آیت الله ناصری اصفهان


آیت الله ناصری اصفهان

آیت الله ناصری آیت الله محمدعلی ناصری (۱۳۰۹ – ش) مجتهد، استاد اخلاق، عاشق و شیفته امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، که حوزه علمیه حضرت ولی عصر علیه السلام و تعدادی از مراکز دینی – فرهنگی تحت اشراف ایشان می باشد. وی سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به اشاعه محبت آقا بقیه […]


آیت الله ناصری

آیت الله محمدعلی ناصری (۱۳۰۹ – ش) مجتهد، استاد اخلاق، عاشق و شیفته امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، که حوزه علمیه حضرت ولی عصر علیه السلام و تعدادی از مراکز دینی – فرهنگی تحت اشراف ایشان می باشد. وی سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به اشاعه محبت آقا بقیه الله الاعظم علیه السلام مشغول هستند.

حضرات آیات: سید عبدالهادی شیرازی، سید محمد رضوی کشمیری و سید ابوالقاسم خویی و امام خمینی

سید ابوالحسن مهدوی و جعفر ناصری

آب حیات، رسم بندگی، در امتداد نور و …

محتویات

جد

ملا عباد طغیانی دولت آبادی در دولت آباد برخوار اصفهان می زیسته است.

پدر

محمّدباقر ناصری دولت آبادی، از علمای معاصر اصفهان. در سال ۱۲۷۰ ش در دولت آباد اصفهان متولّد شده و در ۳۰ سالگی تحصیلات علوم دینی را در اصفهان آغاز کرد. او پس از تحصیل مقدمات، به امر مرحوم شیخ محمّدحسن عالم نجف‌آبادی به نجف اشرف مهاجرت کرده و نزد اساتید عالی‌قدر آنجا کسب فیض نمود. آن‌گاه به اصفهان مراجعت نموده و از محضر عالم ربّانی حاج آقا رحیم ارباب بهره گرفت. او سرانجام در سال ۱۳۶۱ ش وفات یافته و در مزار امامزاده محمود دولت آباد مدفون گردید.۱

تحصیلات

شیخ محمد تحصیلات خود را ابتدا در دولت آباد آغاز کرد و سپس در حوزه علمیه اصفهان ادامه داد. در چهارده سالگی با مهاجرت پدرش به نجف اشرف راهی نجف شد. بعد از سه سال، پس از برگشت پدر به ایران، او همچنان به ادامه تحصیل در نجف پرداخت و وارد مدرسه صدر نجف شد. پدر پیش از جدائی از فرزند، او را نخست به خضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و زان پس به مرحوم آیت‌الله شيخ‏ محمّد حسین دهاقانی كه در شمار اعلام و اوتاد آن شهر مقدّس بود، سپرد.

ایشان در این دوران بخشی از علوم ادبی، حاشیه ملا عبدالله بر متن منطقی تفتازانی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت اله مدرس افغانی فرا گرفت. ادامه شرح لمعه را از محضر آیت ا.. مجتبی لنکرانی، مکاسب را محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی که بعدها داماد ایشان می شود . کفایه را از محضر آیت الله حاج شیخ محمد حسین دهاقانی و برای دومین مرتبه باز در محضر آیت اله شیخ صدر را بادکوبه ای، خارج مکاسب صلاه آیات را از محضر آیت اله سید عبدالهادی شیرازی و خارج بیع و خیارات را از محضر امام خمینی استفاده کرد. گذاشته از این در شماری دیگر از دروسی همچون بحث خارج کتاب الحج آیت اله سید محمود شاهرودی نیز شرکت و یک دوره کامل اصول الفقه را از محضر آیت اله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی فرا گرفت.

وی علاوه بر علوم رسمی به بهره‌گیری علوم معنوی نزد محمد کوفی، سید محمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سید هاشم حداد و سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخت. همچنین با شخصیت‌های عرفانی و اخلاقی چون علامه طباطبایی، محمداسماعیل دولابی، حاج عبدالرضا گردعاوی، مولوی قندهاری، آشنایی و ارتباط داشت. هم چنین ایشان در غالب سفرهای ماهیانه به قم محضر آیه الله بهجت می‌رسیدند و بطوریکه شیخ علی آقا بهجت می گفتند: هیچ کس مثل ایشان با آیت الله بهجت نشست صمیمانه ندارند. لازم به ذکر است آیت الله ناصری و عارف گمنام مولوی قندهاری، عقد اخوتی بینشان بسته شده بود.

اساتید

بازگشت به ایران

آیت‌الله ناصری دولت آبادی به امر استادش آیت‌الله سید محمد کشمیری به اصفهان بازگشت، گذشته از مجالس تدریس فقه و اصول و تفسیر قرآنی که سالياني دراز در حوزه علمیه این شهر اقامه نموده و تاکنون نیز ادامه دارد، به تربیت نفوس مستعدّ همّت گماشت. گذشته از جلسات درس اخلاق ایشان که در مدارس علمیه این شهر برگزار می‌شود، نماز جماعت و مجالس وعظ و سخنرانی ایشان در مسجد کمرزرین اصفهان برقرار است.

شاگردان

آثار

فعالیت ها

مراکز دینی ذیل در شهرهای اصفهان و قم، تحت اشراف حضرت آیت الله می باشد

آیت الله ناصری علاوه بر تلاش های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم طلاب و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارک جدی دارد از جمله این اقدامات می توان به تلاشهای ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

پانویس

پیوندها

منابع

آرشیو عکس و تصویر

محمدعلی ناصری دولت آبادی در جوانی

محمدعلی ناصری دولت آبادی و ناشناس

محمدعلی ناصری دولت آبادی

از راست: ناشناس، ناشناس، حسن علی نجابت شیرازی، محمدعلی ناصری دولت آبادی و ناشناسان

حسن صافی اصفهانی و محمدعلی ناصری دولت آبادی

محمدعلی ناصری دولت آبادی

محمدعلی ناصری دولت آبادی و حسین مظاهری

محمدعلی ناصری دولت آبادی و سید اسماعیل هاشمی

از راست: سید جعفر سیدان، سید حسن فقیه امامی، مجتبی بهشتی و محمدعلی ناصری دولت آبادی

محمدعلی ناصری دولت آبادی و محمدتقی بهجت

محمدعلی ناصری دولت آبادی در راهپیمایی

محمدعلی ناصری دولت آبادی و محمدتقی بهلول

محمدعلی ناصری دولت آبادی در مسجدالنبی

ایستاده از راست: سید مرتضی هاشمی، احمد ناصری دولت آبادی، مهدی مظاهری، محمدعلی ناصری دولت آبادی، سید حسن فقیه امامی و سید عبدالحسین روضاتی – نشسته از راست: مهدی فقیه ایمانی، میر محمد صادقی و سید مرتضی مستجاب الدعواتی

محمدعلی ناصری دولت آبادی در وادی السلام

محمدعلی ناصری دولت آبادی بر سر مزار سید علی قاضی طباطبایی در وادی السلام نجف

از راست: جعفر ناصری دولت آبادی، محمدعلی ناصری دولت آبادی و سید علی حسینی خامنه ای

محمدعلی ناصری دولت آبادی

محمدعلی ناصری دولت آبادی و جعفر ناصری دولت آبادی در عزاداری روز عاشورا

آیت الله ناصری اصفهان