گریت دین مشکی


گریت دین مشکی

سگ گریت دین از بزرگترین و آرام و مهربان ترین سگ ها. اصالت و ریشه این سگ از پارس باستان می تواند باشد. مطلب آموزشی و نگهداری آنها را بخوانید.


گریت دین مشکی

سگ گریت دین بزرگترین سگ محافظ آموزش نگهداری اصالت این نژاد

۱ سال پیش

گریت دین ها که در ایران به تلفظ ناصحیح گریدین هم می گویند

متوجه توجه و علاقه زیاد کاربران گرامی چارپا به گریت دین ها شدیم. سگ گریت دین (G ea Da e) که هم جثه‌‌ای بزرگ و هم قلبی بزرگ و مهربان دارد، به درستی لقب گنده مهربان را به خود اختصاص داده است. سگ‌های گریت دین که بیشتر برای شکار و محافظت از اشراف آلمانی پرورش داده شده بودند، امروزه به عنوان همراهان دوست‌داشتنی، محافظان خانواده و سگ ‌های خدماتی جایگاهی ویژه نزد افراد یافته‌اند.

سگهای با پرستیژ، فداکار و از خود گذشته، غول های آرام و قدرتمند، بااعتماد به نفس. اخلاق دوستانه و عاشق خانواده. جزو قد بلندترین سگ های ‌جهان، گریت دین ها سگ های‌ محافظ و همراه غول آسا و با جذبه جهان.

حقایقی در مورد سگ گریت دین

گریت دین که در ترکیب رنگ‌های مختلف وجود دارد، سگ بزرگی (با میانگین قد ۸۱ سانتی‌متر) است که البته شخصیت بزرگ‌تری هم نسبت به جثه خود دارد.

گروه نژادی سگ گریت دین

دسته بندی: کاری؛

قد سگ گریت دین: نرها ۸۰ تا ۹۰ سانتی متر، ماده‌ها ۷۲ تا ۸۴ سانتی‌متر؛

وزن گریت دین: نرها ۵۴ تا ۹۰ کیلوگرم، ماده‌ها ۴۵ تا ۵۹ کیلوگرم؛

طول عمر گریت دین ها: ۷ تا ۱۰ سال؛

پوشش موی گریت دین: کوتاه و برّاق؛

رنگ های گریت دین: سفید، مشکی، طوسی آبی، خال خالی قهوه‌ای مشکی، مرل (Me le)، حنایی، و مشکی و سفید (از جمله نوع گریت دین منتل و هارلیکوین).

اصالت و ریشه سگ گریت دین

بر اساس تصاویر نقاشی شده از سگ‌های نوع گریت دین که در بناهای باستانی مصر و بین‌النهرین باستان یافته شده است، قدمت این نژاد سگ به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی گردد. بسیاری بر این باورند این سگ ها ریشه پارسی دارند. در مطلبی جداگانه به این موضوع خواهیم پرداخت. آن چه که حتمی شناخته شده این است که سگ گریت دین حداقل ۴۰۰ سال پیش به آلمان آمده است.

گریت دین که از نسل سگ قدرتمند و عظیم ماستیف است، به دلیل داشتن غریزه قوی و محافظتی خود شناخته شده است. سگ‌های گریت دین اولیه، بر خلاف گریت دین‌های خانگی امروزی، سگ‌هایی وحشی بودند. آلمانی‌ها از گریت دین – که در آلمانی Deu sche Dogge نامیده می‌شود – برای شکار گراز وحشی و محافظت از اشراف آلمانی و اموال آن‌ها استفاده می‌کردند. در چارپا سعی کردیم اطلاعات دقیق برای این نژاد را برای شما فراهم آوریم.

ژُرژ-لویی لوکلرک کنت دو بوفون (Geo ges-Louis Lecle c, Com e de Buffo )، از نویسندگان ناتورالیست فرانسه، در سفر خود به دانمارک در دهه ۱۷۰۰ میلادی به وجود این نژاد پی بردس. او نام این سگ را le G a de Da ois (در فرانسوی به معنای دانمارکی بزرگ) نامید که در انگلیسی به گریت دین (G ea Da e) ترجمه شد؛ نامی که از آن زمان تاکنون باقی مانده است. در اواخر دهه ۱۷۰۰ میلادی، گریت دین در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، دانمارک و انگلستان ظهور کرد. در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی، آمریکایی‌ها شروع به واردات سگ‌ها از اروپا نمودند. باشگاه آمریکایی سگ‌ها (AKC) در سال ۱۸۸۷ این نژاد را به رسمیت شناخت و علاقه زیاد به این نژاد باعث شکل‌گیری باشگاه سگ‌های گریت دین آمریکا در سال ۱۸۸۹ شد.

