بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر


بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر یکی از جوایزی است که به صورت سالانه در جشنواره اهدا می‌شود.


آشنایی با برندگان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ادوار جشنواره فیلم فجر

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر یکی از جوایزی است که به صورت سالانه در جشنواره اهدا می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین بازیگران زیر بیش از یک بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شده‌اند. تعداد نامزدی‌ها و تعداد برنده شدن هر کدام از بازیگران در داخل پرانتز آمده است. این فهرست از فیلم فجر اول تا  فیلم فجر ۳۹ را شامل می شود.

آنا گزارش می‌دهد؛

بهترین بازیگران نقش اول زن جشنواره فیلم فجر در سی و هفت دوره گذشته تصاویر

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر در سی و هفت دوره گذشته بر شانه بسیاری از بازیگران نام آشنا نشسته که مرور آن خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون معمولاً در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برپا می‌شود. تاکنون ۳۷ دوره از این جشنواره برگزار شده که آخرین آن در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ بود. این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

کمتر از دو ماه دیگر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با دبیری ابراهیم داروغه‌زاده پیش روی ماست. این دوره از جشنواره فجر از ۲۹ مهرماه با انتشار فراخوان ارسال آثار کار خود را آغاز کرد. ثبت نام از آثار متقاضی حضور در این دوره جشنواره فجر از ۱ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۸ بوده که در این مدت ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که از این تعداد ۳۷ فیلم سینمایی متعلق به فیلمسازان اول است.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جایزه‌های هر سال جشنواره فجر است، که دستیابی به آن برای هر بازیگری یک افتخار بزرگ به شمار می‌آید. در طول این سی و هفت دوره ۲۱ بازیگر مختلف توانسته‌اند به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن دست پیدا کنند.

لیلا حاتمی، فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، هدیه تهرانی، مریلا زارعی، پروانه معصومی و هنگامه قاضیانی هر کدام با دریافت ۲ سیمرغ بهترین بازیگر زن به صورت مشترک رکورددار دریافت این جایزه هستند. در بین این بازیگران  فاطمه معتمدآریا و لیلا حاتمی هر کدام با ۱۰ بار نامزدی در دوره‌های مختلف در این زمینه رکورددار هستند.

شاید بتوان گفت گلاب آدینه با چهار باز نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و دریافت نکردن این جایزه بدشانس‌ترین بازیگر و هنگامه قاضیانی با دو بار نامزدی و دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن در هر دو بار خوش‌اقبال‌ترین بازیگر در این بخش هستند. 

دهه اول جشنواره فجر؛ چهار دوره بدون بهترین بازیگر زن درخشش پروانه معصومی در سال‌های نخست

۱- دوره اول جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن برنده‌ای نداشت.

۲- دوره دوم جشنواره فیلم فجر هم مانند دوره اول در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن برنده‌ای اعلام نکرد.

۳- اولین سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن در سومین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۶۳ معرفی شد. در این دوره پروانه معصومی برای ایفای نقش در فیلم «گل‌های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی و نویسندگی فریدون جیرانی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد. 

۴- دوره چهارم جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن برنده‌ای اعلام نکرد.

۵- دوره پنجم جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۵، چهارمین دوره از ابتدای شروع به کار این رویداد بود که در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن برنده‌ای نداشت.

۶- پروانه معصومی برای بازی در فیلم‌های «شکوه زندگی» به کارگردانی حسن محمدزاده و «جهیزیه‌ای برای رباب» ساخته سیامک شایقی، هما روستا برای نقش‌آفرینی در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و مهوش افشارپناه برای ایفا نقش در فیلم «خانه در انتظار» نامزدهای بهترین بازیگر زن دوره ششم جشنواره فیلم فجر بودند که جایزه این دوره به پروانه معصومی رسید.

۷- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن دوره هفتم در سال ۱۳۶۷ به رؤیا نونهالی برای بازی در فیلم «عروسی خوبان» به کارگردانی محسن مخملباف رسید.

گلاب آدینه با نقش‌آفرینی در فیلم «زرد قناری» و پروانه معصومی برای بازی در فیلم «سال‌های خاکستری» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن در ان دوره بودند.

