تعطیلی عید قربان چند شنبه است


تعطیلی عید قربان چند شنبه است

تاریخ دقیق عید قربان ۱۴۰۱ چه روزی است، تاریخ عید قربان ۱۴۰۱، عید قربان ۱۴۰۱ چه ماهی است، تاریخ دقیق عید قربان امسال، عیدقربان کی هست


تاریخ عید قربان سال ۱۴۰۱ امسال چندم و چه روزی است؟

آیا می دانید عید قربان ۱۴۰۱ در تقویم ایران کی و چه روزی است؟ در این نوشته، اطلاعات کاملی در مورد عید سعید قربان در سال ۱۴۰۱ (تاریخ شمسی، قمری و میلادی) و آداب و سنن عید قربان و… را برای تان گردآوری کرده ایم.

عید قربان ۱۴۰۱ در چندم و چه روزی است؟

عید قربان جلوه گاه تعبّد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است، و فصل قرب مسلمانان به خداوند، در سایه عبودیّت.

عید قربان فصل قربانی کردن عزیزها در آستان «عزیزترین» یعنی خداست. عید قربان مجرای فیض الهی و بهانه عنایت رحمانی به بندگان مؤمن و مطیع است. و هر کس بتواند رضای خویش را فدای رضای حق کند، از خواسته دل در راه خواسته خدا چشم بپوشد، و از داشته ها و خواسته ها بگذرد، به مرز عبودیت می رسد.

«قربانی» وسیله قرب به خداست و عید قربان روز تقرّب به پروردگار است. روز رها شدن از تعلّقات قربانی کردن تمنیّات در پیش پای اراده الهی است.

واژه «عید» در لغت به معنی «بازگشتن» می باشد و دراصطلاح، به معنی بازگشت به سوی خداوند سبحان است. در این روز، عطا و بخشش های خداوند متعال همراه با رحمت، بر بندگان مؤمن نازل می گردد پس بیایید در این روز، با عبادت و راز و نیاز، گناهان گذشته را از صفحه دل بشوییم و خود را برای بهره وری بیشتر از فیوضات این روز آماده و مهیّا سازیم؛ چراکه به طور کلّی، در تمامی اعیاد اسلامی، هدف آن است که با بندگی و عبادت در پیشگاه حضرت سبحان، سعادت واقعی خود را به دست آوریم. مولای متقیان علی علیه السلام در این باره فرموده اند: «هر روزی که انسان در آن گناه و معصیت نکند، آن روز عید است.»

همچنین بخوانید: نماز عید قربان چگونه است؟

عید سعید قربان در سال ۱۴۰۱ چه تاریخی دارد؟

روز عید قربان در ایران، ۱۰ ذیحجه است. و به علت قمری بودن تاریخ آن در ایران روز عید قربان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است.

تاریخ دقیق عید قربان سال ۱۴۰۱ در تقویم شمسی

تاریخ دقیق عید قربان سال ۱۴۰۱ در تقویم شمسی مصادف است با:

یکشنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۴۰۱۰۴۱۹

تاریخ دقیق عید قربان سال ۱۴۰۱ در تقویم قمری ۱۴۴۳

تاریخ دقیق عید قربان سال ۱۴۰۱ در تقویم قمری ۱۴۴۳ مصادف است با:

الأحد‬، ١٠ ذوالحجه ١٤٤٣ ۱۴۴۳۱۲۱۰

تاریخ دقیق عید قربان سال ۱۴۰۱ در تقویم میلادی ۲۰۲۲

تاریخ دقیق عید قربان سال ۱۴۰۱ در تقویم میلادی ۲۰۲۲ مصادف است با:

Su day, July 10, 2022 2022-07-10

آداب و سنن عید قربان

عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، اعمال و آدابی دارد از جمله آن سنت پیامبر (ص) در این عید بزرگ است؛ رسول خدا (ص) روز عید فطر و قربان، وقتی براى نماز عید خارج مى ‏شد، صدایش را به تکبیر بلند مى ‏کرد.