سگ گریت دین به نژادی محبوب تبدیل شده است و در آمریکا، فدراسیون سگ، AKC در رده‌بندی خود، این نژاد را شانزدهمین نژاد پرطرفدار در بین ۱۹۳ نژاد ثبت شده اعلام کرده است. خشونت در این سگ‌ها از بین رفته است اما آن‌ها هنوز غریزه نگهبانی قوی خود را حفظ کرده‌اند، خصوصیتی که آن‌ها را به سگ محافظ مهربان برای خانواده تبدیل کرده است. اگرچه گریت دین‌ها دیگر برای شکار استفاده نمی‌شوند، اما نقش جدید سگ‌های خدماتی را پذیرفته‌اند و به انسان‌ها کمک می‌کنند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

گریت دین با انیمیشن کارتونی اسکوبی دو (Scooby-Doo)، مارمادوک (Ma maduke)، سگ یک فیلم کمدی، و داستان سگ باسکرویل (The Hou d of he Baske villes) نوشته سِر آرتور ایگناتیوس کانن دویل مشهور شد.

خرید و قیمت سگ گریت دین

با توجه به محبوبیت این نژاد، اغلب کسانی که حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند از قیمت نژاد گریت دین تعجب می‌کنند. اگر بخواهید این نژاد را از یک پرورش‌دهنده سگ خریداری کنید (در وب سایت چارپا با بیش از ۵ پرورش دهنده و در وبسایت باشگاه سگ‌های آمریکا تنها ۳۰۰ سگ گریت دین ثبت شده است)، قیمت آن معمولاً ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است که این قیمت می‌تواند کمی کمتر یا بیشتر باشد. در ایران نیز از ۸ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان می توان این سگ را تهیه کرد.

از آن جایی که همه افراد آمادگی نگهداری از سگ گریت دین را ندارند (قیمت بالای غذای آن‌ها خود به تنهایی مسئله‌ای است)، در نتیجه بسیاری از آن‌ها در نهایت به پناهگاه حیوانات سپرده می‌شوند. اگر توانایی این را دارید که سگی با سن بالا را به سرپرستی بگیرید، مراکز نجات زیاد و مشهوری وجود دارند که سگ‌های گریت دین را نگهداری می‌کنند؛ سگ‌هایی که به دنبال خانه‌ای خوب برای زندگی هستند.

ظاهر گریت دین چگونه است؟

گریت دین به درستی و با دلایل صحیح لقب گنده مهربان و همچنین آپولوی سگ‌ها را به خود اختصاص داده است (آپولو برجسته‌ترین خدای در افسانه‌های رومی‌ و یونانی بوده است). این سگ قدرتمند، خوش‌فرم و عضلانی قفسه سینه‌ای برجسته و پر از عضله دارد و قسمت جلویی سینه او به خوبی شکل گرفته است (قسمت جلویی سینه را می‌توان از نیمرخ او در قسمت پایه پاها دید). این سگ گردنی بلند و عضلانی دارد.

قد سگ گریت دین

میانگین قد سگ گریت دین در سگ‌های نر ۷۶ تا ۸۱ سانتی‌متر و در سگ‌های مادّه ۷۱ تا ۷۶ سانتی‌متر است. با این حال ممکن است قد آن‌ها بلندتر هم باشد؛ برای مثال زئوس (Zeus) سگ گریت دین نری بود که در سال ۲۰۱۱ با حدود ۱۱۲ سانتی‌متر قد رکورد جهانی گینس را به عنوان بلندترین سگ جهان به نام خود ثبت کرد. سگ‌های گریت دین زمانی که روی پاهای پشتی خودشان می‌ایستند، قدشان به راحتی از قد صاحبشان بلندتر می‌شود. ضمن این که متوسط وزن گریت دین‌های نر ۶۳٫۵ تا ۷۹ کیلوگرم و گریت دین‌های مادّه ۵۰ تا ۶۳٫۵ است.

فرم سر سگ گریت دین

غیر از جثه بزرگ سگ گریت دین، راه دیگری که بتوان این نژاد را شناخت، ویژگی سر او است که کشیده، مستطیلی و کاملاً مشخص است. سر گریت دین‌های نر بزرگ‌تر از سر مادّه‌ها است. چشم‌های فرو رفته و تیره رنگ آن‌ها با پلک‌هایی بادامی پوشانده شده و ابروهای کاملی آن‌ها را در برگرفته است. گوش‌های متوسط او نسبتاً ضخیم است و در نزدیکی گونه‌ها تا خورده است.

استیل سگ گریت دین

گریت دین بر خلاف جثه عظیم خود، سگی زمخت و بدترکیب نیست. در واقع، این سگ‌ها، زیبا، نرم و پرقدرت گام برمی‌دارند. این نژاد پاهایی بلند، قوی و عضلانی دارد و پاهای پشتی او با کمی زاویه روی زمین قرار می‌گیرد. دم نازک و نرم این نژاد که ابتدای آن پهن و انتهای آن مخروطی شکل است، در زمان استراحت او صاف رو به پایین قرار می‌گیرد و زمان هشدار و خطر کمی پیچ خورده به نظر می‌رسد. 

