امروز چند نفر از کرونا فوت شدن


امروز چند نفر از کرونا فوت شدن

سخنگوی وزارت بهداشت از مرگ ۲۱۹ تن دیگر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد. ۳۶۰۹ بیمار دیگر نیز به‌دلیل ابتلای شدید تحت مراقبت قرار دارند.


خبرخوان

آمار رسمی کرونا در ایران؛ مرگ ۲۱۹ بیمار دیگر، شرایط وخیم ۳۶۰۹ نفر

سخنگوی وزارت بهداشت از مرگ ۲۱۹ تن دیگر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد. ۳۶۰۹ بیمار نیز به‌دلیل ابتلای شدید تحت مراقبت قرار دارند.

سیما لاری روز چهارشنبه اول مرداد شمار مبتلایان شناسایی‌شده کرونا در ایران طی ۲۴ ساعت گذشته را ۲۵۸۶ نفر اعلام کرد.

با احتساب این افراد، آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر و آمار رسمی قربانیان به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسید.

اعلام آمار روزانه کرونا در ایران در حالی ادامه دارد که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمارها وجود دارد و منابع مستقل بر اساس گزارش‌های سازمان ثبت احوال ایران و آرامستان‌ها، از مرگ چند برابری مبتلایان به این ویروس در کشور خبر می‌دهند.

خانم لاری در عین حال گفته که از میان مبتلایان جدید، ۱۹۳۴ نفر یعنی نزدیک به دو سوم آنها بستری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۳۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ایران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران، استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

خبرگزاری مهر هم به نقل از کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نوشته که «عادی پنداری برخی از مردم و مسئولان» در مواجهه با کرونا، عامل اوج‌گیری مجدد این بیماری در ایران است.

ایرنا نیز به نقل از حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران، هشدار داده که اگر کرونا در ایران، «صحیح مدیریت نشود، خطر انفجار بیماری وجود دارد و با تعداد بسیار زیاد فوت شدگان مواجه خواهد شد».

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

نشانه‌های تمایل رهبر ترکمنستان به کناره‌گیری؛ انتخابات زودهنگام اسفند برگزار می‌شود

پس از ابراز تمایل رهبر ترکمنستان به کناره‌گیری از مقام خود، این کشور قرار است برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ماه آینده برای جایگزینی احتمالی پسر او آماده شود.

به گزارش رویترز و به نقل از سرویس اطلاعات دولتی ترکمنستان در روز شنبه، ۲۳ بهمن، قربانعلی بِردی محمداف در سخنرانی روز جمعه در پارلمان این کشور گفت که به دلیل سنش به «تصمیم دشواری» در مورد رهبری خود رسیده و افزوده است که این کشور به «رهبران جوان» نیاز دارد.

پس از این سخنان آقای بردی محمداف، پیشنهاد مشارکت رهبران جوان در پارلمان ترکمنستان تصویب و رئیس کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات و رفراندوم این کشور موظف شد تا کارهای لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که قرار است در ۲۱ اسفند امسال برگزار شود انجام دهد.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها این اظهارات مقدمه جانشینی سردار بردی محمداف، پسر ۴۰ ساله رهبر فعلی ترکمنستان و دومین مقام قدرتمند دولتی در اقتصاد این کشور است.

سردار بردی محمداف از سال ۲۰۱۸ با سرعتی سرسام‌آور در بین پست‌های مهم دولتی این کشور جابه‌جا شده است و در کمتر از دو سال به‌ عنوان معاون وزیر خارجه، فرماندار استانی برای منطقه آخال خارج از پایتخت عشق‌آباد و وزیر صنعت منصوب شد.

او سال گذشته در کابینه‌ای که در حال حاضر به ریاست پدرش اداره می‌شود، به مقام معاون نخست وزیر رسید، کرسی شورای امنیت قدرتمند را به‌دست آورد و به عنوان حسابرس کل کشور منصوب شد، نقشی که به او اجازه می‌دهد بر تمامی هزینه‌های ارگان‌های دولتی ترکمنستان نظارت کند.

در همین حال قربانعلی بردی محمداف رهبر فعلی ترکمستان گفته است که تمایل دارد در نقش خود به عنوان رئیس اتاق عالی پارلمان در سیاست باقی بماند.

قربانعلی بردی محمداف ۶۴ ساله که پیشتر دندانپزشک و وزیر بهداشت ترکمنستان بوده، در سال ۲۰۰۶ و پس از مرگ صفرمورات نیازوف، رئیس جمهور و موسس این کشور، جانشین او شد و از آن زمان تاکنون با خودکامگی حکومت کرده است.

ترکمنستان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق و یکی از سرکوبگرترین دولت‌های جهان در منطقه آسیای مرکزی است که از منابع غنی گاز برخوردار است.

سفارت روسیه در اوکراین «باز می‌ماند»؛ کی‌یف خواهان حفظ آرامش شد

در حالی که به نظر می‌رسد اوکراین هر روز به یک حمله نظامی نزدیک‌تر می‌شود، دولت این کشور با تاکید بر آمادگی نیروهای مسلح خود در مرزها روز شنبه در بیانیه‌ای خطاب به مردم خواهان «حفظ آرامش و وحدت» شد.

همزمان وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفارت و کنسول‌گری‌های این کشور در اوکراین قرار نیست بسته شوند، تنها تعداد کارکنان این مراکز «بهینه» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این وزارتخانه توضیح نداده است که منظور از «بهینه» کم شدن تعداد کارکنان است یا زیاد شدن.

در همین حال ایالات متحده و بریتانیا در کنار ۱۴ کشور دیگر از شهروندان خود خواسته‌اند که اوکراین را هر چه زودتر ترک کنند.

این اخبار پس از آن منتشر می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه، ۲۲ بهمن، گفت روسیه نیروهای بیشتری در مرز اوکراین مستقر کرده و حمله نظامی به این کشور ممکن است در هر زمانی و حتی احتمالا قبل از پایان المپیک زمستانی چین روی دهد. روسیه به اقدامات دیپلماتیک غرب طی روزهای اخیر واکنش شدیدی نشان داده و پاسخ‌های کتبی اتحادیه اروپا و پیمان ناتو به درخواست‌ها و شروط امنیتی آن کشور را توهین‌آمیز توصیف کرده است.

قبل از هشدار اخیر آمریکا تعداد نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین بالغ بر صد هزار نفر بود. علاوه بر این در روزهای اخیر مانور نظامی روسیه در خاک بلاروس و مانور دریایی این کشور در آب‌های دریای سیاه آغاز شده است. کشورهای غربی تخمین می‌زنند که بیش از ۳۰ هزار نیرو در این مانورها شرکت دارند.

روز شنبه قرار است جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با همتای روس خود ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند. پیش از تماس تلفنی این دو آنتونی بلینکن نیز قرار است با همتای روس خود گفت‌وگویی داشته باشد.

تاکنون هیچ یک از تلاش‌ها و تهدیدهای غرب در مقابل روسیه ظاهرا نتیجه‌بخش نبوده و هنوز سایه جنگ بر سر اوکراین سنگینی می‌کند.

ضرب و شتم خدیجه مهدی‌پور به دست زندانیان جرائم خشن «به دلیل توهین به خمینی و خامنه‌ای»

خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی، روز پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، به دست تعدادی از زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه چشم دچار آسیب‌دیدگی شد.

سازمان زندان‌های ایران روز جمعه، ۲۲ بهمن، ضمن تایید این خبر، دلیل این «درگیری» را «فحاشی و توهین» به روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس که در سال ۱۳۹۸ به دست آمریکا کشته شد اعلام کرده است.

بر اساس اطلاعیه سازمان زندان‌ها، این اقدام خانم مهدی‌پور پس از نمایش مستندی از قاسم سلیمانی و حضور مردم در راهپیمایی سال گذشته از شبکه سراسری صورت گرفته و با واکنش «یکی از زندانیان» روبه‌رو شده و پس از مداخله مأموران زندان، این درگیری حل و فصل شده وهیچ آسیبی به طرفین وارد نشده است.

این کنشگر سیاسی و مدنی مهرماه پارسال به دلیل فعالیت در شبکه‌های مجازی بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب ایلام به پرداخت سه میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد.

او بار دیگر در تاریخ ۱۸ مهر امسال بار دیگر توسط ماموران اطلاعات سپاه در خانه عموی خود بازداشت و پس از دو روز به زندان ایلام منتقل شد.

خانم مهدی‌پور در دادگاه انقلاب با اتهامات «تبلیغ علیه نظام، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری» محاکمه شد و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲۰ ماه حبس در مورد او اجرا شد.

این کنشگر سیاسی، دوران محکومیت ۲۰ ماهه خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند.

آتش‌سوزی گسترده به تخریب ده‌ها مغازه در بازار بزرگ تهران انجامید

آتش‌سوزی «گسترده» در صبح روز شنبه، ۲۳ بهمن، موجب تخریب دست کم ۳۰ مغازه در بازار بزرگ تهران شد.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، زمان وقوع این آتش‌سوزی را ساعت ۰۷:۳۸ و محل وقوع آن را یکی سراهای خیلی قدیمی بازار تهران که در دو طبقه قرار دارد اعلام کرد و گفت که در زمان وقوع این حادثه درِ تمام مغازه‌ها قفل بوده است.

به گفته آقای ملکی، حدود ۳۰ باب مغازه پر از اجناس در متراژهای مختلف به طور کامل دچار آتش‌سوزی و شیشه‌ها و برخی از دیوارهای آن‌ها تخریب شده و فرو ریخته است.

درباره دلایل این آتش‌سوزی و میزان خسارت‌های مالی و احتمالا جانی این حادثه تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده و عملیات اطفای حریق هم‌چنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا محل دقیق این حادثه را یک پاساژ در تیمچه حاجب‌الدوله اعلام کرده است.

بازار بزرگ تهران یکی از بازارهای قدیمی ایران و بخشی از بافت تاریخی پایتخت به‌ شمار می‌رود که گه‌گاه بنا به دلایلی از جمله قدمت طولانی، عدم احیای بافت‌های فرسوده آن و رعایت نشدن نکات ایمنی دچار حوادثی چون آتش‌سوزی می‌شود.

وزیر دفاع بریتانیا در مسکو با همتای روس خود دیدار کرد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز جمعه ۲۲ بهمن با هدف کاهش تنش در مورد اوکراین با سرگئی شویگو، همتای روس خود در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

روز پنجشنبه نیز لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در مسکو با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرده بود. خانم تراس از دولت روسیه خواست برای کاهش تنش نیروهای خود را از مرزهای اوکراین عقب بکشاند و در عین حال هشدار داد که غرب به هرگونه اقدام نظامی علیه اوکراین با اقدامات شدید از جمله تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه پاسخ خواهد داد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه قبل از شروع مذاکرات با همتای بریتانیایی خود گفت: «وضعیت سیاسی و نظامی اروپا بسیار متشنج شده و این تقصیر ما نیست.»

او افزود، ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی از سوی آمریکا، بریتانیا و سایر اعضای ناتو برای اوکراین یکی ازعوامل اصلی تشدید تنش است.

این مقام روسی در بخش دیگری ازسخنانش به اعزام تعدادی از نظامیان بریتانیایی به اوکراین اشاره کرد و پرسید دلیل اعزام این نیروها چیست و چه مدتی در اوکراین خواهند بود.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا پس از پایان ملاقات با همتای روس خود به خبرنگاران گفت سلاح‌های ضد تانکی که بریتانیا به اوکراین داده تسلیحات دفاعی است و هیچ خطری برای کشورهای همسایه ایجاد نخواهد کرد مگر آنکه آنها به اوکراین حمله کنند.

او خاطرنشان کرد که نظامیان بریتانیایی به منظور آموزش ارتش اوکراین برای استفاده از تسلیحات بریتانیایی به آن کشور اعزام شده و در پایان ماموریت خود در آینده نزدیک این کشور را ترک می‌کنند.

وزیر خارجه بریتانیا گفت‌وگو با همتای روس خود را «سازنده و صریح» توصیف کرد و افزود به او تضمین داده‌اند که روسیه قصد حمله به اوکراین ندارد.

آقای والاس در عین حال یادآوری کرد که تجمع بیش از صد هزار نیرو در جوار مرزهای اوکراین «بسیار فراتر از یک رزمایش معمولی است.»

او نیز همچون سایر مقامات کشورهای غربی هشدار داد که حمله به اوکراین «پیامدهای فاجعه‌باری» خواهد داشت و بر ضرورت تماس مداوم بین نیروهای مسلح دو طرف با هدف پرهیز از وقوع هر اشتباه یا حادثه ناخواسته‌ای تاکید کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.رس.ن

ترکیه، عربستان و قطر جایگزین برق و گاز صادراتی ایران به عراق می‌شوند

وزیر برق عراق می‌گوید این کشور به زودی ۵۰۰ مگاوات برق از ترکیه خریداری خواهد کرد تا جلوی خاموشی‌ها گرفته شود.

عادل کریم در ادامه گفته است مذاکره با قطر برای واردات گاز نیز ادامه دارد تا این گاز وارداتی به مصارف نیروگاهی برسد.

به گفته وی، خرید برق از ترکیه به زودی شروع می‌شود اما تحویل گاز قطر احتمالا یک سال تا ۱۵ ماه طول بکشد.

ترکیه از ابتدای پارسال فروش محدود برق به عراق را آغاز کرده است.

عادل کریم همچنین درباره توافق خرید برق عراق از عربستان گفته است که در مرحله اول ۵۰۰ مگاوات برق عربستان تحویل عراق می‌شود و در آینده این رقم به هزار مگاوات خواهد رسید.

وزیر برق عراق درباره طرح دیگری برای قطع وابستگی برق کشور به ایران گفته است خط انتقال برق اردن به عراق نیز تا یک سال تکمیل می‌شود و برق دریافتی به مناطق غربی عراق اختصاص خواهد یافت.

آقای کریم در ادامه گفته است هم‌اکنون روزانه تنها ۸ میلیون متر مکعب گاز ایران تحویل عراق می‌شود که برای تولید برق ناکافی است.

طبق قرارداد ایران باید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق تحویل دهد؛ اما هم خود ایران با کسری شدید گاز مواجه است و هم تحریم‌ها اجازه دریافت پول برق و گاز صادراتی به عراق را نمی‌دهد. ایران همچنین در تابستان‌ها با کسری شدید برق مواجه است.

وزیر برق عراق می‌گوید تابستان امسال ایران حتی «یک مگاوات برق» نیز به عراق تحویل نداده است.

به گفته وی، قیمت گاز صادراتی به عراق نیز سالانه کمتر از ۴ میلیارد دلار است.

با استفاده از گزارش‌های دیلی‌صباح و رادیو فردا؛ د.خس.ن

ابتلای سهیلا حجاب به کووید؛ بهداری زندان کرمانشاه به دلیل نبود پزشک تعطیل است

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی و از مخالفان حجاب اجباری، در حالی در زندان کرمانشاه به کرونا مبتلا شده است که خدمات پزشکی به زندانیان این زندان به دلیل تعطیلی بهداری متوقف شده است.

آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق، در توییتی که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن منتشر کرد ضمن اعلام این خبر گفت که خانم حجاب به همراه ۱۳ زندانی دیگر در بند زنان زندان کرمانشاه به کرونا مبتلا شده است، اما بهداری این بند به دلیل «نبود پزشک متخصص» تعطیل است و فقط در صورت شرایط اورژانسی، اجازه انتقال زندانی به بیمارستان صادر می‌شود.

سهیلا حجاب خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواخر اسفند همان سال با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

او بعدتر بابت اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب» و «تشکیل گروه غیرقانونی» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ سال حبس محکوم شده است که پنج سال از آن به عنوان اشد مجازات قابل اجرا است.

