به نام «ایران» و تولد سه توله ماده خبر داد.

چهار روز پس از اعلام این خبر اعلام شد که یکی از سه توله به دلیل «ناهنجاری و چسبندگی ریه» تلف شده است.

حالا علی ظاهری، سرپرست اداره کل محیط زیست سمنان، درباره آخرین وضعیت «ایران» و توله‌هایش گفته است که معاینات روز پنج‌شنبه نشان داده که دو توله باقی‌مانده سالم هستند و جنسیت آن‌ها «نر» است.

آقای ظاهری در ادامه درباره دلیل اشتباه بودن تشخیص ابتدایی جنسیت یوزپلنگ‌های تازه متولدشده گفت: «تشخیص جنسیت گربه‌سانان مخصوصاً یوزپلنگ در روزهای اول تولد بسیار سخت و حساس است. اندام‌های تناسلی آن‌ها به‌راحتی قابل تشخیص نیست، اما تعیین جنسیت با رشد حیوان، مرحله به مرحله آسان‌تر می‌شود.»

ماده بودن توله‌های متولدشده از جهت افزایش احتمال تکثیر این گونه کمیاب و در معرض انقراض از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد.

کاهش آمار یوزپلنگ ایرانی به ۱۲ قلاده در سال ۱۴۰۰ در حالی رخ داده است که شمار این گونه منحصربه‌فرد در اواخر دهه ۸۰ حدود صد قلاده بود.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

آمریکا خواستار آزادی فوری دو شهروند فرانسوی در ایران شد

پس از اقدام تلویزیون حکومتی ایران در پخش تصاویری که آن را جزییات بازداشت دو شهروند فرانسوی عنوان کرده است، یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه از ایران خواست که آنها را فورا آزاد کند.

تلویزیون حکومتی ایران یک روز قبل از این در گزارشی منسوب به وزارت اطلاعات، دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را به «جاسوسی» و «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگر برای «سازمان‌دهی آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی در کشور» متهم کرده بود.

این دو شهروند فرانسوی سسیل کوهلر و ژاک پاری نام دارند که به گفته اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه کارمند این نهاد هستند و برای «تعطیلات» به ایران سفر کرده بودند.

وزارت خارجه فرانسه اتهامات این دو شهروند را «بی‌پایه و اساس» خوانده و خواستار آزادی فوری آنها شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

دومین توله یوز آسیایی هم تلف شد

مقامات سازمان محفاظت حیط زیست ایران روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت از تلف شدن دومین توله یوز آسیایی به دنیا آمده در مرکز تکثیر یوز آسیایی خبر دادند.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت، به ‌خاطر تغییراتی که در عادت دفع توله یوزها ایجاد شده بود، تصمیم دامپزشک متخصص دانشکده دامپزشکی سمنان بر این شد آنها برای بررسی بیشتر به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند اما متاسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.

به گفته او، توله دوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل شده است و اکنون تحت نظارت های دامپزشکی قرار دارد.

این مقام سازمان حفافظت محیط زیست در نهایت عنوان کرده که تلف شدن توله یوز در دست بررسی است و علت دقیق آن پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.

کمتر از دو هفته پیش نیز یکی دیگر از سه توله یوزپلنگ ایرانی تلف شده بود که علت آن «ناهنجاری و چسبندگی ریه» عنوان شد.

این سه یوزپلنگ با عمل سزارین صحرایی به دنیا آمده بودند و در ابتدا جنسیت آنها ماده اعلام شد، اما بعد مشخص شد که هر سه آنها نر هستند.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد.

کاهش آمار یوزپلنگ ایرانی به ۱۲ قلاده در سال ۱۴۰۰ در حالی رخ داد که شمار این گونه منحصر به فرد در اواخر دهه ۸۰ حدود صد قلاده بود.

با استفاده از وبسایت سازمان حفاظت محیط زیست ایران و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

گلپایگان نیز صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی شد

اعتراض‌ها به وضعیت نابسامان سیاسی و اقتصادی در ایران و افزایش گرانی‌ها که چند روز است در کشور جریان دارد، به شهرستان گلپایگان در استان اصفهان رسید و معترضان شعار دادند که «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله».

