گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته


گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته به همراه انشای مربوطه. این ضرب المثل به عدم تکیه کردن انسان عاقل به فرد غیر قابل اعتماد دارد.


ضرب المثل‌ها کنایه‌ها و حکایاتی هستند که از گذشتگان نسل به نسل به ما منتقل شده‌اند. عباراتی که حاوی پند واندرز و عبرت گرفتن از کارهای دیگران است. ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته یکی از این کنایه‌هایی است که به خوبی عدم اعتماد به هر چیز سست بنیاد را نشان می‌دهد. با گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته همراه همیشگی ستاره باشید.

گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

دیوار شکسته دیواری است که پایه و اساس درستی ندارد. با هر فشار امکان فرو ریختن آن وجود دارد و تکیه کردن به آن کار ابلهانه‌ای است. افراد دمدمی مزاج، سست عنصرها و به طور کلی کسانی که قابلیت اعتماد کردن به آن‌ها وجود ندارد مصداق بارز دیوار شکسته هستند. اطمینان به این افراد مانند تکیه به دیوار شکسته است. هر لحظه امکان ریزش وشانه خالی کردن از زیر مسئولیت وجود دارد. بنابراین انسان عاقل هرگز به این نوع افراد اطمینان نخواهد کرد و از تکیه کردن به دیواری که شکسته است سر باز می‌زند.

دیوار شکسته نمادی از آدم‌های کم توان است. این انسان می‌تواند یک فرد معتاد، آدمی دروغگو یا فردی دورو باشد. توان تصمیم گیری ندارد، حرف‌هایش درست نیست و اخباری که می‌دهد غلط است. انسان عاقل نقطه مقابل دیوار شکسته است. پس این دو در تضاد با یکدیگر قرار گرفته و شخص عاقل به این افراد اعتماد نخواهد کرد. در این ضرب المثل به خوبی یادآور شده که عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

دیوار شکسته می‌تواند اخبار غیر موثق یا اطلاعات نا درست باشد. اخبار بسیاری که در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند نماد یک دیوار شکسته یا متزلزل است. قابل اعتماد نبوده و نمی‌توان بدون داشتن منبعی موثق آن‌ها را پخش کرد. بنابراین انسانی که آگاه یا به قول معروف عاقل باشد از گسترش این نوع اخبار یا تهمت زدن به دیگران پرهیز می‌کند.

این ضرب المثل ترکیبی از دو ضرب المثل چون عقل نباشد جان در عذاب است و چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی است. انسان عاقل کاری انجام نمی‌دهد که نتیجه آن پشیمانی یا تحت فشار قرار دادن جان باشد. بنابراین از دیوار شکسته و بی بنیه خودداری خواهد کرد.

انشا درباره ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

مقدمه: انسان موجودی است که با داشتن عقل و خرد از حیوانات و دیگران جانوران متمایز می‌شود. قدرت تصمیم گیری، انتخاب و اختیار او را اشرف مخلوقات کرده است. پس می‌تواند بر اساس عقل و دانش انتخاب‌های مناسبی برای پیشرفت خودش داشته باشد.

بدنه: پروردگار متعال عقل را در اختیار انسان قرار داده است تا بر اساس آن انتخاب کند. انتخابی که می‌تواند بر کل زندگیش اثر گذارد. تشخیص درست یا غلط بودن موضوع مربوط به خرد اسنان‌هاست. قاعدتا انسانی که به خوبی از عقل خود بهره می‌گیرد انتخابات غلط و ناصحیح نخواهد داشت. انتخابات غلط مانند دیواری شکسته هستند که نمی‌توان به آن‌ها اطمینان داشت و با فشاری هر چند کوچک ریزش خواهند کرد و فرد عاقل را نیز با خود به پایین می‌کشد. تکیه بر پول، دوستان ناباب و رفتارهای غیر اخلاقی نتیجه‌ای جز فرو رفتن و غرق شدن در بیچارگی نخواهد داشت. 