خانم حجاب روز سوم خرداد ۱۳۹۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد و بعد از مدتی به زندان سنندج و پس از آن در ۱۷ دی امسال به کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه انتقال داده شد.

بی‌توجهی مسئولان زندان به وضعیت سلامت زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی که در مواردی حتی منجر به مرگ آن‌ها نیز شده است، سابقه دارد، اما این مخاطرات در دو سال گذشته با توجه به همه‌گیری کرونا و ابتلای حتی چندباره برخی از زندانیان به کرونا جدی‌تر شده است.

در طول این مدت بسیاری از زندانیان با وجود ابتلا به کرونا از دسترسی به دارو، خدمات درمانی و مرخصی محروم مانده‌اند.

بکتاش آبتین، شاعر و نویسنده زندانی از جمله زندانیان سیاسی و مدنی بود که پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، ۱۸ دی امسال جان باخت.

ادای احترام سفیر روسیه در تهران به مبتکر عهدنامه ترکمانچای در سالگرد انقلاب ۵۷

سفارت روسیه در تهران روز پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، عکس‌هایی در توییتر منتشر کرد که سفیر این کشور را در حال ادای احترام به بنای یادبود الکساندر گریبایدوف، از تدوین‌کنندگان عهدنامه ترکمانچای، نشان می‌دهد.

صفحه توییتر سفارت روسیه این عکس‌ها را با هشتگ «ما به یاد داریم» منتشر کرد و نوشت که این ادای احترام به مناسبت «روز دیپلمات» انجام گرفته است.

در جریان حمله مردم معترض به سفارت روسیه در تهران در سال ۱۲۰۶ خورشیدی،‌ گریبایدوف، سفیر وقت روسیه، نیز کشته شد.

از این واقعه به عنوان نخستین حمله به سفارتخانه یک کشور خارجی در ایران یاد می‌شود.

حمله به ساختمان سفارت به‌ دنبال امضای عهدنامه ترکمانچای در اول اسفند ۱۲۰۶ بین ایران و روسیه اتفاق افتاد. این قرارداد پس از پایان جنگ بین ایران و روسیه امضا شد و به موجب آن، قلمرو‌های باقی‌مانده ایران از معاهده گلستان، در قفقاز به روسیه واگذار شد.

از آن تاریخ به این سو و به‌ویژه در سال‌های اخیر از «قرارداد ترکمانچای» دست‌کم در میان مردم ایران به عنوان کنایه‌ای برای معامله‌ای سراسر زیان‌بار استفاده شده است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به انتشار این تصاویر و بازنشر آن در حساب توییتر وزارت خارجه روسیه، این حرکت را «توهین‌آمیز» و «وقیحانه» خواندند.

این نخستین بار نیست که سفارت روسیه در تهران دست به انتشار عکسی حساسیت‌برانگیز می‌زند.

در مردادماه سال جاری هم انتشار عکسی از دیدار لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، با رئیس نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران در صفحه توییتر این سفارتخانه واکنش‌هایی را از سوی مقامات ایران به دنبال داشت.

آژانس آوارگان سازمان ملل از بازداشت دو خبرنگار مرتبط با خود در کابل خبر داد

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد روز جمعه خبر داد که دو خبرنگار خارجی و چند شهروند افغان که در ماموریتی برای این نهاد در افغانستان بودند، در کابل بازداشت شده‌اند.

این نهاد سازمان ملل متحد می‌گوید نهایت تلاش خود را برای حل این موضوع خواهد کرد، اما از اظهارنظر بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

اگرچه کمیساریای عالی آوارگان به نام افراد بازداشت شده اشاره نکرده، اما بنا بر گزارش‌ها یکی از این افراد اندرو نورث، خبرنگار سابق بی‌بی‌سی، است.

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، وضعیت آزادی بیان و رسانه یکی از حوزه‌هایی است که با چالشی جدی مواجه شده است و بسیاری از خبرنگاران افغان مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

در همین حال در چند ماه گذشته عده‌ای از خبرنگاران و فعالان رسانه نیز در افغانستان بازداشت شده‌اند.

از جمله هفته گذشته شریف حسن‌یار، رئیس شبکه تلویزیونی خصوصی آریانا در کابل، در حساب توئیتری خود نوشت که اسلم حجاب و وارث حسرت، دو خبرنگار این شبکه، «بدون دلیل موجه بازداشت شده‌اند و خانواده‌های آنها نگران‌اند.»

این دو نفر یک روز بعد آزاد شدند.

توطئه جاسوس‌های چینی برای «مداخله در انتخابات فدرال استرالیا» خنثی شد

رسانه‌های استرالیایی روز جمعه، ۲۲ بهمن، گزارش دادند که جاسوس‌های چینی به دنبال «مداخله» در انتخابات فدرال آتی این کشور بودند، اما این توطئه توسط آژانس امنیت ملی خنثی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چینی‌ها تلاش داشتند که طرح توطئه خود را به واسطه نامزدهای حزب چپ میانه کارگر و از طریق تامین مالی این افراد به اجرا درآورند.

بر اساس این گزارش، یک تاجر ناشناس که گفته می‌شود دارای ارتباطات قوی در چین است این توطئه را طرح‌ریزی کرده بود تا در ازای تامین مالی نامزدهای ایالت نیو ساوت ولز، صاحب نفوذ در مناصب دولتی شود. از این فرد با لقب «عروسک‌گردان» یاد شده است.

روزنامه‌های استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» و «دی اِیج» نیز به نقل از منابع امنیتی که نام‌شان فاش نشده، گزارش دادند که یک شرکت اطلاعاتی چینی در این توطئه دست داشته است. این منابع بدون اشاره به جزئیات بیشتر در مورد زمان‌بندی و چگونگی اجرای این طرح، صرفا از خنثی شدن آن خبر دادند.

چین اما در واکنش به این ادعا اعلام کرد که هرگز در امور داخلی استرالیا مداخله نکرده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، به خبرنگاران در پکن گفت که گزارش‌های منتشر شده حتی «ارزش تکذیب کردن» هم ندارند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که موضوع امنیت ملی به عنوان یکی از محورهای اصلی مبارزات انتخاباتی استرالیا مطرح است. ائتلاف محافظه‌کاران حاکم در بیشتر نظرسنجی‌ها عقب مانده و به‌تازگی، حزب کارگر این کشور را به عنوان حزب محبوب چینی‌ها متهم کرده است.

آمار رسمی کرونا در ایران؛ شناسایی بیش از ۳۱ هزار بیمار جدید در یک روز

وزارت بهداشت ایران روز جمعه، ۲۲ بهمن، از جان باختن ۱۴۳ نفر و شناسایی بیش از ۳۱ هزار بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

بر اساس این گزارش، از مجموع بیماران شناسایی‌شده در یک شبانه‌روز گذشته دو هزار و ۷۸۱ نفر بستری شده‌اند و از مجموع بیماران بستری‌شده به دلیل ابتلا به کرونا در کشور سه هزار و ۲۶۱ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به‌ سر می‌برند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۳۳ هزار و ۴۳۷ نفر و مجموع کل بیماران به شش میلیون و ۷۶۱ هزار و ۸۵۵ نفر رسید.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام می‌شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده‌اند.

در همین حال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در روزهای گذشته از افزایش قابل توجه شمار بیماران سرپایی و موارد بستری خبر داده‌اند.

وزارت بهداشت ایران اوایل هفته گذشته اعلام کرد که ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

رئیسی: امید به وین و نیویورک نداریم؛ نگاه ما باید به همسایگان باشد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در سخنرانی خود در مراسم حکومتی ۲۲ بهمن با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت که دولت «هرگز امید به وین و نیویورک نداشته» و در عوض، بر همکاری با کشورهای غیرغربی «به‌ویژه همسایگان» ایران تاکید کرد.