ویدئوهای دریافتی از اعتراضات سه‌شنبه شب در گلپایگان حاکی از حضور گسترده مردم و شعارهای آن‌ها علیه مقامات جمهوری اسلامی است. معترضان شعار می‌دادند: «مرگ بر دیکتاتور»، «رضاشاهروحت شاد»، «توپ، تانک، فشفشه آخوند باید گم بشه» و «رئیسی حیا کنمملکتو رها کن».

اعتراضات مردمی اخیر که جرقه آن از نیمه اردیبهشت امسال در پی اعلام رسمی گران شدن نان و افزایش چندبرابری قیمت مواد غذایی در شماری از شهرهای خوزستان زده شد، هنوز ادامه دارد و به سایر استان‌ها نیز گسترش یافته است.

گزارش‌ها حاکی است که این اعتراض‌ها دست‌کم به ۱۰ استان کشیده شده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست اعدام احمدرضا جلالی را لغو کند

یک سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، از حکومت ایران خواست اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی سوئدی زندانی، را متوقف و حکم اعدام او را لغو کند.

پیش از این، در ۲۳ اردیبهشت، انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، نیز در پایان سفر به تهران خبر داده بود که از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کنند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته مدعی شد آقای جلالی «حکم امنیتی دارد و از طریق یکی از کشورهای اروپایی بر ضد امنیت ملی ایران کار کرده و باعث خسارات جانی علیه دانشمندان ما شده است».

وزارت خارجه ایران از «بررسی» به تعویق افتادن اعدام احمدرضا جلالی خبر داد

آقای خطیب‌زاده با این حال از بررسی «درخواست اجرای حکم در زمان دیگری» خبر داد.

احمدرضا جلالی، پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد است که در سال ۱۳۹۵ بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد، اما او همواره این اتهامات را رد کرده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون بازداشت و مبادله کرده است؛ رویه‌ای که بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» و «باج‌خواهی» با هدف «پیشبرد اهداف سیاسی» تعبیر شده است.

ایران در تاجیکستان کارخانه تولید پهپاد راه‌اندازی کرد

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، ایران روز سه‌شنبه یک کارخانه تولید پهپاد «ابابیل ۲» را در تاجیکستان راه‌اندازی کرد.

این کارخانه صبح سه‌شنبه با حضور محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، و سپهبد شیر علی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان، در دوشنبه، پایتخت این کشور، افتتاح شد.

این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌اندازی می‌کند.

پهپاد «ابابیل ۲» که ابتدا با مأموریت مراقبت و شناسایی تولید شده بود، بعدها مأموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و هم‌اکنون در قالب این مأموریت در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار دارد.

طبق اطلاعاتی که در رسانه‌های رسمی ایران آمده است، ابابیل ۲ با مداومت پرواز ۱٫۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

راه‌اندازی خط تولید این پهپاد در تاجیکستان از سوی ایران در حالی رخ می‌دهد که تاجیکستان و قرقیزستان به دلیل اختلافات مرزی، با یکدیگر مسابقه تسلیحاتی دارند و هر یک در پی برتری هوایی بر دیگری است.

در هفتم اردیبهشتِ امسال، قرقیزستان از فروش پهپاد موسوم به «بیرق‌دار» ساخت ترکیه به تاجیکستان ابراز نگرانی کرده بود. در حالی‌که پیش از آن، خود با خرید همین نوع پهپاد از ترکیه، اعلام کرده بود که بر تاجیکستان برتری هوایی یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد باقری در سفر به تاجیکستان با رئیس کمیته امنیتی تاجیکستان نیز دیدار کرد. همکاری در مورد مسائل امنیتی و مرزبانی، تقویت توان نظامی و تحولات منطقه‌ای و افغانستان از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو اعلام شده است.

پرویز پرستویی خطاب به خامنه‌ای: حکم رفاه ملت را با خون بنده امضا کنید

پرویز پرستویی، بازیگر سرشناس که اوایل اردیبهشت حضور او برای اکران فیلمش در کالیفرنیای آمریکا حاشیه‌های بسیاری در پی داشت، در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، در حمایت از مردم معترض ایران، نوشت: «حکم رفاه ملت را با خون بنده امضا کنید.»

آقای پرستویی در این نامه که روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، در اینستاگرامش منتشر کرد، ابتدا به موضوع جنجالی شدن حضورش در آمریکا اشاره کرده و در پاسخ به اتهام عضویت در نیروی قدس سپاه نوشته است: «نه دولتی‌ام، نه سپاهی، ولی با افتخار یک ایرانی‌ام.»