«همانگونه گفته شد قربانی کردند برای کسانی که در حج حضور ندارند، مستحب است، اما از سوی ائمه اطهار (ع) و پیامبر اکرم (ص) بسیار سفارش شده است و در روایتی آمده که امّ سلمه نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: ‌ای رسول خدا (ص)، عید اضحى فرا می‌رسد، و من قیمت قربانى را در اختیار ندارم، پس آیا قرض کنم و قربانى کنم؟ فرمود: قرض بگیر؛ زیرا که آن قرضى ادا شده است.

در روایات آمده است که رسول خدا (ص) دو قوچ قربانى کرد، که یکى از آن‌ها را به دست خودش ذبح کرد، بعد عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از اهل بیتم که قربانی نکردند، و بعد دیگری را ذبح کرد و عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از اُمتم که قربانی نکردند.»

عید سعید قربان فرصت بسیار خوبی است تا مؤمنان، با انجام عبادات (ضمن بهره وری از فیوضات الهی)، به پروردگار خویش تقرّب یابند.

در کتاب های ادعیه اعمال بسیاری مخصوص این روز ذکر کرده اند. از جمله اعمال مستحب در این روز، غسل کردن است که بسیار بر آن تأکید شده، همچنین برگزاری نماز عید است که بهتر است زیر آسمان (مکان بدون سقف) خوانده شود.

از اعمال مستحب دیگر در این روز، قربانی کردن و تناول از گوشت قربانی است. و نیز وارد شده است که در این روز، دعای ندبه و همچنین دعای مخصوص امام سجاد قرائت شود. پس شایسته است، در این روز، بدون آنکه وقت خود را به بطالت بگذرانیم، با انجام این اعمال، مورد رحمت و عنایت پروردگار خویش قرار گیریم.

عید قربان در کشورها و فرهنگ‌های گوناگون

عید قربان در عربستان

زائران بیت‌الله الحرام جمره عقبه یا جمره بزرگ را که یکی از نمادهای سه‌گانه شیطان است، رمی‌ می‌کنند. آنان پس از قربانی کردن و حلق (تراشیدن موی سر) از احرام خارج خواهند شد. فردا و پس فردا هم رمی جمرات سه گانه ادامه می‌یابد. زائران بیت الله الحرام پس از سومین رمی جمرات، سرزمین مقدس منی را به مقصد مکه مکرمه ترک می‌کنند. مراسم حج تمتع با طواف و سعی بین صفا و مروه پایان می‌یابد.

عید سعید قربان در افغانستان

مسلمانان افغانستان صبح روز عید قربان با پوشیدن لباس های نو در حالی که ذکر الله اکبر بر زبان دارند به سوی مساجد حرکت می نمایند تا نماز پرشکوه عید قربان را برگزار کنند. به مناسبت عید سعید قربان همه ساله در افغانستان سه روز تعطیل است. ادای سنت قربانی کردن در عید سعید قربان از مهمترین آداب و رسوم مردم افغانستان است. مردم مسلمان افغانستان اعیاد اسلامی به ویژه فطر و قربان را با شکوه خاصی برگزار می‌کنند و در این ایام به دید و بازدید بزرگان و اعضای خانواده خود می‌روند.

رفع کدورت‌ها از دیگر آداب و رسوم پسندیده افغان ها در ایام عید سعید قربان است. بزرگان و سرپرستان خانواده های افغان می‌کوشند در این عید اسلامی برای اعضای خانواده خود لباس نو تهیه کنند. افرادی که برای دید و بازدید به منازل اعضای خانواده و دوستان خود می روند با شیرینی و خشکبار پذیرایی می‌شوند.