ابراهیم رئیسی با نکوهش آن‌چه «نگاه به غرب» در سیاست خارجی کشور خواند تصریح کرد: «امید ما به مردم شمال، جنوب، شرق و غرب کشور است و ما هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق برجام، از روز ۱۹ بهمن در وین، پایتخت اتریش، از سر گرفته شده است.

پیشتر اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت رئیسی، درباره «احتمال مذاکرات مستقیم با ایران برای دستیابی به توافقی بهتر» با انتقاد و حملات تند جناح اصولگرا روبه‌رو شده بود.

از سوی دیگر، نزدیک شدن جمهوری اسلامی به چین و روسیه که با شعار «نه شرقی، نه غربی» به قدرت رسید، انتقادهای بسیاری را در داخل ایران برانگیخته است.

ابراهیم رئیسی اوایل بهمن‌ماه با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و در مورد چشم‌انداز همکاری بیست ساله ایران و روسیه با رئیس جمهوری روسیه به گفت‌وگو نشست. او در بازگشت بدون اشاره به جزئیات از «توافقات خوب» بین تهران و مسکو گفت.

در همین حال، تفاهم‌نامه ۲۵ ساله همکاری‌های اقتصادی و فنی چین و ایران بدون آن‌که جزئیات آن برای مجلس شورای اسلامی، بسیاری از نهادهای حکومتی و مردم ایران اعلام شود، وارد مراحل اجرایی شده است.

چین و روسیه هر دو از اعضای توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند و نمایندگان آن‌ها در ده ماه گذشته در روند مذاکرات احیای این توافق در وین حضور مستقیم داشته داشته‌اند.

آرشام رضایی، فعال مدنی، در زندان اعتصاب غذا و دارو کرد

آرشام رضایی، کنشگر مدنیِ زندانی در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت با اعزام او به مرخصی درمانی از روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، اعتصاب غذا و دارو کرده است.

آقای رضایی در یک پیام صوتی که به تازگی از زندان منتشر کرده، ضمن اعلام این خبر می‌گوید که در زندان‌های ایران حداکثر «تشخیص درد و تسکین آن حداکثر با داروهای تاریخ‌مصرف‌گذشته و مشابه» صورت می‌گیرد.

او در این فایل صوتی گفت که روز ۱۲ بهمن به بیمارستان رجایی کرج منتقل شده و پس از انجام آندوسکوپی مشخص شده که به بیماری‌های فتق هیاتال، هلیکو باکتری (عفونت معده) و زخم اثنی‌عشر مبتلا شده است.

این کنشگر مدنی زندانی در ادامه افزوده است، دارویی که پزشک متخصص تجویز کرده، هنوز به دستش نرسیده و با وجود شرایط برخورداری از مرخصی تاکنون به درخواست او پاسخ داده نشده است.

آقای رضایی در پایان گفت که از روز شنبه، ۱۸ بهمن تا زمان رسیدن به خواسته‌هایش اعتصاب غذا و دارو می‌کند.

آرشام رضایی دی ۱۳۹۷ توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت و بعدتر در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، بدون حضور وکیل از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» مجموعا به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» در خصوص این فعال مدنی اعمال می‌شود و او آبان پارسال برای تحمل دوره محکومیت خود راهی زندان رجایی‌شهر کرج شد.

آقای رضایی یک بار دیگر در زندان بابت پرونده جدیدی که برای او گشوده شده بود در اول بهمن امسال با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیتی داخلی و خارجی کشور» در نهایت به ۱۱ ماه حبس دیگر محکوم شد.

بی‌توجهی مسئولان زندان به وضعیت سلامت زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی که در مواردی حتی منجر به مرگ آن‌ها نیز شده است، سابقه دارد. از جمله بکتاش آبتین، شاعر و نویسنده زندانی پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، سرانجام روز ۱۸ دی در بیمارستانی در تهران جان باخت.

ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی و بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی نیز از دیگر زندانیانی بودند که در یک سال گذشته به دلیل بی‌توجهی مسئولان زندان به وضعیت سلامتی‌شان، عدم دسترسی به دارو و خدمات درمانی و مخالفت با مرخصی درمان آن‌ها در نهایت جان خود را از دست دادند.

راهپیمایی ۲۲ بهمن در تمام شهرهای قرمز کرونایی برگزار شد

با وجود اعلام شرایط قرمز کرونایی در بیش از ۱۲۰ شهرستان کشور بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت ایران در هفته گذشته و روند رو به افزایش آمار در روزهای اخیر، مراسم راهپیمایی چهل و سومین سالگرد انقلاب ۵۷ در شهرهای مختلف ایران در روز جمعه، ۲۲ بهمن، برگزار شد.

بر اساس اعلام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، راهپیمایی امسال قرار بود در ۱۵۰۰ شهر و سه هزار روستا برگزار شود.

با این که ستاد ملی کرونا پیشتر اعلام کرده بود که راهپیمایی در شهر‌های با وضعیت قرمز کرونایی مانند تهران به صورت خودرویی و موتوری و در دیگر شهر‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به صورت محدود برگزار می‌شود، عکس‌های منتشرشده در خبرگزاری‌های ایران خلاف این دستورالعمل را نشان می‌دهد.

در گزارش‌های تصویری رسانه‌های ایران بسیاری از شهروندان به صورت پیاده و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند داشتن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در راهپیمایی ۲۲ بهمن دیده ‌می‌شوند، گرچه عده‌ای هم با ماسک حاضر شده‌اند.

در همین حال در بسیاری از مسیرهای تعیین‌شده در شهرهای بزرگ مانند تهران با برپایی غرفه‌هایی برنامه‌های خاصی برای شهروندان از جمله برای کودکان مانند اجرای سرودهای دسته‌جمعی ترتیب داده شده بود.

این در حالی است که همزمان با اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران، درباره آمار قابل توجه ابتلا و مرگ کودکان و نوجوانان در این دوره هشدار داده‌اند.

در همین حال آماده‌باش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در هفته‌های گذشته همزمان با هشدار درباره کمبود نیروی درمان و برخی اقلام دارویی کرونا صورت گرفته است.

تصادف در سیستان و بلوچستان شش کشته و هفت مصدوم بر جای گذاشت

در پی تصادف سه دستگاه خودروی سواری در جاده خاش به زاهدان در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، شش نفر کشته و هفت نفر مصدوم شدند.

به گفته جلال هاشمزهی، رئیس جمعیت هلال احمر خاش، این حادثه حدود ساعت ۲۱ شامگاه جمعه در محور خاش به زاهدان رخ داده است.

درباره دلایل این حادثه تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده، اما آقای هاشمزهی با اشاره به حوادث رانندگی مرگبار در مسیر دوطرفه دجنگ و محور ترانزیتی خاش به زاهدان درخواست کرده است که «برای دوبانده کردن و یا رفع نواقص حادثه‌خیز این محور تدبیر شود».

روز سوم فروردین امسال نیز تصادف سه دستگاه خودروی سواری در مسیر زاهدان به خاش ۱۴ کشته و ۹ مجروح برجا گذاشته بود.

پلیس راهور ایران عوامل انسانی، مشکلات جاده‌ای و نقص فنی خودروها را به ترتیب مهم‌ترین دلایل تلفات جاده‌ای در کشور عنوان می‌کند.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در اواسط آذر امسال، تعداد فوتی‌های تصادفات کشور در ۷ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۸۷ نفر بوده که ۲ هزار و ۴۷۷ تن از آنها در سوانح درون شهری و ۶ هزار و ۹۶۶ تن در سوانح جاده‌ای جان باخته‌اند.

ایران یکی از مرگبارترین کشورهای منطقه در حوادث رانندگی است. بالاترین آمار تصادف جاده‌ای ایران در دو دهه اخیر مربوط به سال ۸۴ با ۲۷ هزار کشته در سال است. بر اساس یک برآورد رسمی، حد فاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۸ به طور متوسط سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته شده‌اند.