این بازیگر در ادامه به «عرض اصلی» خود خطاب به علی خامنه‌ای پرداخته و با اشاره به موج گرانی‌ها و اعتراضات به وضعیت اقتصادی گفته است: «روا نیست مردم از نداری و تنگدستی در خیابان‌ها گاز اشک‌آور بخورند و گلوله.»

عضو کنگره از وزارت خارجه آمریکا درباره اعطای ویزا به پرویز پرستویی توضیح خواست

او همچنین با بیان این‌که «مردم توان خرید مرغ و ماکارونی و روغن ندارند و سفره‌هایشان خالی است» می‌افزاید: «جای مردم در کنار خانواده است، نه زندان، آن هم بخاطر نبود معاش.»

اعتراضات مردمی اخیر در ایران از نیمه اردیبهشت امسال در پی اعلام رسمی گران شدن نان و در واکنش به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در شماری از شهرهای خوزستان زده شد؛ اعتراضاتی که هنوز ادامه دارد و به سایر استان‌ها نیز گسترش یافته است.

مواجهه حکومت ایران با این اعتراضات همچون دیگر اعتراضات در سال‌های گذشته به‌شکل سرکوب و بازداشت شهروندان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی است.

پرویز پرستویی در ادامه نامه خود نوشته است حاضر است او را در میدان بزرگ شهر به دار بیاویزند، «ولی مردم آبرودار ایران‌زمین رفاه داشته باشند»، و از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است «حکم رفاه ملت را با خون بنده امضا کنید».

بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده از اعتراضات مردم، اغلب شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» نیز سر می‌دهند.

در روزهای گذشته برخی چهره‌های دیگر از جمله علی نصیریان، وریا غفوری و شهرام ناظری نیز به اشکال گوناگون از اعتراضات مردم حمایت کرده‌اند.

سندیکای شرکت واحد «نشر اکاذیب از طرف نیروهای سرکوب» را محکوم کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت، در بیانیه‌ای در واکنش به موج جدید بازداشت فعالان کارگری و معلم «‌پرونده‌سازی، بازداشت و نشر و پخش اکاذیب از طرف وزارت اطلاعات و دیگر نیروهای سرکوب» را محکوم کرد.

این بیانیه همزمان با انتشار گزارش تلویزیون حکومتی ایران از دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران منتشر شده است که به «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگر متهم شده‌اند.

گزارش سه دقیقه‌ای صداوسیما همچنین حاوی عکس‌ها و ویدئوهایی است که ظاهرا ملاقات دو شهروند فرانسه با فعالان کارگری از جمله رضا شهابی و همین طور فعالان معلم از جمله رسول بداقی و اسکندر لطفی را نشان می‌دهد. عکسی نیز از آنیشا اسداللهی در این گزارش هست که هفته گذشته به همراه همسرش بازداشت شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد در پاسخ نوشته است که «به عنوان بخشی از جنبش مستقل کارگری در ایران حق کامل و وظیفه خود می‌داند که با تمامی بخش‌های طبقه کارگر در ایران و سراسر جهان در ارتباط باشد».

این تشکل فعال کارگری در ادامه «هر گونه اتهام وارده و پخش اکاذیب علیه اعضای خود از جمله رضا شهابی» را محکوم کرده و خواسته است که آن دسته از فعالان کارگری و اجتماعی که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند «از جمله آنیشا اسدالهی، ریحانه انصاری‌نژاد، کیوان مهتدی و همچنین معلمان بازداشتی از جمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، و محسن عمرانی باید بدون هر گونه قید و شرط آزاد شوند».

در گزارش منسوب به وزارت اطلاعات در صداوسیما به تعدادی از این فعالان با اسم و عکس اشاره می‌شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد همچنین از نهادهای بین‌المللی کارگری خواسته است که حکومت جمهوری سلامی ایران را «در نشست آتی سازمان جهانی کار، از ۲۷ مه تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲، و در سطوح دیگر به دلیل سرکوب، بازداشت و پخش اکاذیب علیه فعالین کارگری و معلمان تحت شدیدترین فشارها قرار دهند».