پوشش پوست و موی سگ گریت دین

چارپا پیشنهاد میکنه به پوشش سگ با اینکه کوتاه می باشد اعتنا شود. موهای این سگ کوتاه و ضخیم است و ظاهر براق و درخشانی دارد. رنگ‌های سگ گریت دین متنوع است و رنگ‌های زیر را شامل می‌شود: گریت دین مشکی موهای مشکی دارد، گریت دین طوسی و گریت دین آبی موهای طوسی با توناژ نقره‌ای دارند، گریت دین مرل (me le) پایه رنگ خاکستری کمرنگ تا تیره  با لکه‌های تیره دارد، گریت دین بریندل رنگ طلایی با خطوط متقاطع مشکی دارد و گریت دین سفید و مشکی یا پایه رنگ سفید با تکه‌های رنگ مشکی (هارلکوین) دارد و یا پایه رنگ سفید و مشکی با تکه بزرگ مشکی روی بدن (منتل) دارد.

خلق و خوی و رفتار سگ گریت دین

برخلاف ظاهر با ابهت گریت دین، این نژاد خلق و خوی مهربانی دارد. گریت دین‌ها معمولاً شخصیت قابل اعتماد و سرزنده‌ای دارند و سگ‌هایی اجتماعی، خوش‌برخورد و آرام هستند. آن‌ها دوست دارند که با صاحبشان باشند و معمولاً اگر مدت طولانی تنها بمانند، سگ‌های خوبی نخواهند بود. گریت دین‌ها بر خلاف جثه بزرگشان عاشق بازی هستند – و در بغلتان می‌نشینند – و اگر از خود می‌پرسید که آیا سگ گریت دین‌ها با کودکان رابطه خوبی دارند یا خیر باید بگوییم که این سگ‌ها حیوانات خانگی فوق‌العاده‌ای برای خانواده‌هایی هستند که بچه دارند و بچه‌یشان می‌تواند با سگی با این جثه بازی کند.

اگرچه سگ‌های گریت دین عاشق کودکان خانواده خود هستند اما نسبت به کودکان همسایه و سایر غریبه‌ها مشکوک به نظر می‌رسند. محافظت و مراقبت در هر سگی با دیگری متفاوت است، بعضی از آن‌ها کمی ترسو هستند و بعضی دیگر نسبت به هر فردی که می‌بینند، مهربان هستند. سگ‌های ترسو و نگران مستعد خشونت هستند، حتی نسبت به پذیرش دیگر سگ‌ها هم خشونت دارند. اما گریت دین‌هایی که به خوبی پرورش یافته‌اند، و آن دسته از سگ‌هایی که زود اجتماعی شده‌اند، صبور هستند و به اطرافیانشان عشق می‌ورزند.

 سلامت سگ های گریت دین:

چهار بیماری گریت دین ها که باید مراقب آن ‌ها باشید

میانگین طول عمر سگ‌های گریت دین بین ۷ تا ۱۰ سال است. این نژاد در معرض برخی بیماری‌های ژنتیکی قرار دارد. اگر این بیماری‌ها زود شناسایی شوند، می توانید هر چه زودتر به دنبال درمانی برای آن ها باشید و از هزینه‌های سنگین دامپزشکی و یا عذاب کشیدن‌های سگ از بیماری جلوگیری کنید. با خرید یک توله گریت دین از یک پرورش‌دهنده خوب و مسئول، که مدارک سالم بودن سگ‌های پرورشی خود را به شما نشان دهد، در وبسایت چارپا، مرکز خرید و فروش سگ های ایران بیشتر فرصت بگذارید به پرورش دهنده و محل آنها سر بزنید، خطر وجود بیماری‌های ژنتیکی را در سگتان به حداقل برسانید.

ورم معده سگ گریت دین

رایج‌ترین مشکلی که زندگی گریت دین‌ها را با خطر روبه‌رو می‌کند، ورم است؛ مشکلی که با نام پیچ خوردگی معده (gas ic o sio ) نیز شناخته می‌شود. در این بیماری دردناک، معده دچار پیچش می‌شود و جریان خون را قطع می‌کند. چارپا پیشنهاد میکنه این مورد را جدی بگیرید، این بیماری مشکلی اورژانسی است که می‌تواند خیلی سریع جان سگ را بگیرد. این مشکل نیاز به درمان فوری دارد. علائم ورم شامل بزرگ شدن شکم، استفراغ یا اوغ زدن، کمرنگ شدن لثه‌ها و سستی و بی‌حالی است. این مشکل معمولاً به جراحی و بستری شدن نیاز دارد. ورم با جراحی بخیه معده (گاستروپکسی) در سن کم سگ قابل پیشگیری است؛ انجام این جراحی همزمان با عقیم کردن سگ امکان‌پذیر است.