همچنین بخوانید: متن انگلیسی تبریک عید قربان

عید سعید قربان در ترکیه

مسلمانان سراسر ترکیه نیز با حضور گسترده در مساجد، نماز این روز فرخنده را به جماعت اقامه می کنند. مسلمانان ترکیه به قربانی کردن اهمیت زیادی می دهند و براساس این سنت حسنه، هر کسی در صورت وسع مالی و نداشتن بدهی، در سه روز از تعطیلات چهار روزه عید قربان، گوسفند، گوساله و شتر ذبح می‌کند. در روز عرفه که در ترکیه نیمه تعطیل است فرصت خوبی برای زیارت قبور است.

در این روز خانواده ها به قبرستان‌ها رفته برای نزدیکان خود دعا می خوانند و سر و دستی به سنگ قبرها می‌کشند و قبور را شستشو می‌دهند. در عید قربان گاهی هم چند خانواده فامیل یا همسایه، مشترکا گاو یا گوساله و حتی شتر خریداری کرده و قربانی می‌کنند. عید قربان به همراه عید فطر به عنوان دو عید بزرگ ملی و مذهبی در ترکیه با رسوم و آیین های ویژه خود نمادی از تعاون، همیاری و احسان در جامعه و در این حال نمادی از اعتقادات عمیق مذهبی مردم این کشور است.

مردم ترکیه از هفته ها قبل خود را برای برگزاری هر چه بهتر عید قربان آماده می کنند. چراغانی کردن مناره مساجد، کوچه و خیابانها، خانه تکانی و پختن غذا و شیرینی های ویژه از اقداماتی است که از روزها قبل از عید در جای جای این کشور اسلامی صورت می گیرد. روز اول عید، مردان خانواده به نماز عید می روند و سپس مشغول ذبح قربانی می‌شوند. دید و بازدیدهای فامیل و آشنایان با نزدیکان از رسومات حسنه و رعایت آن از دیدگاه خانواده های ترکیه الزامی است. هر کسی برای دیگری هدیه ای می خرد و کوچکترها در ملاقات با بزرگترها، دست آنان را بوسیده و عیدی می‌گیرند.

روحیه تعاون در ایام عید قربان در جامعه ترکیه به اوج خود می‌رسد و کمک های مالی به تنگدستان در این روزهای خاص افزایش می‌یابد. طبق عرف مرسوم دیدار از خانواده هایی که یکی از نزدیکان آنان در فاصله عید فطر و عید قربان فوت کرده است‌، در اولویت برنامه دیدارها قرار دارد. به باور مردم ترکیه، دید و بازدیدهای عید قربان علاوه بر اجر اخروی، موجب یکدلی، همبستگی و تحکیم روابط خانوادگی و انسانی و رفع کدورت ها می‌شود.

اتوبوس های درون شهری‌، بزرگراه‌ها و اتوبوس های دریایی با هدف تشویق به صله رحم و تقویت پیوند خانوادگی و دوستی به دستور دولت ترکیه رایگان می‌شود. شهرداری‌ها در برگزاری هر چه صحیح و راحت تر عید قربان از روزها قبل جایگاه های ویژه را برای فروش و ذبح قربانی در نقاط مختلف اختصاص می‌دهند و بازرسی می‌کنند. تشکل‌های مدنی و برخی سازمان های دولتی ترکیه برای کمک به مستمندان، کمک های نقدی، پوست و امحاء و احشاء قربانی ها جمع آوری می‌کنند. تعطیلات رسمی عید قربان در ترکیه چهار روز و نیم است.

عید سعید قربان در اندونزی

میلیون‌ها نفر از مسلمانان اندونزی به مناسبت آغاز جشن عید قربان (عید الاضحی) در مساجد سراسر این کشور حضور می یابند. مسلمانان اندونزی از دیرباز در روز عید قربان ابتدا مراسم نماز را در مساجد برگزار می‌کنند و سپس این روز را با قربانی کردن گاو یا بز و توزیع گوشت میان اقوام، دوستان و فقرا جشن می‌گیرند.