بیشتر

خبرخوان

آمار رسمی کرونا در ایران؛ شمار کل جان‌باختگان از صد هزار نفر گذشت

با جان باختن ۵۶۴ نفر دیگر بر اثر کرونا در ایران، طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۸ مرداد، آمار رسمی کل تلفات این بیماری در کشور از صد هزار نفر در کشور گذشت.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران، همچنین در یک شبانه روز گذشته، بیش از ۳۱ هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب آمار کل جان‌باختگان کووید ۱۹ در ایران به ۱۰۰ هزار و ۲۵۵ نفر و شمار کل مبتلایان به ۴ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۸۳ نفر رسید.

ارائه رسمی و روزانه این آمار در یک سال و نیم گذشته در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات جمهوری اسلامی تعداد قربانیان کووید در ایران سه تا چهار برابر این عدد است و تاکنون به‌راحتی از ۲۰۰ هزار نفر نیز گذشته است.

در مورد آمار مبتلایان روزانه نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ایران، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اشاره به ثبت ۲۳۰ هزار تست مثبت کرونا در یک هفته گذشته گفت با در نظر گرفتن افرادی که تست نمی‌دهند، احتمالا روزانه تا ۲۲۰ هزار نفر از مردم به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، حال بیش از هفت هزار و ۵۰۰ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

در روزهای گذشته آمار روزانه جان‌باختگان کرونا برای اولین بار از زمان همه‌گیری کرونا به بیش از ۶۰۰ نفر در روز رسید.

اما همزمان با کاهش نسبی آمار در یکی دو روز گذشته، برخی مسئولان درمانی از جمله خسرو صادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در تهران می‌گویند که با توجه به توقف روند افزایش بستری بیماران «پیک پنجم» پشت سر گذاشته شده است.

در همین حال اما علیرضا صداقت، رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا در مشهد روز پنج‌شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر ما جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که در شرایط بسیار بدی قرار داریم و با پیک کشنده‌ای که همچنان پیشرونده است، جلو می‌رویم و اگر به همین شکل پیش رویم میزان مرگ و میر روند صعودی خواهد داشت.»

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

نشانه‌های تمایل رهبر ترکمنستان به کناره‌گیری؛ انتخابات زودهنگام اسفند برگزار می‌شود

پس از ابراز تمایل رهبر ترکمنستان به کناره‌گیری از مقام خود، این کشور قرار است برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ماه آینده برای جایگزینی احتمالی پسر او آماده شود.

به گزارش رویترز و به نقل از سرویس اطلاعات دولتی ترکمنستان در روز شنبه، ۲۳ بهمن، قربانعلی بِردی محمداف در سخنرانی روز جمعه در پارلمان این کشور گفت که به دلیل سنش به «تصمیم دشواری» در مورد رهبری خود رسیده و افزوده است که این کشور به «رهبران جوان» نیاز دارد.

پس از این سخنان آقای بردی محمداف، پیشنهاد مشارکت رهبران جوان در پارلمان ترکمنستان تصویب و رئیس کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات و رفراندوم این کشور موظف شد تا کارهای لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که قرار است در ۲۱ اسفند امسال برگزار شود انجام دهد.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها این اظهارات مقدمه جانشینی سردار بردی محمداف، پسر ۴۰ ساله رهبر فعلی ترکمنستان و دومین مقام قدرتمند دولتی در اقتصاد این کشور است.

سردار بردی محمداف از سال ۲۰۱۸ با سرعتی سرسام‌آور در بین پست‌های مهم دولتی این کشور جابه‌جا شده است و در کمتر از دو سال به‌ عنوان معاون وزیر خارجه، فرماندار استانی برای منطقه آخال خارج از پایتخت عشق‌آباد و وزیر صنعت منصوب شد.

او سال گذشته در کابینه‌ای که در حال حاضر به ریاست پدرش اداره می‌شود، به مقام معاون نخست وزیر رسید، کرسی شورای امنیت قدرتمند را به‌دست آورد و به عنوان حسابرس کل کشور منصوب شد، نقشی که به او اجازه می‌دهد بر تمامی هزینه‌های ارگان‌های دولتی ترکمنستان نظارت کند.

در همین حال قربانعلی بردی محمداف رهبر فعلی ترکمستان گفته است که تمایل دارد در نقش خود به عنوان رئیس اتاق عالی پارلمان در سیاست باقی بماند.

قربانعلی بردی محمداف ۶۴ ساله که پیشتر دندانپزشک و وزیر بهداشت ترکمنستان بوده، در سال ۲۰۰۶ و پس از مرگ صفرمورات نیازوف، رئیس جمهور و موسس این کشور، جانشین او شد و از آن زمان تاکنون با خودکامگی حکومت کرده است.

ترکمنستان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق و یکی از سرکوبگرترین دولت‌های جهان در منطقه آسیای مرکزی است که از منابع غنی گاز برخوردار است.

سفارت روسیه در اوکراین «باز می‌ماند»؛ کی‌یف خواهان حفظ آرامش شد

در حالی که به نظر می‌رسد اوکراین هر روز به یک حمله نظامی نزدیک‌تر می‌شود، دولت این کشور با تاکید بر آمادگی نیروهای مسلح خود در مرزها روز شنبه در بیانیه‌ای خطاب به مردم خواهان «حفظ آرامش و وحدت» شد.

همزمان وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفارت و کنسول‌گری‌های این کشور در اوکراین قرار نیست بسته شوند، تنها تعداد کارکنان این مراکز «بهینه» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این وزارتخانه توضیح نداده است که منظور از «بهینه» کم شدن تعداد کارکنان است یا زیاد شدن.

در همین حال ایالات متحده و بریتانیا در کنار ۱۴ کشور دیگر از شهروندان خود خواسته‌اند که اوکراین را هر چه زودتر ترک کنند.

این اخبار پس از آن منتشر می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه، ۲۲ بهمن، گفت روسیه نیروهای بیشتری در مرز اوکراین مستقر کرده و حمله نظامی به این کشور ممکن است در هر زمانی و حتی احتمالا قبل از پایان المپیک زمستانی چین روی دهد. روسیه به اقدامات دیپلماتیک غرب طی روزهای اخیر واکنش شدیدی نشان داده و پاسخ‌های کتبی اتحادیه اروپا و پیمان ناتو به درخواست‌ها و شروط امنیتی آن کشور را توهین‌آمیز توصیف کرده است.

قبل از هشدار اخیر آمریکا تعداد نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین بالغ بر صد هزار نفر بود. علاوه بر این در روزهای اخیر مانور نظامی روسیه در خاک بلاروس و مانور دریایی این کشور در آب‌های دریای سیاه آغاز شده است. کشورهای غربی تخمین می‌زنند که بیش از ۳۰ هزار نیرو در این مانورها شرکت دارند.

روز شنبه قرار است جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با همتای روس خود ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند. پیش از تماس تلفنی این دو آنتونی بلینکن نیز قرار است با همتای روس خود گفت‌وگویی داشته باشد.

تاکنون هیچ یک از تلاش‌ها و تهدیدهای غرب در مقابل روسیه ظاهرا نتیجه‌بخش نبوده و هنوز سایه جنگ بر سر اوکراین سنگینی می‌کند.

ضرب و شتم خدیجه مهدی‌پور به دست زندانیان جرائم خشن «به دلیل توهین به خمینی و خامنه‌ای»

خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی، روز پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، به دست تعدادی از زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه چشم دچار آسیب‌دیدگی شد.

سازمان زندان‌های ایران روز جمعه، ۲۲ بهمن، ضمن تایید این خبر، دلیل این «درگیری» را «فحاشی و توهین» به روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس که در سال ۱۳۹۸ به دست آمریکا کشته شد اعلام کرده است.

بر اساس اطلاعیه سازمان زندان‌ها، این اقدام خانم مهدی‌پور پس از نمایش مستندی از قاسم سلیمانی و حضور مردم در راهپیمایی سال گذشته از شبکه سراسری صورت گرفته و با واکنش «یکی از زندانیان» روبه‌رو شده و پس از مداخله مأموران زندان، این درگیری حل و فصل شده وهیچ آسیبی به طرفین وارد نشده است.