مشکلات رباط صلیبی قدامی (ACL) سگ گریت دین

رباط صلیبی قدامی (ACL)، که رباط زانو است، در سگ‌های گریت دین دچار پارگی می‌شود و لنگش شدید پای پشتی و در نهایت آرتروز را در پی دارد. علّت دقیق پارگی‌های رباط صلیبی قدامی نامشخص است اما شکل و ترکیب، ژنتیک، انعطاف زیاد رباط و چاقی در این بیماری تاثیرگذارند. زمانی که رباط صلیبی قدامی سگ پاره می‌شود، مفصل زانوی او متزلزل و نااستوار می‌شود و مفصل را در معرض آرتروز زودرس، درد و عدم تحرک قرار می‌دهد. جراحی، راه درمان این مشکل است و توصیه می‌شود که هر چه زودتر انجام شود تا از پیشرفت آرتروز جلوگیری شود.

سگ گریت دین دیسپلازی مفصل ران

دیسپلازی مفصل یک بیماری است که بر مفصل ران تاثیر می‌گذارد. سگ‌های مبتلا به این بیماری در معرض آرتریت زودرس و مشکلات مفصلی قرار می‌گیرند. درمان این مشکل با جراحی امکان پذیر است و پی بردن به آن در مراحل اولیه، کلید موفقیت در درمان است. با خرید توله از پرورش‌دهندگانی که گواهی بنیاد ارتوپدی حیوانات یا Pe HIP ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که سگ‌های آن‌ها بیماری دیسپلازی مفصل ندارد، می‌توانید مانع از بروز این بیماری در سگتان شوید. همچنین مراقب سگتان باشید و تا زمانی که کامل رشد نکرده و به سن بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نرسید، فعالیت بیش از حد به او ندهید.

سگ گریت دین و بیماری قلبی

دو بیماری قلبی کاردیومیوپاتی دیلاته (DCM) و دیسپلازی دریچهٔ سه‌لَختی در گریت دین‌ها گزارش شده است. سرفه، ضعف یا غش کردن و رنگ پریدگی لثه‌ها از علائم این دو بیماری است. خوشبختانه برای این بیماری‌ها درمان وجود دارد. با خرید توله‌ها از پرورش‌دهندگانی که گواهی می‌دهند سگ‌هایشان این دو بیماری را ندارند، از بروز بیماری در سگتان جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید سگ را به سرپرستی بگیرید، از پناهگاه یا سازمان نجات حیوانات بخواهید که تا جای ممکن شرح حال پزشکی کوتاهی از سگ به شما بدهند.

مراقبت از سگ گریت دین

بهترین روش برای نگهداری از گریت دین عموماً شامل فعالیت متوسط، تغذیه با کیفیت و گذراندن زمان زیاد با صاحبشان است.

نگهداری از پوشش موهای گریت دین

آیا موهای گرین دین می ریزد؟ اگرچه موهای این نژاد از سگ‌ها کوتاه است اما در تمام سال مقدار کمی از آن‌ها می‌ریزد. به طور کلی، نگهداری از موهای گریت دین آسان است و کافی است هفته‌ای یک بار با برس بریستل نرم، مانند برس بریستل برند JW Pe G ipsof ، یا مشابه آنها موهای این سگ را شانه بزنید.

سگ گریت دین تغذیه مناسب

تغذیه کامل و متعادل نکته مهم در سلامت و طول عمر همه سگ‌های گریت دین است. چارپا توصیه می کند، برای این که توله‌های گریت دین با مفاصل و استخوان‌های سالم رشد کنند، از غذا دادن بیش از حد به آن‌ها خودداری کنید. چاقی توله‌ها می‌تواند آن‌ها را در زمان بزرگسالی در معرض مشکلاتی مانند بیماری‌های استخوان و مفصل قرار دهد.

علاوه بر این، نژادهای بزرگ نسبت به نژادهای کوچک یا متوسط نیاز غذایی متفاوتی به کلسیم و فسفر دارند؛ در نتیجه بهترین غذای سگ برای گریت دین‌ها اغلب غذایی است که برای سگ‌ها و توله‌های نژاد بزرگ فرموله شده باشد. برند رویال کنین (Royal Ca i ) غذایی را به بازار عرضه کرده است که برای رفع نیازهای غذایی مخصوص گریت دین‌ها فرموله شده است. این غذا در دو نوع غذای خشک سگ گریت دین بزرگسال رویال کنین (Royal Ca i G ea Da e Adul D y Dog Food) و همچنین غذای مخصوص توله‌های نژاد بزرگ به نام Royal Ca i Gia Ju io D y Dog Food عرضه شده است. البته در ایرن ممکن است این غذاها اکنون نایاب با بسیار گران شده باشد، اما در کل در نتیجه، توصیه می‌کنیم که از غذاهای مخصوص سگ یا توله نژاد بزرگ استفاده کنید.