۸- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۸ به رقیه چهره آزاد برای ایفای نقش ماندگار مادر در فیلم «مادر» به کارگردانی و نویسندگی علی حاتمی رسید.

دیگر رقبای چهره‌آزاد در این دوره برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن، هما روستا برای فیلم «تمام وسوسه‌های زمین»، بیتا فرهی برای فیلم «هامون» و فاطمه معتمدآریا برای فیلم «ریحانه» بودند.

۹- هیئت داوران دوره نهم جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر این دوره را به فریماه فرجامی برای ایفای نقش در فیلم «پرده آخر» به نویسندگی و کارگردانی واروژ کریم‌مسیحی اهدا کرد.

نیکی کریمی برای فیلم «عروس»، ثریا گل‌محمدی برای ایفای نقش در فیلم «عشق و مرگ» و افسانه بایگان برای بازی در فیلم «دو فیلم با یک بلیت» دیگر نامزدهای این دوره برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن بودند.

۱۰- سیمرغ بهترین بازیگر زن دوره دهم جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۰ به جمیله شیخی برای بازی در فیلم «مسافران» ساخته بهرام بیضایی رسید.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر فریماه فرجامی برای فیلم «نرگس»، ماهایا پطروسیان برای بازی در فیلم «دیگه چه خبر!؟»، عاطفه رضوی برای ایفای نقش در فیلم «نرگس» و مژده شمسایی برای حضور در فیلم «مسافران» دیگر نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن بودند.

دهه دوم جشنواره فجر؛ برنده شدن از ترانه ۱۵ ساله تا ثریا قاسمی پا به سن گذاشته دو جایزه پشت سر هم برای معتمد آریا

۱۱- فاطمه معتمدآریا با ایفای نقش در فیلم «یکبار برای همیشه» به کارگردانی و نویسندگی سیروس الوند برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن دوره نهم جشنواره فیلم فجر شد.

هما روستا برای فیلم «از کرخه تا راین»، نیکی کریمی برای حضور در فیلم «سارا»، فاطمه معتمدآریا برای بازیگری در فیلم «هنرپیشه» و سیما تیرانداز با نقش‌آفرینی در فیلم «سایه‌های هجوم» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن در این دوره بودند.

۱۲- فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «همسر» به کارگردانی و نویسندگی مهدی فخیم‌زاده ساخته سال ۱۳۷۲ برای دومین سال پیاپی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد.

پروین دخت یزدانیان برای بازی در فیلم «نان و شعر»، زلاتا پلوشکا برای نقش‌آفرینی در فیلم «خاکستر سبز» و گلچهره سجادیه برای حضور در فیلم «هبوط» دیگر نامزدهای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن در دوره دوازدهم جشنواره فیلم فجر بودند.

۱۳- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به مینا لاکانی برای ایفای نقش در فیلم «دیدار» به کارگردانی محمدرضا هنرمند رسید.

دیگر رقبای لاکانی در این دوره برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن، نیکی کریمی برای فیلم «پری»، آتنه فقیه‌نصیری برای فیلم «در کمال خونسردی»، بیتا فرهی برای فیلم «کیمیا» و فاطمه معتمدآریا برای فیلم «روسری آبی» بودند.

۱۴- فاطمه گودرزی برای بازی در فیلم «غزال»، عاطفه رضوی برای حضور در فیلم «چهره»، افسانه بایگان برای نقش‌آفرینی در فیلم «خواهران غریب» و سلما مصری برای فیلم «بازمانده» نامزدهای بهترین بازیگر زن در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر بودند که در نهایت سیمرغ بلورین این بخش به فاطمه گودرزی برای حضور در فیلم «غزال» به کارگردانی و نویسندگی مجتبی راعی رسید.

۱۵- گلچهره سجادیه بازیگر فیلم «سرزمین خورشید» به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش بهترین بازیگر زن دوره پانزدهم جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۵ شد.

پریوش نظریه برای فیلم «سجده بر آب»، فقیهه سلطانی برای حضور در فیلم «معجزه خنده» و لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «لیلا» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره بودند.

۱۶- در دوره شانزدهم جشنواره فجر گلشیفته فراهانی برای حضور در فیلم «درخت گلابی» به کارگردانی داریوش مهرجویی به عنوان بهترین بازیگر زن معرفی شد.