این کنشگر سیاسی و مدنی مهرماه پارسال به دلیل فعالیت در شبکه‌های مجازی بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب ایلام به پرداخت سه میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد.

او بار دیگر در تاریخ ۱۸ مهر امسال بار دیگر توسط ماموران اطلاعات سپاه در خانه عموی خود بازداشت و پس از دو روز به زندان ایلام منتقل شد.

خانم مهدی‌پور در دادگاه انقلاب با اتهامات «تبلیغ علیه نظام، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری» محاکمه شد و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲۰ ماه حبس در مورد او اجرا شد.

این کنشگر سیاسی، دوران محکومیت ۲۰ ماهه خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند.

آتش‌سوزی گسترده به تخریب ده‌ها مغازه در بازار بزرگ تهران انجامید

آتش‌سوزی «گسترده» در صبح روز شنبه، ۲۳ بهمن، موجب تخریب دست کم ۳۰ مغازه در بازار بزرگ تهران شد.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، زمان وقوع این آتش‌سوزی را ساعت ۰۷:۳۸ و محل وقوع آن را یکی سراهای خیلی قدیمی بازار تهران که در دو طبقه قرار دارد اعلام کرد و گفت که در زمان وقوع این حادثه درِ تمام مغازه‌ها قفل بوده است.

به گفته آقای ملکی، حدود ۳۰ باب مغازه پر از اجناس در متراژهای مختلف به طور کامل دچار آتش‌سوزی و شیشه‌ها و برخی از دیوارهای آن‌ها تخریب شده و فرو ریخته است.

درباره دلایل این آتش‌سوزی و میزان خسارت‌های مالی و احتمالا جانی این حادثه تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده و عملیات اطفای حریق هم‌چنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا محل دقیق این حادثه را یک پاساژ در تیمچه حاجب‌الدوله اعلام کرده است.

بازار بزرگ تهران یکی از بازارهای قدیمی ایران و بخشی از بافت تاریخی پایتخت به‌ شمار می‌رود که گه‌گاه بنا به دلایلی از جمله قدمت طولانی، عدم احیای بافت‌های فرسوده آن و رعایت نشدن نکات ایمنی دچار حوادثی چون آتش‌سوزی می‌شود.

وزیر دفاع بریتانیا در مسکو با همتای روس خود دیدار کرد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز جمعه ۲۲ بهمن با هدف کاهش تنش در مورد اوکراین با سرگئی شویگو، همتای روس خود در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

روز پنجشنبه نیز لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در مسکو با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرده بود. خانم تراس از دولت روسیه خواست برای کاهش تنش نیروهای خود را از مرزهای اوکراین عقب بکشاند و در عین حال هشدار داد که غرب به هرگونه اقدام نظامی علیه اوکراین با اقدامات شدید از جمله تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه پاسخ خواهد داد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه قبل از شروع مذاکرات با همتای بریتانیایی خود گفت: «وضعیت سیاسی و نظامی اروپا بسیار متشنج شده و این تقصیر ما نیست.»

او افزود، ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی از سوی آمریکا، بریتانیا و سایر اعضای ناتو برای اوکراین یکی ازعوامل اصلی تشدید تنش است.

این مقام روسی در بخش دیگری ازسخنانش به اعزام تعدادی از نظامیان بریتانیایی به اوکراین اشاره کرد و پرسید دلیل اعزام این نیروها چیست و چه مدتی در اوکراین خواهند بود.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا پس از پایان ملاقات با همتای روس خود به خبرنگاران گفت سلاح‌های ضد تانکی که بریتانیا به اوکراین داده تسلیحات دفاعی است و هیچ خطری برای کشورهای همسایه ایجاد نخواهد کرد مگر آنکه آنها به اوکراین حمله کنند.

او خاطرنشان کرد که نظامیان بریتانیایی به منظور آموزش ارتش اوکراین برای استفاده از تسلیحات بریتانیایی به آن کشور اعزام شده و در پایان ماموریت خود در آینده نزدیک این کشور را ترک می‌کنند.

وزیر خارجه بریتانیا گفت‌وگو با همتای روس خود را «سازنده و صریح» توصیف کرد و افزود به او تضمین داده‌اند که روسیه قصد حمله به اوکراین ندارد.

آقای والاس در عین حال یادآوری کرد که تجمع بیش از صد هزار نیرو در جوار مرزهای اوکراین «بسیار فراتر از یک رزمایش معمولی است.»

او نیز همچون سایر مقامات کشورهای غربی هشدار داد که حمله به اوکراین «پیامدهای فاجعه‌باری» خواهد داشت و بر ضرورت تماس مداوم بین نیروهای مسلح دو طرف با هدف پرهیز از وقوع هر اشتباه یا حادثه ناخواسته‌ای تاکید کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.رس.ن

ترکیه، عربستان و قطر جایگزین برق و گاز صادراتی ایران به عراق می‌شوند

وزیر برق عراق می‌گوید این کشور به زودی ۵۰۰ مگاوات برق از ترکیه خریداری خواهد کرد تا جلوی خاموشی‌ها گرفته شود.

عادل کریم در ادامه گفته است مذاکره با قطر برای واردات گاز نیز ادامه دارد تا این گاز وارداتی به مصارف نیروگاهی برسد.

به گفته وی، خرید برق از ترکیه به زودی شروع می‌شود اما تحویل گاز قطر احتمالا یک سال تا ۱۵ ماه طول بکشد.

ترکیه از ابتدای پارسال فروش محدود برق به عراق را آغاز کرده است.

عادل کریم همچنین درباره توافق خرید برق عراق از عربستان گفته است که در مرحله اول ۵۰۰ مگاوات برق عربستان تحویل عراق می‌شود و در آینده این رقم به هزار مگاوات خواهد رسید.

وزیر برق عراق درباره طرح دیگری برای قطع وابستگی برق کشور به ایران گفته است خط انتقال برق اردن به عراق نیز تا یک سال تکمیل می‌شود و برق دریافتی به مناطق غربی عراق اختصاص خواهد یافت.

آقای کریم در ادامه گفته است هم‌اکنون روزانه تنها ۸ میلیون متر مکعب گاز ایران تحویل عراق می‌شود که برای تولید برق ناکافی است.

طبق قرارداد ایران باید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق تحویل دهد؛ اما هم خود ایران با کسری شدید گاز مواجه است و هم تحریم‌ها اجازه دریافت پول برق و گاز صادراتی به عراق را نمی‌دهد. ایران همچنین در تابستان‌ها با کسری شدید برق مواجه است.

وزیر برق عراق می‌گوید تابستان امسال ایران حتی «یک مگاوات برق» نیز به عراق تحویل نداده است.

به گفته وی، قیمت گاز صادراتی به عراق نیز سالانه کمتر از ۴ میلیارد دلار است.

با استفاده از گزارش‌های دیلی‌صباح و رادیو فردا؛ د.خس.ن

ابتلای سهیلا حجاب به کووید؛ بهداری زندان کرمانشاه به دلیل نبود پزشک تعطیل است

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی و از مخالفان حجاب اجباری، در حالی در زندان کرمانشاه به کرونا مبتلا شده است که خدمات پزشکی به زندانیان این زندان به دلیل تعطیلی بهداری متوقف شده است.

آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق، در توییتی که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن منتشر کرد ضمن اعلام این خبر گفت که خانم حجاب به همراه ۱۳ زندانی دیگر در بند زنان زندان کرمانشاه به کرونا مبتلا شده است، اما بهداری این بند به دلیل «نبود پزشک متخصص» تعطیل است و فقط در صورت شرایط اورژانسی، اجازه انتقال زندانی به بیمارستان صادر می‌شود.

سهیلا حجاب خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواخر اسفند همان سال با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

او بعدتر بابت اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب» و «تشکیل گروه غیرقانونی» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ سال حبس محکوم شده است که پنج سال از آن به عنوان اشد مجازات قابل اجرا است.

خانم حجاب روز سوم خرداد ۱۳۹۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد و بعد از مدتی به زندان سنندج و پس از آن در ۱۷ دی امسال به کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه انتقال داده شد.

بی‌توجهی مسئولان زندان به وضعیت سلامت زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی که در مواردی حتی منجر به مرگ آن‌ها نیز شده است، سابقه دارد، اما این مخاطرات در دو سال گذشته با توجه به همه‌گیری کرونا و ابتلای حتی چندباره برخی از زندانیان به کرونا جدی‌تر شده است.

در طول این مدت بسیاری از زندانیان با وجود ابتلا به کرونا از دسترسی به دارو، خدمات درمانی و مرخصی محروم مانده‌اند.

بکتاش آبتین، شاعر و نویسنده زندانی از جمله زندانیان سیاسی و مدنی بود که پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، ۱۸ دی امسال جان باخت.

ادای احترام سفیر روسیه در تهران به مبتکر عهدنامه ترکمانچای در سالگرد انقلاب ۵۷

سفارت روسیه در تهران روز پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، عکس‌هایی در توییتر منتشر کرد که سفیر این کشور را در حال ادای احترام به بنای یادبود الکساندر گریبایدوف، از تدوین‌کنندگان عهدنامه ترکمانچای، نشان می‌دهد.

صفحه توییتر سفارت روسیه این عکس‌ها را با هشتگ «ما به یاد داریم» منتشر کرد و نوشت که این ادای احترام به مناسبت «روز دیپلمات» انجام گرفته است.

در جریان حمله مردم معترض به سفارت روسیه در تهران در سال ۱۲۰۶ خورشیدی،‌ گریبایدوف، سفیر وقت روسیه، نیز کشته شد.

از این واقعه به عنوان نخستین حمله به سفارتخانه یک کشور خارجی در ایران یاد می‌شود.

حمله به ساختمان سفارت به‌ دنبال امضای عهدنامه ترکمانچای در اول اسفند ۱۲۰۶ بین ایران و روسیه اتفاق افتاد. این قرارداد پس از پایان جنگ بین ایران و روسیه امضا شد و به موجب آن، قلمرو‌های باقی‌مانده ایران از معاهده گلستان، در قفقاز به روسیه واگذار شد.

از آن تاریخ به این سو و به‌ویژه در سال‌های اخیر از «قرارداد ترکمانچای» دست‌کم در میان مردم ایران به عنوان کنایه‌ای برای معامله‌ای سراسر زیان‌بار استفاده شده است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به انتشار این تصاویر و بازنشر آن در حساب توییتر وزارت خارجه روسیه، این حرکت را «توهین‌آمیز» و «وقیحانه» خواندند.

این نخستین بار نیست که سفارت روسیه در تهران دست به انتشار عکسی حساسیت‌برانگیز می‌زند.

در مردادماه سال جاری هم انتشار عکسی از دیدار لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، با رئیس نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران در صفحه توییتر این سفارتخانه واکنش‌هایی را از سوی مقامات ایران به دنبال داشت.

آژانس آوارگان سازمان ملل از بازداشت دو خبرنگار مرتبط با خود در کابل خبر داد

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد روز جمعه خبر داد که دو خبرنگار خارجی و چند شهروند افغان که در ماموریتی برای این نهاد در افغانستان بودند، در کابل بازداشت شده‌اند.

این نهاد سازمان ملل متحد می‌گوید نهایت تلاش خود را برای حل این موضوع خواهد کرد، اما از اظهارنظر بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

اگرچه کمیساریای عالی آوارگان به نام افراد بازداشت شده اشاره نکرده، اما بنا بر گزارش‌ها یکی از این افراد اندرو نورث، خبرنگار سابق بی‌بی‌سی، است.

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، وضعیت آزادی بیان و رسانه یکی از حوزه‌هایی است که با چالشی جدی مواجه شده است و بسیاری از خبرنگاران افغان مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

در همین حال در چند ماه گذشته عده‌ای از خبرنگاران و فعالان رسانه نیز در افغانستان بازداشت شده‌اند.

از جمله هفته گذشته شریف حسن‌یار، رئیس شبکه تلویزیونی خصوصی آریانا در کابل، در حساب توئیتری خود نوشت که اسلم حجاب و وارث حسرت، دو خبرنگار این شبکه، «بدون دلیل موجه بازداشت شده‌اند و خانواده‌های آنها نگران‌اند.»

این دو نفر یک روز بعد آزاد شدند.

توطئه جاسوس‌های چینی برای «مداخله در انتخابات فدرال استرالیا» خنثی شد

رسانه‌های استرالیایی روز جمعه، ۲۲ بهمن، گزارش دادند که جاسوس‌های چینی به دنبال «مداخله» در انتخابات فدرال آتی این کشور بودند، اما این توطئه توسط آژانس امنیت ملی خنثی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چینی‌ها تلاش داشتند که طرح توطئه خود را به واسطه نامزدهای حزب چپ میانه کارگر و از طریق تامین مالی این افراد به اجرا درآورند.

بر اساس این گزارش، یک تاجر ناشناس که گفته می‌شود دارای ارتباطات قوی در چین است این توطئه را طرح‌ریزی کرده بود تا در ازای تامین مالی نامزدهای ایالت نیو ساوت ولز، صاحب نفوذ در مناصب دولتی شود. از این فرد با لقب «عروسک‌گردان» یاد شده است.

روزنامه‌های استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» و «دی اِیج» نیز به نقل از منابع امنیتی که نام‌شان فاش نشده، گزارش دادند که یک شرکت اطلاعاتی چینی در این توطئه دست داشته است. این منابع بدون اشاره به جزئیات بیشتر در مورد زمان‌بندی و چگونگی اجرای این طرح، صرفا از خنثی شدن آن خبر دادند.

چین اما در واکنش به این ادعا اعلام کرد که هرگز در امور داخلی استرالیا مداخله نکرده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، به خبرنگاران در پکن گفت که گزارش‌های منتشر شده حتی «ارزش تکذیب کردن» هم ندارند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که موضوع امنیت ملی به عنوان یکی از محورهای اصلی مبارزات انتخاباتی استرالیا مطرح است. ائتلاف محافظه‌کاران حاکم در بیشتر نظرسنجی‌ها عقب مانده و به‌تازگی، حزب کارگر این کشور را به عنوان حزب محبوب چینی‌ها متهم کرده است.

آمار رسمی کرونا در ایران؛ شناسایی بیش از ۳۱ هزار بیمار جدید در یک روز

وزارت بهداشت ایران روز جمعه، ۲۲ بهمن، از جان باختن ۱۴۳ نفر و شناسایی بیش از ۳۱ هزار بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

بر اساس این گزارش، از مجموع بیماران شناسایی‌شده در یک شبانه‌روز گذشته دو هزار و ۷۸۱ نفر بستری شده‌اند و از مجموع بیماران بستری‌شده به دلیل ابتلا به کرونا در کشور سه هزار و ۲۶۱ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به‌ سر می‌برند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۳۳ هزار و ۴۳۷ نفر و مجموع کل بیماران به شش میلیون و ۷۶۱ هزار و ۸۵۵ نفر رسید.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام می‌شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده‌اند.

در همین حال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در روزهای گذشته از افزایش قابل توجه شمار بیماران سرپایی و موارد بستری خبر داده‌اند.

وزارت بهداشت ایران اوایل هفته گذشته اعلام کرد که ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

رئیسی: امید به وین و نیویورک نداریم؛ نگاه ما باید به همسایگان باشد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در سخنرانی خود در مراسم حکومتی ۲۲ بهمن با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت که دولت «هرگز امید به وین و نیویورک نداشته» و در عوض، بر همکاری با کشورهای غیرغربی «به‌ویژه همسایگان» ایران تاکید کرد.

