تاریخ برداشت مرحله دوم یارانه جدید


تاریخ برداشت مرحله دوم یارانه جدید

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است یارانه جدید به حساب ۷۲ میلیون نفر از ایرانیان واریز شده است، محاسبات انجام شده نشان می دهد که با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها قدرت خرید چهار کالای اساسی با یارانه تخصیص داده شده به تناسب ۹ دهک افزایش یافته است.


صفر تا صد یارانه‌های جدید

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است یارانه جدید به حساب ۷۲ میلیون نفر از ایرانیان واریز شده است، محاسبات انجام شده نشان می دهد که با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها قدرت خرید چهار کالای اساسی با یارانه تخصیص داده شده به تناسب ۹ دهک افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اعلام رئیس جمهوری یارانه جدید برای هر نفر در سه دهک اول برابر با چهارصد هزار تومان و برای هر نفر در دهم چهارم تا نهم برابر با سیصد هزار تومان است. به این ترتیب یارانه تجمیعی واریزی برای یارانه بگیران از این به بعد این مبلغ خواهد بود.

پیش از این برخی از واریز سومین یارانه در کنار یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، یارانه ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی معیشتی برای خانوار یک تا پنج نفره و یارانه جدید کمک معیشتی با هدف جبران افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر می‌دادند اما بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی مقامات مسئول دو یارانه پیشین یا یارانه جدید تجمیع شده و مبلغ یارانه واریزی برای هر نفر در سه دهک چهارصد هزار تومان و برای هر نفر در شش دهک برابر با سیصد هزار تومان خواهد بود.

چند نفر مشمول دریافت یارانه هستند؟

آن گونه که وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت ایران مشمول دریافت هیچ یارانه‌ای نخواهند بود. به این ترتیب با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، نزدیک به هشت میلیون و چهارصد هزار نفر هیچ یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد و جمعیت باقیمانده مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

در شرایط کنونی ۷۴ میلیون نفر بنا بر اعلام رسمی یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد از ۱۰ میلیون جمعیتی که در شرایط کنونی یارانه‌ای نمی‌گیرند، حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر مشمول دریافت یارانه جدید هستند.

جاماندگان یارانه چه کنند؟

افرادی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده و یا از قلم افتاده بودند، لازم است در سامانه‌ای که قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دسترس قرار دهد ثبت نام کنند؛ جزئیات بیشتر در این زمینه در اختیار سازمان هدفمندی قرار دارد.

– افرادی که به هر نحوی به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس h ps:hemaya .mcls.gov.i اعتراض خود را ثبت کنند و اگر اطلاعات اعلامی تأیید شود، یارانه آن‌ها جبران خواهد شد.

– شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سوالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته می‌شود.

کدام یارانه به همه می‌رسد

طبق تصمیمات اتخاذ شده یارانه نان و دارو به تمامی جمعیت ایران، حتی ۱۰ درصدی که یارانه دریافت نمی‌کنند، تعلق خواهد گرفت اما هنوز مکانیزم تخصیص یارانه نان و سهمیه هر فرد روشن نیست.

بنا بر اعلام صورت گرفته، خرید نان با کارت بانکی به میزان سهمیه میسر است و فرد در صورتی که نانی بیش از سهمیه بخواهد، باید با قیمت آزاد نسبت به دریافت آن اقدام کند.

در حال حاضر نان فانتزی و سایر محصولات مرتبط با آرد با افزایش قیمت چشمگیری روبرو شده‌اند. ماکارونی و محصولات وابسته از آن جمله هستند.

یارانه نقدی تا چه زمانی پرداخت می‌شود؟

یارانه‌های جدید نقدی تنها قرار است طی دو ماه پرداخت شود. در حال حاضر یارانه مذکور به حساب برخی سرپرستان خانوار واریز شده و غیرقابل برداشت اعلام شده است.