انیس شکوری برای فیلم «درخت جان»، نیکی کریمی با نقش‌آفرینی در فیلم «روانی»، مینو فرشچی برای فیلم «بانوی اردیبهشت»، ویشکا آسایش برای فیلم «ساحره» و فاطمه معتمدآریا برای حضور در فیلم «زندگی» دیگر نامزدهای این دوره برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن بودند.

۱۷- هیئت داوران هفدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر زن را به هدیه تهرانی برای فیلم «قرمز» به نویسندگی و کارگردانی فریدون جیرانی اهدا کرد. در این دوره جایزه بهترین بازیگر مرد هم به فیلم «قرمز» و محمدرضا فروتن رسید.

آزیتا حاجیان برای فیلم «روبان قرمز»، لیلا حاتمی برای نقش‌آفرینی در فیلم «شیدا»، فاطمه گودرزی برای حضور در فیلم «جنگجوی پیروز»، نیکی کریمی برای بازیگری در فیلم «دو زن» و گلچهره سجادیه برای فیلم «هیوا» نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره بودند.

۱۸- میترا حجار برای فیلم «متولد ماه مهر»، مهتاب کرامتی برای حضور در فیلم «مرد بارانی» و لیلا سعیدی برای بازی در فیلم «یک روز بیشتر» نامزدهای دریافت بهترین بازیگر زن در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۸ بودند که در نهایت هیئت داوران این جایزه را به میترا حجار برای حضور در فیلم به کارگردانی احمدرضا درویش اهدا کرد.

۱۹- در دوره نوزدهم جشنواره فجر ثریا قاسمی برای ایفای نقش در فیلم «مارال» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده و نویسندگی محمدهادی کریمی ساخته سال ۱۳۷۹ از طرف هیئت داوران به عنوان بهترین بازیگر زن معرفی شد.

مژده شمسایی برای فیلم «سگ‌کشی»، زهرا بهرامی برای بازی در فیلم «باران»، فریبا کامران برای فیلم «از کنار هم می‌گذریم» و پوپک گلدره برای حضور در فیلم «آخر بازی» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن در این دوره جشنواره فجر بودند.

۲۰- ترانه علیدوستی برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن دوره بیستم جشنواره فیلم فجر برای فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» اثر رسول صدرعاملی شد.

دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره عبارت بودند از: لیلا حاتمی برای فیلم «ایستگاه متروک»، هدیه تهرانی برای حضور در فیلم «کاغذ بی خط»، میترا حجار برای فیلم «قارچ سمی»، گلچهره سجادیه برای حضور در فیلم «نگین» و کتایون ریاحی برای بازی در فیلم «شام آخر».

دهه سوم جشنواره فجر؛ دهه تنوع نقش‌های برنده شده نیکی کریمی بالاخره برنده شد

۲۱- فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی سیمرغ بهترین بازیگر زن را در دوره بیست و یکم جشنواره فجر برای نیکی کریمی به ارمغان آورد. 

هانیه توسلی برای بازی در فیلم «شب‌های روشن»، میترا حجار برای حضور در فیلم «صورتی»، فریبا کامران برای فیلم «فرش باد»، گوهر خیراندیش برای فیلم «واکنش پنجم» و مریم پالیزبان برای فیلم «نفس عمیق» رقبای نیکی کریمی در راه دریافت این جایزه بودند.

۲۲- گوهر خیراندیش برای بازیگری در فیلم «رسم عاشق‌کشی» به کارگردانی و نویسندگی خسرو معصومی، سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر بیست و دوم را در سال ۱۳۸۲ دریافت کرد.

ترانه علیدوستی برای بازی در فیلم «شهر زیبا»، گلاب آدینه برای فیلم «مهمان مامان»، رویا نونهالی برای نقش‌آفرینی در فیلم «هم‌نفس»، فاطمه معتمدآریا برای فیلم «گیلانه» و گلشیفته فراهانی با نقش‌آفرینی در فیلم «اشک سرما» از دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره بودند.

۲۳- هیئت داوران دوره بیست و سوم جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر زن را به فرشته صدرعرفایی برای نقش‌آفرینی در  فیلم «کافه ترانزیت» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی اهدا کرد.