نتیجه: در زندگی تنها تکیه گاه مناسب برای انسان خداوند متعال است که تکیه کردن بر او هرگز موجب آسیب رسیدن به انسان نخواهد شد.

از اینکه با انشا و گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

گسترش مثل نویسی عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته – صفحه ۹۳ نگارش دوازدهم

گسترش مثل نویسی عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته نگارش پایه دوازدهم

انشا گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته صفحه ۹۳ نگارش دوازدهم

مثل نویسی عاقل نکندتکیه بردیوارشکسته

رسانه تفریحی سنتر در این مطلب به یکی از مثل نویسی صفحه ۹۳ کتاب نگارش پایه دوازدهم  پرداخته است و در ادامه چند نمونه پاسخ برای شما دانش آموزان عزیز آماده کرده است ….

پاسخ ۱ :

مثل نویسی عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته نگارش دوازدهم

معنی این مثل همراه خودش است.

این مثل مصداق مثلی آشنا است که ” چون عقل نباشد جان در عذاب است “.

انسان عاقل هیچوقت کاری به ضررش باشد انجام نمیدهد و همواره راه درست را در پیش میگیرد.

دیواری که شکسته است و احتمال ریز آن وجود دارد یک انسان عاقل هیچوقت در کنار آن دیوار نمیشیند.

انسان عاقل همواره به دنبال راه صحیح و درست میرود و انسان کم عقل و احمق همیشه گرفتار است.

گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

پاسخ ۲ :

گسترش مثل صفحه ۹۳ نگارش دوازدهم عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

دیواری که شکسته باشد تکیه کردن به آن یعنی دیوانگی چرا چون تکیه کردن به دیواری که شکسته است باعث می‌شود که خود فرد نیز مثل همان دیوار بریزد. انسان باید همیشه عقل خود را به کار بگیرد و همانگونه که می گویند چون عقل نباشد جان در عذاب است نیز مصداق همین مثل است. انسانی که عقل است و عقل خود را به کار میگیرد و از عقل خود پیروی می‌کند همیشه کاری را انجام می‌دهد که این باعث همیشه عقلانی ترین کار را سعی می‌کند انجام دهد. تکیه بر دیوار شکست یعنی مثلاً شما بخواهید به یک فردی که معتاد است اعتماد کنید و با او مثلا در یک کار شریک شوید چون شخص معتاد مثل دیوار شکسته ایست که هر لحظه امکان ریختن آن وجود دارد . فرد معتاد به دلیل مریضی که دارد و نمی تواند بر نفس خود غلبه کند همیشه به دنبال مواد مخدر می رود.

اگر شما به دیوار این شخص تکیه کنید مسلماً ضرر خواهید کرد چرا چون مثلا فرد پس از مدتی دوباره به سمت مواد خواهد رفت و هر چقدر پول در بیاورد صرف کشیدن مواد خواهد کرد و از آن طرف اگر پول هایش تمام شود از پول‌هایی که در این کار شما شریک شدید استفاده خواهد کرد و در نتیجه شما هستین که ضرر می کنید. فردا به زمانی که بخواهد با کسی شریک شود ابتدا سابقه او را در می آورد سپس از چند نفر مشورت گرفته و پس از آن به سراغ شراکت با آن فرد خواهد رفت پس در نتیجه عاقلانه تر این کار را انجام داده و آن کسی که کار عاقلانه ای نکرده ضرر خواهد کرد. توصیه من به شما عزیزان این است که در همه امور و کارها سعی کنید و با توجه به عقل تان تصمیم بگیرید نه با توجه به دلتان و سعی کنید همیشه عاقلانه ترین کار را انتخاب کرده و آن را انجام دهید

دوازدهمی ها شاید این مطالب به دردتان بخورد – اینجا کلیک کنید

۳٫۶ ۵٫ امتیازات: ۱۹

گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته