تفاوت فروش فوق العاده با پیش فروش


تفاوت فروش فوق العاده با پیش فروش

تفاوت فروش فوق العاده خودرو با پیش فروش از نظر قیمت چیست؟معاون امور صنایع وزارت صنعت گفت: تا پایان سال چهار مرحله دیگر فروش فوق‌العاده خودرو خواهیم داشت.


فروش فوق العاده خودرو با پیش فروش از نظر قیمت چه فرقی می کند؟

تفاوت فروش فوق العاده خودرو با پیش فروش از نظر قیمت چیست؟معاون امور صنایع وزارت صنعت گفت: تا پایان سال چهار مرحله دیگر فروش فوق‌العاده خودرو خواهیم داشت.

فروش فوق العاده خودرو با پیش فروش از نظر قیمت چه فرقی می کند؟

فروش فوق العاده خودرو با استقبال زیادی مواجه شده است. به نحوی که برندگان این ماراتن خرید خودرو قطعا باید از توسط قرعه کشی مشخص شوند. در همین حال یک مقام مسئول در وزارت صمت تداوم برنامه فروش فوق العاده خودرو را در سال ۹۹ اعلام کرد. به این ترتیب کسانی که در این مرحله نامشان از قرعه بیرون نیاید، این شانس را دارند که در مراحل بعد بخت خود را بیازمایند. معاون امور صنایع وزارت صنعت گفت: تا پایان سال چهار مرحله دیگر فروش فوق‌العاده خودرو خواهیم داشت.

مهدی صادقی نیارکی در گفت‌وگویی با رادیو اقتصاد با بیان اینکه طبق طرح ساماندهی از این به بعد سه روش فروش خودرو در کشور خواهیم داشت، افزود: سه روش فروش خودرو شامل «فروش فوق‌العاده»، «پیش‌فروش خودرو و تحویل تا یک سال» و «مشارکت در تولید» است. وی گفت: شعاری که برای طرح ساماندهی نحوه فروش خودرو پیش بینی شده به‌عنوان واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع است.

وی افزود: نیمه دوم همین ماه (خرداد ۹۹) پیش‌فروش خودرو را خواهیم داشت که عدد آن قابل توجه است.صادقی نیارکی بیان کرد: قیمت خودرو در طرح اول یعنی فروش فوق العاده خودرو، تثبیتی است یعنی قیمت‌هایی که شورای رقابت اعلام کرده است.

وی گفت: توضیح اینکه در مرحله طرح پیش‌فروش خودرو ، تحویل خودرو تا یک سال، قیمت بر اساس نرخ روز تحویل است.معاون امور صنایع وزارت صنعت افزود: به‌طورکلی در این مرحله هم ۵۰ درصد قیمت خودرو اخذ می‌شود، در ضمن سود مشارکت برای یک سال ندارد

جزئیات کامل پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده خودرو توسط سایپا و ایران‌خودرو نحوه و شرایط ثبت‌نام

ثبت نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و ۲۴ ساعته است که در صورت تکمیل ظرفیت در روش پیش فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت.

برای ثبت نام ۵۰ درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می شود و پیش فروش تا ۱۲ ماهه در سقف ۶۰ درصد ظرفیت تولید بدون احتساب سود مشارکت خواهد بود.

همچنین مشارکت در تولید ۱۲ تا ۲۴ ماهه در سقف ۵۰ درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداقل ۶ درصد و مشارکت در تولید ۲۴ تا ۳۶ ماهه در سقف ۱۵ درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداکثر ۱۲ درصد خواهد بود.

متقاضیان امکان انتخاب روش خرید به صورت پیش فروش یا مشارکت تولید را در مرحله ثبت نام دارا می باشند و خودروسازان مکلف به فروش خودرو به ترتیب اولویت پیش فروش، مشارکت در تولید یکساله و دوساله در خودروهای قابل عرضه می باشند.

همچنین ظرفیت تولید قابل فروش با در نظر گرفتن تعهدات معوق و جاری توسط کمیته خودرو محاسبه شود و سود انصراف ، ۳ درصد کمتر از سود مشارکت مندرج در قرارداد مشارکت در تولید است.

از سوی دیگر درصد سود مشارکت براساس وضعیت عرضه و تقاضای خودرو با توجه به اصلاح آئین نامه رعایت حقوق مصرف کنندگان خودرو قابل بازنگری است.

نحوه ثبت نام فروش فوق العاده

طراحی و اجرای سازوکار لازم توسط خودروساز در خصوص ثبت نام شفاف و در قالب سامانه های الکترونیکی به نحوی که امکان استفاده از روبات یا هک سایت غیر ممکن شود.

ثبت نام اولیه از کلیه متقاضیان خودرو براساس اعلام عمومی در بازه زمانی یک هفته ای با باز شدن درگاه ثبت نام به قیمت فروش قطعی بدون محدودیت برای متقاضیان واجد شرایط با اخذ۵۰ درصد قیمت مصوب خودرو انجام خواهد شد.