ابراهیم رئیسی با نکوهش آن‌چه «نگاه به غرب» در سیاست خارجی کشور خواند تصریح کرد: «امید ما به مردم شمال، جنوب، شرق و غرب کشور است و ما هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق برجام، از روز ۱۹ بهمن در وین، پایتخت اتریش، از سر گرفته شده است.

پیشتر اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت رئیسی، درباره «احتمال مذاکرات مستقیم با ایران برای دستیابی به توافقی بهتر» با انتقاد و حملات تند جناح اصولگرا روبه‌رو شده بود.

از سوی دیگر، نزدیک شدن جمهوری اسلامی به چین و روسیه که با شعار «نه شرقی، نه غربی» به قدرت رسید، انتقادهای بسیاری را در داخل ایران برانگیخته است.

ابراهیم رئیسی اوایل بهمن‌ماه با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و در مورد چشم‌انداز همکاری بیست ساله ایران و روسیه با رئیس جمهوری روسیه به گفت‌وگو نشست. او در بازگشت بدون اشاره به جزئیات از «توافقات خوب» بین تهران و مسکو گفت.

در همین حال، تفاهم‌نامه ۲۵ ساله همکاری‌های اقتصادی و فنی چین و ایران بدون آن‌که جزئیات آن برای مجلس شورای اسلامی، بسیاری از نهادهای حکومتی و مردم ایران اعلام شود، وارد مراحل اجرایی شده است.

چین و روسیه هر دو از اعضای توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند و نمایندگان آن‌ها در ده ماه گذشته در روند مذاکرات احیای این توافق در وین حضور مستقیم داشته داشته‌اند.

آرشام رضایی، فعال مدنی، در زندان اعتصاب غذا و دارو کرد

آرشام رضایی، کنشگر مدنیِ زندانی در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت با اعزام او به مرخصی درمانی از روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، اعتصاب غذا و دارو کرده است.

آقای رضایی در یک پیام صوتی که به تازگی از زندان منتشر کرده، ضمن اعلام این خبر می‌گوید که در زندان‌های ایران حداکثر «تشخیص درد و تسکین آن حداکثر با داروهای تاریخ‌مصرف‌گذشته و مشابه» صورت می‌گیرد.

او در این فایل صوتی گفت که روز ۱۲ بهمن به بیمارستان رجایی کرج منتقل شده و پس از انجام آندوسکوپی مشخص شده که به بیماری‌های فتق هیاتال، هلیکو باکتری (عفونت معده) و زخم اثنی‌عشر مبتلا شده است.

این کنشگر مدنی زندانی در ادامه افزوده است، دارویی که پزشک متخصص تجویز کرده، هنوز به دستش نرسیده و با وجود شرایط برخورداری از مرخصی تاکنون به درخواست او پاسخ داده نشده است.

آقای رضایی در پایان گفت که از روز شنبه، ۱۸ بهمن تا زمان رسیدن به خواسته‌هایش اعتصاب غذا و دارو می‌کند.

آرشام رضایی دی ۱۳۹۷ توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت و بعدتر در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، بدون حضور وکیل از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» مجموعا به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» در خصوص این فعال مدنی اعمال می‌شود و او آبان پارسال برای تحمل دوره محکومیت خود راهی زندان رجایی‌شهر کرج شد.

آقای رضایی یک بار دیگر در زندان بابت پرونده جدیدی که برای او گشوده شده بود در اول بهمن امسال با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیتی داخلی و خارجی کشور» در نهایت به ۱۱ ماه حبس دیگر محکوم شد.

بی‌توجهی مسئولان زندان به وضعیت سلامت زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی که در مواردی حتی منجر به مرگ آن‌ها نیز شده است، سابقه دارد. از جمله بکتاش آبتین، شاعر و نویسنده زندانی پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، سرانجام روز ۱۸ دی در بیمارستانی در تهران جان باخت.

ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی و بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی نیز از دیگر زندانیانی بودند که در یک سال گذشته به دلیل بی‌توجهی مسئولان زندان به وضعیت سلامتی‌شان، عدم دسترسی به دارو و خدمات درمانی و مخالفت با مرخصی درمان آن‌ها در نهایت جان خود را از دست دادند.

راهپیمایی ۲۲ بهمن در تمام شهرهای قرمز کرونایی برگزار شد

با وجود اعلام شرایط قرمز کرونایی در بیش از ۱۲۰ شهرستان کشور بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت ایران در هفته گذشته و روند رو به افزایش آمار در روزهای اخیر، مراسم راهپیمایی چهل و سومین سالگرد انقلاب ۵۷ در شهرهای مختلف ایران در روز جمعه، ۲۲ بهمن، برگزار شد.

بر اساس اعلام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، راهپیمایی امسال قرار بود در ۱۵۰۰ شهر و سه هزار روستا برگزار شود.

با این که ستاد ملی کرونا پیشتر اعلام کرده بود که راهپیمایی در شهر‌های با وضعیت قرمز کرونایی مانند تهران به صورت خودرویی و موتوری و در دیگر شهر‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به صورت محدود برگزار می‌شود، عکس‌های منتشرشده در خبرگزاری‌های ایران خلاف این دستورالعمل را نشان می‌دهد.

در گزارش‌های تصویری رسانه‌های ایران بسیاری از شهروندان به صورت پیاده و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند داشتن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در راهپیمایی ۲۲ بهمن دیده ‌می‌شوند، گرچه عده‌ای هم با ماسک حاضر شده‌اند.

در همین حال در بسیاری از مسیرهای تعیین‌شده در شهرهای بزرگ مانند تهران با برپایی غرفه‌هایی برنامه‌های خاصی برای شهروندان از جمله برای کودکان مانند اجرای سرودهای دسته‌جمعی ترتیب داده شده بود.

این در حالی است که همزمان با اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران، درباره آمار قابل توجه ابتلا و مرگ کودکان و نوجوانان در این دوره هشدار داده‌اند.

در همین حال آماده‌باش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در هفته‌های گذشته همزمان با هشدار درباره کمبود نیروی درمان و برخی اقلام دارویی کرونا صورت گرفته است.

تصادف در سیستان و بلوچستان شش کشته و هفت مصدوم بر جای گذاشت

در پی تصادف سه دستگاه خودروی سواری در جاده خاش به زاهدان در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، شش نفر کشته و هفت نفر مصدوم شدند.

به گفته جلال هاشمزهی، رئیس جمعیت هلال احمر خاش، این حادثه حدود ساعت ۲۱ شامگاه جمعه در محور خاش به زاهدان رخ داده است.

درباره دلایل این حادثه تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده، اما آقای هاشمزهی با اشاره به حوادث رانندگی مرگبار در مسیر دوطرفه دجنگ و محور ترانزیتی خاش به زاهدان درخواست کرده است که «برای دوبانده کردن و یا رفع نواقص حادثه‌خیز این محور تدبیر شود».

روز سوم فروردین امسال نیز تصادف سه دستگاه خودروی سواری در مسیر زاهدان به خاش ۱۴ کشته و ۹ مجروح برجا گذاشته بود.

پلیس راهور ایران عوامل انسانی، مشکلات جاده‌ای و نقص فنی خودروها را به ترتیب مهم‌ترین دلایل تلفات جاده‌ای در کشور عنوان می‌کند.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در اواسط آذر امسال، تعداد فوتی‌های تصادفات کشور در ۷ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۸۷ نفر بوده که ۲ هزار و ۴۷۷ تن از آنها در سوانح درون شهری و ۶ هزار و ۹۶۶ تن در سوانح جاده‌ای جان باخته‌اند.

ایران یکی از مرگبارترین کشورهای منطقه در حوادث رانندگی است. بالاترین آمار تصادف جاده‌ای ایران در دو دهه اخیر مربوط به سال ۸۴ با ۲۷ هزار کشته در سال است. بر اساس یک برآورد رسمی، حد فاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۸ به طور متوسط سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته شده‌اند.

بیشتر

امروز چند نفر از کرونا فوت شدن