گزارش تلویزیون حکومتی از «ارتباط» دو توریست فرانسوی با فعالان کارگری و معلمان

محاکمه یک شهروند ونزوئلایی در آمریکا متهم به «فروش باج‌افزار به هکرهای ایرانی»

دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت، رسیدگی به پرونده یک شهروند ونزوئلایی را که متهم به عملیات هکری و فروش باج‌افزار است، آغاز کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده با درج این خبر در وب‌سایت خود نوشت که مویسز لوئیس زاگالا گونزالس (زاگالا)، شهروند ونزوئلا و فرانسه که در ونزوئلا زندگی می‌کند، علناً دربارهٔ استفاده مشتریانش از نرم‌افزار او برای اخاذی، از جمله استفاده یک گروه هکری تحت حمایت حکومت ایران از این باج‌افزار صحبت کرده است.

به نوشته این گزارش، گروه هکری تحت حمایت جمهوری اسلامی از نرم‌افزار تانوس (Tha os) متعلق به این متهم برای حمله به شرکت‌های اسرائیلی استفاده کرده است.

آن‌ طور که در شکایت کیفری متهم آمده است، زاگالا، یک متخصص قلب ۵۵ ساله که در سیوداد بولیوار ونزوئلا زندگی می‌کند، چندین باج‌افزار طراحی کرده است که مجرمان سایبری مختلفی از آنها برای اخاذی از شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و سایر موسسات استفاده کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، زاگالا در سال ۲۰۲۰ در یک شبکه اجتماعی روسی پیوندهایی به مقالاتی به زبان روسی در مورد استفاده یک گروه هکر ایرانی به نام «مادی‌واتر» که از نرم‌افزار تانوس برای هدف قرار دادن نهادهای اسرائیلی استفاده کرده، ارسال کرده بود.

سرویس‌های امنیتی آمریکا و بریتانیا می‌گویند گروه هکری موسوم به «مادی‌واتر» (آب گل‌آلود) مرتبط با جمهوری اسلامی، پشت حملات گسترده سایبری از آسیا تا آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد این اتهامات را «بی‌اساس» خوانده است.

بنا بر این گزارش، این فرد متهم، در صورت محکومیت به جرم اقدام به رخنه رایانه‌ای به پنج سال حبس و در خصوص «توطئه برای ارتکاب نفوذ رایانه‌ای» به پنج سال حبس دیگر محکوم می‌شود.

ترکیه می‌گوید با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو موافقت نمی‌کند

ساعاتی پس از آن که سوئد نیز درپی فنلاند، قصد خود برای درخواست عضویت در ناتو را رسماً تأیید کرد، ترکیه اعلام کرد که با پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، موافقت نخواهد کرد.

در حال حاضر ۳۰ کشور عضو پیمان ناتو هستند و طبق مقررات این پیمان، پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است. ترکیه یکی از اعضای این سازمان است.

آنکارا برای اولین بار روز جمعه به عضویت فنلاند و سوئد اعتراض کرد و به عنوان دلیل نیز گفت که این دو کشور «میزبان» گروه حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) شده‌اند.

وزارت دادگستری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که طی پنج سال گذشته سوئد و فنلاند به درخواست استرداد ۳۳ نفر که ترکیه می‌گوید با گروه‌هایی که آن‌ها تروریستی می‌داند، یعنی پ‌کاکا و پیروان فتح‌الله گولن مرتبط هستند، پاسخ مثبت نداده‌اند.

ترکیه همچنین به تعلیق فروش جنگ‌افزار به ترکیه از سال ۲۰۱۹ از سوی سوئد، به دلیل عملیات نظامی آنکارا در سوریه اشاره می‌کند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، هیئت‌های دیپلماتیک فنلاند و سوئد قصد دارند برای گفت‌وگو در این باره به آنکارا بیایند، اما رجب طیب اردوغان روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت گفت که «آیا آنها می‌آیند که ما را متقاعد کنند؟ ببخشید، اما نیازی نیست چنین زحمتی بکشند.»

تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی غرب پس از آن گرفته شد که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برای این دو کشور نیز نگرانی ایجاد کرده است.

ادارات و مراکز آموزشی تهران روز سه‌شنبه تعطیل خواهد بود

مقامات شهر تهران اعلام کردند که مراکز آموزشی و ادارات در پایتخت روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت به دلیل آلودگی هوا تعطیل است.