همچنین قرعه کشی توسط خودروسازان جهت اولویت بندی تحویل خودرو ظرف یک هفته پس از پایان ثبت نام با حضور مراجع نظارتی انجام می شود و اطلاع رسانی فهرست انتخاب شدگان نهایی از طریق سایتهای خودروسازان ظرف ۴۸ ساعت پس از اتمام قرعه کشی خواهد بود.

تکمیل الباقی وجه (۵۰ درصد باقیمانده) پس از اعلام نتیجه قرعه کشی ظرف مدت یک هفته باید صورت پذیرد و فروش فوق العاده تا سقف ۴۰ درصد ظرفیت تولید و تحویل حداکثر سه ماهه بدون سود مشارکت است.

همچنین تحویل خودرو به مشتریان حداکثر تا سه ماه پس از قرعه کشی براساس تقدم تکمیل وجه خواهد بود.

استرداد وجوه واریزی افرادی که نام آنها در قرعه کشی اعلام نگردیده حداکثر یک هفته پس از پایان ثبت نام است و در صورت عدم تکمیل وجه به موقع، ظرف یک هفته وجه واریزی مسترد شده و اولویت واگذاری کان لم یکن می گردد.

همچنین خودرو سازان موظفند به منظور ایجاد امکان مساوی در ثبت نام متقاضیان، مطابق ضوابط سامانه امتا قبل از ثبت نام، سایت خود را گشایش نموده و پس از تکمیل پروفایل کامل متقاضیان، نسبت به صدور نام کاربری و رمز عبور اقدام نماید.

عرضه های بعدی در قالب این ضوابط توسط خودروسازان در سقف ۴۰ درصد تولید سالانه انجام خواهد شد و ظرفیت تولید قابل فروش با در نظر گرفتن تعهدات معوق و جاری توسط کمیته خودرو محاسبه شود.

شرایط ثبت نام متقاضیان

هر کد ملی یک خودرو می تواند ثبت کند و سن متقاضیان باید بالای ۱۸ سال باشد و فاصله زمانی از آخرین خرید (۳۶ ماهه)، دارا بودن گواهینامه رانندگی، سند در رهن یکساله (صرفا فروش فوری) و عدم امکان صلح در قراردادهای فروش از دیگر شرایط ثبت نام است.

از دیگر محدودیت ها و شرایط ثبت نام به غیر فعال نمودن گارانتی خودرو پس از سه ماه از تاریخ تحویل در صورت عدم مراجعه برای سرویس اولیه، تعلق شماره حساب بانکی به شخص (بانک مرکزی همکاری لازم را با خودروسازان معمول می دارد) و صحت سنجی مندرجات سجلی و پستی براساس سامانه امتا (مرکز تجارت الکترونیک مکلف به راه اندازی این سامانه می باشد) می توان اشاره داشت.

بنا بر پیشنهاد و تاکید شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور مقرر شد ۶۰ درصد تولید برای ایفای تعهدات و ۴۰ درصد برای فروش فوق العاده و سایر روشهای فروش توسط کمیته خودرو تعیین شود و مقرر گردید دستگاههای نظارتی (سازمان اطلاعات سپاه انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی با همکاری قوه قضاییه) نسبت به مسدود نمودن سایت های اعلام قیمت خودرو در فضای مجازی و سایر پیام رسان های اینترنتی اقدام نمایند.

همچنین موضوع اخذ مالیات از اختلاف قیمت کارخانه تا بازار به عنوان یکی از موضوعات کنترل کننده تقاضا در بازار در دست بررسی است که بعنوان تذکر در قرارداد خودرو سازان درج شود که در صورت تصویب نهایی قابل اعمال خواهد بود.

فروش ویژه ایران خودرو برای «خودرو اولی‌ها» افراد فاقد گواهینامه حق ثبت نام ندارند

همچنین براساس اعلام ایران خودرو در طرح جدید پیش فروش خودرو داشتن گواهینامه و عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت نام بصورت خود اظهاری اخذ خواهد شد.

مصطفی خان کرمی با بیان این مطلب گفت: شرکت ایران خودرو در هر دوره ثبت نام با ابتکاری تازه سعی در توزیع عادلانه خودرو در میان مشتریان واقعی دارد.

وی گفت: ایران خودرو در این راستا محدود نمودن ثبت نام برای خودرو اولی ها و یا افراد فاقد خودرو با اعتماد به مشتریان و تکمیل فرم خود اظهاری را در برنامه قرار داده است. در این ثبت نام علاوه بر شرایط محدود کننده قبلی، لیست کد ملی مشتریانی که در ثبت نام اخیر شرکت سایپا موفق به ثبت نام شده اند از شرکت سایپا اخذ و امکان ثبت نام آنان وجود نخواهد داشت.

به گفته وی، شرکت ایران خودرو به دنبال فروش خودرو به مصرف کننده حقیقی است و لذا در فرایند ثبت نام اینترنتی مواردی مانند داشتن گواهینامه و عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت نام بصورت خود اظهاری اخذ و در زمان تحویل خودرو بر اساس استعلام های لازم راستی آزمایی خواهد شد و در صورت اثبات خود اظهاری اشتباه ودیعه عینا مسترد می گردد.

