اجتماعی ششم کاربرگه ۱۹


اجتماعی ششم کاربرگه ۱۹

جواب کاربرگ ۱۹ مطالعات اجتماعی ششم ✅ پاسخ سوال های کاربرگه ی شماره ۱۹ درس انواع لباس در دوره های تاریخی و تصویر از پوشاک مردم ایران در تاریخ.


جواب کاربرگ ۱۹ مطالعات اجتماعی ششم انواع لباس در دوره های تاریخی

پاسخ کاربرگ شماره ۱۹ : انواع لباس در دوره های تاریخی مطالعات ششم را در این صفحه بچسبانید.

جواب کاربرگه ی ۱۹ مطالعات اجتماعی ششم دبستان مربوط به بخش انواع لباس در دوره های تاریخی در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم شده است.

مطلب پیشنهادی : جواب کاربرگ ۲۴ اجتماعی ششم

جواب کاربرگ ۱۹ مطالعات اجتماعی ششم

از کتاب های تاریخ سال های گذشته یا کتاب ها و مجلات دیگر، چند تصویر از پوشاک مردم ایران مربوط به دورهای تاریخی را انتخاب کنید و در این صفحه بچسبانید. چه ویژگی هایی در لباس های هر دوره مشاهده می کنید؟ زیر هر تصویر توضیح کوتاهی بنویسید.

۱- دوران مادها : در این دوره تاریخی لباس های مردان و زنان تفاوت زیادی با یکدیگر نداشته است و تنها وجه تمایز آن ها در نوع پوشش سر می باشد. پیراهن مادها بدون چین و درز بوده و بلندی آن تا زانو بوده است. همچنین کفش مادی از چرمی یک تکه دوخته می شده است.

۲- دوره هخامنشیان : در این دوره زنان پیراهن های ساده و بلند با راستای چین و آستین کوتاه به تن می کرده اند، همچنین در زمان هخامنشیان زنان پارسی از چادر نیز استفاده می کرده اند. می توان گفت لباس های مردان و زنان این دوره تا حدودی شبیه به دوران مادها می باشد.

۳- دوره اشکانیان : در این دوره از تاریخ ایران به عنوان یکی از دوره های غنی در پوشاک بوده است. مردان از دو نوع پوشش «ویژه سواران دارای اسب های زره پوش» و «لباس های اشرافی» استفاده می کرده اند. از جمله ویژگی های این نوع لباس ها می توان به استفاده از شلوار به واسطه تناسب آن با اسب سواری اشاره کرد.

بر خلاف دو تصویر قبل در دوره اشکانیان زنان پوششی کاملاً متفاوت با مردان داشته اند. در لباس های زنان این دوره می توان چین و شکن های متعدد و آراستگی پارچه های ظریف، به اضافه‌ی نقش‌های تزیینی هندسی و شکیل را مشاهده کرد.

۴- دوره زندیه : در دوره زندیه پوشاک خانم ها پیراهن هایی تنگ با یقه گرد و دوخته شده از نخ و ابریشم بوده است. مردان این دوره شلوار گشاد و بلندی که از پارچه های راه راه که بطور مورب دوخته می شد به پا می کردند و روی آن دامن گشاد و نسبتا بلندی می پوشیدند که تا وسط ساق پا می رسید.

✅ شما چه لباس های تاریخی دیگری را برای جواب کاربرگ ۱۹ مطالعات اجتماعی ششم پیشنهاد می کنید؟ از طریق بخش نظرات، دیدگاه خود را برای ما بنویسید.

کاربرگه شماره ١٩ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

سوال

از کتاب‌های تاریخ سال‌های گذشته یا کتاب‌ها و مجلات دیگر، چند تصویر از پوشاک مردم ایران مربوط به دوره‌های تاریخی انتخاب کنید و در این صفحه بچسبانید. چه ویژگی هایی در لباس‌های هر دوره مشاهده میکنید؟ زیر هر تصویر توضیح کوتاهی بنویسید.

پاسخ

۱️⃣ دوران مادها: لباس‌های دوران مادها، بلند و چین‌دار بوده و آستین‌های گشادی داشتند. لباس های مادی، خصوصاً سربازان جنگی، شبیه فلس‌های ماهی بوده است و از تکه پارچه‌های به هم دوخته شده آماده شده است.

۲️⃣ دوران اشکانیان: پیراهن بلند و چین‌دار و با آستین بلند که بر روی این لباس، پیراهن دیگری پوشیده می‌شد که بلندی کم‌تر و یقه‌ی باز داشت. سربند‌ و کلاه‌های بلندی نیز می‌پوشیدند که تور یا چادری از بالای آن آویخته می‌شد.

۳️⃣ دوران ساسانیان: پیراهن‌های گشاد با آستین‌های بلند که معمولاً در انتهای پیراهن، پارچه‌ای پرچین داشته است. همچنین بر روی پیراهن، پوششی استفاده می‌کردند که از روی شانه‌ی چپ رد شده یا گره می‌خورد.

۴️⃣ دوران قاجار: بر خلاف امروز ملاه یک پوشش همگانی و مهم بود. زنان مانند مردان شلوار گشاد و بلندی به پا می کردند و روی آن دامن گشاد و نسبتاً بلندی می‌پوشیدند که طول آن تا وسط ساق پا می‌رسید و مقداری از شلوار و لبه‌ی آن پیدا بود. شلوار زنان گشاد و پارچه‌های راه راه بود‌.

اجتماعی ششم کاربرگه ۱۹