آرایه های درس نهم فارسی هشتم


آرایه های درس نهم فارسی هشتم

معنی درس نوجوان باهوش فارسی هشتم (درس ۹) کلمات و شعر های درس ۹ فارسی هشتم نام درس : نوجوان باهوش | موضوع : معنی کلمات – معنی شعر | پایه هشتم کلمات و شعر


معنی درس نوجوان باهوش فارسی هشتم (درس ۹)

معنی درس نوجوان باهوش فارسی هشتم (درس ۹)

کلمات و شعر های درس ۹ فارسی هشتم

نام درس : نوجوان باهوش | موضوع : معنی کلمات – معنی شعر | پایه هشتم

کلمات و شعر های درس ۹ فارسی هشتم

معنی شعر های فارسی هشتم گام به گام فارسی هشتم

فعالیت نوشتاری درس ۹ فارسی هشتم

معنی شعر های درس نهم

به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوستمعنی: در جهان خرم و خوشحالم چون که جهان و خرمی و خوشحالی آن را خدا خلق کرده است. من عاشق هستم عاشق همه دنیا و آفریده‌های آن هستم آن هم به خاطر این که همه عالم را خدا آفریده است.

به ارادت بکشم درد که درمان هم از اوست به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی استمعنی: با عشق و علاقه و شیرینی زهر را می‌نوشم (هر سختی و رنجی را می‌پذیرم) زیرا معشوق زیبا روی من آن را به من عرضه می‌کند و هر دردی که از جانب او باشد با دل و جان و با میل و رغبت تحمل می‌کنم و می‌پذیرم. زیرا درمان همه دردها همین معشوق زیباروی من است.

ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد دل رمیدهٔ ما را انیس و مونس شدمعنی: ستاره ای در آسمان هستی پدیدار گشت و در این دنیا ارجمند گردید. و برای دل‌های پریشان یار و همدم شد. منظور حضرت رسول است.

معنی کلمات های درس نهم

مطالب مرتبط

دیدگاه های تایید شده : ۴۳ | در انتظار بررسی: ۱

عالی بود

خوبه ممنون?

سلام بسیار بسیار از شما متشکرم که معانی درس های فارسی را قرار میدهید خیلی کمک کننده است.

اهوم

عالی همه چی خیلی خوبع?

خوب ?

عـــــــــالی بود ?? ممنون ?

عالی

عالی بود ممنون

خیلی خوب بود تقریبا اونایی بود که میخواستم

یس

سلام عالی بود مرسی?

عالیه ? ولی چرا تکراریه ?

کاش ارایه های ادبی درس روهم گفته بودید?

موافقم

اره

آرایه ای نداره که بخواد بگه? ببین شما خودت باید بلد باشی که کجا آرایه به کار رفته

معنیو ک میشه تو نت پیدا کرد ارایه های ادبیم میگفتین دیگ

راس میگ??

مرسی عالی??

ممنون از سایت خوبتون

مرسی بدک نیست ?

خوبه.ولی بعضی از معنی ها تکراریه و بیت آخر شعر از توی کتاب حذف شده

مرسی?

اره معلم ما خیلی سخت گیره خیلی هم رومخ کاشکی ارایه های ادبی رو هم داشت

خوبه ممنون

خوب بوود……………………………..

عالی

عالی بود

Good

اره راس میگه

خوبه ?

مرسی???

عالی بود خیلی ممنون??

خیلی خوب بود

خیلیییییی عالیهههه??? فقط مگه بقیه کلمع نداشت که تکراریه??

عالی?

خیلی خوب بود ?

خیلی خوب بود ?

آره????

بدک نی

خوب بود☺?

خوب بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

معنی کلمات، خودارزیابی و نوشتن درس نهم فارسی هفتم ?

معنی لغات ، خودارزیبابی و نوشتن درس ۹ نهم کتاب فارسی پایه هفتم (اول متوسطه) درس نصیحت امام و شوق خواندن

معنی کلمات و هم خانواده و مسند و آرایه های ادبی درس ۹ نصیحت امام فارسی هفتم و درس شوق خواندن : در این نوشته واژگان درس نهم نصیحت امام و معنی کلمات سخت درس شوق خواندن درس ۹ فارسی پایه هفتم به همراه بخش خود ارزیابی صفحه ۸۴ و دانش ادبی و همچنین نوشتن صفحه ۸۵ کتاب پارسی پایه اول متوسطه قرار داده شده است. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : معنی شعرهای فارسی هفتم

متن درس نهم فارسی هفتم قسمت نصیحت امام

نصیحت امام (ره)

دانش‌آموزان یک مدرسهٔ دخترانه برای امام خمینی (ره) نامه می‌نویسند. آنها در نامه‌شان به کتاب درسی خود اشاره می‌کنند که در آن نوشته شده است، امام محمّدتقی، علیه السّلام، نامه‌ای نصیحت‌آمیز به یکی از یاران خود نوشته است.