عابد ملکی، معاون استاندار تهران، اظهار داشت از آنجا که آلودگی هوا در روز سه‌شنبه تشدید خواهد شد مدارس تهران در همه مقاطع همراه دانشگاه‌ها و ادارات سراسر شهر در این روز تعطیل خواهد بود.

به گفته وی، این تصمیم در پی جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا و با توجه به شاخص آلودگی ۲۳۸ گرفته شده است.

شاخص آلودگی ۲۳۸ در رده شرایط بسیار ناسالم طبقه‌بندی می‌شود. شرایط ناسالم تنها یک رده از شرایط خطرناک پایین‌تر محسوب می‌شود که شاخص ۳۰۱ تا ۵۰۰ را دربرمی‌گیرد.

با این حال همزمانی این تعطیلی با اعتراضات در شهرهای مختلف ایران باعث شده تا برخی کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی تردیدهای خود را درباره علت اصلی چنین تصمیمی ابراز کنند.

شهرهای مختلف ایران طی روزهای اخیر صحنه اعتراضاتی نسبت به شرایط اقتصادی کشور بوده که در بسیاری موارد شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و کلیت حکومت ایران سر داده شده است. ویدیوها از تهران نیز نشان از حضور سنگین نیروهای امنیتی در مناطق مرکزی پایتخت دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن

خانواده سعیده خضوعی، شهروند بهایی، خواستار روشن شدن وضعیت او در زندان شدند

خانواده سعیده خضوعی، شهروند بهایی، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار روشن شدن وضعیت دخترشان در زندان شدند.

خانواده خضوعی، در دومین نامه خود به محسنی اژه‌ای، با اشاره به بازداشت سعیده خضوعی در ۲۲ فروردین سال جاری، پرسیده‌اند که بارها از کارکنان قوه قضائیه درباره علت بازداشت و محل نگهداری او پرسیده‌اند، اما آنها به این پرسش‌ها پاسخی نمی‌دهند و می‌گویند که پیگیر دستگیری و شرایط نگهداری وی نباشید.

این نامه در ادامه می‌گوید که علت فشار بر خانواده حضوعی تنها به خاطر اعتقادشان به دیانت بهایی است و می‌افزاید، «بهایی بودن به قول مسئولان جمهوری اسلامی، هنگامی که در خارج از کشور هستند جرم نیست، اما در داخل کشور گونه‌ای دیگر بدان نگریسته می‌شود».

سعیده خضوعی که اواخر فروردین ماه برای دفاع از اتهامات خود به بازپرسی دادسرای اوین احضار شده بود، بازداشت شد.

پیش از آن نیز ارسلان یزدانی، فرزند خانم خضوعی و همسرش، سمیرا ابراهیمی به طور موقت بازداشت شده بودند. اتهامات خانم خضوعی اعلام نشده است ولی در پرونده فرزند و عروس او اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» مطرح شده بود.

جامعه جهانی بهایی بارها تاکید کرده است اتهام‌های امنیتی که علیه شهروندان بهایی در ایران مطرح می‌شود، کاملا «بی‌اساس» است و تنها دلیل بازداشت بهاییان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، اعتقادات و فعالیت‌های مذهبی آنان است.

دفاع شهرام ناظری از معترضان: مردم دنبال حق خود هستند

شهرام ناظری، خواننده پر آوازه ایران، روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت در واکنش به اعتراضات در کشور گفت مردم دنبال حق خود هستند زیرا حق آن‌ها پایمال شده و اعتراض نیز حق آن‌هاست.

آقای ناظری در حاشیه مراسم تجلیل و تقدیر از او در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، به خبرنگاران گفت شرایط آن چنان که شایسته مردم است فراهم نشده؛ پس طبیعی است که حق خودشان را بگیرند‌.

در فیلمی که از مصاحبه این خواننده موسیقی سنتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، او در ادامه می‌گوید مردم جوش آورده‌اند.

شهرام ناظری گفت: مردم گرسنه‌اند و شایسته نیست که تا کمر داخل سطل زباله شده و شرمنده خانواده خود شوند. مردم در تنگنای زیادی قرار دارند و حق خود را می‌خواهند و باید آن را بگیرند.

تاکنون شماری از چهره‌های سرشناس از جمله وریا غفوری، کاپیتان تیم فوتبال استقلال تهران، و جعفر پناهی، کارگردان منتقد سینمای ایران به این اعتراض‌ها و سرکوب خشونت‌آمیز آن واکنش نشان داده‌اند.