به این ترتیب یارانه نقدی تا پایان خرداد قابل برداشت است و طبق تصمیمات اتخاذ شده و بنا بر اعلام رئیس جمهوری از تیرماه یارانه نقدی در قالب کالابرگ پرداخت خواهد شد. هر چند محصولات مشمول کالابرگ اعلام نشده‌اند اما قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است برای هر نفر در ماه، مقدار مشخصی از چند قلم کالای ضروری مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر هر نفر در در نظر گرفته شده؛ مردم باید بتوانند این مقدار را با کالابرگ، به همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ بخرند.

اقتصاد ایران در مرحله تازه‌ای قرار دارد. برآوردهای دولتی میزان تورم ناشی از اجرای این طرح را در محدوده شش تا هفت درصد و برآوردهای کارشناسی این تورم را در محدوده‌ای بیش از این میزان نشان می‌دهد.

چگونه بفهمیم در چه دهکی هستیم؟

در طرح جدید دولت ،۷۷ میلیون یارانه‌بگیر در دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند، یارانه دریافت می‌کنند.

افراد می‌توانند با مراجعه به سایت h ps:i a -bssc.i dahak و با واردکردن متوسط درآمد ماهیانه (تومان)، استان محل سکونت، تفکیک شهری و روستایی، متراژ محل سکونت (مترمربع)، وضعیت مالکیت محل سکونت و تعداد اعضای خانوار از وضعیت دهک خود مطلع شوند. در این شاخص آماری، دهک اول کم‌درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانوارها هستند.

یارانه‌های جدید چقدر به قدرت خرید مردم اضافه می‌کند؟

با وجود افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات از امروز (۲۲ اردیبهشت ماه)، با محاسبات صورت گرفته قدرت خرید ۹ دهک افزایش یافته است؛ برای مثال یک خانواده چهار نفره در دهک اول شهری، نفری ۴۰۰ هزار تومان و مجموعاً یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. هزینه خرید مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر و انواع روغن این خانواده قبل از اصلاح قیمت‌ها ۲۴۱ هزار تومان بود که با تغییر قیمت این اقلام، ۵۶۸ هزار تومان خواهد شد. این یعنی هزینه این خانواده ۳۲۷ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین میزان یارانه خالص دریافتی این خانواده نسبت به یارانه قبلی یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافته، این یعنی قدرت خرید این خانواده در ۴ کالای ذکر شده ۹۲۳ هزار تومان زیادتر شده است.

در دهک دوم شهری نیز محاسبات به همین شکل است. یعنی یک خانواده چهارنفره مبلغی بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند با این تفاوت که هزینه خرید اقلامی چون مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن پیش از اصلاح قیمت برای آنها ۳۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود که بعد از این اصلاح به ۸۰۳ هزار تومان می‌رسد و افزایش هزینه ۴۶۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را تجربه خواهند کرد. اما میزان افزایش یارانه خالص دریافتی آنها یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود و این یعنی قدرت خرید دهک دوم شهری ۷۸۳ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

یک خانواده چهار نفره در دهک سوم شهری نیز مانند دو دهک قبل یارانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد. این دهک که پیش از افزایش قیمت‌ها برای خرید اقلام اساسی ۳۷۵ هزار تومان هزینه می‌کرد بعد از اصلاح قیمت‌ها باید ۹۱۸ هزار تومان هزینه کند و ۵۴۳ هزارتومان به هزینه‌های آنها اضافه خواهد شد اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی مانند دو دهک قبلی به قدرت خرید این خانواده در دهک سوم ۷۰۶ هزار تومان اضافه می‌شود.

دهک چهارم شهری اما متفاوت با سه دهک قبلی است. یک خانواده چهار نفره در دهک چهارم مجموعاً یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. میزان یارانه خالص دریافتی آنها نسبت به قبل ۸۴۶ هزار تومان افزایش یافته است. این یعنی با وجود اینکه هزینه‌های خرید ۴ قلم کالای اساسی آنها از ۳۹۷ هزار تومان قبل از اصلاح قیمت‌ها به ۹۵۲ هزار تومان بعد از اصلاح قیمتها تغییر می‌کند و هزینه‌های آنها ۵۵۵ هزار تومان زیادتر می‌شود اما قدرت خریدشان نیز ۲۹۱ هزار تومان بیشتر می‌شود.

یک خانواده چهار نفره در دهک پنجم نیز مانند خانواده چهارنفره در دهک چهارم یارانه دریافت می‌کند. هزینه خرید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و انواع روغن برای این خانواده قبلاً ۴۳۳ هزار تومان بود که به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان تغییر خواهد کرد. این یعنی با توجه به اینکه هزینه این خانواده ۶۰۹ هزار تومان زیادتر شده، اما با توجه به یارانه جدید دریافتی قدرت خریدشان نیز ۲۳۶ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

دهک ششم نیز مانند دو دهک قبل از خود است. یعنی یک خانواده چهار نفره در این دهک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند و میزان یارانه خالص دریافتی آنها ۸۴۶ هزار تومان افزایش می‌یابد. هزینه‌های خرید این خانواده از ۴۳۶ هزار تومان به یک میلیون و ۴۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت و با وجود اینکه تغییر قیمت‌ها ۶۱۱ هزار تومان به هزینه خانوار اضافه می‌کند ولی به قدرت خرید آنها ۲۳۴ هزار تومان اضافه خواهد شد.

یارانه دهک هفتم نیز مانند دو دهک قبلی بوده با این تفاوت که هزینه خرید چهار قلم کالای اساسی برای آنها از ۴۷۴ هزار تومان به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان تغییر خواهد کرد. این یعنی ۶۹۶ هزار تومان به هزینه خانواده اضافه خواهد شد ولی به قدرت خرید آنها ۱۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

یک خانواده چهارنفره در دهک هشتم نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. این خانواده تا پیش از اصلاح قیمت‌ها برای خرید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و انواع روغن ۵۱۸ تومان هزینه می‌کردند که بعد از اصلاح قیمت بایستی برای خرید این اقلام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنند و به هزینه‌های آنها ۷۷۴ هزار تومان اضافه خواهد شد. اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی ۷۱ هزار تومان به قدرت خرید آنها در این اقلام اضافه می‌شود.

دهک نهم شهری نیز مانند دهک‌های قبلی خود بوده و هر نفر مبلغ ۳۰۰ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره مجموعاً یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد. هزینه‌های خرید چهار کالای اساسی برای این خانواده چهار نفره در دهک نهم پیش از اصلاح قیمت‌ها ۵۴۹ هزار تومان بود که به یک میلیون و ۳۷۷ هزار تومان خواهد رسید. یعنی با وجود اینکه هزینه این خانواده ۸۲۸ هزار تومان زیادتر خواهد شد اما قدرت خرید آنها ۱۸ هزار تومان افزایش می‌یابد.

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه:

زمان برداشت یارانه تا پایان اردیبهشت اعلام می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا پایان اردیبهشت‌ماه درخصوص زمان برداشت مبالغ واریزی یارانه به حساب خانوارها تصمیم‌گیری خواهد شد.

مسعود میرکاظمی با حضور در رسانه ملی به تشریح اقدام دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ای و جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت.

وی با اشاره به جریان یارانه نان و اصلاح قیمت آن گفت که، نان و دارو اولویت‌های اول نیستند و در مرحله اول نهاده‌ها قرار دارند، بنابراین یارانه نان و دارو برای تمامی دهک‌ها به‌طور مساوی توزیع خواهد شد و فعلا دست نخورده است.

اوضاع مواد غذایی در جهان به‌هم ریخته است

میرکاظمی در ادامه به جریان حذف ارز ترجیحی از نهاده‌ها و توزیع یارانه جدید اشاره کرد.

وی گفت که از دلایل مهم اقدام دولت در این باره، افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا و وضعیت بهم ریخته آن است که امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد از این جهت باید دولت برای آن فکری می‌کرد تا بتواند توزیع عادلانه‌ای نیز داشته و از مردم حمایت کند، از این رو  برای اصلاح ورود کردیم و طبق قانون بودجه در حال انجام است.