دانش آموزان می‌نویسند: «ولی اماما، ما شما را نمی‌توانیم نصیحت کنیم، زیرا شما بزرگوارید و از همهٔ گناهان به دورید. شما آن امام بت شکنی هستید که مدّت چهل سال است نمازهای شبتان ترک نشده». امام خمینی در پاسخ نامهٔ دانش آموزان که خواسته بودند آنها را نصیحت کنند، نوشتند:

باسمه تعالی«فرزندان عزیزم، نامهٔ محبّت‌آمیز شما را قرائت کردم. کاش شما عزیزان مرا نصیحت می‌کردید که محتاج آنم. امید است با نشاط و خرّمی درس‌هایتان را خوب بخوانید و در همان حال، به وظایف اسلامی که انسان‌ها را می‌سازد، عمل کنید و اخلاق خود را نیکو کنید و اطاعت و خدمت پدران و مادرانتان را غنیمت شمارید و آنها را از خود راضی کنید و به معلّم‌هایتان احترام زیاد بگذارید. سعی کنید برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشورتان مفید باشید. از خداوند، تعالی، سلامت و سعادت و ترقّی در علم و عمل برای شما نور چشمان، آرزو می‌کنم. سلام بر همهٔ شماها».

متن درس نهم قسمت شوق خواندن فارسی هفتم

علّامه محمّدتقی جعفری، از همان کودکی کنجکاو و دقیق بود. همراه دایی و برادرش به دامن طبیعت می‌رفت. طبیعت را دوست داشت و می‌کوشید از زیبایی‌های آن لذّت ببرد. او، گاه دقایقی طولانی به یک گل خیره می‌شد و نشاط عجیبی احساس می‌کرد.

گاهی وقت‌ها برای شنیدن صدای پرندگان، روی تخته سنگی دراز می‌کشید و چشم‌هایش را می‌بست و به آواز آنها که با صدای رودخانه در هم می‌آمیخت، گوش می‌سپرد.

از تلخ‌ترین خاطرات روزهای کودکی او، دیدن کسانی بود که با تیرکمان به صید پرنده‌ها می‌پرداختند. او از صید گنجشکی کوچک با تیرکمان، احساس بیزاری و تنفّر می‌کرد.

وقتی در حیاط مدرسه می‌شنید که هم کلاسی‌هایش با هیجان از شکار پرنده‌ای حرف می‌زنند، با ناراحتی از آنها دور می‌شد. او شیفتهٔ طبیعت بود و از اینکه کسانی با خشونت سعی می‌کردند طبیعت زیبا و آرام را بر هم بزنند، رنج می برد.

از روزی که وارد مدرسه شده بود، کلاس درس را نیز مثل گشت و گذار در صحراها و باغ‌ها دوست می‌داشت. همان قدر که از بازی کردن لذّت می‌برد، از حلّ مسائل ریاضی، خواندن جغرافیا و علوم به وجد می‌آمد. او تعجّب می‌کرد که چرا بعضی از بچّه‌ها درس را به اندازهٔ بازی کردن دوست ندارند و موقع شنیدن و خواندن شعر، احساس شادی نمی‌کنند.

در اوّلین ساعات حضورش در قم به حرم حضرت معصومه (س) پناه برد. سر بر ضریح آن حضرت گذاشت و آرام اشک ریخت. از خداوند خواست به او در راهی که انتخاب کرده است؛ اخلاص و همّت بلند، عطا کند و به قلب نگران مادر نیز آرامش و نشاط بخشد و بیماری و کسالت او را شفا دهد.

زیارت حضرت معصومه (س) به او آرامش بخشید. باز هم شوق خواندن و عطش مطالعه در وجودش زنده شد. مشتاقانه به سوی «مدرسهٔ دارالشّفای» قم به راه افتاد. از حرم تا مدرسه راهی نبود، تنها چند قدم.

حرم، دل او را آرام می‌کرد و مدرسه، اندیشه‌اش را.

حجره‌ای ساده و کوچک نصیب او شد. حجره‌ای که فضای آن بیش از شش متر مربّع نبود و گلیم کهنه و ساده‌ای کف آن را پوشانده بود.

حجره‌ای که برای محمّدتقی از همهٔ دنیا بزرگ‌تر بود. حالا می‌توانست در کلاس درس استادان مختلف، شرکت کند و هر روز تا نیمه‌های شب به مطالعه و اندیشیدن بپردازد.

علّامه جعفری، محمّد ناصری، با کاهش و اندک تغییر

معنی کلمات مهم درس نصیحت امام و واژگان درس شوق خواندن صفحه ی ۸۰ و ۸۱ و ۸۲ و ۸۳ فارسی هفتم

امام : پیشوابیزاری: تنفربی میلیقرائت: خواندن ترقی :پیشرفت برتری یافتن

غنیمت شمردن: فایده و سود بردن از چیزی، قدر دانستنشیفته: عاشقوجد: خوشی بسیارذوق

نصیب: قسمتاخلاص: پاکی عقیدهعطا کردن: بخشیدن

کسالت: بیماریعطش: تشنگیصید: شکاردار الشفا : خانه ی تن درستیحجره: اتاق کوچک

تعالی: بالارفتنعلامه: بسیار دانا بسیار دانشمندنشاط: شادمانی

ضریح: سازهای که از چوب سر مقبره ی امامان و بزرگان دین سازندگشت و گذار :تفریح و گردشنور چشمان: عزیزان

جواب خودارزیابی درس نهم فارسی هفتم صفحه ی ۸۴

١- چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟ زیرا اعتقاد داشتند که امام فردی بزرگوار و دانا بودند و از همه‌ی گناهان به دورند و خجالت کشیدند که ایشان را نصیحت کنند.