اعتراضات مردمی اخیر که جرقه آن از نیمه اردیبهشت امسال در پی اعلام رسمی گران شدن نان و سهمیه‌بندی آن و در واکنش به افزایش چندبرابری قیمت مواد غذایی در ماه‌های اخیر در شماری از شهرهای خوزستان زده شد، هنوز ادامه دارد و به سایر استان‌ها نیز گسترش یافته است.

با استفاده از فیلم مصاحبه ناظری، رادیو فرداد.خک.ر

نخست‌وزیر جدید سریلانکا: بنزین در کشور تمام شد

نخست‌وزیر جدید سریلانکا در میانه بحران اعتراضات داخلی اعلام کرد که ذخیره بنزین کشور تنها کفاف یک روز نیاز داخلی را می‌دهد.

رانیل ویکرماسینگه روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت گفت: کشور به ۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات اقلام اساسی نیاز دارد.

او افزود: ماه‌های آتی سخت‌ترین دوران برای سریلانکا خواهد بود و کشور با کمبود اقلام دارویی ضروری نیز مواجه است.

به‌گفته او، دو محموله سوخت با خط اعتباری هند می‌تواند روزهای آینده وارد کشور شود.

آقای ویکرماسینگه پنج‌شنبه هفته گذشته در پی اعتراضات مردمی به دولت تحت کنترل خانواده گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری کشور، جایگزین برادر آقای گوتابایا شد.

اعتراضات گسترده مردمی از اوایل ماه آوریل در سریلانکا آغاز شد و رئیس‌جمهوری کشور بسیاری از وزیران را برکنار کرده است. پنج تن از وزیران برکنار شده، از اعضای خانواده راجاپاکسا هستند.

معترضان می‌گویند تا استعفای خود گوتابایا راجاپاکسا به اعتراضات ادامه خواهند داد.

اعتراضات چند هفته گذشته حداقل ۹ کشته و ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. گزارش‌ها همچنین از بازداشت حدود ۲۵۰ معترض خبر می‌دهد.

خانواده راجاپاکسا طی نزدیک به دو دهه گذشته قدرت مطلقه کشور را در دست داشته است.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فرداد.خک.ر

رشد تولید برق از منابع تجدیدپذیر جهان در سال ۲۰۲۱ رکورد تازه‌ای زد

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود از رکورد رشد تولید برق از منابع تجدیدپذیر طی سال گذشته میلادی خبر داد.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت منتشر شد، پارسال ۲۹۵ هزار مگاوات انرژی‌های پاک تجدیذیر راه‌اندازی شده که شش درصد بیش از سال ۲۰۲۰ است.

این گزارش می‌افزاید انتظار می‌رود تولید برق از منابع تجدیدپذیر در سال جاری رشدی هشت درصدی را تجربه کند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید به رغم همه‌گیری کرونا و اخلال در زنجیره تامین تجهیزات، افزایش قیمت مواد خام و تاخیر در ساخت‌وسازها، رشد تولید برق از منابع تجدیدپذیر در سال گذشته بیش از آن چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد.

چین به تنهایی سهمی ۴۶ درصدی در راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر در جهان داشته است و پس از آن، آمریکا و اروپا قرار دارند.

هند در رتبه بعدی ایستاده است و رشد تولید برق پاک آن نسبت به سال ۲۰۲۰ دو برابر شده است.

با استفاده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژید.خک.ر

خطیب‌زاده، حمایت آمریکا از مطالبات مردم ایران را «ذوق‌زدگیِ بیش‎ از حد» خواند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام حمایت آمریکا از ایستادگی معترضان ایرانی برای احقاق حقوق خود را «ذوق‌زدگیِ بیش از حد آمریکا» خواند.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت در ادامه مدعی شد این «ذوق‌زدگی بیش از حد دولت آمریکا» نشان می‌دهد که از «مصون‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد ایران» نگران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که دولت این کشور از حق «تجمع‌های مسالمت‌‌آمیز» و «آزادی بیان» مردم ایران حمایت می‌کند.

ند پرایس، معترضان ایرانی را افرادی «شجاع» خواند که «برای دفاع از حقوق خود می‌ایستند» و گفت: «مردم ایران این حق را دارند که دولت خود را پاسخگو بدانند».