معاون مدیر عامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: از دیگر شرایط ویژه پیش فروش شرکت ایران خودرو خروج فرآیند انتخاب نمایندگی از پروسه ثبت نام است،‌این فرآیند که باعث کندی ثبت نام می شود پس از انتخاب خودرو و واریز وجه توسط مشتریان قابل اجرا خواهد بود .

وی ادامه داد: انتخاب نمایندگی می تواند در روزهای آتی توسط مشتری انجام پذیرد. در هنگام ثبت نام زمان انتخاب نمایندگی به اطلاع مشتریان خواهد رسید در راستای افزایش اعتماد مشتریان، ایران خودرو در وب سایت خود امکانی را ایجاد کرده است تا لیست مشتریانی که موفق به ثبت نام شده اند جهت عموم قابل مشاهده باشد. به جهت جلوگیری از ترافیک مشتریان بر روی سایت شرکت ایران خودرو، شرایط پیش فروش مذکور طی ۵ روز و بر اساس کد ملی مشتریان فعال خواهد بود.

گفتنی است، تعیین قیمت خودروها در پیش فروش ویژه شرکت ایران خودرو در زمان تحویل خودرو مشخص خواهد شد.مطابق رویه جاری در ثبت نام های گذشته در صورتی که مغایرتی در اطلاعات ارائه شده با مستندات مشاهده شود، قرارداد مشتریان فاقد اعتبار خواهد بود.

اجرای نخستین طرح فروش محصولات سایپا با شرایط جدید طی هفته آینده

مدیرعامل گروه سایپا نیز از آمادگی این گروه خودروسازی برای اجرای کامل و دقیق بسته ویژه کنترل بازار خودرو خبر داد و گفت: طبق آنچه که سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده اند اجرای این بسته ویژه حول چهار محور خواهد بود.

مدیرعامل گروه سایپا از آمادگی این گروه خودروسازی برای اجرای کامل و دقیق بسته ویژه کنترل بازار خودرو خبر داد و گفت: طبق آنچه که سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده اند اجرای این بسته ویژه حول چهار محور خواهد بود که گروه خودروسازی سایپا آمادگی کامل دارد تا دو محور تولید و تامین به موقع خودرو را به طور کامل و دقیق انجام دهد.

سیدجواد سلیمانی اظهار کرد: گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته با اجرای پویش ملی ساخت بومی‌سازی قطعات خودرو، موفق شد ضمن تعمیق ساخت داخل محصولات، به عنوان خودروساز اول کشور پرچمدار رونق تولید باشد و در سال تحریمی ۹۸ تیراژ تولید سال غیرتحریمی ۹۷ را تکرار کند.

سلیمانی ادامه داد: سایپا با تکیه بر تیراژ تولید بیش از ۴۱۴ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ این فرصت را پیدا کرد تا تعداد تعهدات معوق خود را به شدت کاهش دهد. از سوی دیگر در برنامه‌ریزی‌های پیش فروش برای سال ۹۹ کمترین تعهد ممکن را ایجاد کردیم تا بتوانیم بیشتر محصولات تولید فصل بهار را به کاهش تعهدات معوق اختصاص بدهیم.

وی تعامل و تقویت بیشتر زنجیره تامین با برقراری کامل انضباط مالی در سایپا را از دیگر اقدامات این گروه خودروسازی در سال گذشته اعلام کرد و گفت: براساس همین اقدامات گروه خودروسازی سایپا آمادگی کامل برای اجرای محورهای تولیدی بسته ویژه کنترل بازار خودرو را دارد.

سلیمانی با اشاره به ثبت نامِ ۱۵۰هزار نفری در طرح فروش و تحویل ۹۰ هزار خودرو به مشتریانِ سایپا در سه ماه گذشته افزود: به صفر رساندن تعهدات معوق به مشتریان، اولویت اصلی گروه خودروسازی سایپا در سال جاری است و علاوه بر آن قصد داریم براساس مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت، نخستین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات سایپا را با ساز و کار جدید و پیش از عید سعید فطر اجرا کنیم. گروه خودروسازی سایپا در گذشته برای تولید محصولات خود بیشترین وابستگی را به شرکای خارجی داشت به گونه ای که بیش از یکصد هزار دستگاه خودرو مشترک با شرکت های چینی و فرانسوی تولید می کرد اما در سال ۹۸ و با اجرای پویش ملی بومی سازی قطعات، این وابستگی را به صفر رساند و موفق شد، کاهش تولید خودروهای مشترک را با محصولات داخلی جبران کند.

مدیرعامل گروه سایپا در پایان از تلاش و ورود نهادهای نظارتی برای کم کردن نقش واسطه‌گری در بازار قدردانی کرد و گفت: متاسفانه قیمت‌سازی های واسطه گرایانه باعث سرریز شدن نقدینگی جامعه به سوی این بازار شد و التهاب را تشدید کرد. ورود دستگاه های نظارتی تا اندازه ای از این التهاب کاسته اما لازم است اقدامات تکمیلی نیز برای به ثبات رساندن بازار انجام شود. گروه خودروسازی سایپا آمادگی دارد تا نقش و سهم خود را در این زمینه ایفا کند.

تفاوت فروش فوق العاده با پیش فروش