۲- چگونه می‌توان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟ خوب دس خواند، عمل به وظایف انسانی و اسلامی، احترام گذاشتن به بزرگتر ها ، نیکو کردن اخلاق، اطاعت از امر پدر و مادر و احترام به معلمان، تلاش و کوشش برای پیشرفت

۳- دربارهٔ عبارت «حرم، دل او را آرام می‌کرد و مدرسه، اندیشه‌اش را» توضیح دهید. وقتی به حرم حضرت معصومه (س) می رفت دلش آرام می گرفت و وقتی به مدرسه می رفت فکر ها و اندیشه های او شکوفا می شد و فکرش باز میگشت.

۴- امام خمینی (ره) در پاسخ نامه دانش آموزان چه نوشتند؟فرزندان عزیزم، نامه محبت‌ آمیز شما را خواندم. کاش شما عزیزان مرا نصیحت میکردید که محتاج آنم. امید است با نشاط و خرّمی درس‌ های تان را خوب بخوانید.

دانش‌ های زبانی درس نهم فارسی پایه هفتم

نکته– هوا روشن است.– زهرا شاد بود.– چای سرد شد.چنان که ملاحظه می‌کنید فعل جمله‌های بالا اسنادی است. در جملهٔ اوّل روشن به هوا، در جملهٔ دوم شاد به زهرا و در جملهٔ سوم، سرد به چای نسبت داده شده است.

به کلمه‌های «روشن»، «شاد» و «سرد» که به نهاد نسبت داده می‌شود، «مسند» می‌گویند.

– در نوشتن املای دو کلمهٔ گزاردن و گذاردن نباید باهم اشتباه کرد. گزاردن به معنای ادا کردن و به جا آوردن و گذاردن به معنای نهادن و قرار دادن است.

– بهتر است هنگام شنیدن نشانه‌های اختصاری در املا، شکل نوشتاری کامل آنها نوشته شود؛ مانند «ص» : صلوات اللّه علیه.

جواب کار گروهی درس نهم صفحه ی ۸۴ فارسی هفتم

۱- درباره ی یکی از بزرگان محله ی زندگی خودتان گفت و گو کنید.معمولاً اسم برخی کوچه ها، به نام شهیدانِ خانواده های ساکن در همان محله نامگذاری شده اند. می توانید درباره یکی از این شهیدان اطلاعاتی کسب کنید و درباره آن گفتگو کنید.

۲- قسمت هایی از کتابی را که درباره ی زندگی یکی از دانشمندان یا شهیدان است، در کلاس بخوانید و درباره ی آن گفت و گو کنید.شهید مصطفی احمدی روشن یکی از پایه گذاران سایت هسته ای نطنز بود و تاثیر بسیار مطلوبی در بخش تامین کالاها و خرید تجهیزات هسته ای در حوزه غنی سازی در زمان تحریم ها داشت. سرانجام ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۱ دی ماه ۱۳۹۰، دکتر مصطفی احمدی روشن در حالیکه عازم محل کار خود بود، هدف عملیات تروریستی دو موتور سوار قرار گرفت و به شهادت رسید.

نوشتن صفحه ۸۵ درس نهم فارسی پایه هفتم

١- در جمله‌های زیر مسند را مشخّص کرده، مُسند مناسب دیگری جایگزین آن کنید.– علّامه جعفری کنجکاو بود. مسند (کنجکاو) = علامه جعفری فعال بود. یا علامه جعفری دقیق بود.– او شیفتهٔ طبیعت است. مسند (شیفته) = او علاقه مند طبیعت است. او عاشق طبیعت است.

۲- برای هریک از واژه‌های زیر دو کلمهٔ هم خانواده بنویسید.درس: تدریس، مدرس، دروس، مدرسه          سعادت: سعید، مسعود          راضی: راضیه، مرضیه               طبیعت: طبیعی، طبع

۳- با حروف درهم ریختهٔ روبرو واژه‌هایی بنویسید که ارزش املایی داشته باشند و در متن درس به کار رفته باشند. (ج – ح – م – ر – ه – ض – ی – ت) حجره، حضرت، ضریح، حرم، محضر

۴- با توجّه به معنی، املای صحیح واژه را انتخاب کنید.الف) (نصیب – نسیب) : قسمت == نصیبب) (گشت و گزار – گشت و گذار) : گردش == گشت و گذار

تا آن جا که توانسته شد جواب های درس نهم پایه هفتم را قرار دادیم. اگر پاسخ های بهتری بلد هستید حتما در قسمت دیدگاه پایین همین پست برایمان بنویسید.

آرایه های درس نهم فارسی هشتم