تزریق دوز چهارم واکسن


تزریق دوز چهارم واکسن

دوز چهارم واکسن کووید ۱۹ تنها سبب ایجاد یک تقویت جزئی و محافظت در برابر عفونت میشود، به دلیل سومین دوز، سبب ایجاد “سقف ایمنی” در بدن میشوند


دوز چهارم واکسن کووید ۱۹

دوز چهارم واکسن کووید ۱۹ به میزان بسیار کم سبب تقویت بدن در برابر عفونت اومیکرون میشود!

آزمایش انجام شده در کشور اسرائیل نشان‌ دهنده این است که نوبت چهارم واکسیناسیون سطح آنتی‌ بادی را افزایش میدهد. اما محافظت کمی در برابر عفونت SARS-CoV-2 ایجاد میکند.

طبق مشاهدات این بررسی، تزریق دوز چهارم واکسن کووید ۱۹، آنتی‌بادیها را به سطوح بالاتری پس از دوز سوم بازمیگرداند. اما تنها سبب ایجاد یک تقویت جزئی ​​و محافظت در برابر عفونت میشود.

این مطالعه که در ۱۵ فوریه انجام شده است، نشان میدهد که واکسنهای فعلی پس از سومین نوبت سبب ایجاد “سقف ایمنی” در بدن میشوند. دوز سوم از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. دوزهای بیشتر احتمالاً فقط ایمنی از دست رفته را در طول زمان بهبود میبخشد.

با این حال، دوز چهارم واکسن کووید ۱۹ میتواند برای افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری شدید هستند، مفید باشد.

چندین کشور، از جمله اسرائیل، شیلی و سوئد، دوز چهارم را به افراد مسن و سایر گروه‌ های پرخطر ارائه میدهند.

از اواخر سال ۲۰۲۱، ۲۷۴ نفر از کادر درمان در یک کارآزمایی بالینی ثبت نام کرده، و چهارمین دوز واکسن mRNA را حداقل چهار ماه پس از سومین دوز دریافت کردند.

برخی واکسن فایزر و باقی افراد واکسن مدرنا را دریافت کردند.

صرف نظر از نوع واکسن، دوز چهارم سطح آنتی بادیهای «خنثی‌ کننده» شرکت‌ کنندگان را افزایش داده که میتواند عفونت ویروسی سلولها را مسدود کند.

اما سطوح این آنتی‌ بادیها پس از تزریق دوز چهارم از میزان مشاهده شده حاصل از تزریق دوز سوم، فراتر نمیرفت. همین موضوع نشان میدهد واکسنها به حد بالایی رسیده‌اند.

بیان این نکته حائز اهمیت است که «نمی توان برای همیشه پاسخ آنتی بادی را تقویت کرد».

محققان همچنین آنتی‌ بادیهای خنثی‌ کننده ۲۵ شرکت‌ کننده را برای ارزیابی قدرت آنتی‌ بادیها در برابر چندین نوع SARS-CoV-2 بررسی کردند.

آنها دریافتند که پس از سومین دوز واکسن، آنتی بادیهای شرکت‌ کنندگان عفونت‌زایی اومیکرون را مسدود کرده،  اما نه با کیفیتی که نوع دلتا مسدود میشود. پس از نوبت چهارم واکسن، قدرت آنتی بادیها در برابر اومیکرون نیز افزایش یافت، اما نه بیشتر از قدرت آنها در برابر نوع دلتا.

این داده‌ها ممکن است توضیح دهند که چرا دوز چهارم منجر به محافظت بسیار بیشتر در برابر عفونت با اومیکرون نشده است.

یک دوره چهار دوز از واکسن فایزر ۳۰٪ بیشتر از یک دوره سه دوز در برابر عفونت محافظت میکند.

برای واکسن مدرنا، این اثربخشی اضافه ۱۱٪ بود. این بدان معنا بود که تا پایان ژانویه، ۵۲ شرکت‌ کننده که دوز چهارم را دریافت کرده بودند، آزمایش کووید ۱۹ آنها مثبت بود و ۷۳ نفر از گروه کنترل همسان که تنها سه دوز دریافت کرده بودند نیز شرایط یکسانی داشتند.

اما بیشتر عفونتها خفیف بودند و هیچ یک از شرکت‌ کنندگان در گروه کنترل یا گروه دریافت کننده چهار دوز واکسن به کووید-۱۹ شدید مبتلا نشدند.

تخمینهای اثربخشی کارآزمایی بر اساس حجم نمونه کوچک است و حواشی زیادی از عدم قطعیت دارد. سایر مطالعات مشاهدات در سطوح بالاتری از محافظت در برابر عفونت و بیماری های شدید را نشان داده‌ اند که این حفاظت بیشتر میتواند تفاوت بزرگی برای گروه‌ های در معرض خطر در طول موج ایجاد کند.

به گفته محققان، در نهایت، این مطالعه به نیاز به واکسنهای جدیدی اشاره میکند که میتواند از عفونت با انواع در حال ظهور جلوگیری کند.

این یافته ها همچنین بر اهمیت شفاف سازی تعداد بهینه دوزها و زمان مناسب بین تزریق دوزها برای واکسنهای موجود تاکید میکند.

مطالب مشابه:

درمان جدید کرونا توسط آنتی بادی

شیوع کرونا

امتیازدهی

You page a k:

آغاز تزریق دوز چهارم واکسن کرونا به افراد ۷۰سال به بالا

تزریق دوز چهارم واکسن کرونا به افراد ۷۰سال به بالا در استان همدان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سیدجلال‌الدین بطحائی» اظهار کرد: تزریق نوبت چهارم واکسن کووید ۱۹ برای افراد ۷۰ سال به بالا و کادر بهداشت و درمان استان از امروز آغاز شده است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: این افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون و مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود نسبت به تزریق دوز چهارم واکسن اقدام نمایند. نکته قابل توجه این است که دوز چهارم واکسن کرونا باید بیش از چهار ماه فاصله زمانی از دریافت نوبت سوم داشته باشد.

به گزارش ایمنا، تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا بعد از گذشت چهار ماه از تزریق دوز سوم، قابل انجام است. کادر بهداشت و درمان، افراد بالای ۷۰ سال و افراد دارای نقص ایمنی می‌توانند نوبت چهارم واکسن کرونا را بعد از گذشت چهار ماه از تزریق نوبت سوم واکسن، تزریق کنند. باید توجه کرد که افراد دارای نقص سیستم ایمنی شامل بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی، بیماران پیوند اعضا، مبتلایان به ام‌اس، بیماران HIV مثبت و افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کنند، است.

تزریق دوز چهارم واکسن