سخنگوی وزار خارجه ایران در واکنش به این توئیت، بر «مصمم بودن» دولت ابراهیم رئیسی برای خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها، جدا کردن اقتصاد ایران از دلار و «مصون‌سازی اقتصاد» خبر داد و گفت دولت موظف است که این مصون‌سازی را در حد نهایت خود انجام دهد.

آقای خطیب‌زاده از آمریکا خواسته است تا به گفته او، «به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد».

ایران در روزهای اخیر صحنه اعتراض‌هایی در واکنش به افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی بوده است. مناطق غربی کشور بیشتر صحنه اعتراض‌ها بوده‌ است از جمله شهرهای ایذه و دزفول و اندیمشک در خوزستان، بروجرد و دورود در لرستان، جونقان و فارسان در استان چهارمحال و بختیاری، و دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد.

با استفاده از گزارش‌ ایسنا، رادیو فرداد.خک.ر

بیشتر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان:

توله یوزپلنگ‌های «ایران» با وزن‌گیری مناسب به ۶۲۰ گرم رسیدند

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: وزن‌گیری توله یوزپلنگ‌های آسیایی «ایران» در پارک ملی توران مناسب است و اکنون وزنی در حدود ۶۲۰ گرم دارند.

به گزارش ایرنا، بهرامعلی ظاهری  روز پنجشنبه به رسانه ها گفت: به دلیل اینکه مادر توله را برای شیردهی نپذیرفت، پس از تغذیه با شیر آغوز (شیر اولیه مادر)، دو توله یوزپلنگ در شرایط ایزوله تحت نظارت شبانه روزی تیمی از دامپزشکان و یوزبانان مجرب در حال شیردهی دستی، نگهداری می‌شوند.

وی تاکید کرد: با گذشت دو هفته از به دنیا آمدن توله یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران شاهرود در شرق استان سمنان، وضعیت جسمانی این دو قلاده یوز و مادر آن‌ها مطلوب ارزیابی شده است.

وی افزود: وزن گیری دو توله یوز با این شرایط شیردهی به استاندارد ۳۰ تا ۴۰ گرم در روز رسیده است و هم اکنون هر یک از توله‌ها ۶۲۰ گرم هستند. به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، این روند نگهداری تا ۳۵ روز پس از تولد ادامه دارد و پس از آن جداکردن توله‌ها از شیر و غذادهی به آن‌ها آغاز می‌شود. ظاهری درباره وضعیت جسمانی «فیروز» و «ایران» پدر و مادر این دو توله یوز که هم اکنون با شماره یک و ۲ نام گذاری شده اند، گفت: فیروز در محدوده یک هکتاری سایت و ایران در محدوده پنج هکتاری سایت و دور از هم نگهداری می‌شوند تا «ایران» به شرایط جسمانی قبل از بارداری بازگردد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: مشاهدات نشان می‌دهد ایران توانایی شکار طبیعی در محیط را به دست آورده و وضعیت جسمانی وی مطلوب است.

سه توله از یوزپلنگ های مرکز تکثیر یوز ایرانی در منطقه حفاظت شده توران شاهرود در شرق استان سمنان به نام های «ایران» و «فیروز» یکشنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ به دنیا آمدند. ابتدا گفته شد هر سه ماده هستند، مدتی بعد یکی از توله ها به دلیل آنچه نارسایی در شکل گیری ریه آن گفته شد جان باخت و سپس مشخص شد توله ها نر هستند.

کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان زیستگاه های اصلی یوز ،تا به امروز مشاهده ‌شده است.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سرخط اخبار استان‌ها

رویای آب در سرزمین هزاران چشمه

بجنورد- ایرنا- روزهایی که خراسان شمالی به سرزمین هزاران چشمه معروف…

زلزله ۴.۴ ریشتری باغین کرمان خسارتی نداشت

کرمان – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: زمین لرزه…

گنجینه‌های هویت، جاذبه‌ای نو برای گردشگری گیلان

رشت – ایرنا – ۱۸ ماه می میلادی برابر با ۲۸ اردیبهشت ماه روز جهانی…

آینده‌نگری زنده‌یاد کاظمی آشتیانی به بومی‌سازی دانش شبیه‌سازی در اصفهان منجر شد

اصفهان – ایرنا – مدیر گروه پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان گفت:…

توله های یوز ایرانی