اگر مایلید که غذای خانگی یا غذای خام به سگتان بدهید، برای جلوگیری از برهم خوردن تعادل غذایی سگ، حتماً با دامپزشکی متخصص تغذیه مشورت کنید تا به شما کمک کند رژیم غذایی متعادلی برای سگ گریت دینتان داشته باشید.

سگ گریت دین و نیاز به فعالیت

گریت دین‌های بالغ سالم روزانه به ۴۵ دقیقه فعالیت متوسط نیاز دارند، در حالی که سگ‌های جوان و توله‌ها روزانه به ۹۰ دقیقه فعالیت متوسط مانند پیاده‌روی، دویدن یا بازی رفتن و آوردن نیاز دارند. این نکته را چارپا توصیه میکنه جدی بگیرید،  جویدن، فعالیت ذهنی مهمی است که باید با فراهم کردن وسایلی که برای جویدن طراحی شده‌اند.

این نیاز سگ را برطرف کنید. اسباب بازی های قدیمی کونگ (KONG Classic Dog Toys) با سایز XXL بهترین اسباب بازی برای جویدن سگ است که می‌توانید آن را به همراه تشویقی‌ها جذاب ‌تر کنید. یا نمونه های شبیه آنها البته در پت شاپ چارپا می توانید تهیه نمایید.

آموزش سگ گریت دین

برای آموزش با از مربی سگ تخصصی استفاده مایید، و یا خودتان با تحقیق و یارگیری تکنیک های لازم سگتان را آموزش دهید. سگ گریت دین‌، سگ‌های باهوشی هستند اما کند یاد می‌گیرند. به دلیل این که سگ‌های این نژاد دوست دارند که مقبول واقع شوند، شما می‌توانید با صبوری به راحتی فرمان‌های ابتدایی را به سگ گریت دینتان یاد دهید. آموزش به گریت دین را در زودترین زمان ممکن، از زمان تولگی، آغاز کنید تا رفتارهای لجوجانه یا بد در او شکل نگیرد.

در تجربه چارپا، سگ گریت دین‌ بسیار حساس هستند و به تکنیک‌های آموزش اجباری به خوبی پاسخ نمی‌دهند. آموزش به آن‌ها باید به صورت بازی باشد و جایزه‌های خوب و تشویقی‌های جذاب از جمله خوراکی‌های تشویقی بسیار باارزش مثل تشویقی‌های نرم گوشت گاو و اسباب بازی دریافت کنند. تنبیه، به خصوص در سگ‌های حساس، باعث گیج شدن آن‌ها می‌شود و می‌تواند به رابطه سگ با شما آسیب برساند.

به توصیه متخصصین وبسایت چارپا، مدت زمان جلسات آموزشی باید کوتاه و در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد و همیشه با موفقیت به اتمام برسد. سعی کنید هر روز جلسات آموزشی داشته باشید تا موفقیت های جلسات قبلی ادامه پیدا کند – و سگ گریت دین شما تفریح و جذابیت را در خاطرش نگه دارد و هر دوی شما از زمانی که سپری می‌کنید لذت ببرید.

آموزشتان را با بازی‌های جذاب و پیاده‌روی همراه کنید. چیزهایی مثل اسباب بازی‌های پازلی یا توپ‌های بسیار بزرگ مثل توپ کونگ جامبلر مخصوص سگ (KONG Jumble Ball Dog Toy)، این سگ های بزرگ را بدون فشار آمدن به مفاصلشان سرگرم می‌کند. البته این اسباب بازی ها را در ایران پیدا نکردید، سعی کنید مشابه آنها را تهیه نمایید. بزودی پت شاپ چارپا نیز راه اندازی خواهد شد که کار شما را برای این امر آسان خواهد کرد.

سگ نژاد گریت دین؛ یک غول قدرتمند و با اصالت

اگه شما هم جزو اون دسته از افرادی هستین که به نگهداری سگ‌های بزرگ علاقه دارین؛ سگ گرین دین معروف به «غول مهربون» انتخاب مناسبی برای شما است. سگ گریت دین در عین حال که مهربون و آرومه ولی ابهت و قدرت زیادی داره. البته تربیت و نگهداری این سگ کمی خاص تر از بقیه نژاد ها هست. خیالت راحت ما این راهو بلدیم و در این مقاله از پت پرس در کتار شما قصد داریم تا با پیشینه، ویژگی‌های ظاهری، خلق‌و‌خو و نحوه مراقبت و نگهداری از گریت دین آشنا بشین.

پیشینه و نژاد سگ گریت دین

گفته می‌شه که این نژاد، از نوادگان سگ‌های سرابی و کاریه و به کشور آلمان و زمانی که قوم آلن که یک قوم ایرانیه و به اون‌جا کوچ کرده، برمی‌گرده.

نقاشی‌هایی که از گریت دین در بناهای تاریخی مصر و ادبیات چینی پیدا شده، نشون می‌ده که اجداد این نژاد سگ از هزاران سال پیش وجود داشته. هرچند که از لحاظ ظاهر و خصوصیات رفتاری متفاوت از نژاد گریت دین امروزی است.

بعضی‌ها معتقدن که نژاد گریت دین ترکیبی از دو نژاد ماستیف و آیریش ولف هاند است و  به دلیل قدرت، هوش و مقاومتش برای شکار گراز اروپایی در آلمان به وجود اومده و نجیب‌زاده‌های آلمانی از این سگ برای نگهبانی یا به عنوان دوست و همراه خودشون استفاده می‌کردن.

گریت دین در سال ۱۸۷۶ به عنوان سگ ملی آلمان معرفی شد و در سال ۱۸۹۱ باشگاه Deu sche Dogge یک استاندارد رسمی برای توصیف این نژاد تصویب کرد و در نهایت در سال ۱۸۸۷ توسط باشگاه آمریکایی Ke el به عنوان عضو گروه کاری به رسمیت شناخته شد.

به سگ گریت دین به دلیل اهمیت و قدرتش، لقب «آپولو سگ‌ها» رو دادن. آپولو در بین خدایان یونانی یکی از مهم‌ترین خداها بوده و جایگاهش بالاتر از خدایان دیگه‌ است و به همین دلیل این لقب رو به گریت دین دادن.

امروزه از این سگ خیلی‌کم‌تر از گذشته برای شکار گراز وحشی استفاده و به عنوان یک نژاد خونگرم، دلسوز و سازگار شناخته می‌شه.

استاندارد رسمی AKC درباره گریت دین می‌گه:

گریت دین یک سگ شجاع، سرزنده با رفتار دوستانه و قابل اعتماد است و ترکیب آن با ظاهر بزرگ و قدرتمندش، آن را منحصر کرده و شبیه به هیچ نژاد دیگری نیست.

گریت دین یه سگِ زیبا و اصیل

از مشخصات ظاهری سگ گریت دین می‌شه به چشم‌های گرد، مشکی و براق؛ گردن و پاهای بلند، پنجه‌های گرد، گوش‌های متوسط و ایستاده و دم بلند و مخروطی شکل اشاره کرد.

گریت دین‌ها جزو بزرگترین سگ های دنیا محسوب میشن و بدنی عضلانی با اندامی تراشیده و سر و بدنی مستطیل شکل هستن. پوشش بدنشون کوتاه، ضخیم و براقه و طیف وسیعی از رنگ‌ها رو داره (مثلا  گریت دین خاکستری، گریت دین ابلق، گریت دین خالخالی، زرد متمایل به قهوه‌ای، مشکی یک دست، سفید با لکه‌های نامنظم مشکی و خاکستری-مشکی …)

 مشهورترین رنگ سگ گریت دین، رنگ سیاه و سفیده که به «هارلیکوین» (ha leki ) معروفه.

قد و وزن سگ‌های گریت دین

سگ G ea Da e؛ سگی زیرک و گول‌زننده

گریت دین ها به طور ذاتی سگ نگهبان و قابل اعتماد برای خونه‌های بزرگ و ویلایی هستن اما نباید خیلی به نگهبانی تشویق بشن چون ممکنه پرخاشگر بشن و حالت تهاجمی پیدا کنن.

خصوصیات رفتاری نژاد سگ گریت دین

این سگ‌ها قوی، سرسخت، حساس، تربیت‌پذیر، مطیع و آروم، عاشق بازی و بی‌اندازه مهربون و دوست‌داشتنی هستن و یک دوستِ شاد و همراه و همدم خوب به حساب میان.

نکته قابل توجه درباره این سگ اینه که حتی در صورتی که خیلی خوب آموزش دیده باشه، اما نباید با بچه‌ها تنهاش بذارین چون به طور ذاتی قوی و بازیگوشه. از طرف دیگه حتما به بچه‌ها نحوه تعامل با سگ گریت دین رو آموزش بدین.

آیا بهترین نژاد برای زندگی با من، نژاد گریت دینه؟

آیا ظاهر  و سایز سگ میتونه ملاک خوبی برای انتخاب اون باشه؟🤔 یا باید ویژگی های دیگه ای مانند ویژگی های اخلاقی سگ، میزان انرژی و رابطه اش با آدم ها و حیوانات دیگه، تحمل تنها موندن، میزان واق واق و ریزش مو و کلی فاکتورهای دیگه رو هم در نظر بگیریم؟

برخلاف اون چیزی که بیشتر افراد فکر میکنن، انتخاب نژاد سگ کار راحتی نیست و نیاز به تحقیق و بررسی زیادی داره. مثلا گریت دین ها برای کسانی که دفعه اولشونه یه سگ رو به خونشون میارن اصلا انتخاب مناسبی نیستن!

اگر نژاد مناسبتون رو درست انتخاب کنین، قدم اول رو برای یک زندگی شاد و پر از تفاهم در کنار سگ برداشتید. برای کمک به شما پت پرس یک ایبوک درست کرده که بهتون کمک کنه خیلی سریع با پاسخ به چند سوال مناسب ترین نژاد سگ مناسب با سبک زندگیتون رو انتخاب کنید.

کتاب الکترونیکی راهنمای کامل انتخاب سگبرای من با علایق، سبک زندگی و شرایط محیط اطرافم چه نژادی از بقیه بهتر و سازگارتره؟ این کتاب به این سوال پاسخ میده. یه تست داره، میزنی و میرسی به بهترین نژادی که برات خوبه و با راهنمایی های بعدی کتاب درباره جنسیت و اسم سگ تصمیم میگیری. خرید کتاب۴۵,۰۰۰ توماندانلود نسخه رایگانبزن بریم

برای من با علایق، سبک زندگی و شرایط محیط اطرافم چه نژادی از بقیه بهتر و سازگارتره؟ این کتاب به این سوال پاسخ میده.

یه تست داره، میزنی و میرسی به بهترین نژادی که برات خوبه و با راهنمایی های بعدی کتاب درباره جنسیت و اسم سگ تصمیم میگیری.

چطوری از نژاد سگ گریت دین نگهداری کنین؟

سگ‌های گریت دین جوان، پر انرژی هستن و حرکاتی مثل دویدن، جست‌و‌خیز کردن، بالا و پایین پریدن رو با لذت و خوشحالی انجام می‌دن. به همین دلیل این سگ به تمرین و فعالیت روزانه مثلا پیاده‌روی منظم همراه با آموزش نیاز داره.

گریت دین‌های جوان به خاطر مستعد بودن در زمینه بیماری‌های مفصل و استخوان، نباید در طول یک یا دو سال اول زندگیشون توی دویدن یا تمرینات زیاده‌روی کنن.

بهترین مکان برای نگهداری از این سگ، فضایی بین داخل و خارج خانه با یک زیرانداز نرم و فضای کافی برای فعالیت و بازی کردنه.

نگهداری از سگ گریت دین هزینه زیادی داره و  اگه برای اولین باره که میخواین از یه سگ نگهداری کنین؛ این نژاد انتخاب مناسبی برای شما نیست. البته اگر این نوع سگ تنها نژاد محبوب شماست باید سختی ها و هزینه های زیاد رو به جون بخرید. خیالت راحت ما این راهو بلدیم و بهتون اطمینان میدیم هر اطلاعاتی در مورد نگهداری از این نژاد میخواین، در پت پرس پیدا کنین.

آموزش به G ea Da e

گریت دین ها سگ‌هایی باهوش هستن و فرمان‌هایی مثل بشین، وایستا، برو و بیا رو زود یاد می‌گیرن. آموزش این سگ باید از تولگی و سن ۳ تا ۶ ماهگی شروع بشه.

توله سگ های گریت دین به کودکان نوپا و حیوونای کوچیک‌تر از خودشون به شکل یه هم‌سال نگاه می‌کنن. به همین خاطر، صاحب سگ باید روی آموزش توله گریت دین خودش وقت بگذاره و در آموزشش دقت زیادی داشته باشه.

باید تمام اعضای خانواده رو به این سگ بشناسونین تا نقش اون‌ها رو درک کنه و بهشون احترام بگذاره.

تربیت این نژاد سخت کمی سخته البته خیالت راحت ما این راهو بلدیم و برای تربیت سگ گریت دین به بهترین شکل، پیشنهاد می‌کنیم کتاب تربیت سگ چامع که تویط تیم پت پرس تهیه شده رو مطالعه کنین. این کتاب تکنیک‌های تربیت سگ رو از پایه بهتون یاد میده.

کتاب الکترونیکی تربیت سگ جامع (توله و بالغ)برای آموزش سگ به شیوه درست باید بدونین چه موقع، کجا، چه رفتاری رو چه جوری بروز بدید که سگ ببینه و ازش یاد بگیره. این ایبوک قدم به قدم و کاربردی به شما یاد میده از روز اول با سگ چه جوری رفتار کنین و چه چیزهایی رو یادش بدید و کمک میکنه یه سگ با تربیت و خوش رفتار تحویل جامعه بدید خرید کتاب۱۳۰,۰۰۰ توماندانلود نسخه رایگانبزن بریم

برای آموزش سگ به شیوه درست باید بدونین چه موقع، کجا، چه رفتاری رو چه جوری بروز بدید که سگ ببینه و ازش یاد بگیره.

این ایبوک قدم به قدم و کاربردی به شما یاد میده از روز اول با سگ چه جوری رفتار کنین و چه چیزهایی رو یادش بدید و کمک میکنه یه سگ با تربیت و خوش رفتار تحویل جامعه بدید

سلامت و بهداشت  گریت دین

این نژاد در معرض بیماری‌های ژنتیکی قرار داره. به طور کلی اگه بیماری‌های سگ زود شناسایی و درمان بشه، هم سگتون عذاب مریضی رو نمی‌کشه هم لازم نیست شما هزینه زیادی برای درمانش بپردازین. پس لازمه که اطلاعات دقیقی در این مورد داشته باشید تا در صورت نیاز سریعا با دامپزشکان آنلاین پت پرس مشورت کنید.

بیماری‌های جدی که سلامت این نژاد سگ رو تهدید می‌کنه موارد زیر است:

و در موارد محدودتر ممکنه دچار آب مروارید، آب سیاه، تومور بدخیم استخوان، انعقاد خون و بدشکلی آرنج بشه.

سگ گریت دین عمر کوتاهی داره و  به طور معمول ۷ تا ۱۰ سال زندگی می‌کنه.

همون‌طور که گفتیم، گریت دین‌ها موی کوتاهی دارن اما برای کنترل و جلوگیری از ریزش مو، نیاز به برس کشیدن هفتگی دارن. گوش این سگ رو هم باید به طور هفتگی از نظر علائمِ تحریک و عفونت بررسی و با گلوله پنبه‌ای و مواد شوینده تمیز کنین. ناخن این سگ رو باید ماهی یک‌بار کوتاه کنین و مسواک کردن دندوناش با خمیر دندان مخصوص سگ، حداقل هفته‌ای یک‌بار برای جلوگیری از ایجاد جرم و بوی نامطبوع موقع پارس کردن، ضروریه.

در صورت نیاز می‌تونین سگ گریت دین رو حمام کنین ولی ممکنه موقع حمام کردن، ناسازگاری کنه. به همین دلیل برخی از افراد برای حمام و گرفتن ناخن گریت دین از یک آرایشگر حرفه‌ای سگ کمک می‌گیرن.

خرید و قیمت سگ گریت دین

قیمت سگ گریت دین معمولا بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلاره و در ایران هم بین ۸ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان می‌شه این سگ رو خرید. چون خیلی از افراد توانایی خرید و نگهداری از این سگ رو ندارن؛ معمولا این سگ‌ها خصوصا اون‌هایی که سن بالاتری دارن به پناهگاه سگ‌ها سپرده می‌شن.

غذای سگ گریت دین چیه؟

اگه توله گریت دین خودتون رو از پرورش‌دهنده سگ خریدید، باید برنامه غذایی هم از اونا  یا از دکتر دامپزشک بگیرین و تا حد امکان بهش پایبند باشین. چون این برنامه غذایی برای جلوگیری از عارضه شکمیه و اگه قصد تغییر برنامه رو دارین، این کارو کم‌کم انجام بدین و مطمئن بشین که برنامه جدید براش عارضه هضمی و شکمی ایجاد نمی‌کنه.

 باید به اندازه غذا هم متناسب با میزان فعالیشتون توجه کنین تا سگ دچار اضافه وزن نشه. چاقی می‌تونه عمر سگتون رو کوتاه کنه.

از اونجایی که سگ های گریت دین مستعد ابتلا به نفخ هستن، قبل از بیرون بردنشون برای پیاده‌روی یا وقتی که تازه از بازی و فعالیت برگشتن؛ بهشون غذا ندین. بهتره که ظرف غذاشون رو روی زمین نگذارین تا مجبور نشن موقع غذاخوردن سرشون رو خم کن و هضم غذاشون دچار مشکل بشه.

نژادهای بزرگ سگ نیاز به کلسیم و فسفر دارن؛ پس بهترین غذا برای اون‌ها، غذاهای آماده و خشک باکیفیت هست که برای سگ‌ها و توله‌های بزرگ فرموله شده یا یک برنامه غذایی مخصوص که توسط متخصص تغذیه حیوانات بالانس شده باشه.

دوست داری از تیم تغذیه پت پرس برای سگ قشنگت برنامه غذایی خونگی بگیری؟

در همین رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله غذای سگ رو بخونین تا در مورد رژیم غذایی مناسب سگ در سنین مختلف اطلاعات کافی رو به دست بیارین.

جمع بندی

سگ گریت دین از دسته سگ‌های کاری و نگهبانه و اصلیتی آلمانی داره. قدرت، زیبایی و ابهت به صورت توامان در این سگ دیده می‌شه و به خاطر رفتار دوستانه، مهربونی و وفاداریش یه همراه فوق‌العاده برای خانواده‌ها است. مطیع و آموزش‌پذیره و برای زندگی در آپارتمان مناسب نیست. متاسفانه این سگ بزرگ و نیرومند، عمر کوتاهی داره ولی در صورتی که به درستی از اون مراقبت و نگهداری بشه، ۷ تا ۱۰ سال عمر می‌کنه.

شما چه تجربه‌ای از نگهداری نژاد سگ گریت دین دارین؟ نگهداری از اون‌ها سخته یا آسون؟ تجربه‌های ارزشمندتون رو با ما در میون بذارین.

منبع: dog ime

گریت دین مشکی