اخبار پول گندم


اخبار پول گندم

پول گندم های خریداری شده از کشاورزان پرداخت شده است


اخبار پول گندم

به گزارش کردپرس؛ ماشاالله ارویسی با اشاره به اینکه با برداشت گندم از مزارع مناطق گرمسیری استان، خرید تضینی این محصول آغاز شده است اظهار کرد: خرید تصمینی گندم از نیمه دوم اردیبهشت از مناطق گرمسیری شامل قصرشیرین، سومار، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب و ثلاث‌باباجانی شروع شده و تاکنون ۹۲ هزار و ۳۹۵ تن به صورت توافقی خریداری شده است.

 وی عنوان کرد: حدود ۳۵ هزار و ۷۶۰ تن گندم معمولی به صورت تضمینی و ۵۶ هزار و ۳۳۵ تن گندم دروم نیز توسط کارخانجات ماکارانی خریداری شده است.

ارویسی گفت: کارخانجات ماکارونی، گندم دروم را بالاتر از قیمت تضمینی و هر کیلو ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند و قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم معمولی نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 وی افزود: گندم دروم از نظر بافت گندم سخت‌تری است و خاصیت آسیاب کردن ندارد و از طرفی بعد از مردمی کردن یارانه و آزاد شدن آرد صنف و صنعت، کارخانجات با توافق با کشاورزان باید گندم مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 ارویسی درباره مطالبات کشاورزان گفت: تا روز هفتم خرداد ماه ۱۰۰ درصد پول خرید تضمینی گندم پرداخت شده و کارخانجات نیز تا ۲۰ خرداد به صورت صددرصد پرداخت کرده‌اند.

 وی افزود: در مناطق گرمسیری خرید رو به پایان است و پیش‌بینی می‌شود مابقی گندم حدود سه تا چهار هزار تن به تدریج به مراکز وارد شود.

 ارویسی بیان کرد: خرید تضمینی گندم در مناطق معتدل از جمله صحنه و هرسین از روز گذشته آغاز شده و در مناطق سردسیر تا پایان شهریور خریداری می‌شود.

وعده پرداخت باقی مانده مطالبات گندم کاران در هفته جاری

ئیس بنیادملی گندم کاران گفت: دولت وعده داده است که باقی مانده مطالبات سال جاری گندم کاران که برآورد شده حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است در هفته جاری پرداخت شود.

علیقلی ایمانی، رئیس بنیادملی گندم کاران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:  دولت وعده داده است که مطالبات گندم کاران بابت خرید تضمینی امسال در هفته پرداخت شود.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد از پول گندم کاران پرداخت شده است اما در برخی از استان ها مانند خوزستان با وجود اینکه فصل برداشت تمام شده اما کشاورزان آنها  هنوز مطالبات خود را دریافت نکردند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ادامه داد: در حالی که وعده داده شده بود که مطالبات گندم کاران ۴۸ ساعته پرداخت شود اما در برخی استان ها  بعد از گذشت ۲۰ تا ۴۰ روز پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: بر آورد بدهی گندم کاران ۱۸ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم هرچه زود تر پرداخت شود تا کشاورزان سرمایه در گردش برای کشت دوم محصولات خود را داشته باشد و بتواند اقساط تسهیلات بانکی خود را پرداخت کنند و جریمه نشوند.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در صورتی که دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان دیرکرد داشته باشد باید جریحه بپردازد اما این بخش از قانون تا به امروز اجرایی نشده است.

انتهای پیام

اخبار پول گندم