آموزش ساخت باروت


آموزش ساخت باروت

ساخت باروت برای ترقه
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید⁦
اینیستاگرام
‎‏https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1wvu971926pe8utm_content=lrol4j8‎‏
آپارات
https://www.aparat.com/alitakgol1
یوتیوب
https://www.youtube.com/channel/UCV77LsNT22SawSVAGOSLQUA


پخش آنلاین ویدئو

ساخت باروت، سریع، ساده و ایمن در ۴ گام

آموزش ساخت باروت را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم تا با فرایند شکل‌گیری یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر آشنا شوید و با مفهوم آتش گرفتن آن آشنا شوید. دقت داشته باشید که این مقاله به هیچ وجه دستورالعملی برای ساخت باروت نمی‌باشد و تنها برای آشنایی شما با نحوه ساخته شدن باروت می‌باشد.

گام اول: مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت باروت

در اولین گام از آموزش ساخت باروت باید مواد اولیه یک باروت رو آماده کنیم. سه ماده اصلی پتاسیم نیترات، گوگرد و زغال مواد تشکیل دهنده‌ی باروت هستند و باید به مقادیری که در زیر مشخص کرده‌ایم مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است که پتاسیم نیترات مورد استفاده شما باشد خشک  و پودری باشد.

ترکیب این مواد باید با نسبت ۷۵ درصد پتاسیم نیترات، ۱۰ درصد گوگرد و ۱۵ درصد زغال انجام شود. به طور مثال برای ساخت ۱۰۰ گرم باروت باید ۷۵ گرم پتاسیم نیترات، ۱۰ گرم گوگرد و ۱۵ گرم ذغال استفاده کنیم.

زغال استفاده شده در این فرایند از همین زغال معمولی کبابی می‌باشد. شما همچنین می‌توانید برای این منظور خودتان زغال بسازید. فقط کافی است مقداری چوب را در خلا هوایی و یا در شرایط عادی بسوزانید.

همچنین برای تهیه‌ی گوگرد نیز می‌توانید از کودهای گوگرد کشاورزی که به فروانی در سطح مغازه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی موجود است استفاده کنید. گوگرد در کشاورزی به منظور اسیدی کردن خاک استفاده می‌شود و برای ساخت باروت بهتر است از نوع پودری استفاده کنید.

برای تهیه پتاسیم نیترات خشک و پودری مورد نیاز ساخت باروت در گرید آزمایشگاهی می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام به خرید پتاسیم نیترات بکنید.

خرید پتاسیم نیترات

گام دوم: آسیاب کردن مواد اولیه

شما در این گام از مراحل ساخت باروت باید هر ۳ ماده اولیه خودتان را پودر کنید. دقت کنید که در این مرحله نباید مواد را با هم مخلوط کرده و سپس اقدام به آسیاب کردن آن کنید. شما باید هر کدام را به صورت جداگانه و در ظرفی جداگانه به وسیله هاون و یا هم‌زن پودر کنید.

دقت کنید که تا وقتی که این مواد با هم ترکیب نشده باشند مسئله خاصی نخواهد بود و در اثر شعله آتشی نخواهیم داشت. یعنی اگر شعله را بر روی پتاسیم نیترات تنها نگاه دارید آتش نخواهد گرفت و این موضوع در مورد گوگرد و زغال نیز صدق می‌کند.

اما از وقتی که اقدام به مخلوط کردن مواد بکنید دیگر قضیه متفاوت خواهد بود. از آن لحظه به بعد باید امنیت را به خوبی رعایت کنید. هنگامی که ماده اکسیدان پتاسیم نیترات در کنار زغال و گوگرد قرار بگیرد باروت تشکیل می‌شود و با ایجاد شعله باروت آتش خواهد گرفت.

هر چه بیشتر و بهتر اقدام به پودر و آسیاب کردن مواد اولیه کنید پودر سیاه یا باروت بهتری خواهد داشت. در واقع هر چه سطح تماس بین مواد با پودر شدن بیشتر شود باروت بهتری خواهیم داشت و با سرعت بیشتری خواهد سوخت.

گام سوم: مخلوط کردن مواد اولیه

در این گام باید اقدام به مخلوط کردن مواد اولیه کنید. برای این کار بهتر است از یک تکه چوب و یا یک تکه پلاستیک استفاده کنید و هرگز از قاشق فلزی استفاده نکنید. قاشق فلزی به دلیل رسانا بودن می‌توانند منجر به ایجاد شعله شود.

دقت کنید که از این مرحله به بعد باید بسیار دقت کنید و با رعایت تمام موارد ایمنی اقدام به ترکیب کردن مواد اولیه بکنید. از این مرحله هر لحظه و با هر شعله‌ای باروت می‌تواند روشن شود و یکباره شعله‌ی عظیمی را ایجاد کند. پس از کشیدن سیگار و یا مجاورت هر گونه شعله دیگر در کنار باروت خودداری کنید.

در این مرحله باید به خوبی تمام مواد را مخلوط کنید به حدی که تک به تک ذرات مواد اولیه با هم مخلوط شوند و ماده‌ای سیاه‌رنگ و یک‌دست ایجاد شود. هر چه ذرات تشکیل دهنده باروت ریزتر باشند و به خوبی با هم مخلوط شده‌باشند باروت بهتری خواهیم داشت و سریع‌تر خواهد سوخت.

همچنین می‌توانید در حین مخلوط کردن مواد اولیه برای افزایش ایمنی و شکل گرفتن باروت مقدار خیلی کمی در حد چند قطره به آن آب اضافه کنید و در پایان نیز اقدام به گلوله کردن باروت کنید. این مرحله اختیاری می‌باشد و می‌توانید آن را نادیده بگیرید.

گام چهارم: روشن کردن باروت

برای روشن کردن باروت تنها کافی است باروت را با یک شعله فندک تحریک کنید. برای این کار از یک فندک دسته بلند استفاده کنید و تا حد ممکن از باروت فاصله بگیرید. مقدار کمی باروت در حد یک قاشق غذاخوری می‌تواند شعله‌ای به بزرگی یک متر  ایجاد کند پس احتیاط اولین و آخرین شرط انجام این کار است.

برای نگه‌داری باروت باید ظرف مناسبی را تهیه کنید و آن را در خارج از محل سکونت خودتان نگه‌داری کنید. کوچکترین ضربه و یا اصطحکاک اضافی می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن باروت و ایجاد خطرات و اتفاقات غیرقابل جبران شود.

نکات مهم در رابطه با ساخت باروت

برخی نکات مهم در رابطه با ساخت باروت وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

هشدار: این محتوا با هدف آموزشی در رابطه با کاربردهای پتاسیم نیترات تدوین شده است و مسئولیت هر گونه استفاده نادرست از آن بر عهده خود فرد می‌باشد. لطفا، لطفا و لطفا مسائل ایمنی را رعایت کنید.

منبع

آموزش ساخت باروت