در این دوره مریلا زارعی برای فیلم «زن زیادی»، لیلا حاتمی برای ایفا نقش در فیلم «سالاد فصل»، آهو خردمند برای فیلم «ما همه خوبیم» و رویا نونهالی برای فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» از دیگر نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن بودند.

۲۴-  در دوره بیست و چهارم جشنواره فجر هدیه تهرانی برای ایفای نقش در فیلم «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی از سوی هیئت داوران به عنوان بهترین بازیگر زن معرفی شد.

گلاب آدینه برای فیلم «وقتی همه خواب بودند»، هانیه توسلی برای بازی در فیلم «زمان می‌ایستد»، رؤیا نونهالی برای فیلم «عصر جمعه»، نیوشا ضیغمی برای حضور در فیلم «شوریده» و افسانه بایگان برای حضور در فیلم «کافه ستاره» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن در این دوره جشنواره فجر بودند.

۲۵- باران کوثری برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های «خون بازی» و «روز سوم»، پریوش نظریه برای حضور در فیلم «تک درخت‌ها» و رویا تیموریان برای بازی در فیلم «گوشواره» نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن در بیست و چهارمین دوره از جشنواره فیلم فجر بودند، که باران کوثری سیمرغ بلورین این دوره را از دیگر رقبا ربود. 

۲۶- هنگامه قاضیانی با ایفای نقش در فیلم «به همین سادگی» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در سال ۱۳۸۶، برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن دوره بیست و ششم جشنواره فیلم فجر شد.

الناز شاکردوست برای حضور در فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» و گلشیفته فراهانی برای بازی در فیلم‌های «دیوار» و «همیشه پای یک زن در میان است» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره بودند.

۲۷- هیئت داوران دوره بیست و هفتم جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر این دوره را به لیلا حاتمی برای ایفای نقش در فیلم «بی‌پولی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله اهدا کرد.

ترانه علیدوستی برای فیلم «تردید»، مونا احمدی برای حضور در فیلم «کودک و فرشته»، فریده فرامرزی برای بازی در فیلم «صندلی خالی» و باران کوثری برای فیلم «حیران» رقبای لیلا حاتمی در مسیر دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن بودند.

۲۸- نگار جواهریان برای حضور در فیلم «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره فجر بیست و هشتم را از آن خود کرد.

لیلا حاتمی برای فیلم «چهل سالگی»، هدیه تهرانی برای حضور در فیلم «هفت دقیقه تا پاییز»، مریلا زارعی برای فیلم «کیفر» و لادن مستوفی برای فیلم «تسویه حساب» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره بودند.

۲۹- ویشکا آسایش در دوره‌ای که تعداد نامزدهای بهترین بازیگر زن زیاد بود برای نقش‌آفرینی در فیلم «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان توانست گوی سبقت را از رقبای خود برباید و این جایزه را به خود اختصاص دهد.

دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره عبارت بودند از: لیلا حاتمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین»، هانیه توسلی برای حضور در فیلم «ندارها»، ساره بیات برای فیلم «جدایی نادر از سیمین»، فاطمه معتمدآریا برای حضور در فیلم «اینجا بدون من» مهتاب کرامتی برای حضور در فیلم «آلزایمر» و لادن مستوفی برای بازی در فیلم «گل‌چهره» و غزل شاکری «آینه‌های روبرو».

۳۰- در دوره سی‌ام جشنواره فجر هنگامه قاضیانی برای ایفای نقش در فیلم «روزهای زندگی» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد و نویسندگی کامبوزیا پرتوی به عنوان بهترین بازیگر زن معرفی شد.

بهناز جعفری برای فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور»، لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «نارنجی‌پوش»، ترانه علیدوستی برای فیلم «پذیرایی ساده» مهناز افشار برای حضور در فیلم «پل چوبی» و شیرین یزدان‌بخش برای حضور در فیلم «بوسیدن روی ماه» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن در این دوره جشنواره فجر بودند. 

دهه چهارم جشنواره فجر؛ ورود اسامی تازه به باشگاه سیمرغ گرفته‌ها مهناز افشار همچنان در آرزوی سیمرغ نقش اول

۳۱- سیمرغ بهترین بازیگر زن در دوره سی و یکم جشنواره فجر به هانیه توسلی برای بازی در فیلم «دهلیز» نخستین فیلم بلند سینمایی بهروز شعیبی در سال ۱۳۹۱ رسید.