زمان برداشت یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی

وی درباره با اینکه چه زمانی یارانه واریزی قابل برداشت خواهد بود، گفت که فعلا توزیع کالاهای ۴۲۰۰  تومانی ادامه دارد. بنابراین با شروع اصلاح نرخ ارز و مشخص شدن سقف قیمتی کالاها و اصلاحاتی که صورت می‌گیرد برداشت یارانه واریزی آزاد خواهد شد که احتمالا به زودی مرحله اول برای ماه جاری قابل برداشت می‌شود و یارانه دوم نیز در ماه بعد در دسترس قرار خواهد گرفت.

میرکاظمی اشاره‌ای هم به موضوع کالابرگ الکترونیک که در قانون بودجه برای توزیع یارانه تکلیف شده است، داشت و افزود: فعلا پرداخت یارانه به صورت نقدی انجام می‌شود تا زیرساخت‌های لازم برای کالابرگ را آماده کنیم، کالابرگ چیز عجیبی نیست، کارت بانکی یارانه شارژ خواهد شد و کالای اساسی خاصی را می توان طبق سازوکار تعیین شده خریداری کرد.

وضعیت تورم با اصلاح نرخ ارز و توزیع یارانه نقدی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اینکه این حجم از توزیع یارانه نقدی چه تاثیری بر نقدینگی و تورم خواهد داشت، افزود: باید توجه داشت که افزایش قیمت از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بالای ۶۰ تا ۸۰ درصد بوده و در همه جای دنیا اتفاق افتاده است. بنابراین لازم است آثار آن را بخصوص در مواد غذایی کم و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

به گفته وی، دولت قبل ارز نیمایی را خریداری کرده و به نرخ ۴۲۰۰ تومان می‌فروخت تا کسری ارز ترجیحی را تامین کند که این عاملی برای افزایش پایه پولی بود. اما اکنون وقتی که ما ارز ۴۲۰۰ تومان را برمی‌داریم، فروش ارز دولت به نرخ ارز نیمایی انجام می‌شود که خو د عاملی برای جمع کردن ریال از بازار و حذف رانت موجود در ارز ترجیحی است ،بنابراین به نوعی تورم آن را کنترل خواهد کرد.

اثر افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در هزینه نهایی تولید

وی یادآور شد که گزارش رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۷ تاکنون قیمت کالاهای اساسی بین چهار تا پنج برابر افزایش یافته با اینکه ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کردند، به هر حال عوامل دیگر در تولید اثرگذار است. مثلا در کنار افزایش هزینه ها، موضوع رشد ۵۷ درصدی دستمزد مورد توجه است که خود در تولید نهایی اثرگذار خواهد بود.

از تولیدکننده حمایت می‌شود

موضوع اختلاف ایجاد شده به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ و قیمت ارز نیمایی برای تولیدکنندگان با توجه به حذف یارانه آنها نیز مطرح شد که میرکاظمی توضیح داد:  به هر صورت وقتی که تولیدکننده با ارز ۴۲۰۰ تولید انجام می‌داده ولی اکنون با ارز نیمایی، مابه‌التفاوتی ایجاد می‌شود که باید مورد حمایت قرار بگیرد و دولت به آن توجه دارد. اما به هر ترتیب با اصلاحی که صورت گرفته یارانه در نهایت به سمت مصرف‌کننده رسیده و در این بین قاچاق دیگر انجام نخواهد شد و این سازمان حمایت است که قیمت را اعلام خواهد کرد و تولیدکننده نیز از آن تبعیت می‌کند. در عین حال که در هنگام توزیع کالابرگ موضوع کالای تولیدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

هدف ما درآمدزایی نبود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اینکه گفته می‌شود دولت برای درآمدزایی نسبت به اصلاح نرخ ارز اقدام کرده است، گفت: این موضوع واقعیت ندارد. به هر حال ما آنچه که در تبصره ۱۴ در نظر گرفته‌ایم برای حمایت از مردم بوده و منابع لازم در این رابطه را حتی از بودجه تامین می‌کنیم. پس هدف ما درآمدزایی نیست و  با توجه مسایلی که در اهم آن بحران غذایی‌ دنیا قرار دارد، به سمت اصلاح رویه حرکت کرده‌ایم.

تاریخ برداشت مرحله دوم یارانه جدید