این سنت نیکو برای گرامیداشت یاد فداکاری حضرت ابراهیم نبی (ع) برای ذبح فرزندش اسماعیل در راه خدا، صورت می‌گیرد. مردم مسلمان مالزی هم با حضور گسترده در مساجد، نماز عید سعید قربان را هرچه باشکوه تر اقامه می کنند؛ مسلمانان سراسر مالزی در عید قربان، قربانی کردن، این سنت ابراهیمی را پاس می‌دارند.

عید سعید قربان در قرقیزستان

نماز عید سعید قربان در قرقیزستان در حالی اقامه می شود که مسلمانان از اوایل بامداد با حضور در مساجد و خیابان‌ها، صف های طولانی تشکیل می دهند پس از نماز عید، مردم با ذبح گاو و گوسفند، گوشت آن را میان نیازمندان قسمت کردند. عید سعید قربان در جمهوری قرقیزستان تعطیل رسمی است. مسلمانان جمهوری قزاقستان نیز با حضور گسترده درمساجد، نماز عیدسعید قربان را باشکوه اقامه می کنند .

انبوه نمازگزاران در مسجد مرکزی شهر آلماتی از اوایل بامداد با وجود سردی هوا، به علت کمبود جا، نماز را در خیابان های اطراف اقامه می کنند. پس از اقامه نماز، مسلمانان با ذبح گوسفند گوشت قربانی را میان محرومان تقسیم و در این سنت اسلامی شرکت می‌کنند. گروهی از خانواده های اسیران فلسطینی غزه هم با در دست داشتن شمع به استقبال عید قربان رفتند. این مادران با رنج و درد فراق فرزندانشان به شوق دیدار با آنها گردهم آمدند.

چرا تاریخ عید قربان هر سال تغییر می کند؟

روز عید قربان در ایران، ۱۰ ذیحجه است. و به علت قمری بودن تاریخ آن در ایران روز عید قربان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است.

این اتفاق به این خاطر می افتد که تعداد روز های ماه قمری ۳۵۴ روز است و تعداد روز های شمسی ۳۶۵ روز که در سال کبیسه به ۳۶۶ روز نیز تغییر پیدا می کند. از این رو روز های ماه قمری با روز های ماه شمسی و میلادی کاملا متفاوت است و در هر سال ۱۱ روز و یا بیشتر تغییر پیدا می کند و به موجب همین تغییرات ۲۰ جمادی‌الثانی یعنی عید قربان در هر سال شمسی و میلادی یک روز متفاوت را نشان می دهد.

جملات زیبا در مورد عید قربان

پیام تبریک عید قربان

شعر تبریک عید قربان

متن خنده دار عید قربان

۳۰ تیر ۱۴۰۰ چه روزی است ۳۰ تیر ۱۴۰۰ چند شنبه است

۳۰ تیر ۱۴۰۰ چه روزی است ؟ ۳۰ تیر ۱۴۰۰ چند شنبه است,امروز چندمه؟تاریخ امروز چیست؟امروز سی تیر ماه سال ۱۴۰۰ می باشد.

به وب سایت تقویم ۱۴۰۰ خوش آمدید. برای اطلاع از تاریخ امروز و ساعت امروز از صفحه اصلی وب سایت ما دیدن فرمایید.

www.99 aghvim.i

با ما همراه باشید تا به پرسش های زیر پاسخ دهیم:

امروز چه روزی است

مناسبت تیر ۱۴۰۰ و تعطیلات تیر ۱۴۰۰ در تقویم زیر موجود است ..تقویم تیر ۱۴۰۰ را از بخش زیر میتوانید ببینید.

تقویم تیر ۱۴۰۰:

مناسبت های تیر ۱۴۰۰

www.99 aghvim.i

تعطیلات تیر ۱۴۰۰

برای اطلاع از روزهای تعطیل و مناسبت ها در تقویم ۹۹ , تقویم ۱۴۰۰ و تقویم ۱۴۰۱ و … با سایت تقویم ۹۹ همراه شوید.

آدرس سایت تقویم ۹۹ (www.99 aghvim.i )

تعطیلی عید قربان چند شنبه است