الهام حمیدی برای فیلم «گهواره‌ای برای مادر»، طناز طباطبایی برای نقش‌آفرینی در فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، نازنین بیاتی برای حضور در فیلم «دربند» ، نگار جواهریان برای ایفای نقش در فیلم «حوض نقاشی» و ترانه علیدوستی برای فیلم «آسمان زرد کم‌عمق» نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره بودند.

۳۲- مریلا زارعی برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن دوره سی و دوم جشنواره فیلم فجر برای ایفای نقش در فیلم «شیار ۱۴۳» اثر نرگس آبیار شد.

دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره عبارت بودند از: حسیبا ابراهیمی برای فیلم «چند متر مکعب عشق»، ساره بیات برای حضور در فیلم «فصل فراموشی فریبا»، رؤیا تیموریان برای فیلم «شیفتگی»، سمیرا حسن‌پور برای بازی در فیلم «تمشک» و باران کوثری برای حضور در فیلم «عصبانی نیستم».

۳۳- باران کوثری با ایفای نقش در فیلم «کوچه بی‌نام» به کارگردانی و نویسندگی هاتف علیمردانی برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن دوره سی و سوم جشنواره فیلم فجر شد.

لیلا زارع برای حضور در فیلم «شیفت شب»، فاطمه معتمدآریا برای فیلم «بهمن»، لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «دوران عاشقی»، طناز طباطبایی برای حضور در فیلم «رخ دیوانه» ، مهتاب کرامتی برای حضور در فیلم «عصر یخبندان» و گلاب آدینه برای فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره بودند.

۳۴- هیئت داوران دوره سی و چهارم جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر این دوره را به پریناز ایزدیار برای ایفای نقش در فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی اهدا کرد.

نامزدهای این دوره از جشنواره فیلم فجر برای کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، عبارت بودند از؛  ساره بیات برای فیلم  «آااادت نمی‌کنیم»، مینا ساداتی برای «امکان مینا» ، طناز طباطبایی برای ایفای نقش در فیلم «خشم و هیاهو» و الهام کردا برای فیلم «به دنیا آمدن».

۳۵- اتفاق ویژه دوره سی و پنجم جشنواره فجر در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن اعلام دو بازیگر زن به عنوان برنده سیمرغ بلورین بود. لیلا حاتمی برای ایفای نقش در فیلم «رگ خواب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمید نعمت‌الله و مریلا زارعی برای بازی در فیلم «زیر سقف دودی» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی پوران درخشنده دو برنده این دوره از جشنواره بودند.

در این دوره غزل شاکری برای بازی در فیلم «سارا و آیدا»، سارا بهرامی برای فیلم «ایتالیا ایتالیا»، هدیه تهرانی برای «اسرافیل» و پری‌ناز ایزدیار برای بازی در فیلم «تابستان داغ» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن بودند.

۳۶- فیلم «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی در دوره سی و ششم جشنواره فجر و سال ۱۳۹۶ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای سارا بهرامی به ارمغان آورد.

باران کوثری برای بازی در «عرق سرد» ، شبنم مقدمی با ایفای نقش در «خجالت نکش»، ماهور الوند برای «چهارراه استانبول»، مهناز افشار برای بازی در «دارکوب» و هانیه توسلی برای بازی در فیلم «سوءتفاهم» رقبای بهرامی برای دریافت این جایزه بودند.

۳۷- آخرین سیمرغ بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر سی و هفتم به الناز شاکردوست برای نقش‌آفرینی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار رسید. این فیلم توانست سیمرغ بهترین بازیگر مرد را در نیز به هوتن شکیبا برساند.

مهناز افشاربرای بازی در «قسم» محسن تنابنده این بار هم نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن شد که باز هم از دستیابی به این جایزه بازماند. ژاله صامتی برای «درخونگاه»، بهنوش طباطبایی برای بازی در «ماجرای نیمروز: رد خون» و فاطمه معتمدآریا برای «بنفشه آفریقایی» دیگر رقبای افشار و شاکردوست در این دوره از جشنواره بودند.

انتهای پیام۴۰۲۸

بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر